Akoestiek der Akoestieken

Gestart door Erik van Voorst (in memoriam), januari 24, 2004, 09:01:28

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Niet actief

#250
Citaat van: Erik van Voorst op maart 29, 2004, 21:42:56
3000 kijkers op deze topic.... ;)

Sinds?  ::)
(junior member)

Melvin

de eerste post:

Citaat
Akoestiek der Akoestieken
« on: January 24, 2004, 09:01:28 »

Ik volg het hier bij elke update, ga je die tubes netjes wegwerken of gewoon zo in de kamer laten staan ? Ik vind het zo wel wat hebben, mijn vriendin vindt het vreselijk :)

Erik van Voorst (in memoriam)

Ik vind het niks hebben EN er vreselijk uit zien. >:(

Dus ik heb een neutraal stofje uitgezocht en zal wel een dekseltje maken en neutraal kleurtje schilderen...beige-achtig

Ik zet er uiteindelijk wel een beeldje oid op... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Niet actief

Citaat van: Erik van Voorst op maart 30, 2004, 09:12:09
Ik vind het niks hebben EN er vreselijk uit zien. >:(
Dus ik heb een neutraal stofje uitgezocht en zal wel een dekseltje maken en neutraal kleurtje schilderen...beige-achtig
Ik zet er uiteindelijk wel een beeldje oid op... ;)

Voor onder die twee dunne tubes die je tussen de lsp's in gaat gebruiken zou je zelfs kunnen denken aan een klein driepootje, zodat je gemakkelijk wat met de hoogte kunt spelen. Als je op de site van ASC kijkt kom je "studio traps" tegen -- tube traps op een statiefje. Lijkt me wel wat voor jou, op die manier, niet?

Erik van Voorst (in memoriam)

#254
Zeker weten,  ik ga wel iets verzinnen...te meer daar de xXx-speakers
behoorlijk groter/hoger worden.

Helaas moet ik nu steeds voorzichtiger worden met de WAF-behandeling....want ik heb het gevoel dat
ik me zo langzamerhand op het slappe koord beweeg.... ;)


HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Erik van Voorst (in memoriam)

#255
Van het week-end weer in de slag met mijn 2e drukkamer
dit gaat achter de bank worden. Uiteraard foto's

Is er overigens niemand onder de lezers die ervaring(en) heeft
opgedaan met TubeTraps of Diffusers enz. in zijn luister/kijkruimte???

Mochten er mensen zijn die binnenkort (mischien wel naar aanleiding van deze postings) ervaringen gaat opdoen, positief of negatief deel het dan met ons.

Dat was tenslotte de insteek van deze Topic.   ;)

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

MdB

CitaatIs er overigens niemand onder de lezers die ervaring(en) heeft
opgedaan met TubeTraps of Diffusers enz. in zijn luister/kijkruimte???
Helaas geen ervaring op dit moment, zit er wel aan te komen van de zomer :)
Ben overtuigd dat je goed bezig bent, ben zeer nieuwschierig of je het doel kan bereiken op de huidige manier. Commercieele produkten hebben meestal een "hoog rendement ten opzichte van de gebruikte grootte"
Beter duur dan niet te koop.

jaco

Citaat van: Erik van Voorst op april  2, 2004, 14:38:05
Mochten er mensen zijn die binnenkort (mischien wel naar aanleiding van deze postings) ervaringen gaat opdoen, positief of negatief deel het dan met ons.
Thingman komt bij mij langs, en ik schat in dat er ook wel wat zaken zullen moeten veranderen.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Niet actief

Citaat van: Erik van Voorst op april  2, 2004, 14:38:05
Is er overigens niemand onder de lezers die ervaring(en) heeft
opgedaan met TubeTraps of Diffusers enz. in zijn luister/kijkruimte???
Mochten er mensen zijn die binnenkort (mischien wel naar aanleiding van deze postings) ervaringen gaat opdoen, positief of negatief deel het dan met ons.
Dat was tenslotte de insteek van deze Topic.   ;)

Afgezien van het feit dat ik er zelf anderen bij adviseer, kan ik misschien iets zinvols vertellen over de akoestische veredeling die bij mezelf op zolder gaande is. Ik heb daar mijn luisterruimte en ben daar nog niet klaar qua akoestiek.

Sterker nog: ik heb nog nauwelijks met mijn eigen tubes op mijn eigen zolder gewerkt.  :o Dat komt enerzijds vanwege de tijd, maar anderzijds ook omdat ik nogal omzichtig te werk wil gaan.
Hoezo?
Nou, als je niet meer dan 1 parameter tegelijk in je ruimte wijzigt en daarvan de implicaties ten volle wil leren interpreteren, ben je daar wel even zoet mee. Ik zit enerzijds nog na te sidderen van de upgrade van mijn scheidingsfilters (een halfjaar geleden) en heb daarna tijd nodig gehad om gehoormatig een nieuwe, licht gewijzigde luidsprekeropstelling te vinden (het laag was veranderd).
Anderzijds is mijn zolderruimte al zodanig aangekleed dat ie akoestisch behoorlijk neutraal is, ook zonder extra hulpmiddelen. Voor wie het verhaal achter de inrichting van die ruimte nog niet kent kun je een fotoverhaal vinden op http://home.wanadoo.nl/laetitiakonijn/luisterruimte.htm

Tot nog toe had ik enkel de beschikking over 17 dikke (42 en 52cm) traps, maar die worden niet op zolder geparkeerd in mijn luisterruimte. Mijn demoset met dunne tubes (22 en 30cm) heb ik stom genoeg verkocht, en ik heb nadien geen tijd meer gevonden om weer een nieuwe te bouwen......

Door ruimtegebrek moest ik zes weken geleden 16 dikke tubes op zolder kwijt. Ik heb zo goed mogelijk een configuratie ermee gemaakt: de tubes lagen voornamelijk rondom op de grond langs de zijwanden en de wand achter de luisterplaats. Zie: http://home.wanadoo.nl/laetitiakonijn/resources/tubesetup_m.jpg
Alleen op de wand achter de luidsprekers werden geen tubes gezet, want die moet juist reflectief / diffusief blijven omdat ik dipolaire luidsprekers heb.

Het is alsof alle leven uit de ruimte verdwijnt en dat is ook echt zo, omdat verreweg de meeste reflecties letterlijk gesmoord worden. Er is met 16 dikke tubes op zolder bijna uitsluitend nog sprake van direct geluid uit de luidsprekers plus de vertraagde geluidsgolf van de reflectieve achterwand.

Er staat een haarscherp, stabiel, doorzichtig maar volkomen futloos bandje voor mij te spelen. Geen punch; geen impact; geen levende ruimte er omheen; geen dynamiek van betekenis meer. Maar knetterscherp afgetekend en van laag tot hoog volkomen doorzichtig en afzonderlijk te volgen.
Ik heb er met open mond enkele dagen van zitten genieten, terwijl ik tegelijk heel goed besefte dat dit NIET is wat het moet zijn. Het liet horen wat er kan gebeuren als een direct geluidsveld correct wordt neergezet: focussering, detail, low-level informatie, afbeeldingsmaatstaf en -scherpte waren genoeg om dat genieten mogelijk te maken, ondanks de afwezigheid van ruimtelijke informatie.

Inmiddels heb ik het aantal tubes teruggebracht tot 10. Dat is ook nog veel teveel, maar ditmaal om een andere reden, aangezien de levendigheid van de ruimte weer een beetje terug is gekomen. Dit is de situatie die Erik bij me heeft gehoord, toen ie zijn luisterervaring beschreef.
De dikke 52cm tubes absorberen tot onder 45Hz. Door teveel selectieve absorptie (dus frequentie-afhankelijk) toe te passen kan het sublaag teveel worden gedempt, terwijl het gebied erboven juist prima wordt beheerst. Dat is wat er met die 10 dikke tubes het geval is: het laagste laag (mijn lsp's lopen tot 35Hz door en dat lukt gemakkelijk op de zolder) wordt van impact en push ontdaan. De punch is er teveel uit, maar het lage middengebied en het middengebied komen een eind in de goede richting.

Dat is de situatie waarin ik nu luister. Nou ja, luister...... Ik verf de diffuserpanelen en van luisteren komt niks. Maar als ik daarmee klaar ben wil ik verder gaan experimenteren met de juiste diameters op de juiste plekken. De 42cm tube absorbeert niet meer onder 55Hz en laat dus het sublaag ongemoeid en pakt wel het lage middengebied aan, waar bij mij wel behoefte aan is. Op grond van mijn ervaringen hiermee verwacht ik uiteindelijk voor het laag en laagmidden 4 tubes van 52 nodig te hebben en 4 tot 6 42 en/of 30-ers.

Daarnaast ben ik nog bezig met de wand achter de luidsprekers, waar nu 6 zelfgemaakte 2-D diffusers hangen -- 3 achter elke luidspreker. Er komen op korte termijn 4 originele RPG skylines bij -- in totaal dus 2 x 5 diffuserpanelen. De absorptie ervan is niet zo groot, maar het vertrooiend vermogen in meerdere richtingen (2-D diffusie) wel. Dat is de bedoeling bij het soort luidsprekers dat ik gebruik.
In het midden tussen de luidsprekers bevindt zich een schoorsteenmantel voor de achterwand. Die moet ook diffuus worden, en daaraan ben ik ook aan het werk. De bedoeling is dat daarop een plat (3-5cm) diffuserpaneel komt dat diffusie levert tussen 2kHz en 20kHz. Ik wil geen dieper paneel, omdat de schoorsteen toch al naar voren steekt, maar een dieper paneel zou een lagere onderste diffusiefrequentie opleveren.

Voor degenen die dachten dat ik qua akoestiek zelf alles wel op orde zou hebben een leuk verhaal, hoop ik ......  :D

Shorty

Haaa Erik,

Het verbaast me eerlijk gezegd dat je de esthetiek van je luisterruimte voor een deel om zeep wil helpen met een aantal Tube Traps. Ieder zijn meug natuurlijk  :), maar qua MAF (My Acceptance Factor) zou ik toch kiezen voor de doorzichtige panelen van RPG. Die zou je volgens mij zonder al te grote inbreuk op de woonstijl tegen de liggende glazen delen van je serre kunnen bevestigen, want die dingen hoef je niet te vullen. Dus je behoudt de lichtinval, en je bent van die dikke pilaren af.... Of heb je die mogelijkheid al overwogen en verworpen?

VrGr,

Bart J.   

Niet actief

Citaat van: Shorty op april  3, 2004, 15:21:11
doorzichtige panelen van RPG

Weet jij waar je die panelen kunt halen Shorty?
Het lijkt me inderdaad een mooie oplossing, maar omdat Erik ook het lage middengebied moet aanpakken lijkt het me onvermijdelijk dat ie toch ergens met holle ruimtes gaat werken om die energie te absorberen.

Erik van Voorst (in memoriam)

#261
Wees gerust het eindresultaat is al binnen een week of 2
zichtbaar...ben nu bezig met een enclosure achter de bank
ik zit dit met vieze vingers te typen zal fff een pic van mijn  (gelukkig >:D)  nogal grote bank laten zien.

Helaas geen pics van het rachelwerk want ik heb de camera van mijn vrouw aan haarzelf moeten uitlenen, ze is een paar uurtjes naar een verjaardag... >:D >:D >:D

Ik had ALLE voorbereidingen al in de garage gedaan en mijn kans afgewacht, dus met 2 uurtjes zitten de panalen erop - bank ertegen- en als ze terugkomt.....nothing happened.... ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Niet actief

Citaat van: Erik van Voorst op april  3, 2004, 16:21:39
[hoe de WAF in praktijk gebracht dient te worden:]
Ik had ALLE voorbereidingen al in de garage gedaan en mijn kans afgewacht, dus met 2 uurtjes zitten de panalen erop - bank ertegen- en als ze terugkomt.....nothing happened.... ;D

Sjeezus jij bent leep  :D
Vanavond dus een foto?

Shorty

#263
CitaatWeet jij waar je die panelen kunt halen Shorty?
Geen idee  :-[ , maar Thingman, JIJ bent hier toch de man met de RPG-contacten  ???   ;D ? Hun website geeft voor Europa alleen [email protected] op als contact.
Misschien weet Laetitia Konijn meer  8) ?

Die Clearsorbers hebben overigens onderstaande karakteristiek, en wat ze beneden 100 Hz doen is nog maar de vraag...

VrGr,

Bart J.

Niet actief

Citaat van: Shorty op april  3, 2004, 17:39:46
Geen idee  :-[ , maar Thingman, JIJ bent hier toch de man met de RPG-contacten  ???   ;D ?
Hun website geeft voor Europa alleen [email protected] op als contact.
Die Clearsorbers hebben overigens onderstaande karakteristiek, en wat ze beneden 100 Hz doen is nog maar de vraag...
VrGr,
Bart J.
Nee, ik heb contacten met ASC......
RPG Europe hierboven betreft volgens mij Engeland. De bestelling van RPG skylines loopt niet via mij, maar ik doe er wel aan mee.

De absorptie is gegeven bij toepassing VOOR verschillende holle ruimtes: 4, 20 en 40cm. Een soort voorzetramen dus, maar de holle ruimte moet wel luchtdicht zijn.
Als ze onder 100Hz iets van betekenis zouden doen, zou het erbij staan lijkt mij. Wat zou jij doen als je zulke mooie panelen kon aanbieden  ;D
Overigens is de absorptiekarakteristiek er een die het produkt alleen geschikt maakt voor selectieve absorptie, maar duidelijk niet voor breedbandige. Het zou in Erik's geval inderdaad een oplossing kunnen zijn. Dat zie ik nu zelf ook aan de hand van de absorptiegegevens. Juist ook omdat het weinig doet in het hogere middengebied en het hoog.

Erik van Voorst (in memoriam)

Neen voor mij geen optie, ik had ze al gezien, maar van de serre blijf ik af.

Let wel ik ben zoals al vanaf dag 1 gezegd aan het fine-tunen daar waar mogelijk. ::)

De grootste klapper is mijn plafond. Eigenlijk zou ik op moeten houden...maar ja perfectionisme is een ziekte..... >:(

Ik ben net klaar met de enclosure achter de bank.

Toch nog een flinke bak lucht geworden...binnenmaten 13.5 cm bij 197 cm bij 66.5 cm.....

Ik zal wel snel een foto plaatsen...uiteraard is het witte opgetrokken muurtje te zien maar de WAF is (voor mij) acceptabel. :P

Shorty ik ben zeer kritisch ten opzichte van mijn huis(kamer)
veel dingen heb ik op maat (laten) ontworpen (ontwerpen) dus de tubetraps zullen echt niet detoneren anders haal ik ze alleen te voorschijn als ik ga luisteren. ;D

Ze wegen nauwelijks iets van betekenis.  ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Erik van Voorst (in memoriam)






Aafje is net thuis en haar opmerking....zo je hebt hard gewerkt...netjes...is voor mij verlossend... :P

Shorty ik hoop dat het meevalt...ik heb erg me best gedaan. ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Spacebass

Ziet er zeer WAF uit  ;)

Staat de bank nou los van het "muurtje"?

Erik van Voorst (in memoriam)

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Spacebass

Weet je wat nou het mooie is van jouw oplossingen...iedereen zou er mee uit de voeten kunnen.

Jouw voorbeelden laten zien dat het heel goed mogelijk is om estetisch EN akoestiesch verantwoord met je ruimte om te gaan.

Grote klasse weer erik...het wordt een beetje saai om je te complimenteren bij alles wat je doet, maar je laat ons geen keus dan met open mond en vol bewondering je projecten te aanschouwen.
Heb al eens tegen doede gezegd dat jullie jezelf met recht muziekliefhebbers mogen noemen.
Dit is doorgaan waar andere allang afhaken...helaas geld dat ook een beetje voor mij  :(

Zou je de gebruikte formules voor de inhoud en materialen nog eens willen resumeren, of heb ik dat ergens gemist?

Shorty

CitaatShorty ik hoop dat het meevalt...ik heb erg me best gedaan.

Hahaha! Ik dacht dat je 28 Tube Traps in je woonkamer ging plaatsen, dus....

Nee hoor, dit  valt ruimschoots binnen MAF en WAF  ;D

VrGr,

Bart J.

Erik van Voorst (in memoriam)

Space,

Je hebt het gemist...maar no problem.

Het zijn Rockfon Royal Bas (met 1 s  ;D) panelen.
De dikte is 1.5 cm breedte 59 cm en lengte 120 cm.

Het plenum is ...paar postings terug  ;)

Er komen nu nog 4 tubetraps mischien 5.
Er komt ook nog een Diffuser oid op eerste reflectiepunt links.

Trouwens net de nieuwe waanzinnige cd van George Michael op " Earsplitting-level"  gedraaid en het valt me op dat de mid-lagere frequenties die ik altijd als lichte druk ervaarde na het plafondverhaal  (zie eerdere posts) nu
volkomen gelijk in druk zijn met de rest.

Ik weet niet of dit te wijten is aan mijn nieuwe kamertje of een optelsom van de 2 kamers...maar het is er niet meer....zeg maar een beetje zoals de hik.....je weet nooit wanneer het precies is weggegaan.... ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Spacebass

Hoi,

Ik bedoelde eigenlijk de frequentie(s) die een probleem waren en de gebruikte methode hoe te berekenen welk formaat "kastje" je dan moet bouwen en eventueel waar je de kast moet plaatsen.

Alvast bedankt....

Erik van Voorst (in memoriam)

Nu ga ik je toch echt vragen fff in te lezen vanaf het begin... >:D

HAVE FUN.... ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Spacebass

Je hebt het in het in het begin toch niet over deze kastjes gehad maar enkel over je plafond en de metingen samen met thingman en de tubes? verder werd het dusdanig gefragmenteerd met prijzen en aanschaf en ideeen van anderen dat jouw verhaal  niet meer echt te volgen was..

Jammer dat je niet om de zoveel tijd een beknopt overzicht maakt..jij weet nl precies hoe en wat en waarom en het zal voor jouw dus allemaal heel duidelijk zijn...voor mij is het duidelijk iets minder goed te volgen en allerlei persoonlijke problemen en posts van anderen en hun situatie maken het te taai leesvoer. :(

Nou ja hopelijk maak je aan het eind wel zo'n soort overzicht  :)