Akoestiek der Akoestieken

Gestart door Erik van Voorst (in memoriam), januari 24, 2004, 09:01:28

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Erik van Voorst (in memoriam)

#275
Duidelijk
Okay op mijn Homepage staat het iets duidelijker.

Na het plafond werd er geconstateerd gehoormatig en meettechnisch dat het lage middengebied en het laag nog gecorrigeerd kon worden middels absorptie.

Het neerzetten van Tubetraps (best wel veel) gaf een duidelijke verbetering eigenlijk meer gehoormatig dan meettechnisch..

Om 2 tubetraps in de linkerhoek te omzeilen (een 52 cm dia en daarop een 42 cm dia, !!!) Koos ik voor een eigengemaakte drukkamer achter het gordijn. De panelen met de daarachter gekozen luchtkolom hebben totaal dezelfde absorptie als de 2 Traps
maar dit keer aan het zicht onttrokken.. ;)

Dus alvast een 20 procent van het totaal benaderd...(beetje kort door de bocht maar goed)

De kolom achter de bank heeft een absorptievermogen van ongeveer 1 tubetrap dus weer 10 procent te pakken.
Nu dus bijna 1/3 bereikt van wat ik toen hoorde.... :P

Rest mij nog een kolom naast de keuken achter het gordijn....en dan zal ik toch echt....TubeTraps moeten gaan inzetten.

Had ik die dingen maar niet " gehoord "  :'( >:D

Verder de hele avond lekker gedraaid en ben nu al tevreden met de behaalde resultaten ik hoor echt verschil....met name cd's die ik VOOR DE BOUW van de 2 kamers het laatst draaide.

Als alles klaar is mag je best eens komen luisteren hoor Space,....dit soort zaken zijn moeilijk neer te pennen....maar 1 cd'tje spreekt boekdelen... 8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Shorty

Misschien een drukkamer vermommen als (hele) lage tafel/sokkel? Zou je achter voor de glaswand kunnen zetten en gebruiken om een kunstobject op te plaatsen. Bijvoorbeeld een naar eigen smaak beschilderde diffusor  8) . Maar elk object kan natuurlijk...

VrGr,

Bart J. 

Erik van Voorst (in memoriam)

Neen voor de glaswand zet ik alleen de 2 dunne traps in het centrum tussen de speakers.

Ik kan wel stoffen luxaflex laten zakken per raam (zie homepage...woonkamer foto's)  en that's it.  ;D

Rechts achter de speaker komt nog een TubeTrap tegen het muurtje met " kunst" en naast mijn luisterplaats in de hoek komt er een...enfin....wait and see.

Bedankt voor de inbreng....
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

mr TC

Hierbij een vraag over de akoestiek van een kamer.

Ik sluit een subwoofer op versterker A aan en het resultaat is een dal bij de 30 Hz en een piek
bij de 60 Hz.
Nu sluit ik die zelfde subwoofer op versterker B aan en het resultaat is een nagenoeg
lineair frequentie verloop.

Je zou toch denken dat een dal of piek in het frequentie verloop wordt veroorzaakt door
constructieve/destructieve interferentie dus de akoestiek van de kamer?

Wie kan mij dit verklaren?

Mvg

TC
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

Rob_Dingen

Hoi

Als je de impedantie van de sub kan posten heb ik er mischien wel een verklaring voor.
En wat gegevens van versterker a en b.

Rob

mr TC

Rob bedankt voor de snelle reactie.

De impedantie is 4 Ohm

Versterker A is een sony 55ES

Versterker B is een kenwood KAC 1021

Gr,

Teun
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

Erik van Voorst (in memoriam)

Gisteren ben ik benaderd door Sprayplan...ze vragen of ze de foto's van mijn woonkamer mogen publiceren op hun site en in hun folder.

Streelt toch wel mij Ego..... ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

R

Met wat als tegenprestatie? Is wel een vleiend aanbod.

Erik van Voorst (in memoriam)

Contacten lopen via Volendam....dus ik heb een bosje paling gevraagd.... ;D.
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

R

Lol :D

Als je er een mooie fotoshoot aan overhoud, is het ook niet verkeerd. Ik neme niet aan dat ze amateurfoto's in hun folder proppen.

Erik van Voorst (in memoriam)

Nog meer Ego ze willen MIJN foto's.... 8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Niet actief

Citaat van: Erik van Voorst op april  6, 2004, 11:20:11
Gisteren ben ik benaderd door Sprayplan...ze vragen of ze de foto's van mijn woonkamer mogen publiceren op hun site en in hun folder.
Streelt toch wel mij Ego..... ;D

Als collega amateurfotograaf kan ik wel zeggen dat je een goed oog hebt voor waar het op aankomt bij dit soort foto's met documentair karakter. Gisteren trouwens ook maar eens een digicam gekocht.... Het is anders zo duur en tijdrovend om via negatieffilm foto's te laten digitaliseren.

Niet actief

Ik heb twee zelfbouwdiffusers van een eerste laag verf voorzien. Een uur per paneel en er moeten er nog vier.....
En ze moeten allemaal twee keer bovendien  :-\




R


Gaeje


R

Neehoor dat valt echt wel mee. Wat vind je duur? goede verf is ook niet goedkoop.

Gaeje

ja, das ook waar  :-\
zeker als je er niet veel van weet en je moet nog wat uitproberen  ;D

Niet actief

Citaat van: Ruben op april  6, 2004, 13:31:39
ooit aan spuiten gedacht?

Ja, maar te laat.....
Ik had namelijk een overeenkomst met mijn neefje.  >:D
Hij zou ze komen schilderen met ut handje, alles zes voor 50 euro, maar brak een vinger en nu moet ik het zelf doen.
Maar ik denk erover om inderdaad alsnog te spuiten, thanks!

Shorty

Heeft je neefje maar 1 handje dan?  >:D

VrGr,

Bart J.

Niet actief

Citaat van: Shorty op april  6, 2004, 23:16:54
Heeft je neefje maar 1 handje dan?  >:D
VrGr,
Bart J.

Nee, maar het andere is een linkerhandje  ;D

SiR-ROUND

Ik hoop dat ik ook even iets kan bijdragen...

Ik ben ook met Thingman bezig om mijn ruimte aan te pakken. Mijn ruimte is echter een dedicated HT zolder. En zo kwamen we dus ook op het punt dat de meest ideale of voor de hand liggende panelen nogal de foute kleur hebben (wit) met een lichtreflectiewaarde van rond de 85%.

Dus om evt. verassingen voor HT-ers verder te voorkomen d8 ik, ik post het ff... ;D

VlisChris

Schilderen geen optie begrijp ik hier een beetje uit?
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

SiR-ROUND

Klopt... Er zitten speciale mineraalvliezen op etc.

Maar er zijn wel zwarte en grijze alleen hebben ide andere eigenschappen. Maar goed het is een proces in ontwikkeling (mijn HT bedoel ik)...

Erik van Voorst (in memoriam)

Zwart speakerdoek erover spannen mischien....  ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

SiR-ROUND

Hmmm, leuk idee, maar speakerdoek is nogal transparant...