Stereoset Kingpin "Woonkamer"

Gestart door Kingpin, januari 20, 2014, 14:05:43

Vorige topic - Volgende topic

Dura

Citaat van: Xander32 op december  2, 2025, 19:16:55Warme herinneringen aan de SBT, 't was mijn eerste keer (streamen) 😅

Ik had als eerste streamer die daarvoor, de 3 geloof ik, met groene letters. Gaaf ding maar het geluid was wat dof en de bediening wat moeizamer.
Dus toen de Touch aangekondigd werd gelijk besteld en wat een geweldig ding vond ik dat.
Cool en compact om te zien, betaalbaar, goed geluid, zeer compleet.
Een paar jaar geleden ging de Bluos mdc van mijn toenmalige NAD versterker kapot (versterker en module vervingen de Touch plus Primare A30), dus om een paar weken te overbruggen vie marktplaats een Touch in huis gehaald. Digitaal aangesloten, ietsje minder detail en ruimtelijkheid maar het verschil was klein. En leuk om weer eens met iPeng te spelen.
Toen de MDC terug was de Touch weer verkocht.
Harbeth P3ESR, Powernode N331, LG G3 55'. Less is more.

JoWa

Mooi vergelijk en niet verrassend deze uitkomst.
Een goede voeding doet veel (even kort door de bocht).
Die SBT is/was echt te goed voor z'n geld, vooral met een betere externe voeding.
Intel NUC G10 - LMS / Qobuz - Luxman PD-291 - Marantz SA-KI Pearl - Sony UBP-X800M2 - Linn Akurate Katalyst DSM/3 - Linn Akurate 2200/1 - Spendor D7 - LG 75UN70706LD - Hifiman Ananda BT / Hifiman Ayra Stealth / B&O Beoplay HX

Mijn showcase

Dura

Citaat van: Kingpin op december  4, 2025, 10:59:42Als ik de voeding van mijn Touch eraf haal en deze voed met de bijgeleverde voeding dan is het verschil heel duidelijk.

In mijn geval maakte de DAC het meeste verschil. En niet zo'n beetje ook.
Een DAC zou toch ook alleen maar moeten 'omzetten'?

Een DAC-chip bevat wel filters/instellingen om met digitale artefacten om te gaan.
Gewoonlijk kiest de fabrikant het filter maar soms krijg je als eindgebruiker de mogelijkheid om zelf te kiezen. Had dat ooit eens op een Rega DAC.
Genoeg voor audiofilia nervosa, de verschillen per filter (ik had er 2x 5 dacht ik, voor 16/44 en hi-res) zijn niet groot maar wel hoorbaar. Maar welke dan de voorkeur moest hebben, dagen mee zitten priegelen.
En dan bevat een DAC natuurlijk ook nog een voorversterker. Die heb ik gehad als opamp, discreet opgebouwde klasse A, een buizentrap. Dat gaf ook hoorbare verschillen.
Harbeth P3ESR, Powernode N331, LG G3 55'. Less is more.

katwax

Kingpin mooie aanpassing van je set, er stonden ondertussen al wat jaren op die toestellen, wat ze daarom niet slechter maakt zo te lezen  ;)
Zou het micro verschil ook te wijten kunnen zijn aan de aansluiting? SPDIF tov HDMI, in bitperfect verwacht ik geen verschil in streamer (bridge mode).
Kan mij wel voorstellen dat de UI en de mogelijkheden (radio etc) de grote doorslag hebben gegeven.

Hoop dat je er even lang mag van genieten als hun voorganger  ;D
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Kingpin

Citaat van: SpaceJS op december  4, 2025, 11:04:43ik denk dat verschillen tussen streamers eigenlijk niet mogen bestaan zolang je niet omzet naar analoog.
Zou niet mogen maar de praktijk is toch echt anders helaas.
Laatst ook nog een vergelijk gemaakt tussen de WiiM Pro met lineaire voeding en de WiiM Ultra.
Beide op een DAC van Gato en daar zaten toch verschillen in.
Geen wereldse verschillen maar toch.
Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Volumio Rivo Plus Streamer, Kingpin Volumio Power Supply, Gustard X26 III DAC, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye RCA, WireWorld I2S HDMI, IsoAcoustics.

brt

@kingping in een review las ik dat op een Rivo Roon het beste klinkt, waarschijnlijk omdat de processing dan niet van de Rivo afhankelijk is. Dus dat kun je nog proberen.

En idd dat de voeding het ook weer een impuls geeft. Opgeteld zou je dan toch een mooie stap in sq kunnen maken
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Fezz Titania EVO • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Audioquest • ViaBlue

Kingpin

Citaat van: katwax op december  4, 2025, 11:34:08Kingpin mooie aanpassing van je set, er stonden ondertussen al wat jaren op die toestellen, wat ze daarom niet slechter maakt zo te lezen  ;)
Zou het micro verschil ook te wijten kunnen zijn aan de aansluiting? SPDIF tov HDMI, in bitperfect verwacht ik geen verschil in streamer (bridge mode).
Kan mij wel voorstellen dat de UI en de mogelijkheden (radio etc) de grote doorslag hebben gegeven.

Hoop dat je er even lang mag van genieten als hun voorganger  ;D
Bedankt Bjorn,

Ja de Touch heeft al heel wat kilometers gemaakt  :laugh:
Mooi vergelijk destijds ook met je Linn (staat me nog steeds bij).
Ik heb daarna ook nooit meer zo'n extreme vergelijking gedaan  ;D
Ja de UI en het feit dat ik weer HighRes Radio kan luisteren is ook een doorslag zonder in kwaliteit achteruit te gaan.
Daarnaast valt er nog wat te tweaken (voor de hobby).
Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Volumio Rivo Plus Streamer, Kingpin Volumio Power Supply, Gustard X26 III DAC, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye RCA, WireWorld I2S HDMI, IsoAcoustics.

Kingpin

Citaat van: brt op december  4, 2025, 12:34:03@kingping in een review las ik dat op een Rivo Roon het beste klinkt, waarschijnlijk omdat de processing dan niet van de Rivo afhankelijk is. Dus dat kun je nog proberen.

En idd dat de voeding het ook weer een impuls geeft. Opgeteld zou je dan toch een mooie stap in sq kunnen maken
Ja las het, al vraag ik het me af of ik het ga horen want ik stream voornamelijk bitperfect zonder upsampling ... als daar al verschil in moet zitten dan heb je wel echt een heel slecht apparaat :-X
Ik kan voor de gein wel eens Audirvana installeren ?
Ik ga in geen geval een abbo per maand aan voor een software pakket die niets toevoegd (of je mag me overhalen) met wat ik wil.
Daarnaast ga ik nog met REW/FusionDSP aan de gang en de LiPo voeding die ik ga ombouwen naar een lineaire variant met 5A aan de output.

brt

Citaat van: Kingpin op december  4, 2025, 12:49:54Ja las het, al vraag ik het me af of ik het ga horen want ik stream voornamelijk bitperfect zonder upsampling ... als daar al verschil in moet zitten dan heb je wel echt een heel slecht apparaat :-X
Ik kan voor de gein wel eens Audirvana installeren ?
Ik ga in geen geval een abbo per maand aan voor een software pakket die niets toevoegd (of je mag me overhalen) met wat ik wil.
Daarnaast ga ik nog met REW/FusionDSP aan de gang en de LiPo voeding die ik ga ombouwen naar een lineaire variant met 5A aan de output.

Ben ervan overtuigd dat REW meer doet voor je geluid dan een streamer of voeding.

Volgens mij ging het bij Roon niet over upsampling. Maar dan zou je de review ff terug moeten lezen. Werden dacht ik ook andere manieren geprobeerd, ook Audirvana. Maar dat is meer finetunen tov dsp wat mij betreft.

In Roon kun je natuurlijk ook je dsp invoeren, scheelt wellicht weer een apparaat ertussen.
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Fezz Titania EVO • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Audioquest • ViaBlue

Kingpin

Citaat van: brt op december  4, 2025, 13:01:21Ben ervan overtuigd dat REW meer doet voor je geluid dan een streamer of voeding.

Volgens mij ging het bij Roon niet over upsampling. Maar dan zou je de review ff terug moeten lezen. Werden dacht ik ook andere manieren geprobeerd, ook Audirvana. Maar dat is meer finetunen tov dsp wat mij betreft.

In Roon kun je natuurlijk ook je dsp invoeren, scheelt wellicht weer een apparaat ertussen.
Ik ga geen apparaten meer ertussen stoppen (minidsp) die beperkt zijn in sampling (96k) nu ik eindelijk alles voor elkaar heb.
Heb heel snel FusionDSP geprobeerd, het werkt maar had wel het gevoel dat het iets 'knijpt' in dynamiek.
Maar zoals gezeg heel snel aan gezet, wat geschoven en bekeken of het werkt.
Uiteraard is het volume dan lager ivm de headroom die je nodig hebt, wat ook wat doet.
Binnenkort maar eens aan de tand voelen met REW en deze middels FusionDSP erin zetten.
Ondertussen wel met wat sweeps gewerkt waarin je ook wel ongeveer kunt horen of een bepaalde freq.gebied iets inkakt of aandikt, maar na mijn nieuwe plaatsing lijkt het er wel op dat dit rete strak verloopt.

Ondertussen gedeinstalleerd, wat bezig geweest met plaatsing monitoren en vooral sub en My G** wat klinkt het nu dynamisch.
De plaatsing van instrumenten is echt ongekend.
Voor diegene die ooit mijn zolder setup hebben gekend weten waar ik over praat, alsof je in een koptelefoon zit.
Dit is wel te danken aan de DAC hoor, niet aan de streamer.

Ralf67

Even een vraagje.

Spelen jou Audio Physic Brillon 2.0 full range ?

En dan aangevuld door de subwoofer ?

Kingpin

Citaat van: Ralf67 op december  5, 2025, 16:25:59Even een vraagje.

Spelen jou Audio Physic Brillon 2.0 full range ?

En dan aangevuld door de subwoofer ?
Ja klopt, het is maar wat je fullrange noemt, ze lopen recht vanaf pakweg 50-60Hz.

Kingpin

De voeding voor de Rivo Plus is zo goed als klaar.
Wel een heel gedoe om alles er netjes in te krijgen vanwege de ruimte maar het is gelukt.
Nu het display/aansturing nog even programmeren en gaan (tenminste gana we vanuit ;)).

Voor de goeroes ... 10x LT3045 parallel  ::)  ;D

RCD

Citaat van: Kingpin op december 24, 2025, 13:33:32De voeding voor de Rivo Plus is zo goed als klaar.
Wel een heel gedoe om alles er netjes in te krijgen vanwege de ruimte maar het is gelukt.
Nu het display/aansturing nog even programmeren en gaan (tenminste gana we vanuit ;)).

Klinkt niet verkeerd.
Heb je 5A nodig?
Ben de laatste tijd veel bezig met supercaps en dat scheelt enorm, ook t.o.v LT3045.

Rob

Leeuwarden

Citaat van: Kingpin op december 24, 2025, 13:33:32De voeding voor de Rivo Plus is zo goed als klaar.

Jaloers... ik ben maar tot 6x gekomen...

Kingpin

Citaat van: Rob_Dingen op december 24, 2025, 14:16:49Klinkt niet verkeerd.
Heb je 5A nodig?
Ben de laatste tijd veel bezig met supercaps en dat scheelt enorm, ook t.o.v LT3045.

Rob
Nee, max 3A maar beetje overkill kan geen kwaad.

Wel even druk geweest met shielding aangezien 2 trafo's vrij dicht op elkaar zitten.
Op zich zou het kunnen, zijn geen dikke maar toch, beter het zekere voor het onzekere.

Kingpin

Citaat van: Rob_Dingen op december 24, 2025, 14:16:49Ben de laatste tijd veel bezig met supercaps en dat scheelt enorm, ook t.o.v LT3045.
Kijk even bij Ian Canada, die heeft volgens mij ook zoiets in z'n assortiment.

RCD

Ik heb al voedingen met supercaps.
Vroeg het aan jou of je er ook mee bezig bent of geprobeerd hebt.

Rob

Kingpin

Citaat van: Rob_Dingen op december 24, 2025, 19:09:02Ik heb al voedingen met supercaps.
Vroeg het aan jou of je er ook mee bezig bent of geprobeerd hebt.

Rob
Oh zo, nee, voorlopig houd ik het even bij de LT3045, dat moet meer dan goed zijn.
Hiervoor had ik de LiPo voeding op de LT, die ging bijzonder goed (150nV ripple), dat ga ik nu niet halen ben ik bang.
Heb jij al aan de SuperCaps gemeten wat het doet ?

RCD

Citaat van: Kingpin op december 24, 2025, 19:13:47Oh zo, nee, voorlopig houd ik het even bij de LT3045, dat moet meer dan goed zijn.
Hiervoor had ik de LiPo voeding op de LT, die ging bijzonder goed (150nV ripple), dat ga ik nu niet halen ben ik bang.
Heb jij al aan de SuperCaps gemeten wat het doet ?
Nee alleen gewisseld en geluisterd.
Een van de beste voeding tweaks die ik ooit gedaan heb.
Op aliexpress zijn pakketen te koop Supercaps
Deze heb ik en dan kun je 3 keer een 5V voeding van maken of een keer 16V.

Rob

mmuetst

Foto's?
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Kingpin

Citaat van: Rob_Dingen op december 24, 2025, 19:25:41Nee alleen gewisseld en geluisterd.
Een van de beste voeding tweaks die ik ooit gedaan heb.
Op aliexpress zijn pakketen te koop Supercaps
Deze heb ik en dan kun je 3 keer een 5V voeding van maken of een keer 16V.

Rob
zal je eens in verdiepen, bedankt!

Kingpin

Kingpin

Voor iedereen een fijne Kerst  :xmas:

Nu even rust en heerlijk genieten, wat een combi, ben er meer dan tevreden over.

mmuetst

Een voeding rijk 2026 toegewenst  ;)
Geniet van Audio, maar betaal met mate.