Intel NUC: kan dit hét apparaat zijn?

Gestart door WilcoL, januari 15, 2014, 14:19:19

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lion of Judah

Spendor A5, REL T7i en T7x, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Musical Fidelity MX-Vnyl met Plixir BDC, Rega P6 met AT VM-540ML

bazzzman

#326
Nou Heren,

ik kan jullie vertellen dat de Medion Akoya s1500 d, zoals nu in de aanbieding bij de mediamarkt
http://www.mediamarkt.nl/mcs/product/MEDION-S1500-D,10259,482729,1528201.html?langId=-11

GEEN goed systeem is om alles vlekkeloos af te spelen.
Ja hij speelt idd de HD audio formaten af onder openelec, maar mijn paar jaar oude Asrock ion330 speelt Blu-rays wel stottervrij af, iets wat van die NUC niet gezegd kan worden, zelfs na het nodige tweak werk.

Linea recta terug naar de mediamarkt dus, en op zoek naar een zwaarder systeem ben ik bang.
Marantz sr 7008, B&W CM8,CMC & CM1, Sony VPL-HW40es, PS4, asrock met openelec, Harmony 1100 remote

TornadoGo

Dat is vreemd, andere geven aan dat dit prima zou moeten werken. Ik had hem gisteren ook gekocht en kwam er bij de kassa pas achter dat je geen korting krijgt hierop. Daarop ben ik netjes in de rij gaan staan om hem direct weer te retourneren.
Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX

bazzzman

#328
De korting was al verwerkt in de prijs. Beetje verwarrend met die digitale prijskaartjes tegenwoordig idd. Snap ook niet goed waarom het niet lekker werkt, want lees er over het algemeen goede verhalen over. Geen idee of de celeron de bottleneck is of de Intel GPU. Maar hoe dan ook, de zware films met hd audio lopen niet lekker.

Het rare is dat mijn oude asrock de films wel strak afspeelt van mijn NAS
Marantz sr 7008, B&W CM8,CMC & CM1, Sony VPL-HW40es, PS4, asrock met openelec, Harmony 1100 remote

bazzzman

*Update,

De laatste release van openelec (versie 5), blijkt de boosdoener te zijn. In versie 4.x werkte alles naar behoren, maar sinds de update naar versie 5, zowel op de asrock als de NUC problemen met bepaalde zwaardere files.
Op de Medion Akoya s1500 d, nu xbmcbuntu geïnstalleerd, en alles werkt als een zonnetje  :headbanging:
Marantz sr 7008, B&W CM8,CMC & CM1, Sony VPL-HW40es, PS4, asrock met openelec, Harmony 1100 remote

el-jorge

#330
Ik heb een beetje het topic door lopen spitten. Ik zit eraan te denken om een NUC aan te schaffen ter vervanging van mijn Dune HD. Ik wil hem daarnaast gebruiken voor Steam inhome streaming, zodat ik mijn game pc via het netwerk kan blijven gebruiken, en ik wil graag mijn muziek afspelen via de NAS mbv Itunes. Ik zit met wat vragen.

Is een NUC tegenwoordig in staat om een mediaplayer te vervangen?

Is er ergens een overzicht waar ik aan moet denken bij het aanschaffen van een NUC. Wat zit er wel en wat zit er niet in?
Ik zit bijvoorbeeld aan de volgende NUC te denken, Intel NUC5i3RYH.

Volgens mij moet ik daar dan nog een klein SSD'tje inzetten? Maar wat voor soort SSD?
Moet er nog meer ingezet worden?
Aangezien ik inhome wil streamen met steam moet ik denk ik Windows erop zetten? Ik heb alleen nog een windows 7 versie liggen op schijf, maar zal dus iets met USB moeten doen.
Welke software is beschikbaar zodat je de NUC makkelijk kan inzetten als medieplayer?
Kan de NUC video en HD audio streamen via HDMI?
Kan ik mijn PS4 controller aansluiten op een NUC, de genoemde NUC heeft Bluetooth?
En kan de NUC bediend worden met een Harmony Touch?
|LG OLED| |Denon| |PS4| |Monitor Audio Radius| |SVS| |Wyrewizard|

road rebel

#331
Een Nuc is een barebone, daar moet je dus nog RAMgeheugen en een schijf aan toevoegen.
Als mediaplayer heb je hardwarematig vrij weinig nodig om KODI (vroeger xbmc) te draaien, de goedkoopste volstaat. Dan heb je dus ook 1080p en HD audio via hdmi. Zelfs windows kan je dan achterwege laten en door openelec te installeren heb je een linux kern met KODI erop.

Voor te gamen en steam kan ik je niet helpen, maar de iGPU van intel lijkt mij wel nogal krap. Bij BRIX hebben ze wel mini pc's met echte grafische kaarten, maar dan zit je nog steeds met temperatuur of geluid. En een nvidia shield?

Michel205

Bestaan er ook fanless modellen die ik in een eigen behuizing kan gebruiken? Dus geen behuizing specifiek voor de NUC ontwikkeld?

el-jorge

#333
Citaat van: road rebel op april 30, 2015, 17:12:12
Een Nuc is een barebone, daar moet je dus nog RAMgeheugen en een schijf aan toevoegen.
Als mediaplayer heb je hardwarematig vrij weinig nodig om KODI (vroeger xbmc) te draaien, de goedkoopste volstaat. Dan heb je dus ook 1080p en HD audio via hdmi. Zelfs windows kan je dan achterwege laten en door openelec te installeren heb je een linux kern met KODI erop.

Voor te gamen en steam kan ik je niet helpen, maar de iGPU van intel lijkt mij wel nogal krap. Bij BRIX hebben ze wel mini pc's met echte grafische kaarten, maar dan zit je nog steeds met temperatuur of geluid. En een nvidia shield?

Ik hoef er niet op te gamen. je kan tegenwoordig met steam streamen vanaf je game pc naar je HTPC. Dus de game PC doet het werk en streamt beeld en geluid naar de HTPC. De HTPC ontvangt de input van de controller en geeft dat weer terug. http://store.steampowered.com/streaming

Windows heb ik dus volgens mij nodig voor steam, en die heb ik nog wel ergens liggen (wel op cd...)

En moet er nog een voeding bij?
|LG OLED| |Denon| |PS4| |Monitor Audio Radius| |SVS| |Wyrewizard|

marcel1970

Bij mij zat er een voeding bij, ik dacht dat er ook NUC's  zijn zonder voeding (moet je er dus zelf bij zoeken/kopen) Zelf heb ik de Dune (D1) er nog wel naast staan voornamelijk voor Pure audio en muziek bd's. Zelf heb ik ook het idee dat de audio via de Dune net iets beter klinkt.
OS op mijn NUC is openelec
--LG OLED65C7V--NAD M10v2--B&W 707S2--Dune Real Vision--AppleTV4K--

Petertyuh

Citaat van: Michel205 op april 30, 2015, 22:06:14
Bestaan er ook fanless modellen die ik in een eigen behuizing kan gebruiken? Dus geen behuizing specifiek voor de NUC ontwikkeld?
Hoe bedoel je dat? Als zijnde alleen het moederbord? Zoiets of zoiets (i5).


Lion of Judah

#337
Citaat van: Michel205 op april 30, 2015, 22:06:14
Bestaan er ook fanless modellen die ik in een eigen behuizing kan gebruiken? Dus geen behuizing specifiek voor de NUC ontwikkeld?

Je kan het moederboard uit de oorspronkelijk NUC behuizing halen, fan eraf schroeven en in bijv een passieve Akasa behuizing plaatsen. Op Youtube staan een aantal filmpjes hoe dat moet.
Ik heb nu zelf ook een NUC in een originele behuizing met fan maar voor het geluid hoef je het niet te laten. Als je op 2 meter zit dan hoor je het ding al niet meer dus ik laat het zo. Lekker compact. Ik gebruik de mijne alleen voor audio met JRiver en Spotify. Sinds gisteren heb ik een trail-versie van Fidelizer op de NUC gezet die een optimalisatie uitvoert voor specifieke toepassingen http://www.fidelizer-audio.com/.
Ik ga de komende dagen nog wat switchen tussen met en zonder maar de eerste indrukken zijn zeer positief. De betaalde versies schijnen zelfs nog meer verbetering te geven. Hebben anderen al ervaring met dit stukje software?
Spendor A5, REL T7i en T7x, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Musical Fidelity MX-Vnyl met Plixir BDC, Rega P6 met AT VM-540ML

HuubF

Citaat van: Lion of Judah op mei  6, 2015, 17:36:10
Je kan het moederboard uit de oorspronkelijk NUC behuizing halen, fan eraf schroeven en in bijv een passieve Akasa behuizing plaatsen. Op Youtube staan een aantal filmpjes hoe dat moet.
Ik heb nu zelf ook een NUC in een originele behuizing met fan maar voor het geluid hoef je het niet te laten. Als je op 2 meter zit dan hoor je het ding al niet meer dus ik laat het zo. Lekker compact. Ik gebruik de mijne alleen voor audio met JRiver en Spotify. Sinds gisteren heb ik een trail-versie van Fidelizer op de NUC gezet die een optimalisatie uitvoert voor specifieke toepassingen http://www.fidelizer-audio.com/.
Ik ga de komende dagen nog wat switchen tussen met en zonder maar de eerste indrukken zijn zeer positief. De betaalde versies schijnen zelfs nog meer verbetering te geven. Hebben anderen al ervaring met dit stukje software?

Interessant! Ga ik proberen.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

#339
Citaat van: HuubF op mei  7, 2015, 12:57:20
Interessant! Ga ik proberen.

Zo... in de allergoedkoopste allereenvoudigste standaard-instelling al een wondertje zo lijkt het...

edit... Bizar toch. Ben ik al 4 maanden bezig met het verbeteren van mijn streaming-oplossing met de NUC als middelpunt loop je door een tip tegen zo'n programma aan. En dan verandert alles. Met de Mac Mini heb ik ook elk verbeter-programma geprobeerd en dat hielp ook... een beetje. Hier gaat het licht gewoon aan.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Lion of Judah

Gebruik je de trial versie of heb je al geupgrade naar Plus of Pro? Dat zou nog meer verbetering moeten geven. Bijna niet te geloven :worship:

Ben ook al met een schuin oog naar een andere , liniaire voeding aan het kijken. In dat geval van Teddy Pardo. Heb Teddy al een mailtje gestuurd of tie ook een PSU voor de NUC kan maken. Want ik kan hem zo op de site niet vinden. Wel voor de Touch oa. Was geen probleem, wat cijfertjes opgeven en het wordt gemaakt. Nu nog even de financieën.
Spendor A5, REL T7i en T7x, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Musical Fidelity MX-Vnyl met Plixir BDC, Rega P6 met AT VM-540ML

HuubF

Citaat van: Lion of Judah op mei  7, 2015, 22:17:13
Gebruik je de trial versie of heb je al geupgrade naar Plus of Pro? Dat zou nog meer verbetering moeten geven. Bijna niet te geloven :worship:

Ben ook al met een schuin oog naar een andere , liniaire voeding aan het kijken. In dat geval van Teddy Pardo. Heb Teddy al een mailtje gestuurd of tie ook een PSU voor de NUC kan maken. Want ik kan hem zo op de site niet vinden. Wel voor de Touch oa. Was geen probleem, wat cijfertjes opgeven en het wordt gemaakt. Nu nog even de financieën.

Nog bedankt voor de tip! Dit leverde veel meer verbetering op dan alle verwisselingen van het afgelopen jaar. Ik heb nog de trial versie. Omdat ik de NUC alleen voor streamen gebruik hoef ik niet bang te zijn dat er iets vastloopt dus die pro-versie komt er wel.

Als je mensen wil hebben die méédoen met die Teddy Pardo: I'm in.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

road rebel

Er bestaan ook losse NUC boards om in een case naar keuze te plaatsen. Alleen is de huidige trend om voeding en bluetooth/wifi adapter mee te leveren met NUCs waarbij je meestal toch goedkoper uit bent met eentje mèt behuizing.

rovinggecko

Vwb lineaire voeding, ik heb een hdplex staan, werkt prima. Overigens las ik wel ergens dat de impact op een nuc wat beperkt is omdat ie intern eea nog wel weer (niet zo heel strak) omzet. Heb eigenlijk niet gekeken of er echt hoorbaar verschil is.

Die Fidelizer is interessant, ga ik ook eens naar kijken. Ziet er gebruikers vriendelijker uit dan audiophile optimizer.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Kaakberg


Kaakberg

#345
Citaat van: HuubF op mei  7, 2015, 23:14:15
Nog bedankt voor de tip! Dit leverde veel meer verbetering op dan alle verwisselingen van het afgelopen jaar. Ik heb nog de trial versie. Omdat ik de NUC alleen voor streamen gebruik hoef ik niet bang te zijn dat er iets vastloopt dus die pro-versie komt er wel.

Als je mensen wil hebben die méédoen met die Teddy Pardo: I'm in.


Best wel vaag? Broodje aap?

Lion of Judah

Spendor A5, REL T7i en T7x, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Musical Fidelity MX-Vnyl met Plixir BDC, Rega P6 met AT VM-540ML

Lion of Judah

Citaat van: rovinggecko op mei  8, 2015, 20:26:42

Die Fidelizer is interessant, ga ik ook eens naar kijken. Ziet er gebruikers vriendelijker uit dan audiophile optimizer.

Zo ook naast elkaar kunnen draaien volgens de ontwikkelaar las ik. Ben benieuwd of en wat de verschillen zijn. Laat even weten als je wilt.
Spendor A5, REL T7i en T7x, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Musical Fidelity MX-Vnyl met Plixir BDC, Rega P6 met AT VM-540ML

rovinggecko

Las ik ook. De versterker van die set ligt even op de werkbank, zodra eea weer in elkaar zit zal ik het uitproberen.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer