De 4 G's van HT/multichannel

Gestart door patrick_vdb, januari 29, 2004, 14:10:25

« vorige - volgende »

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Shorty

Met een centre-speaker hou je nog een (bijna) onoplosbaar probleem: aangezien die centre een stuk verder van de zijwanden staat zal de response altijd afwijken. En dat valt alleen elektronisch te corrigeren (TacT e.a.)...  :P

VrGr,

Bart J.

Spacebass

Dat is niet bepaald een TacT-loze opmerking  ;D

Shorty

Citaat van: Spacebass op september 13, 2005, 21:59:22
Dat is niet bepaald een TacT-loze opmerking  ;D


"Mijn naam is Shorty en ik heb een zwak voor TacT".  :-[ ;D

VrGr,

Bart J.

Arno P

Patrick.....ik vind het nu echt wel eens tijd worden.... ::)...wij willen het zien... :-\

patrick_vdb

Ha Arno,

;D Die website zal zo blijven als 'ie is....ben namelijk niet meer van plan om op de .tk site iets te plaatsen...misschien maar beter om de link weg te halen uit m'n signature?

mvrg

Patrick

Arno P

Citaat van: patrick_vdb op november 13, 2005, 17:18:59
Ha Arno,

;D Die website zal zo blijven als 'ie is....ben namelijk niet meer van plan om op de .tk site iets te plaatsen...misschien maar beter om de link weg te halen uit m'n signature?

mvrg

Patrick

Wellicht de link re-routen naar dit topic  ? ;)

patrick_vdb

Citaat van: Arno P op november 13, 2005, 17:20:33
Wellicht de link re-routen naar dit topic  ? ;)

Da's ook een goed idee...krijgt de website tenminste nog wat inhoud ;D

mvgr

Patrick

Rob Eric Blank

Opzich een heel mooi stuk. Ware het niet dat er meer factoren een rol spelen.
GELD ;-) Vandaar dat ik mindere rears heb. Nog een hele belangrijke is akoustiek, nog meer nog dan bij stereo. Er zijn nu meer bronnen en leid tot meer reflecties. Dus onevenwichtige akoustiek zou zeker zo zijn stempel op het geluidsbeeld kunnen drukken.

patrick_vdb

Hoi Rob,

Citaat van: Rob Eric Blank op mei 31, 2006, 15:25:26
Opzich een heel mooi stuk. Ware het niet dat er meer factoren een rol spelen.

Natuurlijk spelen er meer factoren een rol in het uiteindelijke resultaat dan enkel het 4G principe. Dit principe is dan ook niet zozeer een eindstation maar eerder een van de startpunten! Akoestiek en soundproofing zijn bv ook twee factoren die een grote rol spelen in het eindresultaat, beinvloeden van het geluid dat in de ruimte blijft maar zeker ook het conditioneren van het in- en uitgaande geluid om bv meer details bloot te leggen en een grotere dynamiek te behalen. Een likje zwarte verf tegen de muur, rode vloerbedekking op de grond en apparatuur in de kamer maakt voor mij nog geen "echte" HT, het hele concept van roomdesign maakt zeker ook onderdeel uit. Toch zie je dit hier niet vaak terug en heb ik soms eerder het idee dat men verdwaald raakt in de eigen zoektocht naar een beter resultaat dan dat men constructief te werk gaat om de set (of het nu een surround of tweekanaals set betreft) binnen de grenzen van het eigen kunnen te optimaliseren. Vaak nog trost zijnde ook dat men het upgrade-virus te pakken heeft? Zo is geld niet direct een factor, de manier waarop men het beschikbare budget verdeelt over de aan te schaffen componenten en wat nog meer wel ;)

mvrg

Patrick

Rob Eric Blank

Citaat van: patrick_vdb op juni  1, 2006, 07:43:30
Hoi Rob,

Natuurlijk spelen er meer factoren een rol in het uiteindelijke resultaat dan enkel het 4G principe. Dit principe is dan ook niet zozeer een eindstation maar eerder een van de startpunten! Akoestiek en soundproofing zijn bv ook twee factoren die een grote rol spelen in het eindresultaat, beinvloeden van het geluid dat in de ruimte blijft maar zeker ook het conditioneren van het in- en uitgaande geluid om bv meer details bloot te leggen en een grotere dynamiek te behalen. Een likje zwarte verf tegen de muur, rode vloerbedekking op de grond en apparatuur in de kamer maakt voor mij nog geen "echte" HT, het hele concept van roomdesign maakt zeker ook onderdeel uit. Toch zie je dit hier niet vaak terug en heb ik soms eerder het idee dat men verdwaald raakt in de eigen zoektocht naar een beter resultaat dan dat men constructief te werk gaat om de set (of het nu een surround of tweekanaals set betreft) binnen de grenzen van het eigen kunnen te optimaliseren. Vaak nog trost zijnde ook dat men het upgrade-virus te pakken heeft? Zo is geld niet direct een factor, de manier waarop men het beschikbare budget verdeelt over de aan te schaffen componenten en wat nog meer wel ;)

mvrg

Patrick
Ben ik geheel mee eens. Mijn set is verre van ideaal, vanwege de beschikbare ruimte en de on ontkoombare WAF factor.
Gister Apocalypse Now Redux gekeken en gelet op het verhaal van de 4G's. Eigenlijk hebben veel mensen hun center dus compleet verkeerd staan. Toevallig staat die van mij recht op en de tweeter en woofers staan precies op dezelfde hoogte als de fronts.
Maar voor de rest schort er nog best veel aan de plaatsing zoals ik deze heb, mijn rears staan niet ideaal. Ook gebruiken mijn front speakers andere versterker eenheden, wat de homogeniteit niet geheel ten goede komt.
Het blijft een compromis. Voor het budget ben ik redelijk tevreden, maar een artikel zoals de jouwe moet zeker wel in je achterhoofd spelen. Ik merkte het met de rears op goeie stands zetten (en de juiste hoogte), WOW een goedkope upgrade....waar wel een effect waar ik u tegen zei. Net alsof ik voorheen helemaal geen surrounds had!

versluis

als noob lees ik dit alles gefascineerd en ben weer wat wijzer geworden.

nou ik hier toch ben (mits toegestaan) vroeg ik mij het volgende af:

bestaat er zo iets als plafond en bodem speakers (versterker) om een nog ruimtelijker effect te verkrijgen ?

Heeft de lengte van je kabels nog invloed op het geluid. Ik heb de neiging om een korte kabel te gebruiken voor de frontspeakers omdat deze dicht bij de versterker staan en achter lang en langer?  ::)


blue-eyes

Hoogte kanalen is het volgende, ik weet niet waar ze nu exact zijn met de ontwikkeling / verkoop etc.

Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

patrick_vdb

#212
Hoi,

Height-channels voor thuisgebruik is een mogelijkheid die ons gegeven wordt door de komst van de nieuwe surroundformaten op de next-gen dragers als Blu-ray en HD-DVD waar zo'n 8 discrete, full-range kanalen op kunnen staan. De grote vraag is echter of we uberhaupt naar die situatie toewillen? Vergeet niet dat de meeste motion pictures nog altijd in DD/DTS 5.1 surround worden afgemixt en een groeiend aantal in 6.1. Surround in 7.1 of height-channels (indien de 2 vrije kanalen die dadelijk beschikbaar zijn ook daadwerkelijk hiervoor gebruikt gaan worden) is afkomstig van de hardware-fabrikant die een groeiende markt ziet en niet zozeer vanuit de motion picture sound-engineering kant. Meer kanalen lijkt wellicht op een betere surroundervaring maar ik ben bang dat de vrije keuze in de vertaalslag (bv discrete 6.1 naar 8.1 omdat de 8 full-range kanalen nu eenmaal beschikbaar zijn) naar de thuismarkt eerder tot verwarring en slechtere eindresultaten gaat leiden. De grootste winst die we op dit moment kunnen behalen is niet uit meer kanalen maar uit een eenduidige manier van afmixen op een zo'n hoog mogelijke kwaliteit (lees bv betere compressie). Het wordt eerder tijd dat hardwarefabrikanten eens om de tafel gaan zitten met de bron (de motion picture aanbieders) om te kijken waar het nu staat en waar het eventueel naar toe kan gaan, in plaats van de markt te dicteren en zichzelf te profileren tov de concurrentie door afwijkende surroundformaten aan te bieden :-X

mvrg

Patrick

Wimpie007

Het blijft een beetje mijn indruk dat 6.1 en 7.1 niet al te best geslikt zijn door zowel fabrikanten als consumenten.  Het aantal producten dat inderdaad van die formaten gebruik maakt is eerder klein. 
Als we inderdaad op weg zijn naar een nieuwe stap, door elke speaker te ontdubbelen, creëert dit weer nieuwe barrières.  5.1 -> 9.1 of 10.1 (afhankelijk of je ook de center verdubbeld) is niet zo makkelijk te integreren in een huiskamer.  Vooral net om die reden heb ik een aparte HT, een huiskamer is vaak ongeschikt om 5, en zeker 10 luidsprekers te gaan herbergen.  Dan heb je gewoon terug een WAF-probleem (al zie ik het als man evenmin zitten).

Als je een aparte HT hebt, lukt zoiets misschien nog wel, maar de vraag is dan weer wat voor speakers je moet gebruiken.  Het idee van een vloerstaander is dan plots achterhaald, aangezien je extra kanalen in de hoogte wil plaatsen (en in analogie naar de 4G-filosofie, met identieke luidsprekers), en vloerstaanders tegen het plafond kleven is niet echt haalbaar (al zou het "cool" zijn  >:D)

Ik zie wel in dat je het geluidsaspect van een HT realistischer zou kunnen maken door het toevoegen van extra luidsprekers, om nog betere effecten te creëren, maar die evolutie valt volgens mij in het water door de moeilijkheid om zoiets in de huiskamer te integreren.
CinéSas:ThemeScene H56A, Marantz SR4600, DIY - Profigold - Lapp kabels, Samsung DVD, HTPC, Wharfedale Diamond 9.1 surround,...DVD collectie
Stereo: Sony ES EV, Classé VV, Marantz CD5000, PC, Wharfedale Pacific Evolution 10,...

Audiofiel

Citaat van: wimpie007 op juli 12, 2006, 12:55:15
Het idee van een vloerstaander is dan plots achterhaald, aangezien je extra kanalen in de hoogte wil plaatsen (en in analogie naar de 4G-filosofie, met identieke luidsprekers), en vloerstaanders tegen het plafond kleven is niet echt haalbaar (al zou het "cool" zijn  >:D)

Dan worden het vloerhangers...
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Joris1971

#215
Gelijke Afstand is mijns inziens nog het minst haalbare!

Wie heeft er nu midden in de kamer zijn/haar sweetspot staan? Niemand toch bijna, OF je moet een aparte HT kamer hebben die NIET in de woonkamer zit.
De meeste mensen hebben hun bankstel tegen de muur aanstaan en de rearspeakers links en rechts ervan.
Dat is bij mij ook, de fronts en center staan wel op gelijke afstand en hoogte.

Wat betreft gelijk volume: dit is toch in te regelen met het 'ruis' signaal en een Db-meter.
Waarom is dan gelijke afstand zo belangrijk?

groet Joris

Movievault

Citaat van: Joris1971 op juli 12, 2006, 13:48:28
Gelijke Afstand is mijns inziens nog het minst haalbare!

Wie heeft er nu midden in de kamer zijn/haar sweetspot staan? Niemand toch bijna, OF je moet een aparte HT kamer hebben die NIET in de woonkamer zit.
De meeste mensen hebben hun bankstel tegen de muur aanstaan en de rearspeakers links en rechts ervan.
Dat is bij mij ook, de fronts en center staan wel op gelijke afstand en hoogte.

Wat betreft gelijk volume: dit is toch in te regelen met het 'ruis' signaal en een Db-meter.
Waarom is dan gelijke afstand zo belangrijk?

groet Joris

Timing en ruimtelijkheid.
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

patrick_vdb

Hi wimpie007,

Formaten als 6.1 en 7.1 worden juist door hardware-fabrikanten geslikt/gepushed. Als je het huidige aanbod aan Av-receivers bekijkt, zullen er nog maar weinig tot wellicht geen 5.1 apparaten meer tussen zitten. Er valt nog veel te winnen op het 5.1 gebied, mijns inzien is het dan ook beter dit eerst eens tot volledige potentie te laten groeien in plaats van meer diversiteit aan te gaan bieden die uiteindelijk het doel niet heiligen.

@Joris1971,

Wanneer je het 4G verhaal hebt doorgelezen dan is ook automatisch de vraag waarom een gelijke afstand belangrijk is, beantwoord. Als je de topic verder hebt gevolgd, kun je ook lezen dat het 4G verhaal een uitgangspunt is en geen eindstation. Er zijn zeker situaties denkbaar waarin het 4G principe minder tot zijn recht zal komen en bv een THX-approach meer wenselijk is. 

mvrg

Patrick

Wimpie007

Hoi Patrick,

Je hebt gelijk dat inderdaad er minder en minder 'pure' 5.1 apparaten op de markt verschijnen. Ergens heb ik de indruk de hardwarefabrikanten een op hol geslagen kudde zijn, in plaats van eentje die braafjes samen in de wei graast. 
Ze proberen elkaar af te troeven door nog exotischere formaten te gaan ondersteunen, in plaats van de basis van het werk grondig te doen (mijns inziens zijnde 5.1 op een correcte manier reproduceren).
CinéSas:ThemeScene H56A, Marantz SR4600, DIY - Profigold - Lapp kabels, Samsung DVD, HTPC, Wharfedale Diamond 9.1 surround,...DVD collectie
Stereo: Sony ES EV, Classé VV, Marantz CD5000, PC, Wharfedale Pacific Evolution 10,...

Hootie

Ik heb altijd begrepen dat homogeniteit erg belangrijk is. Het liefst allemaal dezelfde speakers (Merk en type). Lukt dat niet dan wel hezelfde merk.
Alles ivm de klankkleur.
Helder en duidelijk.

Toch heb ik het idee dat veel mensen een set hebben met gelijke speakers maar wel een ander merk sub?
Hoe zit dat dan?

Mvgr. Hootie.
Music Hall A70.2, Marantz CD 5003,  Audio Physic Tempo 3 JE, PanasonicBD65 Blu Ray speler, Med8er Med500X

patrick_vdb

Hoi Hootie,

De klankmatige integratie van een sub wordt best ondergewaardeerd, veelal wordt er dan toch naar de individuele kwaliteit gekeken. De sub bestrijkt echter een ander gebied dan de overige luidsprekers en wordt vaak ook verschillend ingezet wat een eenduidige uitspraak hierover bemoeilijkt. Wordt de sub bv enkel gebruikt voor de weergave van het LFE of dient deze ook de luidsprekers te ondersteunen? Twee verschillende uitgangspunten die elk best wel eens om een andere sub kunnen vragen.

mvrg

Patrick

redfox001

Ik heb de 4 g's toegepast met mijn 4 Apogee Stage ribbons en ik vroeg me het volgende af. In Star Wars 1 vliegt er een vogeltje over je heen maar het klinkt meer alsof hij door je heen vliegt. Is het niet zo dat je met 4 kanalen eigenlijk alleen fase verschillen tussen links recht en voor achter kunt maken maar nooit tussen onder boven? Is het dan een logische beperking van 4 weergevers dat ik dat vogeltje niet boven me hoor?

Audiofiel

#222
Ik ben bang dat je voor een vogeltje boven nog een extra Stage paneel tegen het plafond zult moeten 'plakken'... :D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Del member

't is bijna een hele architectuur nu met de Integra als processor in cascade met de Plinius M8 voorversterker
en de hele sub routing komt zowel XLR als stereo cinch op de velodyne toe maar

maar hier is lang over nagedacht geweest en heel de setup integreert nu erg goed zonder me een fortuin aan extra kabels te hebben gekocht
in surround mode is het bijna de 4G

oh ja ... ik was altijd believer in dipolen
ik draai nu met bijna 4 gelijke speakers, enkel het wisselfilter en de kast is iets anders tussen front en surround
die integratie hoor je gewoon je zit er veel meer in zonder zich op te dringen
met dipolen had je dat ook wel maar zonder de verfijning van directstralers - dipolen ketsen ook op de muren af ze werken met early reflections
maar audiofiel is dat eigenlijk niet omdat je daardoor veel detail weggooit

met 2 luidsprekers creeer ik eigenlijk in stereo al een serieus veld dat 180 graden berijkt vanuit de luisterpositie
dat veld wordt in surround nog een meter of 2 extra verruimd naar achter toe

redfox001

Citaat van: Audiofiel op december 19, 2006, 22:30:35
Ik ben bang dat je voor een vogeltje boven nog een extra Stage paneel tegen het plafond zult moeten 'plakken'... :D

Haha, maar omdat je met sommige cd's het geluid in stereo wel helemaal om je heen en achter je kunt horen leek het me theoretisch toch mogelijk het zo te mixen dat het virtueel boven je hangt maar dit lijkt dus niet zo te zijn begrijp ik.