aMAZing quest to HIGH END heaven.;).

Gestart door Mr.M, september 20, 2014, 11:32:45

Vorige topic - Volgende topic

VlisChris

Haha, jammer dat ik de Kharma's ga mislopen, maar ik denk dat je er verstandig aan hebt gedaan om de Pioneers te houden. Toch een stukje rust dat je hebt zo ;)
En ook die lijken mij prachtig om eens te horen. Zeker gezien alle geweldige verhalen hier op het forum 8)

Han S

Misschien zie ik het helemaal verkeerd, maar het gaat wat mij betreft te vaak over geld. En ook begrijpen we elkaar vaak niet, dat kan aan de schrijver liggen of aan de lezer of allebei. Ik kom van de andere zijde, van de scheppende kant van de muziek en het is de muziek waarom dit hele hi fi gebeuren draait. De apparatuur werd ontworpen en gemaakt om mee naar muziek te kunnen luisteren.

Als je dat niet begrijpt wordt het moeilijk om het uit te leggen en als je het wel begrijpt is uitleg niet nodig.

Ik ga het nog een keer proberen: stel dat er een topviolist aan het spelen is, een mooi vioolconcert en hij speelt met zijn Stradivari, wordt zelf meegenomen in de emotie van het stuk en de tranen biggelen over zijn wangen. Het orkest is daar zeer gevoelig voor en ondersteunt hem zo geweldig goed, dat het lijkt of alles gaat zweven. Iedere muzikant kent dit gevoel en dat gebeurt zelden, maar er zijn momenten dat je het gewoon voelt en die euforie is waarom je het doet.

En als er op die momenten dan ook nog opnamen worden gemaakt door mensen die ook begrijpen hoe dit werkt en hun uiterste best doen om die emotie te vertalen naar een geluidsdrager, dan heb je een ideale situatie.

En dan komt de weergavekant, het reproduceren van deze ultieme belevingswereld en de fabrikant van microfoon, opnameapparatuur, de versterkerfabrikant en luidsprekerfabrikant doen als het goed is hun uiterste best om er voor te zorgen dat de weergave van dit alles bij de luisteraar thuis zo dicht mogelijk het origineel benadert.

En daar heb je zo perfect mogelijke apparatuur voor nodig en die kost een paar centen, is geen ontkomen aan, maar ook voor een redelijk budget is een uitstekend resultaat haalbaar. Dat is hoe ik het beleef en zie.

chansig

Leuk stukje maar geen idee hoe ik dit in welke context moet plaatsen ?

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

BuSpu

Citaat van: Han S op november 17, 2014, 12:13:25
De apparatuur werd ontworpen en gemaakt om mee naar muziek te kunnen luisteren.
Dat wil niet zeggen dat apparatuur op zich, niet ook je hobby kan zijn. MAZ houdt van apparatuur naast dat hij van muziek houdt, dat kan naast elkaar maar niet iedereen wil/kan dat begrijpen.

patsijb

vind het zeker ook de moeite om een beetje naar leuke apparatuur te zoeken..
je kijkt er ook naar, sommige merken vind ik echt walgelijk, hoe mooi ze ook zijn in geluid
die zal ik nooit kopen..

gelukkig verschillen smaken..

twani

Citaat van: Han S op november 17, 2014, 12:13:25
Misschien zie ik het helemaal verkeerd, maar het gaat wat mij betreft te vaak over geld. En ook begrijpen we elkaar vaak niet, dat kan aan de schrijver liggen of aan de lezer of allebei. Ik kom van de andere zijde, van de scheppende kant van de muziek en het is de muziek waarom dit hele hi fi gebeuren draait. De apparatuur werd ontworpen en gemaakt om mee naar muziek te kunnen luisteren.

Als je dat niet begrijpt wordt het moeilijk om het uit te leggen en als je het wel begrijpt is uitleg niet nodig.

Ik ga het nog een keer proberen: stel dat er een topviolist aan het spelen is, een mooi vioolconcert en hij speelt met zijn Stradivari, wordt zelf meegenomen in de emotie van het stuk en de tranen biggelen over zijn wangen. Het orkest is daar zeer gevoelig voor en ondersteunt hem zo geweldig goed, dat het lijkt of alles gaat zweven. Iedere muzikant kent dit gevoel en dat gebeurt zelden, maar er zijn momenten dat je het gewoon voelt en die euforie is waarom je het doet.

En als er op die momenten dan ook nog opnamen worden gemaakt door mensen die ook begrijpen hoe dit werkt en hun uiterste best doen om die emotie te vertalen naar een geluidsdrager, dan heb je een ideale situatie.

En dan komt de weergavekant, het reproduceren van deze ultieme belevingswereld en de fabrikant van microfoon, opnameapparatuur, de versterkerfabrikant en luidsprekerfabrikant doen als het goed is hun uiterste best om er voor te zorgen dat de weergave van dit alles bij de luisteraar thuis zo dicht mogelijk het origineel benadert.

En daar heb je zo perfect mogelijke apparatuur voor nodig en die kost een paar centen, is geen ontkomen aan, maar ook voor een redelijk budget is een uitstekend resultaat haalbaar. Dat is hoe ik het beleef en zie.

Prachtig geschreven, maar?  :blink:

Han S

Citaat van: BuSpu op november 17, 2014, 12:49:01
Dat wil niet zeggen dat apparatuur op zich, niet ook je hobby kan zijn. MAZ houdt van apparatuur naast dat hij van muziek houdt, dat kan naast elkaar maar niet iedereen wil/kan dat begrijpen.

Daar heb je een goed punt en zo is een zeilboot geen vervoermiddel, een motorfiets vaak ook niet en een klassieke auto evenmin. Maz is een vriendelijk mens en besteedt veel aan zijn setup, dat moet een hobbie zijn. Maar hij luistert er ook mee naar goede muziek, mooie combinatie toch?

Bama

Hoe meer je post hoe minder ik er van begrijp Han maar dat zal wel aan mij liggen :eh:
De vervoermiddelen die je noemt wat ze dus niet zijn maakt het dan weer wel duidelijk. ;D

Raphie

Han bedoelt het heel simpel:
De emotie zit aan de voorkant
wanneer een ieder z'n werk daar goed doet dan komt dat er op iedere bovengemiddelde set wel uit,
het esotherisch geneuzel in de laatste 5%, waar je het 2/3/4 voudige voor neer moet tellen, gaat dan het het verschil niet meer maken. Als je dan spontaan wel een traantje kan laten maar op iedere andere bovengemiddelde set niet, dan is er iets anders mis.... ;)
JBL PRX Power!

Deleted Member 2

Citaat van: Raphie op november 17, 2014, 13:43:37
Han bedoelt het heel simpel:
De emotie zit aan de voorkant
wanneer een ieder z'n werk daar goed doet dan komt dat er op iedere bovengemiddelde wel uit
het esotherisch geneuzel in de laatste 5% waar je het 2/3/4 voudige voor neer moet tellen, gaat dan het het verschil niet meer maken.

Je eerste conclusie klopt volgens mij wel. Vervolgens verbindt je er een aantal van je eigen conclusies aan (geneuzel en zo).
Han geeft aan dat apparatuur die de emotie van de musici die op een juiste manier is vastgelegd op een geluidsdrager kan overdragen, mogelijk flink geld kost (maar ook met een lager budget kan uitkomen).

chansig

Emotie zit ook aan de voorkant, de emotie aan de achterkant bepaalt of ik het leuk vindt of niet. En dat heb ik al eerder geschreven...die emotie aan de voorkant doet er niet zoveel toe. Muziek en apparaten hebben geen emotie.

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

lynch1979

Deleted Member 2

chansig

Citaat van: lynch1979 op november 17, 2014, 14:02:48
Huh  :unsure:

Onder13 heeft het al uitgelegd...maar toch maar een voorbeeld. Stel ik zou anders opgevoed zijn..bv kinderliedjes worden erg boos/schreeuwend gezongen en rap teksten van Bodycount worden zeer vriendelijk/lievelijk gezongen...dan wordt mijn associatie dat het laatste type muziek mij een goed gevoel gaat geven en kinderliedjes mij boos en verdrietig maken.  :D :D

De rest kan jezelf ws wel invullen...

Gr Hans

Coax AQ Carbon

lynch1979

Citaat van: chansig op november 17, 2014, 14:23:32
Onder13 heeft het al uitgelegd...maar toch maar een voorbeeld. Stel ik zou anders opgevoed zijn..bv kinderliedjes worden erg boos/schreeuwend gezongen en rap teksten van Bodycount worden zeer vriendelijk/lievelijk gezongen...dan wordt mijn associatie dat het laatste type muziek mij een goed gevoel gaat geven en kinderliedjes mij boos en verdrietig maken.  :D :D

De rest kan jezelf ws wel invullen...

Gr Hans

Ik las het dus anders  :D maar dat was al duidelijk  ;)

chansig

Snap ik....ik vond het voorbeeld alleen te leuk om niet op te schrijven.  :D

Gr Hans
Coax AQ Carbon

lynch1979

MauZ

Gsus!!

Persoonlijk wordt ik er een beetje moe van over hoe mensen zijn of haar hobby uitoefenen.!
Het feit dat Maz sneller van apparatuur wisselt dan dat ie van rijstrook wisselt met de auto. 😄  Althans bij wijze van spreken. 
Maz heeft er heel veel plezier in,  getuige zijn posts en hij heeft de blijkbaar de middelen ervoor. Big deal.  Hij hoeft het niet te doen!
Ik lees met veel plezier zijn topic en daarbij neem ik ook veel ervaringen mee mbt andere merken.
Kortom...  If the man likes and shares his hobby,  who are we to judge him!  [emoji1] [emoji106]
*Panasonic TX-P50GT50E*Marantz SR5004 SG*Marantz CD5005 SG*TAGA Harmony Platinum V.2 F-100 Fronts*TAGA Harmony Platinum V.2 C-40PR centerspeaker*TAGA Harmony Platinum S-40 surrounds*Norstone Stylum 3*TAGA DA-300 DAC*JIB HF-004 LS cables/W&M LS cables*JIB HC 011 Interlink*Logitech Squeezbox Touch*Lacie 2x1 TB  Neil Poulton Design*

Mr.M

Ik heb inderdaad in een hele korte tijd en berg spul erdoorheen gejast..daar ben ik veel wijzer van geworden en vel plezier aan gehad.
Zo weet ik ook weer meeer over mezelf en mijn smaak. Mijn geswitch steeds heeft me een klein inzicht gegeven betreft apparatuur/speakers/kabels enz enz.

Ik moet eerlijk zeggen ik heb veel lol gehad in all dat geswitch en ben veel mensen tegengekonen die netzo "raar"zijn als ik.
Zo was ik ineens bij iemand in antwerpen met de tik platen spelers te jopen en maar nooit wegdoen.zo had die man 12 platenspelers twv dik over de 50k in een kamer opgestapeld met 11 verschillende phonos en voedingen en verschillende interlinks...

Emotie was bij hem heel anders ....die moest hij samenstellen afhankelijk van de lp en de opname...
Dus bij de ieder lp speelde hij met een ander pkatenspeler/phono/kabel...
Hij tunde het geluid op gevoel en ervaring.....

Zo ben ik aardig wat mensen tegen gekomen die een "afwijking hebben en buiten de NORMALE normen dingen doen..
Andere voorbeeld is de anonieme koper van de kharmas van mij....
Na mij is hij naar thonato gegaan en zijn avalon clones ook gekocht,enkel om alles in de ceramic range te hebben....

Nu heeft die beste jonge man , ik schat hem een jaar of 30 max ..
Setje kharma ls.
Setje  avalon clones ls
Setje  totem wind ls
Setje  variety audio. Ls

Zo hebben we allemaal wel wat.. zo zijn er  veel meer die in de audio wereld die een aparte tik hebben.

Zolang je er lol in heb en je noemt het hobby voor jezelf vind ik het best..

Zo blijft het voor iedereen leuk.. anders had iedereen een pladzijde op ht forum met 2fotos van zijm set.
Ik ben net iets sneller gegaan dan de rest met 75 blz in 2maanden ...

Hopelijk hebben jullie ook netzoveel lol gehad als ik..

Speakertje hier , platenspelertje daar  paar kabeltjes en wat versterkers. Niets bijzonders.  ; )

chansig

Ik heb zeker lol gehad..maar je gaat nu stoppen ?? Neehhhhhhhh.....

Gr Hans
Coax AQ Carbon

MauZ

*Panasonic TX-P50GT50E*Marantz SR5004 SG*Marantz CD5005 SG*TAGA Harmony Platinum V.2 F-100 Fronts*TAGA Harmony Platinum V.2 C-40PR centerspeaker*TAGA Harmony Platinum S-40 surrounds*Norstone Stylum 3*TAGA DA-300 DAC*JIB HF-004 LS cables/W&M LS cables*JIB HC 011 Interlink*Logitech Squeezbox Touch*Lacie 2x1 TB  Neil Poulton Design*

Mr.M

Citaat van: chansig op november 17, 2014, 16:14:07
Ik heb zeker lol gehad..maar je gaat nu stoppen ?? Neehhhhhhhh.....

Gr Hans
Nee ik ga zeker niet stoppen...   maar het wordt steeds moeilijker om verder te gaan .dat wel.

Hoe meer je heb gehad hoe kieskeuriger je wordt.omdat ik  veel spullen heb gehad ,wordt het ook steeds moeilijker om wat nieuws te zoeken die  ik mooi vind en intresse in hebt. daar hik ik nu dus tegenaan... niet te vergeten , het moet ook nog betaalbaar blijven voor me en voor een leuk prijs tekoop zijn..
Anders niet intressant voor me .als ik ieder keer duizenden euros verlies moet draaien door me hobby dan is me spaarrekening zo leeg... das weer niet te bedoeling....
Ik wil hobbyen en switchen en ervaren met minimum  verlies...
Das de kunst ....

Speakertje hier , platenspelertje daar  paar kabeltjes en wat versterkers. Niets bijzonders.  ; )

chansig

Misschien gaan downgraden zonder verlies in de geluidskwaliteit ?

:D

Gr Hans
Coax AQ Carbon

felix01

Citaat van: maz op november 17, 2014, 16:29:07
Nee ik ga zeker niet stoppen...   maar het wordt steeds moeilijker om verder te gaan .dat wel.

Hoe meer je heb gehad hoe kieskeuriger je wordt.omdat je dan veel spullen heb gehad wordt het ook steeds moeilijker om wat nieuws te zoeken welke je mooi vind en intresse in hebt,daar hik ik nu tegenaan... niet te vergeten moet ook nog betaalbaar blijven voor me en voor een leuk prijs tekoop zijn..
Anders niet intressant voor me .als ik ieder keer duizenden euros verlies moet draaien door me hobby dan is me spaarrekening zo leeg... das weer niet te bedoeling....
Ik wil hobbyen en switchen en ervaren met minimum  verlies...
Das de kunst ....
suc6 met de queste!! :colgate:
VIVID audio Giya G2,EMM Labs DV2 V2,Aurender N20,transrotor fat bob s TMD,LUXMAN M900u,LUXMAN C-900u,shunyata hydra triton,shunyata Ztron python LS kabel, shunyata cobra Ztron 2x,shunyata Alpha HC, shunyata Alpha digital ,shunyata Alpha analog,Audioquest Hurricane HC,

Mr.M

Citaat van: chansig op november 17, 2014, 16:31:03
Misschien gaan downgraden zonder verlies in de geluidskwaliteit ?

:D

Gr Hans

Heb ik toch ook gedaan... kharma naar pioneer...