Akoestiek der Akoestieken

Gestart door Erik van Voorst (in memoriam), januari 24, 2004, 09:01:28

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Niet actief

Citaat van: hifihenk op oktober 20, 2008, 14:18:14Ik heb laatst ook gezocht en het blijkt dat de naamgeving bij Rockwool is veranderd.
Rockwool Industrieplaat 223 heet tegenwoordig bouwplaat 221.
Bouwplaat is er volgens mij al lang.
Industrieplaat is "Multiboard" geworden. De pdf is op de site van rockwool te vinden.

Erik van Voorst (in memoriam)

Molton is om de miniscule vezeltjes tegen te houden van het Rockwool.....deze vinden hun weg makkelijk door het kaasdoek...
Kaasdoek vind je OVERAL....(op de markt of stoffenwinkels)

Succes
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Starred

Citaat van: Erik van Voorst op oktober 20, 2008, 17:52:37
Molton is om de miniscule vezeltjes tegen te houden van het Rockwool.....deze vinden hun weg makkelijk door het kaasdoek...
Kaasdoek vind je OVERAL....(op de markt of stoffenwinkels)

Succes

Ok, thanks. Is dat Rockwool nog eenvoudig te snijden?
En is het kaasdoek geheel te beschilderen? Of beter om slechts een paar kleine stukjes te doen?

Starred


stef662

Heeft iemand wel eens geprobeerd om kaasdoek voor een diffuser te spannen? Ik heb wel stretch geprobeerd en dat gaat iets ten koste van het hoog hoewel ik dat trouwens best mooi vond. Maar het idee zou zijn dat ik de diffusers in mijn ht zwart moet hebben. Spuiten lijkt me ook niet ideaal want mogelijk beinvloed het ook de weergave en kost ook nogal wat werk.

Tweede dummy vraag: is jute hetzelfde als kaasdoek, ik heb nog zo'n bruine aardappel zak van jute namelijk, zag er transparant uit.

Niet actief

Citaat van: bourne op oktober 20, 2008, 19:53:16Heeft iemand wel eens geprobeerd om kaasdoek voor een diffuser te spannen? Ik heb wel stretch geprobeerd en dat gaat iets ten koste van het hoog hoewel ik dat trouwens best mooi vond. Maar het idee zou zijn dat ik de diffusers in mijn ht zwart moet hebben. Spuiten lijkt me ook niet ideaal want mogelijk beinvloed het ook de weergave en kost ook nogal wat werk.
Ja, dat heeft 'iemand' geprobeerd en dat heeft die iemand heel veel geld gekost. Het doek is uiteindelijk verwijderd.
Ook RPG heeft publicaties over het gevaar van het bespannen van diffusers met stoffering: er ontstaat door een combinatie van factoren enorme selectieve absorptie -- iets dat je bovenal wilt vermijden. Ook wordt de diffuserwerking deels om zeep geholpen, ook iets waarop je niet zit te wachten. Voor alle duidelijkheid: onder diffusers versta ik in dit verband dus QRD-diffusers -- die met de lange segmenten.

Er is 1 mogelijkheid waarbij stoffering misschien niet nadelig uitpakt en dat is door de stof op tenminste 5cm voor de diffuser te spannen.
Een andere mogelijkheid is om de segmenten zelf te stofferen en de dikte van de stoffering mee te nemen in het ontwerp. RPG heeft de zgn. "abfuser", waarbij de segmenten met vilt bekleed zijn. Maar het blijft dan een diffuser en in dat geval zou je veel beter kunnen schilderen...

Citaat van: bourne op oktober 20, 2008, 19:53:16Tweede dummy vraag: is jute hetzelfde als kaasdoek, ik heb nog zo'n bruine aardappel zak van jute namelijk, zag er transparant uit.
Het is niet helemaal hetzelfde, maar het lijkt wel op elkaar. Kaasdoek is toch wat fijnmaziger geweven en gelijkmatiger van draad dan jute.

stef662

Ok, ik had ook al het idee dat er een heel sterk hoogafval was toen ik met stof experimenteerde. Maar gelukkig heb ik nog steeds de boven en onderplaatjes er niet op en kan ze snel weer uitelkaar halen. Binnenkort maar eens een projecte diffuser rollen en strijken beginnen zoals oorspronkelijk ook het steeds weer uitgestelde plan was  ;D In het donker zie je er trouwens toch niets van maar omdat alle gordijnen nu vervangen zijn, en er nieuwe stoelen staan moet ook de rest er maar eens aan geloven. Het idee van een rustige HT is toch wel dat er niets moet opvallen of afleiden vind ik .

Snowmaster

#557
Mannen, met veel plezier lees ik over jullie experimenten en ervaringen.
Ondertussen ben ik zelf bijna klaar met modificeren en het tweaken van de technische kant.
Het verbeteren van de ondergrond van speakers en componenten is nu ook bijna afgerond.
Van akoustiek heb ik (nog) geen verstand en daarom heb ik veel respect voor jullie vondsten en verbeteringen.
Blijf posten, want ik steek hier telkens weer iets van op !
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Starred

Het wordt me nog steeds niet duidelijk of je kaasdoek nu wel of niet geheel in een kleur kunt schilderen/spuiten.

Wat ik namelijk wil is een paneel maken volledig in dezelfde kleur als een wand (RAL 9010) om deze zo min mogelijk te laten opvallen.

Niet actief

Citaat van: Starred op oktober 22, 2008, 13:22:33Het wordt me nog steeds niet duidelijk of je kaasdoek nu wel of niet geheel in een kleur kunt schilderen/spuiten.
Wat ik namelijk wil is een paneel maken volledig in dezelfde kleur als een wand (RAL 9010) om deze zo min mogelijk te laten opvallen.
Textiel schilder of spuit je volgens mij niet, maar je verft het met textielverf.
Dat is zo onvoorspelbaar in uitwerking, dat ik het idee van een precieze RAL-kleur maar los zou laten...  :)

Kjelt

Citaat van: Starred op oktober 22, 2008, 13:22:33
Het wordt me nog steeds niet duidelijk of je kaasdoek nu wel of niet geheel in een kleur kunt schilderen/spuiten.

Wat ik namelijk wil is een paneel maken volledig in dezelfde kleur als een wand (RAL 9010) om deze zo min mogelijk te laten opvallen.
Vraag eens na bij een kunst schilder attributen zaak (lang woord maar kon het juiste niet vinden)
Ik weet van kunstschilders dat ze daarom linnen gebruiken (strakker spannen) daarna eerst een grondverf erop aan brengen die nogal dik en robuust is en stug (bevat oa kalk geloof ik), dan herspannen ze het doek (moet regelmatig gebeuren) en dat kan omdat de binnenlijst met spieen gespannen is en daarna brengen ze pas de verf aan. Zelfs daarna moet je zo nu en dan het doek herspannen om het mooi strak te krijgen. Als je zo te werk gaat dan zou het moeten lukken.

Shorty

Citaat van: Kjelt op oktober 22, 2008, 13:59:56
Vraag eens na bij een kunst schilder attributen zaak (lang woord maar kon het juiste niet vinden)
Ik weet van kunstschilders dat ze daarom linnen gebruiken (strakker spannen) daarna eerst een grondverf erop aan brengen die nogal dik en robuust is en stug (bevat oa kalk geloof ik), dan herspannen ze het doek (moet regelmatig gebeuren) en dat kan omdat de binnenlijst met spieen gespannen is en daarna brengen ze pas de verf aan. Zelfs daarna moet je zo nu en dan het doek herspannen om het mooi strak te krijgen. Als je zo te werk gaat dan zou het moeten lukken.

Schilders sauzen de structuur van het linnen geheel dicht, volgens mij.... En zoals ThingMan al opmerkte, verven met (Dylon) textielverf geeft onvoorspelbare resultaten. Maar een kleur precies namaken is zowiezo bijna onbegonnen werk, dus misschien kun je het beter ton-sur-ton maken....

VrGr,

Bart J.

evenless

Citaat van: ThingMan op januari 29, 2004, 23:07:41
Mogelijkheden voor breedbandige nagalmreductie:
1. Knauf Fibracoustic (met name alpha) en een aantal aanverwante produkten uit houtwolcement;
2. Sonogamma Resorberpanelen, al of niet op luchtspouw;
3. Pritex, pyramideschuim in combinatie met aanvullende laagabsorptie;
4. Sonex in diverse diktes, al of niet op luchtspouw;
5. RPG Matrixpanelen (primair: diffusie/secundair: absorptie) met voorgespannen textiel in combinatie met Flutterfree panelen (voor als het budget wat hoger ligt);
6. Configuratie met zelfbouw dempingspanelen, met keuze uit diverse akoestische recepten die vrijelijk circuleren op het net, in combinatie met aanvullende laagabsorptie;
7. Behandeling van wand- en plafondoppervlakken met "vloeibare" akoestische absorptiemiddelen.
8. Doordachte keus en combinatie van aankleding en meubilair van de luisterruimte (het is verbazend wat er akoestisch kan, als je weet wat je feitelijk moet behandelen)
9. Tube traps of soortgelijke modulaire breedbandabsorbers met eveneens diffusieve eigenschappen.
10. Digitale akoestiekcorrectie (TACT).

Er zijn er nog wel meer, maar dat is het punt niet.

Het punt is het vinden van de oplossing die het best past bij budget en esthetisch verlangen enerzijds en die anderzijds ook doet wat er in de specifieke ruimte vereist is.

ThingMan.

Hallo,

Ik ben een "newbee" op dit forum en hem met interesse inmiddels de eerste 8 van totaal 23!!! pagina's van dit topic gelezen. (ja ja, I will continue)  ;D
Ik heb veel akoestische problemen in ons nieuwe huis, waar wij sinds begin 2008 wonen. Bij het uitzoeken van de bouwmaterialen hebben wij eigenlijk alleen maar gekeken naar wat wij mooi vonden, waardoor de akoestiek nu waarschijnlijk het meeste weg heeft van "Paradiso". Granieten "Star Galaxy" vloer, strakke wanden en "wood & washi" rolgordijnen voor de ramen. (Washi is Japans papier en heeft dus ook al geen dempende werking). Wel hebben we een vloerkleedje (laagpolig helaas) in het midden van de woonkamer liggen, maar dit komt de akoestiek ook al weinig ten goede.

Ik denk momenteel met name aan sprayplan+ wat Erik van Voorst ook gebruikt heeft, tenminste, als mijn vrouw dit niet al te dramatisch vindt, zo'n sneeuwlandschap dat aan je plafond vast hangt..  ;) In de 10 opties die ThingMan nog noemde zie ik zelf niet zo veel gezien de "lelijkheid" ervan, behalve misschien dan nog de Tube Traps. Deze zijn in ieder geval te verwijderen en eventueel mee te verhuizen. Verder noemde ThingMan nog "Behandeling van wand- en plafond oppervlakken met "vloeibare" akoestische absorptiemiddelen". Heeft iemand hier ervaring mee en waar moet ik dan aan denken? Plafonnetje schilderen met latex? :mellow:

Ik ben ook wel benieuwd wat Tube Traps zouden moeten kosten en waar ze verkrijgbaar zijn... Anyone?  :turn:
Yamaha  DSP-A1 | Yamaha DVD S-795 | Yamaha TX-492RDS | Hitachi 42PD7200 (plasma) | 2 x Infinity IRS Omega (front) | 2 x Infinity Kappa 6.2i (rear) | 1 x Infinity Kappa Video II (center) | REL Q100 (sub)

evenless

Ik denk toch in BASWAphon van SONOGAMMA de mooiste afwerking gevonden te hebben.  :smile:

Check deze site maar eens: http://www.sonogamma.com/nl/productenNL/baswa/baswa.html

Of duidelijker nog deze site: http://www.muis-akoestiek.nl/Pagina/Producten.aspx

Met name BASWAphon Classic lijkt mij een goede keuze en het ziet er nog mooi en strak uit ook!

De voordelen van BASWAphon Classic:

    * Reductie van nagalm of echo resulterend in de gewenste of vereiste akoestische omgeving
    * Naadloze afwerking voor een strak oppervlak
    * Toepasbaar op zowel vlakke, als op ongelijke of gebogen oppervlakken
    * Geen riscio op vuilafzetting, vlekken of strepen
    * Vanwege de tweede afwerklaag een zeer fijne oppervlaktestructuur
    * Afwerking mogelijk in elke kleur
    * Minimaal hoogteverlies omdat een spouw of verlaging niet nodig is

Heeft iemand op dit forum al ervaringen met BASWAphon tegen het plafond?   ;D

Nu nog hopen dat de prijs ook nog een beetje meevalt, maar ik vrees het ergste...

Groet,

Martijn
Yamaha  DSP-A1 | Yamaha DVD S-795 | Yamaha TX-492RDS | Hitachi 42PD7200 (plasma) | 2 x Infinity IRS Omega (front) | 2 x Infinity Kappa 6.2i (rear) | 1 x Infinity Kappa Video II (center) | REL Q100 (sub)

eddy135

Prachtspul inderdaad. Misschien nog wel mooier dan Sonospray.
Ben alleen bang dat de prijs ZWAAR gaat tegenvallen; er wordt alleen over professionele toepassingen gesproken, dus dan weet je het meestal wel... :(
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

evenless

Citaat van: eddy135 op december 19, 2008, 19:46:46
Prachtspul inderdaad. Misschien nog wel mooier dan Sonospray.
Ben alleen bang dat de prijs ZWAAR gaat tegenvallen; er wordt alleen over professionele toepassingen gesproken, dus dan weet je het meestal wel... :(

Da's precies hetgeen ik ook bang voor ben...  :(
Yamaha  DSP-A1 | Yamaha DVD S-795 | Yamaha TX-492RDS | Hitachi 42PD7200 (plasma) | 2 x Infinity IRS Omega (front) | 2 x Infinity Kappa 6.2i (rear) | 1 x Infinity Kappa Video II (center) | REL Q100 (sub)

FFF

Citaat van: evenless op december 19, 2008, 20:46:29
Da's precies hetgeen ik ook bang voor ben...  :(

Heb je al een offerte opgevraagd?

Lijkt me erg mooi spul...

evenless

Citaat van: FFF op december 19, 2008, 21:34:44
Heb je al een offerte opgevraagd?

Lijkt me erg mooi spul...

Ik heb vandaag inderdaad een offerte aangevraagd bij Ronald Muis van Muis Akoestiek. Ze zitten in Purmerend en dat is niet ver vanwaar ik woon. Aan de reiskosten zal een eventueel hoge offerte dus niet liggen.  ;)

Ik moest o.a. de totale oppervlakte en de hoogte van het plafond opgeven en of er inbouw of opbouw lampen zijn gebruikt. Inbouw zal waarschijnlijk meer werk zijn en daardoor duurder uitvallen. Gelukkig hebben wij alleen maar opbouw, behalve 3 spotjes in een verlaagd plafonnetje in de keuken, maar deze hoeft niet met dat spul bekleed te worden. (Oeff) Het gaat in totaal wel om zo'n 70m2, want alleen de woonkamer doen en dan zomaar ergens halverwege richting de keuken ermee stoppen is natuurlijk ook geen gezicht...

Zodra ik een offerte ontvangen heb zal ik jullie de prijs ervan laten weten. Het spreekt voor zich dat ik op basis van de offerte ook mijn keuze zal maken om het wel of niet te laten doen. Nu maar duimen dat het mee zal vallen...  :thumbs-up:
Yamaha  DSP-A1 | Yamaha DVD S-795 | Yamaha TX-492RDS | Hitachi 42PD7200 (plasma) | 2 x Infinity IRS Omega (front) | 2 x Infinity Kappa 6.2i (rear) | 1 x Infinity Kappa Video II (center) | REL Q100 (sub)

evenless

Staat ook een geinig filmpje op de site van Muis Akoestiek: http://www.muis-akoestiek.nl/Geluidsfragment%20VanNelle.wmv

Ik vind het zelf nauwelijks te geloven dat de akoestiek in de Van Nelle fabriek zo veranderd is door 50% van het plafond te bekleden met BASWAphon.

(Of zou dat 2e gedeelte van het filmpje gewoon in een andere ruimte zijn opgenomen?  ;) )
Yamaha  DSP-A1 | Yamaha DVD S-795 | Yamaha TX-492RDS | Hitachi 42PD7200 (plasma) | 2 x Infinity IRS Omega (front) | 2 x Infinity Kappa 6.2i (rear) | 1 x Infinity Kappa Video II (center) | REL Q100 (sub)

evenless

#569
Ik heb zojuist een mailtje van de heer Ronald Muis ontvangen:

Goede morgen Martijn,

Met BASWAphon Fine dik 50 mm zal er een prettig akoestisch klimaat ontstaan en Uw galm probleem volledig verdwijnen.
Voor de levering en montage is de indicatie prijs €.135,00 per m2 exclusief BTW.
Per verlichtingspunt €. 27,50

De volgende stap kan een demonstratie en een definitieve prijsopgave zijn.

In afwachting van Uw reactie,

met vr. groet Ronald Muis


k zit even snel te rekenen en dan kom ik voor 70m2 al snel uit op een kleine 10.000 euro. Ik geef direct toe dat ik BASWAphon de mooiste oplossing vind om de akoestiek te verbeteren, maar in dit geval zou het plafond mij zelfs meer gaan kosten dan onze granieten "star galaxy" vloer en dat was nu ook weer niet de bedoeling...

Dan is Sprayplan+ toch een veel goedkopere oplossing om de akoestiek te verbeteren... En voor 10.000 euro zou je een aardig HT-setje kunnen kopen.  ;D Maar ja, wat heb je aan een dure HT-set zonder een goede akoestiek???

Heeft iemand nog andere suggesties die stilistisch gezien ook nog verantwoord zijn?
Yamaha  DSP-A1 | Yamaha DVD S-795 | Yamaha TX-492RDS | Hitachi 42PD7200 (plasma) | 2 x Infinity IRS Omega (front) | 2 x Infinity Kappa 6.2i (rear) | 1 x Infinity Kappa Video II (center) | REL Q100 (sub)

Rudo

Je hoeft toch slechts 50% te bekleden net al in de voormalige Van Nelle fabriek?
Dan kost het 'nog maar de helft'.  ;)
importeur van DEQX, Mytek, leverancier van PS Audio, ontwerper van AudioSense producten

evenless

Citaat van: Rudo op december 20, 2008, 11:13:16
Je hoeft toch slechts 50% te bekleden net al in de voormalige Van Nelle fabriek?
Dan kost het 'nog maar de helft'.  ;)

Het is een idee, maar zo maar halverwege stoppen is natuurlijk ook weer zo'n raar gezicht.  ;) Dat ze in de Van Nelle fabriek maar ongeveer 50% met dat spul bekleed hadden lag m.i. meer aan de gewelfde vormen van het plafond, waardoor 100% uit praktisch oogpunt onhaalbaar was...

Ik heb Ronald nog een mailtje gestuurd of hij misschien nog een goedkopere optie heeft. Het is zijn werk uiteindelijk!  ;D

Let's wait and see...  :hehe:
Yamaha  DSP-A1 | Yamaha DVD S-795 | Yamaha TX-492RDS | Hitachi 42PD7200 (plasma) | 2 x Infinity IRS Omega (front) | 2 x Infinity Kappa 6.2i (rear) | 1 x Infinity Kappa Video II (center) | REL Q100 (sub)

FFF

#572
Citaat van: evenless op december 20, 2008, 11:38:26
Het is een idee, maar zo maar halverwege stoppen is natuurlijk ook weer zo'n raar gezicht.  ;) Dat ze in de Van Nelle fabriek maar ongeveer 50% met dat spul bekleed hadden lag m.i. meer aan de gewelfde vormen van het plafond, waardoor 100% uit praktisch oogpunt onhaalbaar was...

Ik heb Ronald nog een mailtje gestuurd of hij misschien nog een goedkopere optie heeft. Het is zijn werk uiteindelijk!  ;D

Let's wait and see...  :hehe:

Dat is een hele hoop geld idd, dat heb ik er ook niet voorover...

Ben benieuwd, als je iets vind, please let me know :)

Trouwens, zou het niet zelf te monteren zijn? Kan me niet voorstellen dat het materiaal op zich zo duur is...

evenless

Citaat van: FFF op december 20, 2008, 11:45:06
Dat is een hele hoop geld idd, dat heb ik er ook niet voorover...

Ben benieuwd, als je iets vind, please let me know :)

Trouwens, zou het niet zelf te monteren zijn? Kan me niet voorstellen dat het materiaal op zich zo duur is...

De prijzen die ze geven zijn alleen inclusief montage. Ik kan me goed voorstellen dat ze dit ook liever zelf doen, want met name de afwerking ervan (het naadloos maken) zal wel een apart klusje zijn...

Ik heb Ronald om een andere (lees goedkopere) optie gevraagd en hij heeft mij wederom gevraagd om een plattegrondje toe te sturen wat hij vervolges kan gaan bestuderen. Ik zit momenteel helaas niet thuis, dus dat wordt op z'n vroegst morgen. Ik zal dan even een scan van de plattegrond van onze benedenverdieping aan hem door mailen.

To be continued...  :turn:
Yamaha  DSP-A1 | Yamaha DVD S-795 | Yamaha TX-492RDS | Hitachi 42PD7200 (plasma) | 2 x Infinity IRS Omega (front) | 2 x Infinity Kappa 6.2i (rear) | 1 x Infinity Kappa Video II (center) | REL Q100 (sub)

Gaeje

Citaat van: evenless op december 19, 2008, 22:01:44

(Of zou dat 2e gedeelte van het filmpje gewoon in een andere ruimte zijn opgenomen?  ;) )

misschien niet in een andere ruimte, maar het klinkt toch veel dichter bij de micro ingesproken... geloof niet dat het alleen die akoestische aanpassing is die je hoort