Akoestiek der Akoestieken

Gestart door Erik van Voorst (in memoriam), januari 24, 2004, 09:01:28

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Niet actief

#600
Citaat van: evenless op december 26, 2008, 21:05:18Wat bent u eigenlijk van beroep? Akoesticus?  ;D
Wederom bedankt!
Martijn
Het is m'n werk om vooral voor particuliere muziek- en filmliefhebbers akoestische adviezen en plannen van aanpak uit te werken.
Eigenlijk wil, hoef of mag ik geen reclame maken hier, maar mijn website brengt je in elk geval het een en ander bij over deze materie. FFF plaatste de link al.

evenless

Citaat van: ThingMan op december 27, 2008, 12:36:54
Het is m'n werk om vooral voor particuliere muziek- en filmliefhebbers akoestische adviezen en plannen van aanpak uit te werken.
Eigenlijk wil, hoef of mag ik geen reclame maken hier, maar mijn website brengt je in elk geval het een en ander bij over deze materie. FFF plaatste de link al.

Een beetje reclame maken moet kunnen hoor!  ;) Zeker met al die goede (en neutrale) adviezen die u al hier op deze site geplaatst hebt!  :thumbs-up:

Wederom bedankt!

Martijn  :music:
Yamaha  DSP-A1 | Yamaha DVD S-795 | Yamaha TX-492RDS | Hitachi 42PD7200 (plasma) | 2 x Infinity IRS Omega (front) | 2 x Infinity Kappa 6.2i (rear) | 1 x Infinity Kappa Video II (center) | REL Q100 (sub)

evenless

Ik ben inmiddels weer wat wijzer geworden.

De mooiste en waarschijnlijk ook de beste optie was het "akoestisch stucwerk" met BASWAphon, helaas is dit met zo'n € 130/m2 ex. btw ook de duurste optie.  :( In totaal zou dit voor mij uitkomen op zo'n € 7500,- incl. btw voor een kleine 50m2. Deze optie valt dus helaas af.

Een andere optie was het laten bespuiten van het plafond met Sonaspray of Sprayplan+. Aangezien wij een strak en modern ingerichte woning hebben, voldoet deze vorm van akoestiek verbeteren niet echt aan onze eisen. Het oog wil immers ook wat.

De optie die op het moment de hoogste ogen gooit is het spanplafond. We kunnen, om kosten te besparen, dan eerst het plafond beplakken met steenwol. Steenwol verbeterd de akoestiek en is brandveilig. Voordeel van het spanplafond is dat er tevens spotjes op elk gewenst punt geplaatst kunnen worden, want van alle bedradingen zie je toch niets meer. Aangezien een spanplafond over ruim 5m breedte opgespannen wordt, zijn er over het algemeen veel snij verliezen.  Hierdoor is er ook geen prijs per m2 te geven, maar bij ons zou het op een kleine 3000 euro uitkomen voor een kleine 50m2. De LED spotjes zijn wel kostbaar. Inclusief montage en btw komen deze op zo'n € 100,- per stuk! Als je 10 spotjes wenst dan komt er dus al weer snel € 1000,- bij!  :( 

Ik heb helaas geen metingswaarden los kunnen krijgen bij de verkoper, maar hij garandeert 100% verbetering. Als we het een en ander op willen laten meten dan kan dat wel, maar in dat geval draaien we ook zelf voor deze gemaakte kosten op. Het spanplafond is echter gemaakt van een soort van glasvezel hetgeen het geluid door zou laten, waardoor het steenwol zijn absorberende werking moet behouden. Helaas moeten wij even wachten totdat wij belastinggeld over 2008 ontvangen om e.e.a. te kunnen gaan bekostigen, maar als het zo ver is houd ik jullie wederom op de hoogte...  ;)

To be continued...
Yamaha  DSP-A1 | Yamaha DVD S-795 | Yamaha TX-492RDS | Hitachi 42PD7200 (plasma) | 2 x Infinity IRS Omega (front) | 2 x Infinity Kappa 6.2i (rear) | 1 x Infinity Kappa Video II (center) | REL Q100 (sub)

eddy135

Ik zou nooit zomaar afgaan op de garantie van 100% verbetering zonder meetgegevens.
Klinkt een beetje als een marktkoopman, naar mijn idee, maar goed. :unsure:
Overigens vind ik sonospray juist in een strakke ruimte heel goed uitkomen, het is van zichzelf namelijk ook heel strak.
Het oogt iig absoluut niet rommelig ofzo.
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

evenless

Citaat van: eddy135 op januari  4, 2009, 22:19:12
Ik zou nooit zomaar afgaan op de garantie van 100% verbetering zonder meetgegevens.
Klinkt een beetje als een marktkoopman, naar mijn idee, maar goed. :unsure:

Dit ben ik eigenlijk wel met je eens, maar ik ga hierbij toch wel een beetje af op zijn ervaring van ruim 20 jaar...

Citaat van: eddy135 op januari  4, 2009, 22:19:12
Overigens vind ik sonospray juist in een strakke ruimte heel goed uitkomen, het is van zichzelf namelijk ook heel strak.
Het oogt iig absoluut niet rommelig ofzo.

Heb jij toevallig een fotootje van hoe Sonaspray eruit ziet als het tegen je plafond aan gespoten is?
Yamaha  DSP-A1 | Yamaha DVD S-795 | Yamaha TX-492RDS | Hitachi 42PD7200 (plasma) | 2 x Infinity IRS Omega (front) | 2 x Infinity Kappa 6.2i (rear) | 1 x Infinity Kappa Video II (center) | REL Q100 (sub)

Starred

Is het toevallig de leverancier van spanplafonds die in deze uitzending van Eigen Huis & Tuin aan het werk is? Er wordt hier ook een reductie van de nagalmtijd van 50% geclaimd:
http://www.rtl.nl/components/huistuinkeuken/eigenhuisentuin/miMedia/2009/week01/za18.188596.public.Eigen_Huis_Tuin_s16_a19.xml
Zie voor het fragment in de uitzending: 26.30 - 28.50

evenless

Citaat van: Starred op januari  4, 2009, 22:34:38
Is het toevallig de leverancier van spanplafonds die in deze uitzending van Eigen Huis & Tuin aan het werk is? Er wordt hier ook een reductie van de nagalmtijd van 50% geclaimd:
http://www.rtl.nl/components/huistuinkeuken/eigenhuisentuin/miMedia/2009/week01/za18.188596.public.Eigen_Huis_Tuin_s16_a19.xml
Zie voor het fragment in de uitzending: 26.30 - 28.50

Het bedrijf dat hier genoemd wordt is een soort van franchise, zij hebben dus heel veel verschillende dealers door heel Nederland zitten. Wij hadden hier inderdaad ook een offerte aangevraagd, maar deze viel aanzienlijk hoger uit dan die van een vergelijkbaar bedrijf bij ons in de buurt uit Nibbixwoud.  :P Ik ga hier geen reclame maken, maar hun website is zo eenvoudig dat je het zelf zou kunnen verzinnen. Hint: www.spanplafond. ?

Yamaha  DSP-A1 | Yamaha DVD S-795 | Yamaha TX-492RDS | Hitachi 42PD7200 (plasma) | 2 x Infinity IRS Omega (front) | 2 x Infinity Kappa 6.2i (rear) | 1 x Infinity Kappa Video II (center) | REL Q100 (sub)

Starred

Maar verzorgen die bedrijven van de spanplafonds dan ook de akoestiek? Dat vind je niet terug

evenless

Citaat van: Starred op januari  5, 2009, 00:44:13
Maar verzorgen die bedrijven van de spanplafonds dan ook de akoestiek? Dat vind je niet terug

Toch wel:  ;)


AKOESTISCH
Een veel gehoord probleem is de hinderlijke nagalm bij houten of stenen vloeren en gladde wanden. Met het DESCOR Spanplafond is dit probleem te ondervangen zonder dat er storende geluidsabsorberende materialen in het zicht aan wand of plafond zichtbaar zijn. Wij kunnen namelijk door middel van onzichtbare microperforaties elk gewenst absorbtiemateriaal aanbrengen en bekleden met een superstrak naadloos oppervlak.
Yamaha  DSP-A1 | Yamaha DVD S-795 | Yamaha TX-492RDS | Hitachi 42PD7200 (plasma) | 2 x Infinity IRS Omega (front) | 2 x Infinity Kappa 6.2i (rear) | 1 x Infinity Kappa Video II (center) | REL Q100 (sub)

FFF

Ik denk dat hier een groot verschil is.

Een materiaal wat akoestisch voordeel op (zal) kan leveren is iets anders dan de akoustiek meten en uitbalanceren zoals thingman doet.

Als je het mij vragt daat dat spanplafond je nagalm naar beneden brengen en dat heeft waarschijnlijk een positief effect.

Maar je weet niet hoeveel de nagalm beheerst wordt, of dat voldoende of teveel is, en hoe het zit met de demping of versterking van bepaalde frequentie's in de kamer.

ruud2

Citaat van: evenless op januari  4, 2009, 21:49:49
Ik ben inmiddels weer wat wijzer geworden.


De LED spotjes zijn wel kostbaar. Inclusief montage en btw komen deze op zo'n € 100,- per stuk! Als je 10 spotjes wenst dan komt er dus al weer snel € 1000,- bij!  :( 


even off-topic van het geluid,
ik heb afgelopen weken geexperimenteerd met led verlichting, en ben snel teruggegaan op halogeen.
de lichtopbrengt (1.8 watt gelijk aan 40 watt)en de kleur (wit , heeft groenzweem) laten te wensen over.
dus wat je uitspaart aan led tov. halogeen kan je weer investeren in je plafond.

grtn, Ruud
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

eddy135



Heb jij toevallig een fotootje van hoe Sonaspray eruit ziet als het tegen je plafond aan gespoten is?
[/quote]
Helaas geen foto; het zit er hier (nog) niet op.
Ik ben wel eens bij Sonospray geweest, en was erg onder de indruk van het resultaat.
Het is ook in allerlei mogelijke kleuren te krijgen.
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

Niet actief

#612
Citaat van: Starred op januari  4, 2009, 22:34:38Er wordt hier ook een reductie van de nagalmtijd van 50% geclaimd:
Maar een reductie van 50% is zelden afdoende! De nagalmtijd van een niet al te kleine, onbehandelde, kale en harde ruimte zal in het middengebied de 2 seconden overschrijden en in het laag weleens meer dan 2,5sec. kunnen zijn en als je dat middengebied halveert (het laag zal nauwelijks verminderen door het spanplafond), dan heb je nog altijd veel nagalm.

Tegelijkertijd is relativeren wel goed:
50% reductie wel degelijk betekenisvol; het is en blijft natuurlijk een halvering van de galmtijd en dat hoor je heel goed!

Het is een goede gewoonte om via het plafond 50 tot 80% van de benodigde nagalmreductie te realiseren (misschien m.u.v. het laag alhoewel dat strikt genomen ook meegenomen kan worden in de behandeling) en dan op basis van een meting de resterende reductie via andere oppervlakken tot stand te brengen.
Ik kan me persoonlijk wel vinden in de aanpak van evenless, alhoewel het natuurlijk niet geheel zonder risico is om af te gaan op een claim die niet door absorptiewaarden kan worden ondersteund. Je zou eigenlijk een voor / na meting moeten kunnen uitvoeren, zodat je tenminste objectief kunt nagaan wat het effect is van het aangebrachte spanplafond.

e-sonic

Ik heb de uitzending bekeken,

je kunt prima de uitlezingen van de Bruel en Kjaer meter aflezen......

De nagalmtijd was al in aanvang behoorlijk laag met 0,5 seconde.

Verder nemen ze voor de reductie de laagste waarde van de aflezingen van 250 tot 1000 Hz, wat wel te begrijpen is.
ik denk dat een kunstof folie bij hogere frequenties minder gaat absorberen....

De zware gevallen zijn inderdaad grotere ruimtes met 1,5 seconde nagalmtijd,  ik heb een topic gemaakt over de wandbespanning in een villa, waar men teneinde raad was over de galm.
Dit was een voorbeeld van moderne architectuur waar zelfs een prijs aan toe was gekend, er was alleen niet nagedacht over de akoestiek.....

eerst maar weer een welluidend (maar niet galmend) 2009,  jurjen





Pieter-Jan

Citaat van: evenless op januari  4, 2009, 21:49:49
Ik heb helaas geen metingswaarden los kunnen krijgen bij de verkoper, maar hij garandeert 100% verbetering. Als we het een en ander op willen laten meten dan kan dat wel, maar in dat geval draaien we ook zelf voor deze gemaakte kosten op. Het spanplafond is echter gemaakt van een soort van glasvezel hetgeen het geluid door zou laten, waardoor het steenwol zijn absorberende werking moet behouden. Helaas moeten wij even wachten totdat wij belastinggeld over 2008 ontvangen om e.e.a. te kunnen gaan bekostigen, maar als het zo ver is houd ik jullie wederom op de hoogte...  ;)

To be continued...

Ik heb ooit wel meetwaarden gekregen van een akoestisch spanplafond. Weet niet of hetzelfde type is, maar misschien kan je hiermee aan de slag ...
Dutch&Dutch 8C, MK Sound In-wall & In-ceiling ATMOS surround, Arcam AV860, OPPO BDP-105, Sonos Connect, LG OLED E6V

evenless

Citaat van: Pieter-Jan op januari  5, 2009, 16:10:06
Ik heb ooit wel meetwaarden gekregen van een akoestisch spanplafond. Weet niet of hetzelfde type is, maar misschien kan je hiermee aan de slag ...

Hartelijk bedankt weer voor de vele reacties! Ik ga er zeker weer mee aan de slag.  ;)
Yamaha  DSP-A1 | Yamaha DVD S-795 | Yamaha TX-492RDS | Hitachi 42PD7200 (plasma) | 2 x Infinity IRS Omega (front) | 2 x Infinity Kappa 6.2i (rear) | 1 x Infinity Kappa Video II (center) | REL Q100 (sub)

Starred

Citaat van: evenless op januari  4, 2009, 22:51:14
Wij hadden hier inderdaad ook een offerte aangevraagd, maar deze viel aanzienlijk hoger uit dan die van een vergelijkbaar bedrijf bij ons in de buurt uit Nibbixwoud. 

Op hoeveel komt de m2 prijs voor het spanplafond van het bedrijf uit Nibbixwoude ongeveer uit?
En is dat in of exclusief akoestisch materiaal?

FFF

Citaat van: Starred op januari  6, 2009, 08:48:54
Op hoeveel komt de m2 prijs voor het spanplafond van het bedrijf uit Nibbixwoude ongeveer uit?
En is dat in of exclusief akoestisch materiaal?

Ben ik ook benieuwd naar.

evenless

Citaat van: Starred op januari  6, 2009, 08:48:54
Op hoeveel komt de m2 prijs voor het spanplafond van het bedrijf uit Nibbixwoude ongeveer uit?
En is dat in of exclusief akoestisch materiaal?

Het bedrijf uit Nibbixwoud kwam met een hele nette offerte van 2850 euro inclusief btw, inclusief montage. Hierbij moet ik wel zeggen dat wij met hen hebben afgesproken zelf steenwol en lijm te kopen om dit zelf van te voren aan te brengen. Het bedrijf kan dit ook wel voor ons doen, maar werkt zelf met een duurder materiaal, dat makkelijker aan te brengen, en daardoor ook wat duurder is. Het gaat bij ons om zo'n 47m2, maar je kunt moeilijk 2850 door 47 delen, om een m2 prijs te krijgen, aangezien het totaal zeer afhankelijk is van de vorm van de ruimte i.v.m. alle snijverliezen. Het spanplafond kan namelijk over een breedte van 5,05 gespannen worden, maar waar de ruimte nog maar 2 meter smal is heb je dan dus al 3m snijverlies...   

Zoals ik al zei is dit puur de prijs voor het spanplafond en dus niet voor het absorberend materiaal en eventuele spotjes e.d. Geinteresseerden kunnen een mailtje sturen naar [email protected]

Succes!
Yamaha  DSP-A1 | Yamaha DVD S-795 | Yamaha TX-492RDS | Hitachi 42PD7200 (plasma) | 2 x Infinity IRS Omega (front) | 2 x Infinity Kappa 6.2i (rear) | 1 x Infinity Kappa Video II (center) | REL Q100 (sub)

evenless

Citaat van: eddy135 op januari  5, 2009, 10:10:50
Heb jij toevallig een fotootje van hoe Sonaspray eruit ziet als het tegen je plafond aan gespoten is?
Helaas geen foto; het zit er hier (nog) niet op.
Ik ben wel eens bij Sonospray geweest, en was erg onder de indruk van het resultaat.
Het is ook in allerlei mogelijke kleuren te krijgen.

Ik heb toch ook nog maar een offerte aangevraagd voor het laten bespuiten met Sonaspray. Helaas valt dat voor een relatief kleine ruimte nog tegen. Anderzijds is het natuurlijk logisch dat het vaste kosten gedeelte altijd ongeveer hetzelfde is, ongeacht de te behandelen oppervlakte. Men gaf mij zo'n 3000 euro ex. btw als indicatie. Dat is dus zo'n beetje net zo veel als voor een, in mijn ogen strakker uitziend, spanplafond. De uitwerking op de akoestiek zal waarschijnlijk in het geval van het laten bespuiten met Sonaspray beduidend beter zijn, daar ben ik mij wel degelijk van bewust...  :thumbs-up:
Yamaha  DSP-A1 | Yamaha DVD S-795 | Yamaha TX-492RDS | Hitachi 42PD7200 (plasma) | 2 x Infinity IRS Omega (front) | 2 x Infinity Kappa 6.2i (rear) | 1 x Infinity Kappa Video II (center) | REL Q100 (sub)

evenless

Citaat van: ruud2 op januari  5, 2009, 10:03:14
even off-topic van het geluid,
ik heb afgelopen weken geexperimenteerd met led verlichting, en ben snel teruggegaan op halogeen.
de lichtopbrengst (1.8 watt gelijk aan 40 watt)en de kleur (wit , heeft groenzweem) laten te wensen over.
dus wat je uitspaart aan led tov. halogeen kan je weer investeren in je plafond.

grtn, Ruud

Beste Ruud,

Hartelijk bedankt voor de tip! De man van Plameco gaf dit ook al aan. LED is wel energie vriendelijk, maar heeft toch nog zijn nadelen. Het is blijkbaar ook maar dimbaar vanaf zo'n 50% tot 100% van de totale lichtsterkte, terwijl halogeen dimbaar is van 0% tot 100%. Bij de benodigde minimale licht opbrengsten (zoals bij het bekijken van een film) zal halogeen dus beter instelbaar zijn.  Tevens is halogeen al helemaal uitontwikkeld, terwijl LED dat nog niet is. De LED spotjes zien er an sich wel erg mooi uit vind ik...
Yamaha  DSP-A1 | Yamaha DVD S-795 | Yamaha TX-492RDS | Hitachi 42PD7200 (plasma) | 2 x Infinity IRS Omega (front) | 2 x Infinity Kappa 6.2i (rear) | 1 x Infinity Kappa Video II (center) | REL Q100 (sub)

Tube-freak

Ik kwam toevallig dit topic tegen.  IK heb zelf een span plafond en woon in zo een semi modern betonnen huis waarbij alles klonk als of je in de oostenrijkse bergen liep (echo, echooo... echhhooooo).

Bij mij in huis heb ik 3 dingen gedaan

- Groot kleed neergelegt.
- Voorzet wand met 20cm glaswol ivm met geluid overlast te beperken
- Span plafond.

Het span plafond gaf best een hele goede verbetering in de akoestiek en het is vrij betaalbaar als je het vergelijkt met andere plafonds.
Ik zeg dus dat een Span plafond WEL werkt voor akoestiek (werkt als anti galm/echo).  Ik heb er echter geen metingen van gedaan maar is puur op gehoor. Dat oordeel laat ik dan maar aan de experts over of er nog iets beters is of niet.

16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

evenless

#622
Citaat van: Tube-freak op januari 26, 2009, 10:40:37
Ik kwam toevallig dit topic tegen.  IK heb zelf een span plafond en woon in zo een semi modern betonnen huis waarbij alles klonk als of je in de oostenrijkse bergen liep (echo, echooo... echhhooooo).

Bij mij in huis heb ik 3 dingen gedaan

- Groot kleed neergelegt.
- Voorzet wand met 20cm glaswol ivm met geluid overlast te beperken
- Span plafond.

Het span plafond gaf best een hele goede verbetering in de akoestiek en het is vrij betaalbaar als je het vergelijkt met andere plafonds.
Ik zeg dus dat een Span plafond WEL werkt voor akoestiek (werkt als anti galm/echo).  Ik heb er echter geen metingen van gedaan maar is puur op gehoor. Dat oordeel laat ik dan maar aan de experts over of er nog iets beters is of niet.



Bedankt voor je reactie! Ik denk toch ook voor het spanplafond te gaan met daarachter steenwol aangebracht. Ik vind het gewoon simpelweg de mooiste oplossing. Misschien niet de beste, maar in elk geval wel de mooiste en tevens redelijk betaalbaar. Ik heb ook diverse offertes aangevraagd voor het laten bespuiten met Sonaspray, maar dat kwam meestal duurder uit en bij een spanplafond heb je gelijk de mogelijkheid om wat spotjes op de gewenste plaats in te laten bouwen. Het biedt verreweg de meeste mogelijkheden.

Voorzetwand met 20cm glaswol? Wat moet ik mij daarbij voorstellen en hoe ziet dit er uit? Heb je dit zelf gemaakt? Misschien kun je hier een fotootje van uploaden? Alvast weer bedankt!  8)

Evenless
Yamaha  DSP-A1 | Yamaha DVD S-795 | Yamaha TX-492RDS | Hitachi 42PD7200 (plasma) | 2 x Infinity IRS Omega (front) | 2 x Infinity Kappa 6.2i (rear) | 1 x Infinity Kappa Video II (center) | REL Q100 (sub)

Tube-freak

Nou voorzet wand werkt als volgt.  Je hebt een bestaande muur.  Je koopt van die ijzeren profielen voor een gipswand die zet je dan voor de bestaande muur neer.  Je kwakt er een hoop glaswol tussen en werkt het af met gips platen zodat je dus een extra dikke muur hebt. 

Het ziet er gewoon uit als een gewone muur uiteindelijk.  Dit had ik meer gedaan om geluids overlast te beperken voor de buren.
Draai meestal maximaal 80db op de luisterplek, nog nooit klachten gehad over het geluid sinds ik die extra wand heb.

Ik heb de buren wel is gevraag of ze wel is wat horen.  Ze zeggen nou als ik heel goed luister misschien wel, maar als ik tv zit te kijken hoor ik het niet.
Die honden van ze hoor ik overigens wel.  Ik weet niet wat een beetje Bouvier doet maar ik vermoed dat het een THX gecertificeerde Bouvier is die op 115db is afgericht.




16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Davey

Citaat van: Tube-freak op januari 28, 2009, 19:31:45
Ik weet niet wat een beetje Bouvier doet maar ik vermoed dat het een THX gecertificeerde Bouvier is die op 115db is afgericht.

:bigsmile: :bigsmile: :bigsmile: