Versterker voor Harbeth M30

Gestart door tompj, februari 26, 2014, 20:01:00

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

YamahaRXV

Citaat van: tompj op maart  5, 2014, 21:07:34
Zolang je je zekeringen maar inspeelt komt het allemaal goed.

Zelfs dat gaat mij té ver...  ;D
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Dennis1234

#101
Citaat van: tompj op maart  5, 2014, 20:44:36
Niet dus voor tenminste Theo's en mijn ervaringen. Hij ontkent niet dat er verschillen zijn, sterker nog, hij raadt versterkers met kleinere vermogens (zoals die van Theo en mijn Mastersound) sterk af. Theo en ik hebben/hadden dus inadequate versterkers voor zijn luidsprekers. Dat Theo (en ik) daar anders over denken bewijst noch zijn, noch ons gelijk.

Versterkers met minder vermogen dan aanbevolen worden niet aan aangeraden door AS, omdat dit op termijn invloed kan hebben op de kwaliteit en levensduur van componenten. Wat mij betreft een logisch verhaal. En waarom negeren en daarmee eventuele schade riskeren?

Dat buizenversterkers anders klinken dan solid state, lijkt mij eveneens logisch. Overigens ook geen vergelijk.
Harbeth M30.1 & Naim Unitilite

tompj

Citaat van: YamahaRXV op maart  5, 2014, 21:12:45
Hij is al net zo ''apart'' als Peter Thomas van PMC, ook zo,n typisch figuur met een uitgesproken mening  ;)
Toch mag ik dat wel dat soort mensen.. :)
Eens. AS heeft in ieder geval een duidelijke mening en de ballen om zich uit te spreken, ook over audio journalistiek, terwijl de verkoop van zijn eigen luidsprekers toch ook mede afhankelijk is van reviews. Hij durft wel die man. Maar een rare vogel is het wel inderdaad.
Speakers: QLN Signature 3 (binnenkort vervangen door Devore Orangutan 0/Baby)
Versterking: Luxman LX 380
Bronnen digitaal: CD: Accuphase DP-55V. Streamer: Naim ND5 XS2.
Bron analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Transfiguration Spirit mk3 mc element

twani

Citaat van: YamahaRXV op maart  5, 2014, 21:12:45
Hij is al net zo ''apart'' als Peter Thomas van PMC, ook zo,n typisch figuur met een uitgesproken mening  ;)
Toch mag ik dat wel dat soort mensen.. :)
Dat is inderdaad ook al zo'n "draak" ;D.     Beetje tegendraads vind ik wel grappig ja.... ;).  De wereld loopt al zo vol met jáknikkers.

twani

Citaat van: Dennis1234 op maart  5, 2014, 21:17:16
Versterkers met minder vermogen dan aanbevolen worden niet aan aangeraden door AS, omdat dit op termijn invloed kan hebben op de kwaliteit en levensduur van componenten. Wat mij betreft een logisch verhaal. En waarom negeren en daarmee eventuele schade riskeren?

Dat buizenversterkers anders klinken dan solid state, lijkt mij eveneens logisch. Overigens ook geen vergelijk.
Jij maakt 'm helemáál. Durf je nu met droge ogen te beweren dat de Harbeths eerder stukgaan doordat er 12 watt buizen achterhangen?   AS roept zelf dat er slechts enkele!!!!units per jaar onder garantie worden vervangen, uitval praktisch 0 dus....  Nee, dat risico durf ik nog wel aan :colgate:

Je moet niet de "partypoeper" gaan spelen met je setje natuurlijk, dat zal iedereen begrijpen.

YamahaRXV

Citaat van: twani op maart  5, 2014, 22:38:32
Jij maakt 'm helemáál. Durf je nu met droge ogen te beweren dat de Harbeths eerder stukgaan doordat er 12 watt buizen achterhangen?   AS roept zelf dat er slechts enkele!!!!units per jaar onder garantie worden vervangen, uitval praktisch 0 dus....  Nee, dat risico durf ik nog wel aan :colgate:

Je moet niet de "partypoeper" gaan spelen met je setje natuurlijk, dat zal iedereen begrijpen.

Als je wilt is elke speakerunit (vooral de hoogweergever) zo kapot te krijgen, ongeacht hoog of laag vermogen van de aansturende versterker  ;)
De persoon die mijn PMC 24,s heeft gekocht wist het binnen een week zover te krijgen dat hij twee hoogunits en één mid-laagunit aan gort wist te blazen met een toch wel redelijk potente Musical Fidelity versterker  :-X  En inderdaad tijdens een feestje  :(
Het probleem is gewoon dat er een hoop lieden zijn die duidelijk niet horen of beseffen dat ze hun speakers gewoon aan het aansturen zijn met een vervormd of overstuurd signaal van een zwaar clippende versterker.
En ja, dan gaat alles stuk...zelfs een PMC die er om bekend staat toch aardig wat te kunnen handle-en.
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Dennis1234

Citaat van: twani op maart  5, 2014, 22:38:32
Jij maakt 'm helemáál. Durf je nu met droge ogen te beweren dat de Harbeths eerder stukgaan doordat er 12 watt buizen achterhangen?   AS roept zelf dat er slechts enkele!!!!units per jaar onder garantie worden vervangen, uitval praktisch 0 dus....  Nee, dat risico durf ik nog wel aan :colgate:

Je moet niet de "partypoeper" gaan spelen met je setje natuurlijk, dat zal iedereen begrijpen.

Het ligt wel iets genuanceerder. Natuurlijk is een 12 watt versterker in staat een M30 of zelfs SHL5 aan te sturen. Zoals je terecht opmerkt: het is ook hoe je je set gebruikt (denk aan ruimte, volume, luisterafstand). Waar je met een >50 watt versterker probleemloos en langdurig op hogere volumes kan spelen, geeft AS aan dat je bij lage vermogen versterkers echter een zeker risico loopt op het, op termijn, beschadigen van je versterker of luidsprekers. Dus gebruik is zeker een belangrijke factor.

Daarnaast kan ik mij voorstellen dat je met een ietwat 'vermogender' versterker gewoon meer uit de speakers haalt. Maar dat zou ik eens in de praktijk moeten ervaren. Dat er weinig uitval is is vermoedelijk te danken aan de voorlichting vanuit Harbeth. Ook in de gebruiksaanwijzing wordt het gebruik van een versterker met onvoldoende vermogen expliciet afgeraden. 

Voor de duidelijkheid: ik heb de waarheid zeker niet in pacht. Ik ben geen kenner, maar kan wel relativeren en heb gezond verstand. En die zegt dat het verhaal van AS logisch klinkt. Wie zijn wij dan om dat in twijfel te trekken? Hij is uiteindelijk eigenaar en ontwerper van de speakers en zal toch weten wat goed en minder goed is voor zijn producten? 
Harbeth M30.1 & Naim Unitilite

botsen

Citaat van: Dennis1234 op maart  6, 2014, 11:16:52
Wie zijn wij dan om dat in twijfel te trekken?

Ehm,
Wij zijn liefhebbers, en goed betalende afnemers van zijn producten. Lijkt me voldoende om het recht te hebben zaken in twijfel te trekken, niet?

Dennis1234

Citaat van: botsen op maart  6, 2014, 11:44:42
Ehm,
Wij zijn liefhebbers, en goed betalende afnemers van zijn producten. Lijkt me voldoende om het recht te hebben zaken in twijfel te trekken, niet?

Zo kun je het ook opvatten.
Harbeth M30.1 & Naim Unitilite

botsen

Hoewel ik ook wel ver mee kan gaan in zijn argumenten hoor.

Zijstraatje: Ik zie dat jij de Naim Unitilite hebt. Kun je me (eventueel via PM) iets zeggen over hoe deze bevalt?

J.S.

Ik denk dat, bij 'normale' luistervolumes, het gebruikte vermogen overschat wordt. Op 3 meter luisterafstand is een vermogen van 4 watt nodig om een SPL van 80db te bereiken met speakers van 87db gevoeligheid, zonder room gain en inclusief 3db headroom. Als je harder dan 80db wilt draaien gaat het benodigde vermogen vrij snel omhoog (11w voor 85db), maar goed, dan moet je volgens de Arbo ook gehoorbeschermers dragen als je dagelijks muziek luistert :police:

twani

De Leben komt zelden of nooit voorbíj "standje 9uur", 10 uur is al "vet hard".

Heeft er denk ik wel mee te maken dat mijn SHl5 de makkelijkste Harbeth is qua "versterker load".

tompj

Citaat van: twani op maart  6, 2014, 19:30:05
De Leben komt zelden of nooit voorbíj "standje 9uur", 10 uur is al "vet hard".

Heeft er denk ik wel mee te maken dat mijn SHl5 de makkelijkste Harbeth is qua "versterker load".
Hoever het knoppie staat bij een bepaald volume zegt natuurlijk niets. Kwestie van afstellen.
Speakers: QLN Signature 3 (binnenkort vervangen door Devore Orangutan 0/Baby)
Versterking: Luxman LX 380
Bronnen digitaal: CD: Accuphase DP-55V. Streamer: Naim ND5 XS2.
Bron analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Transfiguration Spirit mk3 mc element