Akoestiek der Akoestieken

Gestart door Erik van Voorst (in memoriam), januari 24, 2004, 09:01:28

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Erik van Voorst (in memoriam)

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

hifiman

Staat nog mooi ook die houten "voeten" man!  8)

Erik van Voorst (in memoriam)

...ik moest even posten dat "mijn" :P topicje alweer 30.000 hits heeft  8)

En meteen even dat ik toch slechts een enkel topic met uiteenzettingen over akoestische vragen en aan- en toepassingen vind over dit zo zeer ondergewaardeerde component in de audio en ht-keten....wel ENORM veel draadjes over bv kabeltjes...enfin  :-X

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Snowmaster

#528
Citaat van: Erik van Voorst op juni 10, 2008, 20:13:16
...ik moest even posten dat "mijn" :P topicje alweer 30.000 hits heeft  8)

En meteen even dat ik toch slechts een enkel topic met uiteenzettingen over akoestische vragen en aan- en toepassingen vind over dit zo zeer ondergewaardeerde component in de audio en ht-keten....wel ENORM veel draadjes over bv kabeltjes...enfin  :-X

Erik, gezien de passie waarmee jij met akoestiek bezig bent, zullen alleen echte liefhebbers dit kunnen volgen. Ik snap dat jij graag meer forumleden aan het knutselen wilt hebben, maar velen willen het liefst op een knopje drukken en gewoon kijken of luisteren.
Maar als wij gaan verhuizen, dan ga ik ook meer rekening houden met de akoustiek.
In dit huis gaat mij dat nu te ver. Er is een dempend wandje en er is 3m² geluidsdempend materiaal onder de houten meubels verwerkt. Voor een beginner al een stap  ;).
Maar mijn complimenten over je bereikte resultaat !
Ook een fantastische integratie van de zitbank, na een kleine "houten" correctie  ;D.   
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Joep

Snowmaster,

Erik is dan wel to-the-bone wat betreft aanpak. Je kunt de akoestiek heel makkelijk met simpele spulletjes beter krijgen. Je hoeft niet meteen naar een 'sneeuwplafond'! :) Net als bij jouw plasma is er heel veel, heel simpel uit te proberen. Is het goed, laten zitten. Is het slecht, weer weghalen. Zo te lezen heb je al het een en ander uitgeprobeerd?

Ik ga mijn akoestiek thuis perfect krijgen, zonder "audiofiele" dingen in huis te halen zoals tubetraps, cornerloaders, schuim, auralex reflectieplaten, etc. Ik ga het doen met 'huiskamer-eigen' spullen zoals gordijnen, kleden, cd-kastjes, en dergelijke. Maar wat is perfect? Wil je een prettige ambiance creeëren waarbij je het gevoel krijgt bij de opname aanwezig te zijn (in het café, in de studio, in de concertzaal), of wil je àlles horen zonder sfeer, dat zijn verschillende doelen bij akoestiek.

Het kleed heb ik eergisteren gekocht en gelegd: een jute kleed wat lijkt op oversized sisal. Hard en ruw. In eerste instantie denk je aan 'dt dempt niet'. Tenminste ik. Totdat je het probeert en de diffuserende werking al ruim voldoende blijkt te zijn voor de vloerreflectie op te heffen. Geen demping nodig, dus ook geen energieverlies. Het is zo makkelijk. Maar wel een kleed in huis halen, dat is wel wat lastiger.

Probeer het in eerste instantie met verhuiskleden, slaapzakken, dekbedden, etc. Luister wat het doet en bepaal of het zin heeft. Daarna kun je daarvoor in de plaats mooie huiskamerspullen voor in de plaats leggen of hangen. Als je het aanpakt zoals je de beeldkwaliteit (die onderhand zo mooi moet zijn dat je tv haast uit elkaar knalt van schoonheid), dan komt het wel goed. Common sense gets you very far in audio.. ;)


@ erik: hoest nou qua sound?

Erik van Voorst (in memoriam)

Gisterenavond eigenlijk pas zeer serieus geluisterd.
Zeg maar van 6 tot 1 uur... 8)

Het geluid is nu veel mooier geworden dwz meer energie op links...het was een duidelijk verhaal de oude stoffen bank slurpte te veel op (meer dan dat ik wilde)....

Het belang van akoestische symetrie is weer duidelijk...

Dus nu en een mooiere bank en een mooier geluid.. ;D

Voor verdere geluidsverbeteringen zie...klok der klokken... >:D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Erik van Voorst (in memoriam)

Vandaag mijn stenen eetkamertafel vervangen evenals de stoelen....
Ik vond mijn interieur een beetje te stenig worden (klinken :-X)...dwz ..vloer/keuken/tafel.

Omdat de bezorgers de tafel verkeerd wilde monteren (voor 6 stoelen en alles zat al af fabriek verkeerd voorgeboord... :o, heb ik ze alleen koffie gegeven een beetje gebabbeld en weer op pad gestuurd....ik zou het zelf wel monteren/veranderen...

Enfin ik heb het onderstel dus afgemonteerd op 4 stoelen en tevens alle holle profielen gevuld met zand zodat deze niet aangesproken kunnen worden
(resoneren)  >:D :-X ;) :D als ik mijn muziek draai...
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Erik van Voorst (in memoriam)

Verkeek me wel een beetje op het totaal gewicht....heftiger dan mijn granieten tafel...
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

hifiman

Een hele aparte en originele eettafel  :o

En hoe klinkt tie  ;D

BluRayHT

Citaat van: Erik van Voorst op juli 21, 2008, 14:10:09
Vandaag mijn stenen eetkamertafel vervangen evenals de stoelen....
Ik vond mijn interieur een beetje te stenig worden (klinken :-X)...dwz ..vloer/keuken/tafel.

'Hey waarom doe je die tafel weg?' 'Hij klonk niet goed!'  :D

blue-eyes

Citaat van: Erik van Voorst op juli 21, 2008, 14:13:00
Verkeek me wel een beetje op het totaal gewicht....heftiger dan mijn granieten tafel...

Erg mooi Erik!
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Oracle

Citaat van: Erik van Voorst op juli 21, 2008, 14:13:00
Verkeek me wel een beetje op het totaal gewicht....heftiger dan mijn granieten tafel...

Met al dat vulllen van speakers, holle ruimtes, tafelpoten, in combinatie met de zware audiomeubels en ik zie dat je ook een stenen vloer hebt en zware keuken e.d., ebn je dan niet bang dat de vloer het niet houdt? Ik zou daar persoonlijk ook wel een beetje op letten. Of had je daar rekening mee gehouden?

Gr,
Mark

reMC

Mooie tafel Erik! Waarvandaan als ik vragen mag? :D

JeKa

Prachtig wat jij allemaal over hebt om het geluid te optimaliseren  8)
En het ziet er ook nog eens goed uit!

Erik van Voorst (in memoriam)

Citaat van: reMC op juli 22, 2008, 08:47:30
Mooie tafel Erik! Waarvandaan als ik vragen mag? :D

Hulshoff, het is een product van een nederlandse designer HOP genaamd de "Arbol", hij is ook in productie bij TOPFORM ...

Het bestaat uit 2 plakken van plm. 2 mtr. uit een eik gehaald plm. 5 cm dik behandeld en daarna ge-olied en voorzien van een roestvast (erg hol klinkend) koker profiel onderstel  ;D
Ik hoef je niet te vertellen dat hout lekkerder "klinkt" dan graniet... :P

Als houtliefhebber is dit voor mij een "droom" van een tafel  O0

@Oracle
Ik heb tijdens de xXx-Bouw zeer uitgebreid contact gehad met de bouwer van mijn huis en de vloer is in orde voor "veel gewicht"  ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Shorty

CitaatIk heb tijdens de xXx-Bouw zeer uitgebreid contact gehad met de bouwer van mijn huis en de vloer is in orde voor "veel gewicht"

Dat heb je zwart-op-wit?  ;) Ik denk niet dat je ooit van een bouwer zult horen dat hij/zij flutvloeren bouwt. En: een bouwer is niet noodzakelijkerwijs degene die de lastberekeningen heeft gemaakt, integendeel...  ::)
Maar goed... wat heet "veel gewicht"? Veertig man over de vloer bij een feestje, da's pas een gewicht.... en dan maak je je toch ook geen zorgen.  ;D (Behalve als ze allemaal op het balkonnetje gaan staan hossen.  >:D )

VrGr,

Bart J.

jaco

Hmm, heb je de bladen niet verkeerd om gemonteerd ?
De buitenrand lijkt strak, en de naad in het midden lijkt meer natuurlijke vorm. Of vertekent de foto zo veel ?
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Oracle

Lijkt inderdaad zo. Maar dat zal Erik toch niet.....

Gr,
Mark

Raphie

ik zou ook denken rond aan de buitenkant? Wel een hele mooie tafel (vind het design rond de bank ook super! )

Gordijn is ook veel meer mijn smaak zo. Een hoop esthetische en functionele verbeteringen!  8)
JBL PRX Power!

JeKa

Citaat van: jaco op juli 22, 2008, 13:24:21
Hmm, heb je de bladen niet verkeerd om gemonteerd ?
De buitenrand lijkt strak, en de naad in het midden lijkt meer natuurlijke vorm. Of vertekent de foto zo veel ?


Dat zal het ontwerp wel zijn (anders is het gewoon een tafel, nu is het "design"  ;D)

Erik van Voorst (in memoriam)

Kijk alleen Jeka heeft oog voor DESIGN.... ;D

Wees gerust hij is goed gemonteerd...maar in je hartje zullen jullie echt ook niet getwijfeld hebben...........................toch  :P
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

RobertD

Ben wel benieuwd hoe lang die grote eiken delen zo mooi vlak en strak blijven in een huiskamer met verwarming...

Wel een prachtige tafel, met een stevig onderstel.

Het blijft leuk om versterkers zelf te bouwen, zolang het maar met buizen gebeurt!

Erik van Voorst (in memoriam)

Citaat van: RobertD op juli 22, 2008, 20:04:18
Ben wel benieuwd hoe lang die grote eiken delen zo mooi vlak en strak blijven in een huiskamer met verwarming...

Wel een prachtige tafel, met een stevig onderstel.



Hangt van de behandeling af...als ze gedroogd in ovens zijn en eventueel gestoomd dan is de kracht eraf/eruit.....en anders heb ik weer wat te doen... ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Starred

Citaat van: Erik van Voorst op maart 23, 2007, 12:39:21
Okay Cursus in vogelvlucht... ;D

Eigenlijk spreken de foto's voor zichzelf..

Korte uitleg...

Even een kadertje gemaakt met 1 cm oversteek zodat het steenwol erbinnenblijft...
Daaroverheen een Moltondekentje getrokken en getacked
Goed stofzuigen voordat het voorzichtig gestreken kaasdoek erover gespannen wordt..
Dat spannen heb ik eerst met tape gedaan alvorens te tacken en voila...

Het is al weer eventjes geleden  ;D Maar toch nog wat vragen.
Wat is het nut van een moltondeken? Heeft dat geen negatieve werking op de absorbtie?
En waar haal je kaasdoek vandaan? Is dit transparant/doorzichtig spul? Kan je dat zonder bijeffecten verven? Zo ja, met welke verf?

Ik kan nr 223 van Rockwool trouwens niet vinden op de Rockwool-site. Heet dat tegenwoordig anders?

Ik ben ook nog dit materiaal tegen gekomen. Zou dit ook goed zijn voor het maken van een dergelijk paneel?
http://www.asbiproshop.nl/site/bestanden/6006-2%20Soundac%20Foam%20vlak.pdf
Kost ongeveer E30 per m2.

hifihenk

Citaat van: Starred op oktober 20, 2008, 12:42:04
Ik kan nr 223 van Rockwool trouwens niet vinden op de Rockwool-site. Heet dat tegenwoordig anders?

Ik heb laatst ook gezocht en het blijkt dat de naamgeving bij Rockwool is veranderd.
Rockwool Industrieplaat 223 heet tegenwoordig bouwplaat 221.

Het is o.a. verkrijgbaar (voor paritculieren) bij "BouwCenter".  In Utrecht is dat Bouwcenter Waltman.
Linn Akurate DS - Linn Majik Kontrol - Linn Majik 2100 - Harbeth M30 - Velodyne DD10 - MIT MI330 Series2 - Linn Black interlinks - Linn K20