RZeemering's set

Gestart door RZeemering, augustus 6, 2014, 14:14:55

« vorige - volgende »

morca, Laan en 4 gasten bekijken dit topic.

RZeemering

Citaat van: blue-eyes op januari 30, 2025, 17:22:48Ik heb tussen de Suikerunie en CSM ingewoond.....

Je rook het gewoon niet meer, en als boerenzoon moet je dat ook eren toch :D
Eerlijk gezegd vond ik beide zoete weeïge luchtjes wel wat hebben. Van de suikerbieten vooral ook omdat het maar een paar maanden per jaar was/ is. Besefte ik me weer dat ik in 'de Stad' woonde :)
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.

blue-eyes

Ik had er ook geen last van, herken het wel wat je zegt.
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Arcam PA240, Arcam PA720; Bron: Auralic G1, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Audioquest, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

mmuetst

Citaat van: RZeemering op januari 30, 2025, 12:47:13Ik ga er de komende tijd zonder wisselen eens van genieten en knal de boel terug over een tijdje. Eens kijken hoe dat bevalt en dan een beslissing maken. Hoewel ik nu al neig naar niet meer veranderen ;)
Wij willen toch een second opinion van de vriendin  :D
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

mmuetst

Mooi verslag. Blijf het toch vreemd vinden dat een extra transformator voor het apparaat dit teweeg brengt. In alle apparatuur zit al een transformator (ook in een geschakelde voeding). Het verhaal van de leverancier:

"De BAC1500 MKII is ontworpen om de inkomende ruis op het lichtnet te verminderen en verbeterd de stroomlevering aan uw HiFi systeem. Door de uniek gewikkelde, gebalanceerde transformator worden aardlus- stromen en ruis voor de aangesloten apparatuur tot het minimum gereduceerd."

Ben benieuwd hoe dat aardlussen voorkomt. De aarde in het apparaat wordt gewoon doorgevoerd naar de apparatuur.

Vraag me ook af of het zelfde effect behaald wordt met een huis tuin en keuken scheidingstransformator die hetzelfde vermogen kan leveren.

Maar heb in ieder geval met plezier je subjectieve ervaring gelezen.

Spijkie

Citaat van: mmuetst op februari  1, 2025, 10:48:49Mooi verslag. Blijf het toch vreemd vinden dat een extra transformator voor het apparaat dit teweeg brengt. In alle apparatuur zit al een transformator (ook in een geschakelde voeding). Het verhaal van de leverancier:

"De BAC1500 MKII is ontworpen om de inkomende ruis op het lichtnet te verminderen en verbeterd de stroomlevering aan uw HiFi systeem. Door de uniek gewikkelde, gebalanceerde transformator worden aardlus- stromen en ruis voor de aangesloten apparatuur tot het minimum gereduceerd."

Ben benieuwd hoe dat aardlussen voorkomt. De aarde in het apparaat wordt gewoon doorgevoerd naar de apparatuur.

Vraag me ook af of het zelfde effect behaald wordt met een huis tuin en keuken scheidingstransformator die hetzelfde vermogen kan leveren.

Het zou, want zo weinig verstand heb ik er van, zomaar kunnen dat een eenvoudige dc blokker en een standaard scheidingstrafo ongeveer hetzelfde effect kan brengen en dat ik in verhouding veel te veel heb betaalt. En dat komt dan idd door de onwetendheid / geen kennis. Dan zou ik het ook zelf moeten maken op de een of andere manier en dat durf ik niet aan. Pride of ownership telt bij mij niet mee op t gebied van de Audes, ik kan er werkelijk waar niks moois over zeggen behalve dat het een zware zwarte doos is en daardoor degelijk aanvoelt  :tounge2:
Lumin,T+A 1100e,Cardas,Piega,Supra,Audes

mmuetst

Hier staat in mooi Jip en Janneke taal wat het doet:
Uitleg klik hier
Maar zoals gebruikelijk geen meting die dit daadwerkelijk aantoont. Verder kloppen de verhaaltjes niet, want in het voorbeeld wordt gesuggereerd dat de rommel van het lichtnet één op één wordt doorgezet naar de gelijkspanning in het audio apparaat. Als dit zo zou zijn, dan heeft het high-end apparaat een beroerde voeding van zichzelf. Ik zou die dan al zo wie zo niet kopen  :D.
Ben benieuwd wat er van deze verhaaltjes overblijven als zo'n apparaat wordt opgestuurd naar een ASR bijvoorbeeld.
Verder is het bekend dat bijvoorbeeld gebalanceerde audio veel meer doet voor een lage ruisvloer en dit wordt keer op keer ook via metingen aangetoond.

Dan de prijs, tja zware transformatoren zijn niet goedkoop. Doe er een high-end sausje over heen en dan kom je wel aan deze prijs. Transport is al duur, want het zal geen licht apparaat zijn.

Laan

:laugh:  :laugh:  :laugh:  :laugh:  :laugh:  :laugh:  :laugh:  :laugh:  :laugh:
Woonkamer:  Marantz model 40n | GoldenEar Triton reference |  Rega P3 - Exact - Neo psu - Trichord Dino mk3/Dino + | PliXiR Cube8
Man-cave: Vitus audio RI 101mk2 | Focal Scala Utopia Evo | Lumin U1 + X1 | Marantz SA11mk2 | Nottingham Analogue Spacedeck - Ortofon Cadenza Red - Gold Note PH 10 - PSU 10 | PlixiR elite BAC 3000
Man-cave: Ayon Spirit V | Sounddeco Alpha F3 | Atoll ST300

Rowdy

Citaat van: mmuetst op februari  1, 2025, 10:48:49Mooi verslag. Blijf het toch vreemd vinden dat een extra transformator voor het apparaat dit teweeg brengt. In alle apparatuur zit al een transformator (ook in een geschakelde voeding). Het verhaal van de leverancier:

Als ik mijn gedachten erover uit, zie ik het als volgt, maar ik kan helemaal fout zitten met mijn gedachten.

Ze hebben het over een gebalanceerde spanning, dus 2 fases.
Op het primaire deel van de transformator wordt de fase en nul aangesloten.
Op het secundaire deel krijg je 2 uitgangen van 115 vac. De binnenste 2 aansluitingen worden met elkaar verbonden en wordt de "aarde" aansluiting. De buitenste 2 aansluitingen zijn de fase aansluitingen, de nul wordt weggelaten.
Meet je tussen de fase en "aarde", meet je 115 vac. Meet je tussen de 2 fases, meet je 230 vac.
De "aarde" is gescheiden van de aarde aansluiting van het net.
'Het oor heeft het laatste woord in alles wat met muziek te maken heeft'.
Harry Olson (1901 - 1982)

mmuetst

Citaat van: Rowdy op februari  1, 2025, 12:45:18Als ik mijn gedachten erover uit, zie ik het als volgt, maar ik kan helemaal fout zitten met mijn gedachten.

Ze hebben het over een gebalanceerde spanning, dus 2 fases.
Op het primaire deel van de transformator wordt de fase en nul aangesloten.
Op het secundaire deel krijg je 2 uitgangen van 115 vac. De binnenste 2 aansluitingen worden met elkaar verbonden en wordt de "aarde" aansluiting. De buitenste 2 aansluitingen zijn de fase aansluitingen, de nul wordt weggelaten.
Meet je tussen de fase en "aarde", meet je 115 vac. Meet je tussen de 2 fases, meet je 230 vac.
De "aarde" is gescheiden van de aarde aansluiting van het net.

En dat mag niet, want als het audio apparaat aarde heeft (en dus een metalen behuizing en niet dubbel geïsoleerd) dan kan de kast onder spanning te komen staan. Want die wordt dan immers niet afgevoerd via aarde, waardoor de zekering in de stoppenkast er niet uit gaat. Je bent dan wel galvanisch gescheiden van het lichtnet (ik heb zo ook gewerkt in de reparatie afdeling van Actebis Computers toen ik nog monitoren repareerden) maar een optater is dan steeds niet grappig.
Die aarde aansluiting hebben ze voor het gemak maar even weg gehaald uit hun plaatje, maar als je de plaatjes ziet van de kast van binnen zie je duidelijk meerdere aarddraden als een ster bij elkaar komen.

Rowdy

Het was ook maar een gedachte van mij.
Als ik jouw foto bekijk, hebben ze de middenaftakking van de secundaire zijde van de transformator aan aarde gelegd (oranje isolatiekous).
'Het oor heeft het laatste woord in alles wat met muziek te maken heeft'.
Harry Olson (1901 - 1982)

mmuetst

Citaat van: Rowdy op februari  1, 2025, 13:24:16Het was ook maar een gedachte van mij.
Als ik jouw foto bekijk, hebben ze de middenaftakking van de secundaire zijde van de transformator aan aarde gelegd (oranje isolatiekous).
Klopt, maar ook de uitgaande stopcontacten. Je ziet 4 aansluitingen:
1 naar de ingang
1 naar de transformator
1 naar uitgang één twee
1 naar uitgang drie en vier

Rob_Dingen

Bij de secondaire kant zal de midden aftakking van de trafo gewoon aan aarde hangen.
Verschil met het net is dat je dan +115VAC en -115VAc hebt dus gebalanceerd.
Als je ooit meet tussen aarde en massa van je apparaat heb je 115Vac staan, die word dan in ieder geval 0 en lopen er minder lekstromen tussen je apparatuur.
Zelf denk ik dat afhankelijk van de situatie van het net en de aangesloten apparatuur je er wel of geen voordeel mee kan halen.
Meestal bij eindversterkers vind ik het minder.

Rob

RZeemering

Citaat van: mmuetst op februari  1, 2025, 10:38:36Wij willen toch een second opinion van de vriendin  :D
Nee hoor. Dat gaan we niet doen! Straks hoort ze niks! :tounge:
Dat gaan we zeker nog doen. Ze heeft nog niet kunnen luisteren en ik ben een lang weekend naar de Moezel. Dus ergens volgende week geef ik een update wat mijn vriendin er van vindt :)
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.

RZeemering

Zo! Dat waren een paar fantastische dagen! Prachtig weer. Waanzinnige omgeving en sublieme wijnen!
BijThijs_Mosel_RZeemering_PR-0262.jpgBijThijs_Mosel_RZeemering_PR-.jpgBijThijs_Mosel_RZeemering_PR-0067.jpgBijThijs_Mosel_RZeemering_PR-0146.jpg   

Spijkie

Mooie foto's ook
Lumin,T+A 1100e,Cardas,Piega,Supra,Audes

Laan

Woonkamer:  Marantz model 40n | GoldenEar Triton reference |  Rega P3 - Exact - Neo psu - Trichord Dino mk3/Dino + | PliXiR Cube8
Man-cave: Vitus audio RI 101mk2 | Focal Scala Utopia Evo | Lumin U1 + X1 | Marantz SA11mk2 | Nottingham Analogue Spacedeck - Ortofon Cadenza Red - Gold Note PH 10 - PSU 10 | PlixiR elite BAC 3000

RZeemering

Citaat van: Laan op februari  4, 2025, 14:57:33Lijkt wel door een pro genomen :)
ik heb de foto's gewoon gedownload van het wereld wijde web.

:tounge2:  :devil:

vanzomereng

Citaat van: RZeemering op februari  4, 2025, 13:46:36Zo! Dat waren een paar fantastische dagen! Prachtig weer. Waanzinnige omgeving en sublieme wijnen!
BijThijs_Mosel_RZeemering_PR-0262.jpg

Als dit jouw week-consumptie is, dan doe je het nog rustig aan  :colgate:
Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

RZeemering

Citaat van: vanzomereng op februari  4, 2025, 15:58:50Als dit jouw week-consumptie is, dan doe je het nog rustig aan  :colgate:
Dit was in de ochtend (plus nog twee verschillende Domäne Serrig (De absolute top van de Duitse Rieslings, de eerste Riesling met 100 Parker punten) en 's middags nog 6 verschillende Vollenweider geproefd.
Daarna naar huis rijden. En ja, de wijn wordt weer uitgespuugd. Voorwaarde om zoveel verschillende wijnen ook aan het einde nog goed te kunnen proeven en onthouden wat je hebt geproefd :)

Het lijkt wel een beetje een hifi beurs :)

Laan

Wel blind geproefd neem ik aan?

RZeemering

vanzomereng

Doe mij maar een Dornfelder v/d Aldi halb-trocken voor 3,99 Euro.  :huh2:

Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

mmuetst

Grüner Veltliner  bij de Jumbo nog geen €5,- mijn vrouw is er dol op.

RZeemering

RZeemering

Wijnen tot 5 (7 of 8 euro eigenlijk) euro zou eigenlijk niet moeten mogen.
Voor een 5 euro fles blijft er na accijns en BTW (samen ongeveer de helft), na verpakking en logistiek en de winstmarges van importeur en supermarkt ergens ergens een bedrag over tussen de 50 cent en anderhalf euro voor de wijn die in de fles zit.
Om daar nog wat winst van over te houden gaat het hier over massaproductie waarbij alles platgespoten wordt in de wijngaarden, de grond verpest wordt door zware machines die met grof geweld bijna hele druivenplanten (weliswaar zonder de stok) eraf halen en wat ook zo pardoes de tanks in wordt gesodemieterd. Doordat er allemaal taken en bladeren (maar ook verrotte druiven) mee gaan de tanks in krijg je een tannine in de wijn die normaal alleen door de schilletjes erin komt. Wat vele malen langer duurt. Suiker en zuren worden toegevoegd om de wijn op smaak en in balans te brengen. Door dit proces kan de wijn vele malen korter in de tanks. Vervolgens wordt het nog niet gebotteld naar NL gebracht om accijns te omzeilen. Soms wordt er overigens eerst nog de alcohol uitgehaald of zelfs het water. Geconcentreerd kan het dan in NL weer tot 'wijn' gemaakt worden. Overigens weet ik niet zeker of dit laatste nog steeds gebeurd. 
Dus deze smurrie drink je dan op. Proost :)

Dit soort wijnen word ook ontzettend veel weggegooid nu de markt flink aan het veranderen is. Er wordt veel minder gedronken en het meeste overschot is bij de slechte wijnen. Ik dacht dat afgelopen jaar 3 miljoen hectoliter is vernietigd alleen al in Frankrijk. Hectoliters he!? ;) Gedeeltelijk wordt de alcohol weer gebruikt voor bijvoorbeeld parfum oid.

Doe mij maar een handgeplukte met zorg gegiste druif in een glas. Proost :)