Waarom klinkt muziek in films beter?

Gestart door Chester, april 3, 2014, 10:18:05

Vorige topic - Volgende topic

Chester

Ik kan me zo voorstellen dat dit al eens behandeld is, maar kon het zo snel niet vinden. Eergisteren zat ik (voor de tweede keer) met mijn vrouw te kijken naar 20 Feet From Stardom, een soort documentaire over achtergrondzangeressen. Erg de moeite waard voor muziekliefhebbers moet ik zeggen.

Ergens richting het einde laten ze een stukje zien van Lisa Fischer,
die live het nummer How Can I Ease the Pain zingt. Probeer het gerust eens uit, spoel door naar 3:20... Als jij me stil wilt krijgen moet je me zoiets voorschotelen. Ongelooflijk wat een stem en wederom een voorbeeld dat talent niet gewaardeerd wordt, maar wij idolen voorgeschoteld krijgen omdat de industrie het wil, niet omdat ze goed zijn.

PS: Iemand toevallig Lilie McCloud gezien in x factor USA?
Zucht, weer een talent dat eruit gestemd wordt door stom jong publiek. Bah. Afijn....even gespuid, hier kwam ik niet voor lol.  ::)

Mijn vraag; als ik bijvoorbeeld een CD van Lisa Fischer zou opzetten is de volheid en kwaliteit bij lage na niet zo mooi als in de docu-film hierboven. Die paar seconden in de film heb ik over en over gedraaid en klinken geweldig goed op mijn installatie.

Waarom wordt muziek niet altijd zo opgenomen? Is er zo'n groot bandbreedte verschil o.i.d.? Ben erg benieuwd...
Denon AVC-X4700H 4k/8k receiver, Pioneer BDP-LX54 Blu Ray,Tannoy Profiles 638, Tannoy Revolution RC1, Tannoy Mercury M1, SVS SB12-PLUS/2.
Zappiti One SE 4K, Epson TW9400 4K projector, Beamax 244 x 138.
Samsung UE40C7700 LED 3D TV, Samsung Blu Ray

Jumping Jack

Volgens mij is dat enkel te verklaren door het feit dat voor de film een andere (betere) mastering wordt gebruikt, wss de originele master.

Een bekend voorbeeld is Death Magnetic van Metallica: op cd compleet plat gecomprimeerd, terwijl de versie in het spel Guitar Hero wél erg goed klinkt.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

zoldar

Meen eens. In the flesh van roger waters klinkt het best vanaf DVD, daarna pas SACD of CD
Geluid: Klipsch RP-280F | BK XXLS400FF  //  Beeld: Optoma UHD65 en Philips 55pus8601  //  Versterking: Pioneer SC-LX501
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M  //  Digitaal: Sony Viao met Jriver | Mytek Digital Stereo192-DSD DAC
Kabels: DIY Chord | Belden | IeGo | Furutech

AbZ

Mooi die Lilie McCloud  :worship:   (Die andere bekijk ik 'n andere keer nog wel.)

Rudy1968

Citaat van: Chester op april  3, 2014, 10:18:05

Mijn vraag; als ik bijvoorbeeld een CD van Lisa Fischer zou opzetten is de volheid en kwaliteit bij lage na niet zo mooi als in de docu-film hierboven. Die paar seconden in de film heb ik over en over gedraaid en klinken geweldig goed op mijn installatie.

Waarom wordt muziek niet altijd zo opgenomen? Is er zo'n groot bandbreedte verschil o.i.d.? Ben erg benieuwd...

De mastering voor muziek is tegenwoordig toegespitst op maximaal volume, waardoor het geheel uiteindelijk minder mooi klinkt.
Alle dynamiek is verdwenen.
Google maar op loudness wars.
Een toelichting in dit filmpje:

https://www.youtube.com/watch?v=3Gmex_4hreQ

Joske007

Heeft het allemaal niet te maken met bandwerk in de studio's, kost nu eenmaal bakken met geld en dat laatste ontbreekt in vele gevallen wel of zijn er nog weinig mensen te vinden die dit vak goed kunnen beheersen?
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

morca

Niet alleen de mastering heeft hier deel in,al die wel het belangrijkste is.
Maar de bitrate is bij dvd ,dvda en BD geluidssporen 24 bit,die 24 bit ga je goed terughoren tov 16 bit van cd.

Daarom ben ik gek van hires bestanden,mits echt en goed gemasterd.
Hires als in flac,maar ook dvd 24 bit lpcm en BD 24 bit lpcm,klinkt echt geweldig !!

Rudy1968

Citaat van: morca op augustus 31, 2014, 18:05:30
Niet alleen de mastering heeft hier deel in,al die wel het belangrijkste is.
Maar de bitrate is bij dvd ,dvda en BD geluidssporen 24 bit,die 24 bit ga je goed terughoren tov 16 bit van cd.

Daarom ben ik gek van hires bestanden,mits echt en goed gemasterd.
Hires als in flac,maar ook dvd 24 bit lpcm en BD 24 bit lpcm,klinkt echt geweldig !!

24 bit kan zeker goed klinken, maar is in de context van compressie en de loudness wars niet relevant.

- DVD heeft ook een gecomprimeerd audio spoor in PCM, alleen bij Blu Ray is/kan de audio op 24 bit aanwezig zijn. (bijv DTS-HD Master Audio)

- Daarnaast zullen de vinyl liefhebbers veelal terecht beamen, dat analoog beter klinkt, hier zijn helemaal geen 24 bits aan de orde.