Op zoek naar gekwalificeerde audiogroep installateur

Gestart door Zodiac, augustus 29, 2014, 08:41:07

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Zodiac

Citaat van: scrutinizer op november  5, 2014, 13:36:37
Nee hoor!!! Geen uitleg over nodig, Han.

Ik reageerde alleen, zoals dat gevraagd werd op: "maar waar dit op slaat moet je me even uitleggen" .

Zo ook niet voor wat betreft hetgeen topic gerelateerd :)

Explosief duo jullie! ;D

Han reageert op mijn verzoek lekker voor de draad weg te lullen. Hoeft m.i.niet zo nodig Topic gerelateerd. Anders zijn we qua topic wel zo'n beetje klaar. Zou jammer zijn.
Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

scrutinizer

#276
Citaat van: Zodiac op november  5, 2014, 13:47:03
Explosief duo jullie! ;D

Han reageert op mijn verzoek lekker voor de draad weg te lullen. Hoeft m.i.niet zo nodig Topic gerelateerd. Anders zijn we qua topic wel zo'n beetje klaar. Zou jammer zijn.

Weet je Zodiac. Het kan geen kwaad een enkele fase netjes uit te splitsen en vanaf een dedicated groep, met een kabel naar keuze, tot achter je film en geluidapparatuur, in een degelijke stekkerdoos te (laten) plaatsen.
Buiten het gemak direct te kunnen afschakelen is er ook niemand die aan kan duiden of zegt dat het verkeerd is.
De klankmatige winst, mtis aanwezig, is in the eye/head of the beholder. ;)   
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

scrutinizer

#277
Ik zal er schepje bovenop doen.

heb in meerdere systemen, 3 fase d.m.v. hoogwaardige emc kabel tot achter het systeem gebracht.
Waar ik na enige tijd monitoren van de fasen op rest ellende van het moderne leven, een fase direct in 230 volt powerslof bracht om daar vanuit vervolgens met gekozen powercords het systeem te voorzien.
Kon ik dat waarnemen? ....Ja zeker!!

Waren de apparaten in gebruik verkeerd ontworpen? ......gezien de merken denk ik van niet.
Waren ze kapot? .....Niet vanaf het moment ze van de werkbank/meettafel kwamen.

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Han S

Citaat van: scrutinizer op november  5, 2014, 13:36:37
Nee hoor!!! Geen uitleg over nodig, Han.
Zo ook niet voor wat betreft hetgeen topic gerelateerd :)

Ik reageerde alleen, zoals dat gevraagd werd op: "maar waar dit op slaat moet je me even uitleggen" zoals jij dat gewend bent .

Zoals je wilt en als de moderator het niet erg vindt en ook de TS niet:

Je hebt twee Amal Monoblocks type 7 zoveel. Je zet in beiden dezelfde hoofdsproeier, dezelfde stationairsproeier, je zet de naalden in hetzelfde gleufje en je zorgt dat de beide gasschuiven gelijktijdig omhoog gaan. Kind kan de was doen, geen enkel probleem en het loopt als een naaimachientje.

Kom maar langs, dan laat ik het je zien en horen, want horen is nog het mooist.

scrutinizer

#279
Citaat van: Han S op november  5, 2014, 14:38:11
Zoals je wilt en als de moderator het niet erg vindt en ook de TS niet:

Je hebt twee Amal Monoblocks type 7 zoveel. Je zet in beiden dezelfde hoofdsproeier, dezelfde stationairsproeier, je zet de naalden in hetzelfde gleufje en je zorgt dat de beide gasschuiven gelijktijdig omhoog gaan. Kind kan de was doen, geen enkel probleem en het loopt als een naaimachientje.

Kom maar langs, dan laat ik het je zien en horen, want horen is nog het mooist.
In een ideale, theoretische wereld is dat....
Maar dan moet alles in de praktijk ideaal zijn en ook blijven, Han.

Bijv. ...Als er mensen waren die even Te enthousiast het gashandel statisch beroerde...was het kwaad al weer snel geschiet.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Han S

Citaat van: scrutinizer op november  5, 2014, 11:54:06
Dat bedoel ik dus.
Er zijn dus mensen die dat nu juist 'wel' boeiend vinden.
Hoe moeilijk is het om daar respect voor te hebben en het te begrijpen

Jammer!! In mijn afwezigheid hier op het forum zijn er al vele paden PLAT geslagen en nog maar weinig topics actief waarin meningsuiting 'gerespecteerd"wordt.

Misschien een optie tot fusie, hr Doorhof   

Jammer dat je selectief reageert;

CitaatIk vrees dat je een paar dingen niet goed begrijpt. 3*35 A is ruim 24 kilowatt en dan heb je het over een flinke installatie.

Ik vraag me nog steeds af waar je 24 kilowatt voor nodig hebt. En wat je volgende beweringen betreft: dat is nou net het probleem waar we steeds tegenaan lopen. Je kunt dat horen, maar het is nog nooit ook werkelijk aangetoond, terwijl het met meetapparatuur prima aantoonbaar is, maar daar willen we niet aan.

En dus komen we er nooit uit en blijven we er gewoon lekker over miepen en dat vinden we ook gezellig.

Han S

Citaat van: scrutinizer op november  5, 2014, 14:45:43
In een ideale, theoretische wereld is dat....
Maar dan moet alles in de praktijk ideaal zijn en ook blijven, Han.

Man, breek me de bek niet open. Ik heb racemotoren gebouwd en gereden, ik het twaalfcilindermotoren afgesteld met zes dubbele Webers, denk je dat het een probleem is om twee overmaatse bromfietscarburateurs gelijk te krijgen?

Het moet wel leuk blijven natuurlijk en zo'n oud engels twinnetje is appeltje eitje, echt waar hoor.

scrutinizer

#282
Citaat van: Han S op november  5, 2014, 14:47:23
Jammer dat je selectief reageert;

Ik vraag me nog steeds af waar je 24 kilowatt voor nodig hebt. En wat je volgende beweringen betreft: dat is nou net het probleem waar we steeds tegenaan lopen. Je kunt dat horen, maar het is nog nooit ook werkelijk aangetoond, terwijl het met meetapparatuur prima aantoonbaar is, maar daar willen we niet aan.

En dus komen we er nooit uit en blijven we er gewoon lekker over miepen en dat vinden we ook gezellig.

Selectief !!!
Ah, je bent nog niet door mijn post heen..... ;D
Ik nam een fase voor de app. en de andere 2 verdeelde ik over het 'moderne' verbruik in het huis.
En aangezien ik 25 amp wilde afzekeren was 3x 35 amp nodig.  En laten ze nou niet 1x 35 en 2 x 25 leveren.

En ja hoor...Ik ken de wetten en meet afdoende om daar inzicht in te hebben....maar ben ook mens. En laat ik het nu met een perceptie van het eindresultaat moeten doen.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

scrutinizer

#283
Citaat van: Han S op november  5, 2014, 14:50:48
Man, breek me de bek niet open. Ik heb racemotoren gebouwd en gereden, ik het twaalfcilindermotoren afgesteld met zes dubbele Webers, denk je dat het een probleem is om twee overmaatse bromfietscarburateurs gelijk te krijgen?

Het moet wel leuk blijven natuurlijk en zo'n oud engels twinnetje is appeltje eitje, echt waar hoor.

waar zit dan je probleem? ...ik zeg je alleen dat het bij mij, en vrienden van mij, wel eens een bic end koste. en ik denk dat de oorzaak daar lag.

en dan zijn Webers nog makkelijker dan SU bij V12 Jaguar. Vanwaar dat haantjes gedrag....Heb je dat nodig?



Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Kjelt

Citaat van: scrutinizer op november  5, 2014, 14:53:09
En aangezien ik 25 amp wilde afzekeren was 3x 35 amp nodig.  En laten ze nou niet 1x 35 en 2 x 25 leveren.
Dat wilde ik ook graag maar bij navraag blijkt de Energie mij. daar dus ongeveer 60 euro per maand extra voor te vragen.
Dat is toch niet normaal 720 euro per jaar alleen maar om potentieel 3x35A te leveren ipv 3x25A en in de praktijk is er dus geen verschil alleen dat ik nu soms goed moet nadenken of de vriendin klaar is met de wasdroger voor ik bepaalde gereedschappen ga gebruiken  :-X

scrutinizer

Citaat van: Kjelt op november  5, 2014, 15:03:53
Dat wilde ik ook graag maar bij navraag blijkt de Energie mij. daar dus ongeveer 60 euro per maand extra voor te vragen.
Dat is toch niet normaal 720 euro per jaar alleen maar om potentieel 3x35A te leveren ipv 3x25A en in de praktijk is er dus geen verschil alleen dat ik nu soms goed moet nadenken of de vriendin klaar is met de wasdroger voor ik bepaalde gereedschappen ga gebruiken  :-X

Ja ..het vastrecht is verhoogd Wicher. Je betaald tegenwoordig milieuheffings toeslag op grootverbruik.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Zodiac

Citaat van: Han S op november  5, 2014, 14:38:11
Zoals je wilt en als de moderator het niet erg vindt en ook de TS niet:

TS niet hoor! Die geniet hiervan. Pure entertainment.
Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

Kjelt

Citaat van: scrutinizer op november  5, 2014, 15:09:51
Ja ..het vastrecht is verhoogd Wicher. Je betaald tegenwoordig milieuheffings toeslag op grootverbruik.
Maar het gemiddeld en totaal verbruik is niet groter dan voorheen, het is alleen een extra safety margin op het verbruik over twee groepen op 1 fase  :(
Laat ze dat soort groene algbelasting dan over het totale gebruik berekenen, dat is veel eerlijker.

scrutinizer

#288
Citaat van: Kjelt op november  5, 2014, 15:31:14
Maar het gemiddeld en totaal verbruik is niet groter dan voorheen, het is alleen een extra safety margin op het verbruik over twee groepen op 1 fase  :(
Laat ze dat soort groene algbelasting dan over het totale gebruik berekenen, dat is veel eerlijker.

Eens, Wicher!! Maar niemand heeft ons ooit verteld dat het er 'eerlijker' op zou gaan worden......

Er was armslag,  maar bij 3x 50 A liepen deze taxes zo hoog op dat er vanaf gezien werd.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Han S

Bij 3*50A ga ik denken aan een constructiewerkplaats met machines en lastoestellen en niet meteen aan hi fi.

Overigens zijn Webers best wel lastig, de SU is een nog meer uit de kluiten gewassen bromfietscarb.

Leuke discussie, zullen we het nog hebben over het varanderen van de kleptiming bij een Triumph Tiger 100 die 217 km/u haalt?
En bigends van de Dominator of Commando heb ik niet meegemaakt, wel drijfstangen die doormidden gingen, maar dat heb je als je ze van aluminium maakt.

Hoe zit het nu met die extra groep van de TS, komt die er al aan?

Zodiac

Citaat van: Han S op november  5, 2014, 16:23:42
Bij 3*50A ga ik denken aan een constructiewerkplaats met machines en lastoestellen en niet meteen aan hi fi.

Overigens zijn Webers best wel lastig, de SU is een nog meer uit de kluiten gewassen bromfietscarb.

Leuke discussie, zullen we het nog hebben over het varanderen van de kleptiming bij een Triumph Tiger 100 die 217 km/u haalt?
En bigends van de Dominator of Commando heb ik niet meegemaakt, wel drijfstangen die doormidden gingen, maar dat heb je als je ze van aluminium maakt.

Hoe zit het nu met die extra groep van de TS, komt die er al aan?

Hoi Han,
Ja, de kogel is door de kerk.
Ik heb een nette deal met een keurige electricien die op korte termijn mijn groep installeert.
De materialen bestel ik bij Erik, de offerte daarvoor is reeds binnen. De kosten zijn alleszins te overzien, dus doen. Ik hoop dat schakel tikken daarmee tot het verleden behoren (en stiekem natuurlijk dat mijn set er 100x beter van gaat klinken :D)
Ik denk dat ik over een week of 2 de groep heb. Ik zal objectief rapporteren over de bevindingen...beloofd!

Ik vond het lastig! Jullie discussiëren erover met het grootste gemak, maar voor mij is het rocketscience. Opvallend zijn wel de ernstige discussies, over iets dat berust op theoretische feitelijkheden.

Zekering, automaat, aardlek, amperage, 1 groep, 2 groep, geen groep. Belden ymvk as, of geen as, of xmvk, lapp, of....?

Ik sluit me aan bij Rusher met wie ik samen een stukje opgelopen heb in deze queeste, het is 'verwarrend'. Ik ga het nu gewoon doen en zien wat het oplevert.
Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

Han S

Als je je er in gaat verdiepen valt de electriciteitsleer wel mee hoor en er zijn wetten die oud zijn maar het nog steeds goed doen.

Je moet een electrische stroom een beetje vergelijken met de waterleiding. Als je veel water in korte tijd wilt heb je of een dunne pijp met enorme veel druk nodig, of een dikke pijp met minder druk kan ook.

En druk moet je zien als spanning en de pijp moet je zien als de kabel. De ontsteking van je auto welke de bougies doet vonken kan wel tot 80.000 volt leveren. En de  startmotor heeft een heel dikke kabel want die trekt wel tussen 100 en 200 ampere en bij 12 volt is dat 1200 tot 2400 watt.

Leuk hé?

Zodiac

Citaat van: Han S op november  5, 2014, 18:18:05
Als je je er in gaat verdiepen valt de electriciteitsleer wel mee hoor en er zijn wetten die oud zijn maar het nog steeds goed doen.

Je moet een electrische stroom een beetje vergelijken met de waterleiding. Als je veel water in korte tijd wilt heb je of een dunne pijp met enorme veel druk nodig, of een dikke pijp met minder druk kan ook.

En druk moet je zien als spanning en de pijp moet je zien als de kabel. De ontsteking van je auto welke de bougies doet vonken kan wel tot 80.000 volt leveren. En de  startmotor heeft een heel dikke kabel want die trekt wel tussen 100 en 200 ampere en bij 12 volt is dat 1200 tot 2400 watt.

Leuk hé?

Absoluut leuk. Ik ben zelf architect/ bouwkundige en heb uiteraard de elementaire wetten en zo ooit eens geleerd, maar niet voldoende om het echt te doorgronden. De vergelijking met een waterleiding is inderdaad verhelderend.
Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

michel69

Citaat van: Zodiac op november  5, 2014, 17:53:14
Hoi Han,
Ja, de kogel is door de kerk.
Ik heb een nette deal met een keurige electricien die op korte termijn mijn groep installeert.
De materialen bestel ik bij Erik, de offerte daarvoor is reeds binnen. De kosten zijn alleszins te overzien, dus doen. Ik hoop dat schakel tikken daarmee tot het verleden behoren (en stiekem natuurlijk dat mijn set er 100x beter van gaat klinken :D)
Ik denk dat ik over een week of 2 de groep heb. Ik zal objectief rapporteren over de bevindingen...beloofd!

Ik vond het lastig! Jullie discussiëren erover met het grootste gemak, maar voor mij is het rocketscience. Opvallend zijn wel de ernstige discussies, over iets dat berust op theoretische feitelijkheden.

Zekering, automaat, aardlek, amperage, 1 groep, 2 groep, geen groep. Belden ymvk as, of geen as, of xmvk, lapp, of....?

Ik sluit me aan bij Rusher met wie ik samen een stukje opgelopen heb in deze queeste, het is 'verwarrend'. Ik ga het nu gewoon doen en zien wat het oplevert.

Mooi om te lezen dat je uiteindelijk toch iemand gevonden hebt die het mag en "wilt" doen...en daar ben ik dus ook tot mijn grootste verbazing achter gekomen dat het in de praktijk nog aardig lastig kan zijn.
Aangezien ik vrolijk mijn buurman aanbood hier op het forum en die het dus wel even zou doen.....ik heb het al via dm gezegd maar doe het hier ook nog even...@Zodiac @Rusher zijn reacties hebben mij ook eerlijk gezegd een beetje  :-[
Maar goed ben benieuwd wat de resultaten zijn over een week of twee ;)

Groetjes Michel
Stereo Kharma 3.2 CE Black Label-Audio Research REF 5 SE-GamuT m250-Audio Research DAC 1-20 -Marantz SA-11S1-Marantz NA 6005-Bassocontinuo-Transparent powerlink reference-Shunyata Hydra 6 - Furukawa powercord 2x-Audioquest Gibraltar full range -Audioquest Colorado-IIIxos Ix1s-Direct Audio Masterline
HT Arcam avr390-Sony uhd-1-Sonus Faber toy center- Dali zensor 6-Xtz 99 W12 18 ice- Audioquest pearl 4x

Witalik

Volg modus. Niet dat ik erin geloof of moeite voor wilt doen om dit eventueel aan te leggen voor mijn bescheiden setje maar lijkt me interresant om de ervaring te horen.   :thumbs-up:
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

jaco

Hmm, ik hoor bij de mensen die het verschil niet horen.

In mijn vorige woning heb ik smeltzekeringen lagen plaatsen, met 2 afgeschrmde kabels naar mijn woonkamer. Dasr zat alles weer met afgeschermde kabels en powerslof op aangesloten.
Toen heb ik exactpower filters en balanced power gekocht.
Mensen die langs kwamen vonden het klanktechnisch veel beter. Ik heb zelf alleen verschil in video op de toenmalige CRT projector kunnen zien.

In mijn huidige huis kon ik niet zonder veel hak en breekwerk een kabel naar 2 hoog krijgen (ze hebben heel slim de vloer door laten lopen in de schacht waar de afvoer en verwarmings buizen door lopen, daar zijn gaten geboord voor alles, en geen groot gat gemaakt)
Dus maar 3x25 ampere aangevraagd, de groep waar alles op zit (2 slaapkamers en de meterkast wcd) naar 20A c karaterestiek veranderd en het klinkt prima (nog steeds achter die exactpower oplossing)

Als ik wel bedrading had kunnen trekken zou ik er wel weer groepen naar toe getrokken hebben, gewoon om apart gezekerd te zitten. Als er iets gebeurd dat dan niet de kinderkamer in het donker zit etc.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Kjelt

Jaco dat kan nog steeds, niets houdt je tegen om op je dedicated HT een eigen kleine groepenkastje te gebruiken en daar drie groepen met een automaat van 10A te gebruiken. Dan ben je in ieder geval tegen iedere kortsluiting op je ht gezekerd. De aardlek deel je wel helaas dan dus als deze afslaat zit je nog steeds in het donker.

erik s.

Citaat van: Kjelt op november  8, 2014, 12:14:45
Jaco dat kan nog steeds, niets houdt je tegen om op je dedicated HT een eigen kleine groepenkastje te gebruiken en daar drie groepen met een automaat van 10A te gebruiken. Dan ben je in ieder geval tegen iedere kortsluiting op je ht gezekerd. De aardlek deel je wel helaas dan dus als deze afslaat zit je nog steeds in het donker.
in dat groepenkastje kan hij toch ook een aardlek plaatsen, die vliegt er dan uit voordat die in de hoofdgroepen kast dat doet, right?
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Kjelt

#298
Citaat van: erik s. op november  8, 2014, 12:40:28
in dat groepenkastje kan hij toch ook een aardlek plaatsen, die vliegt er dan uit voordat die in de hoofdgroepen kast dat doet, right?
Uh nee dat is helaas niet gegarandeerd. De term bij automaten om dat te garanderen heeft selectiviteit. Voorbeeld: Jaco heeft beneden een 20A automaat zitten dan zou als hij boven 16A automaten gebruikt niet gegarandeerd zijn dat bij een kortsluiting de beneden automaat ook niet omslaat. Als hij 10 A automaten boven gebruikt dan is het wel gegarandeerd dat het goed gaat.
Ik weet niet hoe het met aardlekschakelaars zit maar dan zou de beneden aardlekschakelaar waarschijnlijk ook ongeveer een factor 2 hoger moeten zitten met zijn afschakelstroom dan die boven en dat mag niet want een aardlek moet gegarandeerd volgens de nieuwe regels bij 30 mA afschakelen (max. stroom door hartstreek om niet dodelijk te zijn).
Oftewel omdat alle aardlekschakelaars gelijke afschakelstromen moeten hebben kan dit niet.

Henrie

#299
Citaat van: Kjelt op november  8, 2014, 14:21:50
Uh nee dat is helaas niet gegarandeerd. De term bij automaten om dat te garanderen heeft selectiviteit. Voorbeeld: Jaco heeft beneden een 20A automaat zitten dan zou als hij boven 16A automaten gebruikt niet gegarandeerd zijn dat bij een kortsluiting de beneden automaat ook niet omslaat. Als hij 10 A automaten boven gebruikt dan is het wel gegarandeerd dat het goed gaat.
Nee hoor, dat is helemaal niet gegarandeerd. Misschien in het overbelastingsgebied, maar zeker niet in het kortsluitgebied...


Zie bovenstaande plaatje (plaatje is 'geleend' van Tweakers; die rode pijltjes mag je negeren). Ervan uitgaande dat we het over automaten met een B-karakteristiek hebben, dan schakelen die automaten in het kortsluitgebied (het verticale gedeelte van de uitschakelcurve, rechts op het plaatje) af wanneer de stroom hoger is dan 3 tot 5 x Inom is, waarbij Inom = nomale stroom = de stroom die aangegeven staat op de automaat.

Dat wil dus zeggen dat als de stroom lager is dan 3x Inom, dan schakelt de automaat ZEKER NIET af (althans niet in het kortsluitgebied; wel in het overbelastingsgebied, maar dat is een vertraagde uitschakeling). Als de stroom tussen 3 en 5x Inom ligt, dan schakelt de automaat mogelijk wel meteen af, maar mogelijk ook niet meteen (maar vetraagd). Dit is het 'grijze gebied' van een automaat. Als de stroom hoger is dan 5x Inom dan schakelt de automaat ZEKER WEL onvertraagd af...

Verder is te zien dat het overbelastingsgebied pas begint bij 1,13 tot 1,45x Inom, maar dat gebied laat ik verder even buiten beschouwing...

Dat gezegd hebbende, kunnen we kijken naar de 2 automaten in het voorbeeld: eentje van 10A en eentje van 20A. Als je deze twee automaten in serie set, met uiteraard eerst de 20A-automaat, en daaronder de 10A-automaat, en er ontstaat nu achter de 10A-automaat een kortsluiting, dan gebeurt er het volgende:
- Als de kortsluitstroom onder de 30A ligt, schakelt de 10A-automaat helemaal niet uit in het kortsluitgebied, hooguit nog in het overbelastingsgebied. Eigenlijk is het systeem dan niet goed beveiligd, omdat je kortsluitingen eigenlijk meteen wilt afschakelen, en niet na een tijdje pas. Want dat is wat er gebeurt als de automaat alleen nog in het overbelastingsgebied uitschakelt...
- Als de kortsluitstroom tussen de 30 en 50A in ligt, dan is directe uitschakeling door de 10A-automaat niet gegarandeerd en is het systeem dus eigenlijk nog steeds niet goed beveiligd. Uiteindelijk zal de 10A-automaat wel uitschakelen, maar dan wel vertraagd (want in het overbelastingsgebied)...
- Als de kortsluitstroom tussen 50 en 60A in ligt, dan is directe uitschakeling door de 10A-automaat gegarandeerd en bovendien is gegarandeerd dat de 20A-automaat niet uitschakelt. De 10A-automaat is dan dus WEL selectief met de 20A-automaat...
- Als de kortsluitstroom tussen 60 en 120A in ligt, dan is directe uitschakeling door de 10A-automaat gegarandeerd, maar omdat de kans bestaat dat de 20A-automaat ook direct uitschakelt, is de 10A-automaat toch NIET selectief met de 20A-automaat...
- Als de kortsluitstroom groter is dan 120A, dan is de 10A-automaat ZEKER NIET selectief met de 20A-automaat, omdat beide automaten gegarandeerd uitschakelen bij deze stromen. Het is dan maar net welke er een fractie eerder is (dat is niet te voorspellen) en als je pech hebt, vliegen ze gewoon beide uit...

Hieruit blijkt dus dat een 10A-automaat alleen selectief is met een 20A-automaat als de kortsluitstroom die ontstaat bij een kortsluiting achter de 10A-automaat ALTIJD tussen de 50 en 60A is. In de praktijk is het natuurlijk onmogelijk om hier van uit te kunnen gaan, dus hier kun je niet op ontwerpen. Bovendien is een kortsluitstroom in het 230V-net bij je thuis vrijwel altijd veel hoger dan 60A. Eerder 600A, of nog veel meer... In de praktijk kun je dus gerust zeggen dat een 10A-automaat nooit selectief is met een 20A-automaat. Sterker nog, je kunt eigenlijk in de praktijk wel zeggen dat elke willekeurige automaat nooit selectief is met elke andere willekeurige automaat. Dus nooit twee automaten achter elkaar zetten; dat werkt niet...
Musical Fidelity M6500i - Musical Fidelity M6CD - Pioneer SC-2023 - Pioneer BDP-LX58 - JBL Studio 590 / 530 / 520C - Pioneer KRL-37V - Humax IRHD5000C