Stax

Gestart door martin778, juni 12, 2014, 18:15:23

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

martin778

Kan iemand mij wat meer vertellen over Stax koptelefoons met name hoe ze klinken tov. van een gewone, dynamische koptelefoon?

Ik gebruik al een jaar of 4 AKG K530 maar ik wil graag upgraden en Stax lijkt mij wel wat maar ik lees allemaal verschillende dingen over.

Nieuw zijn ze natuurlijk niet te betalen maar de wat oudere Sigma of Lambda zijn nog redelijk vindbaar en betaalbaar.

AbZ

It's a treat  :music:  maar je moet er van houden, eigenlijk net zoals bij electrostatische speakers. Snelheid (impulsrespons), detail en ruimtelijkheid.  Kwaliteit kan nogal varieren per model/exemplaar.  Lastig om info te vinden over alle modellen.  (Stax webstek met product history is niet handig en niet volledig.)  Meeste info te vinden op Head-Fi.

br@m

Stax hoofdtelefoons zijn qua geluid het allerbeste wat er te koop is (vwb hoofdtelefoons).

Zelf heb ik een eenvoudiger (goedkoper :-)) model, de SR-40. Een klassieker van rond 1980. Dit is een electret type. De klank valt te omschrijven als perfect, volkomen neutraal, helder, zeer veel detail, onvervormd en evenwichtig.

Je hoort werkelijk alles - ik heb een plaat van the Hilliard Ensemble, opgenomen in een kerk. Je hoort de bus langsrijden in de straat naast de kerk. Je hoort de voetstappen van omstanders die kennelijk rondliepen tijdens de opname.

Wat ook vermeldenswaard is, en tevens een gevaar :-) - hoe ver je de volumeknop ook opendraait, de klank blijft exact hetzelfde, enkel luider (zo hoort het ook). Omdat het geluid in het geheel niet vervormt treedt ook geen 'listening fatigue' op, ook niet bij (heel) hoge volumes. Je hebt de neiging steeds luider te gaan spelen.

Nadelen:
- 'open'  type dus de omgeving geniet mee
- draagcomfort kan beter.
- aansluiten op de luidsprekeraansluiting (dus niet in de phones-jack!)
B&W 803N | Classé CA-2200 | Classé CP-800ii | Classé CDP-300 / Denon DP-30Lii / HP T610 Daphile

AbZ

Electret is heel andere technologie, wordt doorgaans toch minder gewaardeerd, dacht ik?
(Heb deze zelf nooit gehoord.)

Aansluiten op speakers is zeker niet altijd nodig. Dit hangt af van het type energizer.

Interficior

Citaat van: AbZ op juni 12, 2014, 20:23:24
Electret is heel andere technologie, wordt doorgaans toch minder gewaardeerd, dacht ik?
(Heb deze zelf nooit gehoord.)

Aansluiten op speakers is zeker niet altijd nodig. Dit hangt af van het type energizer.
Een electret uit de jaren 80 (en dan bedoel ik de bouwdatum) zal wel wat teruggelopen zijn in gevoeligheid. Dat is natuurlijk gelijk een voordeel van een systeem dat extern op spanning gebracht is.

Stax is qua geluid echt beeldschoon, maar wat mij erg tegen de borst stuit is de bouwkwaliteit. Deze is echt uitermatige droevig, en een willekeurige hoofdtelefoon van rond de 100 euro zit steviger in elkaar. Alles piept en kraakt en is gemaakt van dun plastic. Maargoed, dat is niet waar je naar vroeg natuurlijk. ;)

Een tussenweg is nog om een magnetostaat te nemen, zoals Hifiman of Audeze. Bij de eerste is de bouwkwaliteit ook niet om te juichen, maar ze maken het niet zo bont als bij Stax.
Take it or lease it

martin778

Bouwkwaliteit maakt voor mij niet zo veel uit ;)

De SR40 schijnt iig een heel ander verhaal te zijn dan de grotere modellen. Ik heb de karakteristiek van de Sigma gezien en de zien er gewoon uitermate slecht uit dus ik vraag me af of die koptelefoon ook zo klinkt - geen laag, hoop kleuring, geen hoog.

br@m

#6
Electret is zeker geen 'heel andere technologie',  electret is een electrostaat waarbij geen externe spanningsbron nodig is om het diafragma te laden, omdat het diafragma gemaakt is van een materiaal dat is voorzien van een permanente statische lading. De wijze waarop het geluid wordt opgewekt is exact gelijk aan een electrostaat.

Je leest vaak dat electret als 'minder' gewaardeerd wordt tov de 'echte'  elektrostaat. Vermoedelijke denkt men dat de permanente lading met de tijd degenereert. In theorie is dat in ieder geval niet zo, het electret materiaal houdt zijn lading vele honderden jaren. Voordeel van electret is dat het technisch eenvoudiger is en dus waarschijnlijk goedkoper te produceren.

De SRD-44 sluit je aan op de speaker uitgang, er zit een kastje bij met een step-up trafo.

EDIT: t.a.v. de bouwkwaliteit, die van mij is bijzonder goed. Veel is degelijk metaal, de schelpen, de beugel. Niks piepen kraken of rammelen. Oorkussens van echt leer. Ziet er na 34 jaar nog als nieuw uit.
B&W 803N | Classé CA-2200 | Classé CP-800ii | Classé CDP-300 / Denon DP-30Lii / HP T610 Daphile

AbZ

Freq karakteristieken van headphones zijn lastig te beoordelen.  Doel is ook niet altijd om het 'recht' te krijgen, zeker niet bij de Japanners.  En bij Stax is dat ook vaak niet mogelijk geweest, vermoed ik.  Daar staat wel wat moois tegenover.  Ik heb een Lambda Nova (eigenlijk 2 paar).  Het plastic is idd niet erg fraai.  Het geluid wel.

AbZ

Citaat van: br@m op juni 12, 2014, 21:01:31
Electret is zeker geen 'heel andere technologie',  electret is een electrostaat waarbij geen externe spanningsbron nodig is om het diafragma te laden, omdat het diafragma gemaakt is van een materiaal dat is voorzien van een permanente statische lading. De wijze waarop het geluid wordt opgewekt is exact gelijk aan een electrostaat.
Ok, maar dat zal toch ander resultaat geven?
Techniek wordt alleen nog voor mics gebruikt afaik (dus andersom).

br@m

Citaat van: AbZ op juni 12, 2014, 21:05:26
Ok, maar dat zal toch ander resultaat geven?
Techniek wordt alleen nog voor mics gebruikt afaik (dus andersom).

Waarom zou dat een heel ander resultaat geven?

Het enige verschil is de wijze waarop het diafragma geladen wordt (extern versus permanent) voor het overige is de werking gelijk.

Het verschil tussen een electret diafragma en een 'gewoon' diafragma is vergelijkbaar met het verschil tussen een permanente magneet en een elektromagneet. Het magnetisch veld is gelijk enkel de manier waarop het wordt opgewekt verschilt.

Maar ik weet het verder ook niet, ik ken alleen mijn eigen Stax en die klinkt subliem. En uiteindelijk geldt voor mij het geluid en niet het werkingsprincipe.

Misschien leuk om eens een Stax shoot out te doen of een dubbelblinde luistertest :-)
B&W 803N | Classé CA-2200 | Classé CP-800ii | Classé CDP-300 / Denon DP-30Lii / HP T610 Daphile

AbZ

Citaat van: br@m op juni 12, 2014, 21:18:06uiteindelijk geldt voor mij het geluid en niet het werkingsprincipe.
Heb je gelijk in.

Lastig om 'blind' te doen.  Denk dat je wel herkent hoe het past.
Ik overweeg een upgrade naar de SR-507   :unsure:  of toch Aud'eze?  Lastig hoor.

garmtz

Ik heb heel lang gedraaid met Lambda Nova Classic, aangestuurd met een SRM-3 solid state klasse A energizer. Enorm open en gedetailleerd, maar mistte ook wat body en warmte in het laag (hoewel definitie en openheid van het laag subliem waren) en met rock klonk het vaak wel erg 'lief'.

Ik heb nu een Hifiman HE-500 (opgevolgd inmiddels door de HE-560) en op veel punten vind ik die net zo goed als de Stax, maar deze heeft wel warmte en body. Resolutie blijft echter in absolute zin achter (maar is wel beter dan veel dynamische modellen). Moet wel aangestuurd worden met wat vermogen, dus hier moet je een mooie hoofdtelefoonversterker bij rekenen. Idem bij de eveneens prachtige modellen voor Audeze.

Maar er zijn zeker ook dynamische modellen het overwegen waard. Afhankelijk van smaak kun je ook gaan luisteren naar Grado, Sennheiser, Beyerdynamic, AKG (de K812 of K701)...

Wat is je budget en wat zoek je in het geluid?

martin778

#12
Een luchtig, open geluid met een mooie soundstage en veel detail, bass ben ik niet zo gek op. Ze moeten ook niet te zwaar zijn, ik gebruik mijn koptelefoon ongeveer 5 uur per dag.

Budget? Lastig te zeggen, 500-700?

HDPHNS.com

Als ik dit lees zou ik zeker Grado eens proberen. Mocht je in de buurt van A'dam wonen, we hebben ze hier op kantoor allemaal liggen.

De mening van Garmt kan ik aardig onderschrijven. Stax is technisch heel goed, maar qua emotie raakt het me niet. Hetzelfde heb ik overigens met de HD800.

garmtz

Citaat van: HDPHNS.com op juni 13, 2014, 17:06:00
De mening van Garmt kan ik aardig onderschrijven. Stax is technisch heel goed, maar qua emotie raakt het me niet. Hetzelfde heb ik overigens met de HD800.

+1

AbZ

#15
Da's anders nogal een verschil, zeker als je het over de 507 en de Omega's hebt.
HD800 is naast de goede kanten ook berucht vanwege een zekere scherpte.

Bij meer kleurende phones zoals Grado gaat de lol er toch snel af (imho).
Draagcomfort is ook geen sterk punt van Grado.

martin778

Kleurende koptelefoons heb ik niks aan, ik vond bijv. de DT990 heel erg goed. Mijn K530 kleuren ook niet echt maar zijn gewoon versleten.

AbZ

#17
Dan kun je Grado iig vast wegstrepen.  DT990 vond ik ook mooi.

Is dat budget inclusief can amp?

martin778

Ik heb nog niet gedacht aan een aparte versterker, wel aan een betere DAC zoals de Dragonfly oid.

AbZ

#19
Misschien is JDS Labs O2+DAC combo dan een leuke optie.

Gezien je beschrijving zou Garmt wel gelijk kunnen hebben met AKG.  Op het 1e gehoor niet het meest spectaculair maar it fits the bill en is wel erg lekker voor langer luisteren.  Senn HD700 (niet 800) kan ook interessant zijn.  http://www.headfonia.com/ls-take-on-the-sennheiser-hd700/
Citaat van: martin778 op juni 13, 2014, 16:27:39
Een luchtig, open geluid met een mooie soundstage en veel detail, bass ben ik niet zo gek op. Ze moeten ook niet te zwaar zijn, ik gebruik mijn koptelefoon ongeveer 5 uur per dag.

H&C Hifi

Hey Martin,

Kijk dan ook eens naar de nieuwere beyer tesla t90  ;)
Die vind ik ook erg goed presteren.

En kwa naam misschien minder bekend maar zeer mooie hoofdtelefoon : Denon 7100
En ook Audiotechnica heeft een paar zeer fraaie  :)

AbZ

Zo veel mooie opties  ;D
Wel leuk als je ze bij HC na(ast) elkaar kunt horen  :music:

maar dit is geen Stax topic meer  >:(

martin778

#22
De HD800  :inlove: maar wel een flinke 'auw' als je het prijskaartje ziet.

De T90 is een interessante, bedankt Marcel!

Het moet overigens een open constructie zijn en het liefst met stoffen(velours) earpads.

garmtz

Ik vind alle Beyers die ik gehoord heb zelf te scherp klinken, maar ik ben daar wel erg gevoelig voor... Zou jou wel eens prima kunnen bevallen.

AKG heeft openheid zonder die scherpte en bij de HD800 kun je met een mod deze ook wat minder scherp laten klinken. Voor 700-800 Euro zou ik echter zeker naar de AKG K-701/702 met een goede versterker luisteren, de HD700 of 2e hands Stax met jouw voorkeuren. Eigenlijk vallen Audeze en Hifiman af: te zwaar...

AbZ

Citaat van: garmtz op juni 13, 2014, 18:34:02
Ik vind alle Beyers die ik gehoord heb zelf te scherp klinken, maar ik ben daar wel erg gevoelig voor...
Daar heb je bij de HifiMan geen last van?  ???