De 4 G's van HT/multichannel

Gestart door patrick_vdb, januari 29, 2004, 14:10:25

« vorige - volgende »

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Raphie

Ja, vooral met de Matchbox autotjes "Levinson gooien"
Ik heb hier dus inmiddels al de eerste 3 "dents" opzitten waar de auto raak was gegooid, je ziet ze niet op afstand, maar met schoonmaken voel je ze wel zitten  :(
JBL PRX Power!

patrick_vdb

Hoi,

Citaat van: Raphie op juli 20, 2007, 10:51:54
Denk dat de performance gap tussen 2.1 en 5.1 ook heel erg verschilt per set

Tweekanaals en meerkanaals zijn en blijven twee verschillende werelden, praten over een "performance gap" tussen beiden is mijns inzien dan ook volstreks nutteloos.

@Arjen,

Jij durft nog conclusies te trekken na de constatering dat je pre/pro deels brak is? ;D ;)

De hele welles/niet center-discussie is al vaak gevoerd op het forum en telkens blijven dezelfde punten naar voren komen. Het heeft weinig zin, lijkt mij, om die gehele discussie weer opnieuw te voeren zeker gezien het feit dat in alledaagse situaties geen eenduidige 'cookbook' voor een HT opstelling bestaat en een goede HT niet valt of staat met enkel wel/geen center. Soms lijkt het wel alsof 'the bigger picture' volledig verloren gaat in dergelijke discussies, en eerlijk gezegd vermoed ik dat bij tal van HT-enthousiastelingen 'the bigger picture' nog geeneens is doorgedrongen :-X

Je verwoordt het verder prima, de conclusie is gebasseerd, en heeft betrekking op, de eigen situatie. En juist dat is iets wat iedereen eigenlijk zou moeten doen bij het realiseren van een HT. In plaats van het bewandelen van voorgewalste paden, eerst maar eens goed inventariseren hoe de som der delen op te tellen zijn zodat het hogere goed gewaarborgd blijft.

mvrg

Patrick

Raphie

Eens, als ik héél eerlijk ben en ik had budget voor de 3 kanaals Levinson en de rears en center uit m'n serie, dan had ik het ook zo weer gedaan. maar ja je moet jezelf wat wijsmaken om niet helemaal op audio leeg te lopen ;D
JBL PRX Power!

patrick_vdb

#303
Hoi Raphie,

Citaat van: Raphie op juli 20, 2007, 11:22:07
Eens, als ik héél eerlijk ben en ik had budget voor de 3 kanaals Levinson en de rears en center uit m'n serie, dan had ik het ook zo weer gedaan. maar ja je moet jezelf wat wijsmaken om niet helemaal op audio leeg te lopen ;D

Mag ik hieruit concluderen dat voor jou de middelen belangrijker zijn dan het doel?

mvrg

Patrick

Del member

Citaat van: GPO op juli 20, 2007, 08:41:28
idd een gemiste kans!

Surround-geluid leeft enorm op, op het moment dat er geen downmix van 5.0/5.1 naar 4.0 of een andere configuratie gedaan hoeft te worden. Als je volledig surround hebt, dan zit je pas echt in de film!

GPO

Daar ben ik het dus verre van mee eens. Ik had ooit een volledige B&W set met Nautilus 803 vooraan en als center Nautilus HTM1 (dat monster ja).
Na een behandeling van de ruimte met Thingman tubes was de symmetrie zo strak dat er geen voordeel meer was om met een center te spelen, ja phantom klonk zelfs beter.

Trouwens alle center speakers die 99,999% van de bevolking zet heeft een andere kastconstructie dan hun fronts. Overtreding van de 4G's haha.
Ik denk dat ik in m'n vorige woning een van de weinige was die 5 exacte speakers zou kunnen zetten: m'n scherm stond op 1m10 hoog daar konden dus vlot drie full range speakers vooraan staan.

Ik ben toen nog zo zot geweest om aan m'n dealer te vragen of ik geen derde Nautilus 803 erbij kon kopen ipv een paar (als center dus). Ben blij dat ik dat niet gedaan heb, hoe geraak je dat ooit nog kwijt daarna :)

Raphie

Eerder het gebrek aan middelen, ik kan m'n budget maar één keer uitgeven en ben nu met "High End" 2.1 gelukkiger dan met "midrange 5.1"

Daarnaast zijn door het gezin uitgavenpatronen en gezinsprioriteiten ook veranderd. Ik kan niet vakanties blijven afketsen om maar weer een center te kopen.  ;D
JBL PRX Power!

patrick_vdb

Hoi Raphie,

Citaat van: Raphie op juli 20, 2007, 11:31:10
Eerder het gebrek aan middelen, ik kan m'n budget maar één keer uitgeven

En dus kies je voor de middelen ipv een doel te realiseren? ;D ;)

mvrg

Patrick

Raphie

In dit geval wel ja. Ik sluit geen pact met Dick Scheringa om dit soort doelen te realiseren ;)
JBL PRX Power!

Audiofiel

Citaat van: patrick_vdb op juli 20, 2007, 11:19:17
@Arjen,

Jij durft nog conclusies te trekken na de constatering dat je pre/pro deels brak is? ;D ;)

Laat ik nou net gegeten hebben. Dus ik voel niet de aandrang om te happen. ;) ;D

CitaatJe verwoordt het verder prima, de conclusie is gebasseerd, en heeft betrekking op, de eigen situatie. En juist dat is iets wat iedereen eigenlijk zou moeten doen bij het realiseren van een HT. In plaats van het bewandelen van voorgewalste paden, eerst maar eens goed inventariseren hoe de som der delen op te tellen zijn zodat het hogere goed gewaarborgd blijft.

Ik denk dat meer mensen eens de proef op de som zouden moeten nemen voordat ze er hun mening over geven. Zowel in het 'kamp' van de 5.x center-voorstanders als het 'kamp' van de 4.x devoten bestaat het meerendeel uit mensen die het niet zelf hebben uitgeprobeerd. De keuze voor geen center is dan vaker ingegeven door de praktische onmogelijkheid er eentje kwijt te kunnen dan door uitgebreid testen en luisteren naar de (eventuele) beperkingen. De onderbouwende redenering volgt dan vaak pas nádat de keuze al is gemaakt. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Del member

Citaat van: Audiofiel op juli 20, 2007, 11:36:56
De keuze voor geen center is dan vaker ingegeven door de praktische onmogelijkheid er eentje kwijt te kunnen dan door uitgebreid testen en luisteren naar de (eventuele) beperkingen. De onderbouwende redenering volgt dan vaak pas nádat de keuze al is gemaakt. ;)

Ben een van de weinige wellicht die kans effectief gehad heeft al deze configuraties uit te proberen  ;D

Audiofiel

Citaat van: 4G op juli 20, 2007, 11:28:53
Daar ben ik het dus verre van mee eens. Ik had ooit een volledige B&W set met Nautilus 803 vooraan en als center Nautilus HTM1 (dat monster ja). Na een behandeling van de ruimte met Thingman tubes was de symmetrie zo strak dat er geen voordeel meer was om met een center te spelen, ja phantom klonk zelfs beter.

Je conclusie is onjuist. Na de behandeling was immers overduidelijk te horen dat de center anders klinkt dan de andere speakers. Overtreding van de 4G-regel dus. ;D

Als je een conclusie wilt kunnen trekken of de phantom center inderdaad beter klonk, dan had je in ieder geval aan de voorwaarde gelijke speakers moeten voldoen. In iedere studio worden ook identieke speakers voor de mixage gebruikt, niet een mix van verschillende kasten. 8)

CitaatTrouwens alle center speakers die 99,999% van de bevolking zet heeft een andere kastconstructie dan hun fronts. Overtreding van de 4G's haha.

En dat was bij jou dus ook het geval. ;)

CitaatIk denk dat ik in m'n vorige woning een van de weinige was die 5 exacte speakers zou kunnen zetten: m'n scherm stond op 1m10 hoog daar konden dus vlot drie full range speakers vooraan staan.

Ik draai al 5 jaar met een dergelijke opstelling. Ook hier zijn de speakers inclusief (gelijke!) stands 110 cm hoog. Het electrische scherm hangt er een halve centimeter boven.

CitaatIk ben toen nog zo zot geweest om aan m'n dealer te vragen of ik geen derde Nautilus 803 erbij kon kopen ipv een paar (als center dus). Ben blij dat ik dat niet gedaan heb, hoe geraak je dat ooit nog kwijt daarna :)

Tsja, je moet wat om je idealen te verwezenlijken. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Citaat van: 4G op juli 20, 2007, 11:40:58
Ben een van de weinige wellicht die kans effectief gehad heeft al deze configuraties uit te proberen  ;D

Volgens mij niet. Zie de post hierboven. Overtreding van de 4G regels. >:D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

patrick_vdb

Hoi Arjen,

Citaat van: Audiofiel op juli 20, 2007, 11:36:56
Laat ik nou net gegeten hebben. Dus ik voel niet de aandrang om te happen. ;) ;D

LOL ;D

CitaatIdan door uitgebreid testen en luisteren naar de (eventuele) beperkingen

Het wel/geen center debacle is niet enkel een kwestie van auditieve aangelegenheid, ook het visueel aspect binnen Home Theater dient meegenomen te worden. Past de plaatsing van een identieke luidspreker op de centerpositie zonder dat ik het beeldend aspect te kort doe? Plaats ik een afwijkende (vaak liggend model) luidspreker boven of onder het scherm of plaats ik het scherm hoger zodat ik een identieke luidspreker kan plaatsen? Plaats ik de frontstage achter een akoestisch transparant scherm of maak ik toch gebruik van een phantom center etc etc? En dan werpt elk antwoord op een van deze vragen weer nieuwe vragen op etc etc ;D Niet alleen uitgebreid testen en luisteren maar juist ook alle praktische zaken/overwegingen meenemen maakt of men een HT opstelling succesvol kan integreren in de eigen situatie of dat men blijft zitten met een teleurstellend resultaat. The bigger the picture, the better the experience (en dat is in deze discussie een dubbelzinnige opmerking ;D ).

mvrg

Patrick

Audiofiel

Uiteraard speelt het visuele aspect mee. Evenals het praktische (zoals in mijn geval de wens is). Maar dat neemt niet weg dat slechts weinigen het ook werkelijk hebben uitgetest, terwijl velen er een mening over hebben hoeveel er te winnen of te verliezen valt met het weglaten van een centerspeaker. ;)


Wat betreft het motto "The bigger the picture, the better the experience", daar ben ik het wel mee eens. Maar dan moeten we niet vergeten dat de perceptie van de grootte van het geprojecteerde beeld recht evenredig is met zowel de grootte van het scherm als de afstand tot het scherm. Verder weg gaan zitten bij een groter scherm levert niet per se een grotere ervaring op. :o


In de bioscoop (toen ik er nog regelmatig kwam tenminste) ging ik meestal dusdanig zitten dat het beeld altijd constant groot (breed) was. Voor mij is de vuistregel dat als ik mijn armen strek en de vingers wijd uitspreid (met de duimen tegen elkaar aan), dat de ideale breedte dan ongeveer van pink-tot-pink strekt. Uiteraard is dat niet alleen een persoonlijke voorkeur, maar verschilt ook van persoon tot persoon, aangezien onze armen niet allemaal even lang en onze handen niet even groot zijn. Desondanks vind ik het een aardige vuistregel. 8)

Je voorkomt zo namelijk dat belangrijke delen van het beeld zich in de periferie van het gezichtsveld gaat afspelen, waar je geen details kunt waarnemen, maar alleen beweging. Als gevolg ga je dan je hoofd teveel heen en weer bewegen om de film te volgen, wat weer erg vermoeiend is. :-\
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

patrick_vdb

Hoi Arjen,

Citaat van: Audiofiel op juli 20, 2007, 12:23:36
Uiteraard speelt het visuele aspect mee. Evenals het praktische (zoals in mijn geval de wens is). Maar dat neemt niet weg dat slechts weinigen het ook werkelijk hebben uitgetest, terwijl velen er een mening over hebben hoeveel er te winnen of te verliezen valt met het weglaten van een centerspeaker. ;)

Klopt, het was slechts ter aanvulling dat er toch vaak te licht gedacht (of misschien is 'te eenzijdig gediscussieerd') wordt wanneer het dergelijke kwesties betreft. Vandaar ook de dubbelzinnigheid in mijn 'the bigger the picture' uitspraak...want hoe meer men het totaal overziet en alle facetten daarbinnen op elkaar afstemt des te beter wordt het eindresultaat 'hence the bigger the experience' ;D

Dat beeldgrootte en kijkafstand aan elkaar gerelateerd zijn, staat buiten kijf. Net zoals de invloed van de ruimte (kleurgebruik) op de perceptie van de beeldweergave, of de onderlinge wisselwerking tussen projectiegrootte, doekgain, projector, restlicht en lichtopbrengst etc etc etc. Wat een heerlijke hobby is dit toch ;D

mvrg

Patrick

Del member

Citaat van: Audiofiel op juli 20, 2007, 11:42:30
Je conclusie is onjuist. Na de behandeling was immers overduidelijk te horen dat de center anders klinkt dan de andere speakers. Overtreding van de 4G-regel dus. ;D

Als je een conclusie wilt kunnen trekken of de phantom center inderdaad beter klonk, dan had je in ieder geval aan de voorwaarde gelijke speakers moeten voldoen. In iedere studio worden ook identieke speakers voor de mixage gebruikt, niet een mix van verschillende kasten. 8)

De HTM1 is gebaseerd op de drivers van de Nautilus 804 terwijl de Nautilus 803 duidelijk andere woofers heeft. Ook al met een andere kastconstructie het klonk subtiel anders.
Als je me even 12500 eur leent dan ga ik even 5 Nautilussen 803 kopen en kunnen we jouw mening eens testen  O0

Audiofiel

Citaat van: 4G op juli 20, 2007, 20:47:24
De HTM1 is gebaseerd op de drivers van de Nautilus 804 terwijl de Nautilus 803 duidelijk andere woofers heeft. Ook al met een andere kastconstructie het klonk subtiel anders.

Nou dan. Andere kast, andere drivers, en dan wou je nog steeds beweren dat jij wel de ideale (4G) situatie hebt kunnen testen waarin je kunt zeggen of de phantom center slechter klonk dan een werkelijke center (5e, identieke speaker)? ;)

Citaat van: 4G op juli 20, 2007, 11:40:58
Ben een van de weinige wellicht die kans effectief gehad heeft al deze configuraties uit te proberen  ;D

;)

CitaatAls je me even 12500 eur leent dan ga ik even 5 Nautilussen 803 kopen en kunnen we jouw mening eens testen  O0

Prima. Tegen een rente van 5% per maand heb je een deal. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Del member

Citaat van: Audiofiel op juli 20, 2007, 23:29:14
Nou dan. Andere kast, andere drivers, en dan wou je nog steeds beweren dat jij wel de ideale (4G) situatie hebt kunnen testen waarin je kunt zeggen of de phantom center slechter klonk dan een werkelijke center (5e, identieke speaker)? ;)

Waar wil je eigenlijk naar toe ? De test die je suggereert is gewoon quasi onmogelijk. Ik wil de eerste forummer nog tegenkomen die 5 serieuze full-range floorstanders heeft staan. Of 5 identieke high-end monitors. Nee geen B&W prul van 500 EUR/paar maar iets echt bijzonders wat quasi alles laat horen wat in de soundtrack, dat wil ik nog wel eens aan't werk horen met de 4G regels.

Dus audiofiel : Waar kan ik zoiets gaan beluisteren ??

J.A.F._Doorhof

:D
Ik heb in principe full range speakers staan (7 stuks).
3 bazuinen en 4 oktaven.

De oktaven zijn wel iets kleiner dan de bazuinen maar lopen behoorlijk laag door en zijn klankmatig aangepast aan de bazuinen, dus ik val daar wel onder :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Audiofiel

#319
Citaat van: 4G op juli 21, 2007, 03:40:06
Waar wil je eigenlijk naar toe ? De test die je suggereert is gewoon quasi onmogelijk. Ik wil de eerste forummer nog tegenkomen die 5 serieuze full-range floorstanders heeft staan.

Niemand had het over fullrange. ::)

CitaatOf 5 identieke high-end monitors. Nee geen B&W prul van 500 EUR/paar maar iets echt bijzonders wat quasi alles laat horen wat in de soundtrack, dat wil ik nog wel eens aan't werk horen met de 4G regels.

Ik dacht dat je het serieus zelf neer wilde gaan zetten, maar die daad wordt niet bij het woord gevoegd, begrijp ik nu.

CitaatDus audiofiel : Waar kan ik zoiets gaan beluisteren ??

Wat denk je zelf? ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Del member

Citaat van: J.A.F._Doorhof op juli 21, 2007, 07:48:14
:D
Ik heb in principe full range speakers staan (7 stuks).
3 bazuinen en 4 oktaven.

De oktaven zijn wel iets kleiner dan de bazuinen maar lopen behoorlijk laag door en zijn klankmatig aangepast aan de bazuinen, dus ik val daar wel onder :D

ja maar volgens audiofiel zijn strikte interpretatie van de 4G's moeten ook je kasten identiek zijn
B&W claimed ook dat hun topmodel center speaker aangepast is aan de fronts

anderzijds kan ik geen hyperion meer per stuk kopen - en de 906 wordt niet meer gemaakt

Audiofiel

Ik snap wel dat 5 identieke speakers in veel gevallen niet praktisch haalbaar is, maar daar ging het ook niet over. 4G beweert dat bij hem een 'phantom center' beter klonk dan een situatie mét de center. Aangezien dat een afwijkende speaker was, klopt die uitspraak niet. Zoals ik al eerder zei:

Citaat van: Audiofiel op juli 20, 2007, 11:42:30
Als je een conclusie wilt kunnen trekken of de phantom center inderdaad beter klonk, dan had je in ieder geval aan de voorwaarde gelijke speakers moeten voldoen. In iedere studio worden ook identieke speakers voor de mixage gebruikt, niet een mix van verschillende kasten. 8)

En dan laten we het daar maar bij, aangezien 4G niet voornemens is alsnog uit te testen of zijn eerdere bewering gestaafd kan worden door de praktijk. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Del member

#322
Citaat van: Audiofiel op juli 21, 2007, 13:26:12
En dan laten we het daar maar bij, aangezien 4G niet voornemens is alsnog uit te testen of zijn eerdere bewering gestaafd kan worden door de praktijk. ;D

't is een stelling haha .... de stelling van 4G  O0
doe gerust nog maar een paar honderd jaar om te bewijzen

want vaststellen of iets beter klinkt  ;D


corival

Citaat van: 4G op juli 21, 2007, 03:40:06

Dus audiofiel : Waar kan ik zoiets gaan beluisteren ??

More Music

Ik weet nog dat ze op de VAD een paar jaar terug de Audio Physic Tempo 5x hadden aangesloten op een Theta Dreadnaught. Er zijn vast wel meer forummers die die opstelling toen hebben gehoord.
Pioneer PDP-LX508D  |  Emotiva UMC-1  |  Emotiva XPA-5  |  Crown K1  |  PS3  |  PS4 | Apple TV4 | Humax iHDR-5200C  |  Olive One |  Audiophysic TEMPO 25 / CELSIUS HHCT II / STEP  |  SVS CS-Ultra  |  Finite Elemente Modul Classic  |  Kabels Emotiva X-Series  |  Harmony Ultimate

Audiofiel

Citaat van: corival op juli 23, 2007, 18:29:07
More Music

Ik weet nog dat ze op de VAD een paar jaar terug de Audio Physic Tempo 5x hadden aangesloten op een Theta Dreadnaught. Er zijn vast wel meer forummers die die opstelling toen hebben gehoord.

LOL ;D Leuk dat je op de retorische vraag een antwoord gaf. ;)


En verrassend dat je een ander antwoord gaf... ;D Zo ken ik ook de Philips - B&W801 - PassLabs X250 setup van de VAD-show... één van de fraaiste exotische combinaties in Veldhoven. 8)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.