Akoestiek der Akoestieken

Gestart door Erik van Voorst (in memoriam), januari 24, 2004, 09:01:28

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Erik van Voorst (in memoriam)

#175
Toine PM mij fff je huisadres, ik heb vandaag je netsnoertje en Madonna "ingepakt"  ;D

Leuke leerzame ervaring, nu weet je tenminste waar in de bladen zo vaak over gesproken wordt,...ik ga er zeker op een waf-maniertje mee door...het zijn weer verbeteringen die niet bereikt kunnen worden door "andere hardware"  ;).

ROCKFON ROYAL BAS IS 13.50 EURO PER PLAATJE VAN 1.20 X 60 CM
voor de liefhebber verkrijgbaar in Schiedam Asbipro.
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Niet actief

Citaat van: Erik van Voorst op maart  8, 2004, 08:52:22
Toine PM mij fff je huisadres, ik heb vandaag je netsnoertje en Madonna "ingepakt"  ;D

Leuke leerzame ervaring, nu weet je tenminste waar in de bladen zo vaak over gesproken wordt,...ik ga er zeker op een waf-maniertje mee door...het zijn weer verbeteringen die niet bereikt kunnen worden door "andere hardware"  ;).

ROCKFON ROYAL BAS IS 13.50 EURO PER PLAATJE VAN 1.20 X 60 CM
voor de liefhebber verkrijgbaar in Schiedam Asbipro.

Alleen moet je wel gelijk een doos met in totaal 14,4 vierkante meter kopen.......
Twintig platen per doos, is het niet? Gewicht 22 kg.
Alvast bedankt voor opsturen. Kmis het netsnoer meer als Madonna  8)

ThingMan.

Erik van Voorst (in memoriam)

...waar moet het naar toe.... ???  ???
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

garmtz

Citaat van: christiaan sauer op februari 11, 2004, 22:09:30
Ik hou mijn mond al   ::) ::) ::) ::).

Ik ken Raf, hij bedoelt het niet zo... Echt niet...

garmtz

Echt, heb weer met rode oortjes lopen lezen, absoluut een van de meest interessante topics op het forum...  8)  Mijn ruimte is dan wel een woonruimte, maar ik zou akoestische aanpassing geen enkel probleem vinden, mogen best 6 tube traps in mijn kamer komen. Als Thingman het rustiger heeft ga ik ook een dergelijk project aanpakken, want mijn akoestiek is niet een ENORM probleem, maar wel voor verbetering vatbaar...

Erik van Voorst (in memoriam)

...dank voor het compliment...

Ik ben toch over de dam gegaan....ik heb er 4 besteld..... ;D

Net terug van de winkels om een W.A.F.-stofje uit te zoeken voor de kleur... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Martin_M

Citaat van: garmtz op maart  9, 2004, 13:01:59
Als Thingman het rustiger heeft ga ik ook een dergelijk project aanpakken, want mijn akoestiek is niet een ENORM probleem, maar wel voor verbetering vatbaar...

Hier net zo.
En laten we nu toevallig zelf het idee al gehad hebben om een stel pilaren in de kamer te willen (a. als diffuser b. voor de sier. Laten we het dan maar meteen goed doen.

We zitten hier thuis wel wat beperkt qua mogelijkheden. Maar beter iets dan helemaal niets.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

garmtz

Martin, ik denk dat jullie er zeker baat bij hebben. Bij mij is al veel diffusie en absorptie (misschien wel teveel absorptie zelfs op mid-hoog en hoog), maar jullie kamer is zover ik kan beoordelen vrij 'hard'.

Doerak

Citaat van: ThingMan op maart  9, 2004, 11:36:57
Alleen moet je wel gelijk een doos met in totaal 14,4 vierkante meter kopen.......
Twintig platen per doos, is het niet? Gewicht 22 kg.

Ik ruik een kleine PowerBuy  ;D

Martin_M

#184
We hebben wel structuur aan de wanden wat als grote diffuser werkt.
Dit viel eens erg op toen we een poster (met kunstofbeschermlaag=glad) hadden gehangen ergens boven het mirrorpoint. We hebben 'm daar maar snel weggehaald want het klonk voor geen meter.
Verder hebben we ook laminaat op de vloer met overigens wel een goede geluidsdempende ondervloer maar hoeveel dat scheelt weet je nooit want een goede A-B is er niet bij.

Galmtijd zou iets minder mogen bij ons en ik vind zelf dat wij (bij vergelijking met anderen) wat te weinig mid hebben. Niet dat ik het echt mis maar het valt gewoon op als we weer thuis luisteren. De Krell gooit de boel ook wel erg open en naar achter en is vreselijk droog. Wellicht zit het verschil 'm ook daarin.
Verder is het hoog een aandachtpunt bij ons. Als de opname maar een beetje té is horen we dat ook meteen.
Ga ik echter met vloerkleedjes werken vind ik dat de levendigheid wat uit de installatie halen.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Erik van Voorst (in memoriam)

...met een powerbuy kan ik helaas niet meer meedoen....

Ik heb 5 minuten geleden net een doosje besteld ... ;D

2 tot 3 weken levertijd (kan ik weer door met de xXx  ;))

Als ik het wandje tegen die tijd timmer zet ik het wel op het forum.
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Martin_M

Erik, je hebt toch nog een HTzolder?
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Erik van Voorst (in memoriam)

..ik heb Aafje net even een cc-tje van je gestuurd.... ;D >:D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Doerak

Citaat van: Erik van Voorst op maart  9, 2004, 13:43:34
...met een powerbuy kan ik helaas niet meer meedoen....

Ik heb 5 minuten geleden net een doosje besteld ... ;D

Ik bedoelde een mini powerbuy.
Jij hebt toch geen 14,4 m2 nodig?

Niet actief

#189
Citaat van: garmtz op maart  9, 2004, 13:01:59
Als Thingman het rustiger heeft ga ik ook een dergelijk project aanpakken, want mijn akoestiek is niet een ENORM probleem, maar wel voor verbetering vatbaar...

Door zo links en rechts wat tubes neer te zetten, al is het ook op absurde plekken want het is enkel voor de demo, kun je snel en makkelijk laten horen hoe een akoestisch aangename luisterdriehoek zou kunnen klinken in je eigen kamer. Dat is op zichzelf een verrassende ervaring, want je set ondergaat eveneens een metamorfose daardoor.
Nu ik binnenkort weer een complete demoset heb kan ik ook completer demonsteren. Ik heb de demoset met dunne tubes vorig najaar verkocht, waarna het snel zo druk werd dat ik gewoon geen nieuwe meer kon maken.
Moraal: nooit meer de demoset verkopen.....
Maarre, ik heb best wat tijd hoor, dus als het je serieus genoeg is hoor ik het wel. No problem.

ThingMan.

Niet actief

Citaat van: Doerak op maart  9, 2004, 13:20:22
Ik ruik een kleine PowerBuy  ;D

Nee, zeker niet.
In een forse woonkamer of op plekken waar een laagmidden probleem heerst, heb je gauw zo'n 10 of meer vierkante meters nodig om iets teweeg te brengen. Het voordeel van deze oplossing is dat het paneel voor een (afgesloten!) holle ruimte van 20cm zit, en dus relatief vlak kan worden uitgespreid over een hele wand (die daardoor wel 21,5cm naar binnen toe komt).
Bij Erik is dat ook zo. Als hij 10 vierkante meter strategisch kan aanbrengen in die ruimte zal het lage middengebied beter in balans zijn met alles wat er verder boven komt (en al in grote mate onder controle is). Het zijn dus geen absurde hoeveelheden die je moet kopen. Dat is wel anders bij veel andere (ook erg fraaie) panelen. Daarvan is de minimum afnamehoeveelheid 200 vierkante meter. Ik was dus erg blij om in elk geval Rockfon te vinden, die in relatief kleine hoeveelheden zeer effectieve en visueel fraaie panelen levert voor elke gemiddelde absorptiewaarde tussen 40% en 95%. Of je nu het hele plafond wil doen of juist met modules wilt werken maakt niet uit. Afhankelijk van het oppervlak dat je wilt bedekken kies je de absorptiecapaciteit van de plaat, zodat je aan het eind die felbegeerde neutrale ambiance ofwel gecontroleerde nagalmtijd over de hele bandbreedte overhoudt. Van daaruit kun je dan met subtielere zaken aan de gang, zoals specifieke diffusieve maatregelen of aanvullende (laag)absorptie.
Zo'n beheerste nagalmtijd is erg belangrijk voor de fundamentele klankbalans van het in die ruimte opgestelde geluidssysteem. Wanneer ik de kleuring die ik hoor bij een luistersessie later grafisch terugzie in een nagalmcurve is dat mooi meegenomen, maar je zou kunnen stellen dat indien je luidsprekers zelf niet kleuren, de ruimte op zijn beurt een factor van belang is. Je HOORT de ruimte daadwerkelijk, vergeet dat niet. Je hoort echt niet louter hardware en bewegend vetvrij papier. Je hoort het gedrag van (weer)kaatsende luchtdeeltjes die bij iedere aanraking met een oppervlak iets van hun oorspronkelijk inhoud verliezen en uiteindelijk als een gekleurd overblijfsel deel gaan uitmaken van een pakket onbeheerste reflecties die je nog schijnt te moeten interpreteren als een "ruimtelijke afbeelding".
Niet dat het altijd zo erg is hoor, maar overdrijven kan soms zinvol zijn om iets wat in mindere mate beslist wel aanwezig kan zijn herkenbaar te maken.

ThingMan.

Erik van Voorst (in memoriam)

Zoekt en Gij Zult Vinden... ;D

Ben net terug van de zoveelste stoffenwinkel en ben erin geslaagd om een schitterende stof te vinden voor de TubeTraps. Grappig genoeg lijkt hij wel erg veel op de "Originele" ASC stof.

Dus ze worden nu gebouwd met de door mij aangeleverde stof.....deze valt nu wat weg tegen de achterwand...dus iets minder ruzie met de WAF  :-*
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Doerak

Citaat van: ThingMan op maart  9, 2004, 23:17:00
Nee, zeker niet.
In een forse woonkamer of op plekken waar een laagmidden probleem heerst, heb je gauw zo'n 10 of meer vierkante meters nodig om iets teweeg te brengen. Het voordeel van deze oplossing is dat het paneel voor een (afgesloten!) holle ruimte van 20cm zit, en dus relatief vlak kan worden uitgespreid over een hele wand (die daardoor wel 21,5cm naar binnen toe komt).
Bij Erik is dat ook zo. Als hij 10 vierkante meter strategisch kan aanbrengen in die ruimte zal het lage middengebied beter in balans zijn met alles wat er verder boven komt (en al in grote mate onder controle is). Het zijn dus geen absurde hoeveelheden die je moet kopen. Dat is wel anders bij veel andere (ook erg fraaie) panelen. Daarvan is de minimum afnamehoeveelheid 200 vierkante meter. Ik was dus erg blij om in elk geval Rockfon te vinden, die in relatief kleine hoeveelheden zeer effectieve en visueel fraaie panelen levert voor elke gemiddelde absorptiewaarde tussen 40% en 95%. Of je nu het hele plafond wil doen of juist met modules wilt werken maakt niet uit. Afhankelijk van het oppervlak dat je wilt bedekken kies je de absorptiecapaciteit van de plaat, zodat je aan het eind die felbegeerde neutrale ambiance ofwel gecontroleerde nagalmtijd over de hele bandbreedte overhoudt. Van daaruit kun je dan met subtielere zaken aan de gang, zoals specifieke diffusieve maatregelen of aanvullende (laag)absorptie.
Zo'n beheerste nagalmtijd is erg belangrijk voor de fundamentele klankbalans van het in die ruimte opgestelde geluidssysteem. Wanneer ik de kleuring die ik hoor bij een luistersessie later grafisch terugzie in een nagalmcurve is dat mooi meegenomen, maar je zou kunnen stellen dat indien je luidsprekers zelf niet kleuren, de ruimte op zijn beurt een factor van belang is. Je HOORT de ruimte daadwerkelijk, vergeet dat niet. Je hoort echt niet louter hardware en bewegend vetvrij papier. Je hoort het gedrag van (weer)kaatsende luchtdeeltjes die bij iedere aanraking met een oppervlak iets van hun oorspronkelijk inhoud verliezen en uiteindelijk als een gekleurd overblijfsel deel gaan uitmaken van een pakket onbeheerste reflecties die je nog schijnt te moeten interpreteren als een "ruimtelijke afbeelding".
Niet dat het altijd zo erg is hoor, maar overdrijven kan soms zinvol zijn om iets wat in mindere mate beslist wel aanwezig kan zijn herkenbaar te maken.

ThingMan.

Aha....
Bedankt voor de uitleg.
Leerzame stof dit topic.

Brandon

Hoi,

nog even een vraagje over de grafieken. Hoe kan het dat room surface groter is dan room volume??? Neem aan dat je plafond hoger is dan 1m ;D ;D. En de waarden zijn ook verschillend in de twee grafieken ??? ???.

Mvg,

Brandon
Stereo (only): Dynaudio Contour 1.3Mk2, Musical Fidelity A300, Lindeman CD1 SE, Kimber KS1011 and Kimber 8TC.

Erik van Voorst (in memoriam)

#194
Gisteren in  "de akoestiek der akoestieken" geluisterd.

Ik heb al zeer veel topinstallaties gehoord en ook topcombinaties (wat vaak mooier klinkt ;D en minder kost)  maar nog nooit zo een luisterervaring gehad.

De ervaring was 100 procent aan de akoestiek te wijten want de hardware was natuurlijk wel boven gemiddeld maar beslist niet extreem te noemen.

Geluisterd werd onder andere naar Yello naar de track  "gold" mij zeer bekend.
De 3D ervaring (wel toegegeven dat deze boys fase-tovenaars zijn) heb ik nog nooit zo ervaren. De energie is werkelijk overal gelijk...dus ook naast je en achter je !!! 8)

Aan de ene kant vind ik het vervelend en bijna onontkoombaar om hiermede ongewild reclame (als je de ruimte wilt zien waar deze magic zich afspeelde moet je naar de site van Toine...)
.......maar aan de andere kant....
ik ga er gewoon van uit dat het geluid even mooi is bij Frank Doorhof, Harry van Dalen en  Rob Dingen en alle andere vergeten mensen (en winkeliers ;D)  die zich ALTIJD MAAR WEER sterk maken voor AKOESTIEK.....

Het is jammer dat er nog geen .3D.waf mogelijkheden bestaan om een ieder van mijn
ervaring te laten genieten maar voor de twijfelaar zou ik zeker een akoestische afspraak regelen met de mensen die hier zo een pleidooi voor houden want het is
voor mij persoonlijk weer overduidelijk dat deze mensen meer dan gelijk hebben!!!!!

THE BIGGEST BANG FOR THE BUCK.... ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Niet actief

Citaat van: Erik van Voorst op maart 14, 2004, 18:43:34
Gisteren in  "de akoestiek der akoestieken" geluisterd.
Ik heb al zeer veel topinstallaties gehoord en ook topcombinaties (wat vaak mooier klinkt ;D en minder kost)  maar nog nooit zo een luisterervaring gehad.
De ervaring was 100 procent aan de akoestiek te wijten want de hardware was natuurlijk wel boven gemiddeld maar beslist niet extreem te noemen.

Dank je wel voor je omschrijving, Erik!
Ik vind het treffend dat je het aandeel van de hardware en dat van de akoestiek zo afzonderlijk op waarde schat. Het is inderdaad zo dat mijn hardware niet echt is wat high-enders misschien verwachten. Bij mij (helaas) geen Levinson, Spectral of Wadia maar een Marantz CD80 uit 1991.
Met mijn versterker (Scylla 80S, de originele met 330 watt aan 1 ohm) zit het wel behoorlijk goed, maar ik zou zo graag eens een echte kwaliteitsspeler bij mij beluisteren, om te horen wat ik dan hardwarematig nog mis. En dat is vast ook het nodige, met name op het gebied van ruimtelijke afbeeldingskwaliteit en correctere weergave van de schaal van de opnameruimte, al dan niet kunstmatig ingebracht door de makers.

Wat ik ook mooi vind is het gegeven dat je met bescheiden hardware in een prima akoestische omgeving een behoorlijk niveau van betrokkenheid bij de muziekbeleving kunt realiseren. De meeste van mijn klanten bezitten apparatuur die mijn budget ver overstijgt, maar die me vanwege de akoestische luisteromgeving niet onmiddellijk tot bezitsdrang ervan drijft  >:D

Misschien is mijn denkbeeld dat de dealers niet zitten te wachten op akoestische aanpassingen nog niet zo vreemd: wie zijn audioset tegelijkertijd hardwarematig en akoestisch opbouwt zal eerder geneigd zijn om te stoppen met het aankopen van nieuwe hardware.
Het aspect van betrokkenheid bij de muziekweergave, doordat deze je als het ware omhult als een "sonische douche", komt voor een heel groot deel tot stand doordat de kamer stopt met spreken als gevolg van akoestische beheersing van de luchtbewegingen daarin.

ThingMan.

garmtz

#196
ThingMan, ik volg je denkwijze, maar denk dat een deel van de betrokkenheid ook zit in je speakers... Echt heel mooi, die Apogees... In de bron is bij jou nog veel te halen denk ik.

Niet actief

Citaat van: garmtz op maart 15, 2004, 12:24:50
ThingMan, ik volg je denkwijze, maar denk dat een deel van de betrokkenheid ook zit in je speakers... Echt heel mooi, die Apogees... In de bron is bij jou nog veel te halen denk ik.

Het model Apogee dat ik heb heet niet voor niks de "Stage", daar heb je gelijk in.
In de bron zit veel winst en dat heeft een directe relatie met de portemonnee. Als ik zou kunnen kocht ik iets anders, maar er zijn twee zaken met grotere prioriteit op dit moment:
"Iets" met de verbetering van de netspanning / aarding en het vervangen van de membranen van de Apogee's  :(
Ze doen het op zich nog prima, maar bij teveel laagfrequent signaal gaan ze "buzzen". Het lijkt erop dat de spanning er niet meer zo lekker in zit na 10 jaar, maar er zijn vervangkits te koop. Als ik de membranen zal vervangen zal dat een upgrade van de eerste orde zijn, zoals je wel zult begrijpen. Dat heeft eerste prioriteit voor me. Daarnaast wil ik eerst eens goed gaan experimenteren met een scheidingstransformator om te zien of het in mijn specifieke situatie winst op zal leveren. Dat is tweede prioriteit en daarmee het werk aan de feitelijk basis.
Daarna de geluidsbron dan.....

ThingMan.

Erik van Voorst (in memoriam)

#198
Citaat van: garmtz op maart 15, 2004, 12:24:50
ThingMan, ik volg je denkwijze, maar denk dat een deel van de betrokkenheid ook zit in je speakers... Echt heel mooi, die Apogees... In de bron is bij jou nog veel te halen denk ik.

Garmt, 

Ik ken de Apogees goed en heb ze al in verschillende ruimte beluisterd, paar maandjes geleden nog bij Guido de grotere versie....dus mijn verbazing blijft echt onverkort
(ook onder aftrek van de enorme projectiemogelijkheid van dit soort speakers  ;))

Trouwens net gehoord dat ik mijn panelen de 26e maart kan ophalen...SPANNEND
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

garmtz

Citaat van: Erik van Voorst op maart 15, 2004, 13:13:41
Ik ken de Apogees goed en heb ze al in verschillende ruimte beluisterd, paar maandjes geleden nog bij Guido de grotere versie....dus mijn verbazing blijft echt onverkort

Heb laatst weer de Apogee Diva mogen horen... WOW!  :o