Alles over 3D-audio (Dolby Atmos/DTS:X en Auro-3D)

Gestart door jaco, juni 24, 2014, 15:47:23

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

vik

Gefeliciteerd met de aanschaf.


Citaat van: jaco op november 21, 2014, 21:17:39
Vandaag de AV7702 binnen gekregen.

Eerste indruk van het apparaat: het aluminium was op, dus ze hebben de zijkanten van het front van plastic gemaakt.
Beetje jammer dat het niet een geheel metaal front is. Maar goed als hij in het rack staat en goed klinkt maakt de buitenkant niet uit.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

modde239

#451
Kleine review van Transformers: Age of Extinction (Blu-ray) in Dolby Atmos:

http://www.avsforum.com/forum/187-official-avs-blu-ray-disc-reviews/1756402-transformers-age-extinction-blu-ray-dolby-atmos.html

Interview met de CEO van Auro:


thepioneer

Citaat van: Robbo op november 22, 2014, 03:12:52
Toch een vooruitgang tov de 861. Daar is de front geheel van plastic  ;) :tounge:

Vind ik leuk  :headbanging:
Meridian DSP5200SE, Meridian 218, ROON
SVS SB13 Ultra

Joske007

#453
Loont het de moeite om een 5.1 set en waarvan de rear-speakers op 90° staan uit te breiden naar Dolby Atmos.
Dit met de bedoeling om het gat achter de luisterplek op te vullen?

Ik ben overtuigd van de voordelen van een 7.1 opstelling, maar vraag mij af of je best deze back-speakers in de hoogte via Atmos toevoegt.?

Dus 2x Atmos speakers in het plafond achter de zitbank om het gat achteraan en door gebrek aan back-speakers (7.1) op te kunnen vullen en 2x Atmos speakers vooraan de zitbank.

5.1 met rears op 90°
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

R0N

Citaat van: Joske007 op november 23, 2014, 14:36:50
Loont het de moeite om een 5.1 set en waarvan de rear-speakers op 90° staan uit te breiden naar Dolby Atmos.
Dit met de bedoeling om het gat achter de luisterplek op te vullen?

Dus 2x Atmos speakers in het plafond achter de zitbank om het gat achteraan en door gebrek aan back-speakers (7.1) op te kunnen vullen en 2x Atmos speakers vooraan de zitbank.

5.1 met rears op 90°


HOi,

Hier vind je duidelijke informatie over luidsprekeropstellingen bij Dolby Atmos:
http://www.dolby.com/us/en/guide/dolby-atmos-speaker-setup/index.html

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

Joske007

Citaat van: R0N op november 23, 2014, 14:48:46
HOi,

Hier vind je duidelijke informatie over luidsprekeropstellingen bij Dolby Atmos:
http://www.dolby.com/us/en/guide/dolby-atmos-speaker-setup/index.html

ron
Thnx ;)
Wanneer ik de afbeeldingen van een 5.1.2 en 5.1.4 bekijk geeft dit geen verbetering met rear-speakers op 90°.
Het gat blijft achteraan bij beiden bestaan en hierdoor is er volgens mij geen sprake van een surround gevoel achteraan.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

skank1

Je surround backs en je atmos speakers zijn 2 verschillende assen. Maw het een vervangt het andere niet.
Ik zeg lekker bij 7.1 blijven en later atmos toevoegen.
Hetzijnde 7.1.2 of zelfs 7.1.4

Maw 5.1.4 is niet gelijk aan 7.1.4
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

jaco

Bij 5.1.2 heb je automatisch top mid speakers, en die mogen van 85 - 110 graden zijn zo uit mijn hoofd.
Je kunt ze dus achter de bank hangen op 110 graden.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Joske007

Citaat van: skank1 op november 23, 2014, 19:38:20
Je surround backs en je atmos speakers zijn 2 verschillende assen. Maw het een vervangt het andere niet.
Ik zeg lekker bij 7.1 blijven en later atmos toevoegen.
Hetzijnde 7.1.2 of zelfs 7.1.4

Maw 5.1.4 is niet gelijk aan 7.1.4
Je krijgt dat gat met de rear-speakers op 90° nooit dicht met een 5.1.4?
Dus in mijn geval is het dus beter om te upgraden naar een 7.1.2 of 7.1.4 Atmos opstelling ;)
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Joske007

Citaat van: jaco op november 23, 2014, 20:03:50
Bij 5.1.2 heb je automatisch top mid speakers, en die mogen van 85 - 110 graden zijn zo uit mijn hoofd.
Je kunt ze dus achter de bank hangen op 110 graden.
Goed om weten, want dit was me even in de Atmos tekening niet echt duidelijk ;)
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

jaco

Je kunt met 5.1 basis ook naar 5.1.4 gaan en dan front high of top front erbij.
Met 4 hoogte speakers heb je zoals ik gelezen heb een veel beter sound field dan met 2. Ik moet het echter zelf nog ervaren.
Ik heb 7.1.4, met top mid en front high. Had liever top front en top rear gehad, maar top front en auro3d gaan niet samen, en top rear past niet in mijn kamer, dan moet je haast 1 meter achter je zitplaats hebben.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

jaco

Inmiddels loopt alles hier. En ik kan zeggen dat het de moeite waard was.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

H&C Hifi

Citaat van: jaco op november 25, 2014, 11:49:59
Inmiddels loopt alles hier. En ik kan zeggen dat het de moeite waard was.

Top Jaco !  :smile:

jaco

Jij ook bedankt voor de goede communicatie en aanbieding voor deze setup.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Kjelt

Citaat van: jaco op november 25, 2014, 11:49:59
Inmiddels loopt alles hier. En ik kan zeggen dat het de moeite waard was.
:thumbs-up: een wat uitvoerige beschrijving van je ervaringen zou ik zeer waarderen :)

jaco

#465
De Dolby Atmos demo bluray heeft stukken waar echt de 3e dimensie geluid goed mee uit komen.
Expendables 3 had wat uitvallers/interupties in het geluid, geen idee of het de rip is, of  Atmos.
Nog 2 andere titels, die eerst maar eens kijken, en desnoods software upgrade als die er is.

DSU (Dolby Surround Upsampler) is ook bij films zonder Atmos wel mooi. Nog maar 1 stuk film mee gekeken, maar het lijkt een mooie mode om films in te draaien. Het effect ligt er niet dik bovenop, maar is wel degelijk aanwezig.

Verder heb ik natuurlijk nieuwe speakers en een andere subwoofer, dus moeilijk te zeggen na 5 maanden wat het verschil is met de vorige setup. Deze woofer is wel beter dan de SW1600 die ik had voor mijn gevoel.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

thepioneer

Wat heb je nu voor luidsprekers dan Jaco?

Meridian DSP5200SE, Meridian 218, ROON
SVS SB13 Ultra

larsonator

Hey Jaco :)
mooi man, die set van je. Ik hou je ''reviews'' in de gaten ;)
Oh ja, Turtles komt er vandaag aan inclusief Atmos track  :popcorn:

Marc

Citaat van: jaco op november 21, 2014, 21:17:39
Vandaag de AV7702 binnen gekregen.

Eerste indruk van het apparaat: het aluminium was op, dus ze hebben de zijkanten van het front van plastic gemaakt.
Beetje jammer dat het niet een geheel metaal front is. Maar goed als hij in het rack staat en goed klinkt maakt de buitenkant niet uit.

Goeie plastic is beter dan slecht aluminium. Er zijn meerdere forumleden (ik ook) die benieuwd zijn naar de ervaringen met de AV7702 en zijn Dolby Atmos capaciteiten. Iemand ergens al een mooie review tegengekomen?

jaco

#469
Citaat van: thepioneer op november 25, 2014, 17:48:43
Wat heb je nu voor luidsprekers dan Jaco?
Ik heb nu allemaal Genelec speakers.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

road rebel

Jammer dat je de types hebt gedelete want ik had interesse om iets gelijkaardigs te overwegen indien ik voor een dedicated HT zou kiezen.
Dus genelec subs kwam je "vroeger" best vaak tegen trouwens.

jaco

De types waren denk ik minder interessant. Het zijn G series geworden. Daar zijn meerdere modellen in. Ze klinken redelijk hetzelfde.
Het is dus een vraag van budget en plaatsings mogelijkheid.
G series heeft Cinch en XLR input, afschakelbare LED en is in zwart leverbaar i.p.v. antraciet ten opzichte van de 8000 serie.
Is helaas ook bijna 100 euro per speaker duurder.

In de  sub range hebben ze ook HT (HTS-x) en professionele types (50x0 serie), ik heb een HT type genomen omdat het dan een systeem met een actieve en 2 passieve drivers is. Dus geen open bas reflex poort.

Ik heb de info gedelete om gezeur te voorkomen over de maat van de plafond speakers etc.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Kjelt

Citaat van: jaco op november 26, 2014, 09:55:14
G series heeft Cinch en XLR input, afschakelbare LED en is in zwart leverbaar i.p.v. antraciet ten opzichte van de 8000 serie.
en in het wit voor de WAF vd woonkamer HT  ;)

skank1

Mag ik vragen met wat je de films in atmos afspeelt?
Welke versterkers gebruik je terug?

Is jaco de enige tot nu toe met een werkende atmos setup?
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

jaco

#474
Die ik geprobeerd heb zijn:
- Dolby Atmos demo disk.
- Expendables 3

Dan kan ik nog proberen:
- Transformers: Age of Extinction
- Step Up All In (2014)

Verder komen er nog wel meer titels, veel geruchten:

Japan:
- Transcendence
- I Frankenstein

Gewoon een rip via de HDI dune. Bitstream out en spelen maar.

En versterkers heb je niet meer met Actieve Genelec speakers, er zit een versterker per driver in elke luidspreker (allemaal 2 weg)
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm