Akoestiek der Akoestieken

Gestart door Erik van Voorst (in memoriam), januari 24, 2004, 09:01:28

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

VlisChris

Wat ik me afvraag: zijn dit soort panelen nu ook te maken met behulp van canvas?
Dus als je een canvasfoto hebt laten afdrukken dat je die kunt gebruiken?
Ben bang dat het antwoord nee is, maar ben toch eigenlijk wel benieuwd naar de mening van de experts :D
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Leon

Dank voor de reacties ..............
Groetjes Leonneke

Niet actief

Citaat van: Christiaan Sauer op november 28, 2007, 01:13:05
Wat ik me afvraag: zijn dit soort panelen nu ook te maken met behulp van canvas?
Dus als je een canvasfoto hebt laten afdrukken dat je die kunt gebruiken?
Ben bang dat het antwoord nee is, maar ben toch eigenlijk wel benieuwd naar de mening van de experts :D

Tuurlijk!
Verkijk je alleen niet op het absorberende vermogen van zulke panelen enerzijds en het nogal selectieve karakter ervan.
Het is geen akoestische totaaloplossing en in veel gevallen (kleinere ruimtes) zijn ze nogal funest voor het hoog...

Robbo

Citaat van: ThingMan op november 28, 2007, 11:20:39
Tuurlijk!
Verkijk je alleen niet op het absorberende vermogen van zulke panelen enerzijds en het nogal selectieve karakter ervan.
Het is geen akoestische totaaloplossing en in veel gevallen (kleinere ruimtes) zijn ze nogal funest voor het hoog...

Zouden zulke panelen het ook goed doen om een trappenhuis (tegelvloer/betonnen vloer+plafond+trappen) wat de dempen.  Of heeft dat te weinig effect?   Ik woon in een prima geisoleerd appartement, maar het trappenhuis is zeer gehorig.

Niet actief

Citaat van: Robbo op november 28, 2007, 13:21:49
Zouden zulke panelen het ook goed doen om een trappenhuis (tegelvloer/betonnen vloer+plafond+trappen) wat de dempen.  Of heeft dat te weinig effect?   Ik woon in een prima geisoleerd appartement, maar het trappenhuis is zeer gehorig.
Nagalm is nagalm...
Daar helpen ze dus ook prima voor!

Robbo

We gaan eens experimenteren met wat platen  :)   Ben benieuwd hoeveel er nodig zijn om een goede reductie te krijgen.

Leon

Citaat van: ThingMan op november 25, 2007, 11:47:47
Kaasdoek is te poreus; het laat niet alleen vezels ongehinderd door, het schijnt ook door.


Hallo Thingman;

Nou heb ik een probleem, merk ik zelf. Zoals je weet heb ik je benaderd via, zeg maar, de "zakelijke" zijde.
Nou merk ik ineens, dat ik me 'licht onprettig' begin te voelen als ik hier vragen stel op dit forum.
Dit ligt overigens totaal niet aan jou, maar dit gevoel bekruipt me nu ineens. Want ik stel uiteindelijk toch wat vragen waar ik m'n voordeel mee kan doen binnen m'n eigen professionele omgeving.

Kortom;  Mocht je het bezwaarlijk vinden, geef dit dan gerust aan .........

Hoe je het ook wendt of keert, prive en zakelijk liggen hier altijd tegen elkaar aan ........
Dus maak ik het liever eventjes openbaar en bespreekbaar. Groetjes Leonneke
Groetjes Leonneke

bmateijsen

Het canvas zal wel van een lichte soort moeten zijn. De dikke canvas die standaard wordt gebruikt is niet altijd geschikt.

Citaat van: Christiaan Sauer op november 28, 2007, 01:13:05
Wat ik me afvraag: zijn dit soort panelen nu ook te maken met behulp van canvas?
Dus als je een canvasfoto hebt laten afdrukken dat je die kunt gebruiken?
Ben bang dat het antwoord nee is, maar ben toch eigenlijk wel benieuwd naar de mening van de experts :D

Niet actief

Citaat van: Leon op november 30, 2007, 02:00:14
Hallo Thingman;

Nou heb ik een probleem, merk ik zelf. Zoals je weet heb ik je benaderd via, zeg maar, de "zakelijke" zijde.
Nou merk ik ineens, dat ik me 'licht onprettig' begin te voelen als ik hier vragen stel op dit forum.
Dit ligt overigens totaal niet aan jou, maar dit gevoel bekruipt me nu ineens. Want ik stel uiteindelijk toch wat vragen waar ik m'n voordeel mee kan doen binnen m'n eigen professionele omgeving.

Kortom;  Mocht je het bezwaarlijk vinden, geef dit dan gerust aan .........

Hoe je het ook wendt of keert, prive en zakelijk liggen hier altijd tegen elkaar aan ........
Dus maak ik het liever eventjes openbaar en bespreekbaar. Groetjes Leonneke

Leon, wanneer ik advies kan geven via een forum en ik heb er tijd voor zal ik het niet nalaten. Dat doe ik al een aantal jaren.
Het punt is meestal dat het bij algemene adviezen moet blijven. Zonder meting valt er over specifieke situaties sowieso geen echt toepasselijk advies te geven.
Ik besef dat er mensen zijn die zelf via trial-and-error een weg willen zoeken. Die kunnen iets met algemene adviezen.
De meeste van de mensen die mijn advies zoeken willen dat echter niet; die willen gewoon een advies, het uitvoeren en vervolgens klaar zijn met akoestiek. Geen experimenten, geen trial-and-error.

Als je wilt proberen om met deze panelen je nagalmtijd te beheersen, doe het dan vooral!
In niet al te audiofiele situaties is dat best te doen op die manier.

Als de audiofiele lat echter serieus hoog ligt kun je evenwel beter eerst meten en op basis van die meting een plan trekken.

Toine.

Leon

Citaat van: ThingMan op november 30, 2007, 10:09:34

In niet al te audiofiele situaties is dat best te doen op die manier.

Als de audiofiele lat echter serieus hoog ligt kun je evenwel beter eerst meten en op basis van die meting een plan trekken.

Toine.

Toine;  Fijn dat je dit zo sportief oppikt. Ik moet namelijk eerlijk bekennen dat ik zeer twijfel hoe audiofiel ik het moet laten doorslaan in de groepsruimte .........  21 jubelende mensen. dan weer 10 jubelende mensen - dan weer 15 stille mensen - gevolgd door 19 zeer luidruchtige mensen .................

Alleen het feit al dat er telkens variaties zijn in het aantal mensen, geeft direct al variaties in de akoestiek .......
Namelijk kort geleden ontdekt dat menselijke lichamen, gekleed danwel naakt, ook stevig meedoen in de akoestiek.
Puur praktisch gezien blijkt een volle groepsles beter te klinken dan een halfvolle .............

Gaat mij vooral om de beheersing van het laag ..........  Durf eigenlijk wel tot experimenteren over te gaan.

Mijn dank is in ieder geval groot ............. Bedankt voor je heldere repliek.

Leon
Groetjes Leonneke

Erik van Voorst (in memoriam)

Citaat van: Leon op december  1, 2007, 00:08:15

Namelijk kort geleden ontdekt dat menselijke lichamen, gekleed danwel naakt, ook stevig meedoen in de akoestiek.
Puur praktisch gezien blijkt een volle groepsles beter te klinken dan een halfvolle .............

Leon

Naakt... :o....een volle groepsles... >:D...klinkt inderdaad goed...mee eens waar kan ik me inschrijven...... :P

Even zonder gekheid...in het concertgebouw nemen ze szomers en swinters een meting....ivm de dikke kleding...daarna middelen ze.... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Leon

Citaat van: Erik van Voorst op december  1, 2007, 10:11:46
Naakt... :o....een volle groepsles... >:D...klinkt inderdaad goed...mee eens waar kan ik me inschrijven...... :P

Hoi Erik;

Oeps  ::) :-[
Nou wil ik direct eventjes kenbaar maken dat ik vooral NIET de eigenaar ben van dat sportcentrum waar alle mensen "gekleedloos" mogen komen sporten.
Ik refereerde hier naar een tabellarium waar de absorptiewaarden van gekleede en ongekleede mensen op vermeld staan. Gezien jou reactie is dit inderdaad allemaal niet zo vreemd. Het maakt inderdaad echt heel veel uit.

Daarom ook mijn opmerking "hoe audiofiel" moet ik de groepsruimte aanpakken. In eerste instantie wilde ik Thingman metingen laten doen met de bedoeling de akoestiek audiofiel te maken. Nu, enkele weken verder, besef ik steeds meer dat er in die groepsruimte telkens 1 audiofiel aanwezig is. Dat ben ik namelijk zelf.
De rest van de groep, zeg maar de sportende mensen, is tevreden met een geluid dat niet al te lang nabeukt en niet "schettert" in de oren. Voor de duidelijkheid. Er heeft tot nu toe nog niemand geklaagd over de akoestiek.
Behalve ikzelf dan natuurlijk. Inmiddels heb ik vastgesteld dat een groot aantal zaken zogenaamd lineair moeten worden aangepakt. Dus niet gericht op een "sweetspot" maar bedoeld om de totale nagalm te beheersen.
Dat blijkt, in een aantal gevallen, redelijk gemakkelijk te zijn. Stukjes zwevend plafond, zwevend paneeltjes tegen de muur, baffeltjes ............
Bijkomstig voordeel is in een dergelijke situatie dat je niet zo snel kunt "overdempen" .....
Alles in de omgeving is hard - reflecterend - stijf. 

Dus tot zover de uitleg over de adam en eva outfitjes.  ;) ;) ;)

By the way;

Ik wil best een keertje een prive groepslesje regelen voor een aantal audioten hier.
Ieder brengt een eigen nummertje in ( zoals in de top 100 ).  Ik maak daar een leuke choreografie op voor een spinningles ...........

En JIJ - Erik - mag dan de speakertjes uit jou woonkamer meebrengen met je ESP .............
Ooohh ja ...........  En natuurlijk je prachtige akoestische paneeltje   :D :D :D
Zodat de nagalm onder controle blijft.

Gekleed ......................

Groetjes Leonneke en bedankt voor je tips.
Groetjes Leonneke

Erik van Voorst (in memoriam)

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

audiofreaky

#488
Met veel plezier heb ik dit topic weer eens doorgelezen en leuk was het om de stappen te volgen ervan.
Mag ik jullie erop attenderen dat er op een ander forum ook een recent topic loopt over akoestiek.
Dit gaat over mijn luister-ruimte en wellicht is het leuk voor de geinterreseerden om dat ook eens te gaan bekijken cq lezen.
Hier de link: http://www.hear.nl/forums/index.php?showtopic=11463
veel leesplezier ermee !! :)
je oren zijn  je beste adviseurs !!

Erik van Voorst (in memoriam)

Ga ik zeker aandacht aan besteden....dank voor de link  :)

Akoestiek is voor mij gewoon ook een belangrijk audiocomponent in de keten ....
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Jiri

#490
Citaat van: ThingMan op april  9, 2004, 21:41:08
Klopt!
Het zijn allebei nogal krachtig absorberende platen, zodat het in sommige gevallen teveel van het goede zou zijn om bijvoorbeeld heel het plafond of twee complete zijwanden ermee te doen. Een milder absorberende plaat zou dan goed uitkomen, en die zijn er op zich dus wel, alleen niet in het zwart of nachtblauw. En overschilderen is geen optie.

Die minder absorberende platen...die zijn er neem ik aan wel in het wit?
Ik heb namelijk vorige week mijn plafond laten doen met Rockfon Sonar P platen. De nagalm is kompleet weg (die was namelijk verschrikkelijk) maar nu is het naar mijn idee, toch iets te veel gedempt.
Geluid klinkt erg afgezwakt en heeft minder leven, is meer op de speakers etc....
Vooral het midden gebied en stemmen, klinken gewoon te zacht qua volume en energie in verhouding met de andere frequenties.
Misschien her en der de Sonar P platen vervangen door diffusie of weerkaatsende platen??
Graag een tip, kleur is wit, platen 60x60 cm en 20mm dik, zo gemoonteerd dat je het framewerk niet meer ziet, dus de platen liggen tegen elkaar aan.

Groet,
Jiri

Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

Jiri

Hier nog even aanvullend een fototootje van het Rockfon Sonar Plafond.
Met name dus de vraag aan Thingman, Zijn hier ook minder of niet absorberende platen met hetzelfde uiterlijk in te zetten?
Dank en groet,
Jiri


Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

Rob_Dingen

Hoi Jirri

Ik weet er geen antwoord op maar het zal best wel bij hun op de site te vinden zijn.
Wel weet ik een oplossing en dat is de platen texen in een kleur of blanke lak.

Rob

Jiri

Citaat van: Rob_Dingen op februari 18, 2008, 09:46:58
Hoi Jirri

Ik weet er geen antwoord op maar het zal best wel bij hun op de site te vinden zijn.
Wel weet ik een oplossing en dat is de platen texen in een kleur of blanke lak.

Rob

Ha Rob,

Ja dat zou natuurlijk altijd een mogelijkheid kunnen zijn..
Zie dat nog als een laatste redmiddel...eigenlijk
Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

Rob_Dingen

Mooi zwart.
Acoustiek en het beeld beter 2 vliegen in een klap.

Rob

Jiri

Citaat van: Rob_Dingen op februari 18, 2008, 09:57:02
Mooi zwart.
Acoustiek en het beeld beter 2 vliegen in een klap.

Rob

Neehoor.......lekker wit. Dit is voor in de woonkamer, niet voor in het HT.

Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

Erik van Voorst (in memoriam)

#496
Gisterenavond kwamen Anton en ik erachter door veel testsignalen te beluisteren dat de linkerzijde van de woonkamer iets meer gedempt is dan de rechter en dat dit ook terug te horen is....

Meteen wat planken uit de garage gehaald en een reflecterende strip professorisch achter de bank gemaakt (15 cm breed 204 cm lang) en dat resulteerde al meteen in weer een wat evenwichtige links-rechts energie-overdracht....

Vandaag naar de Gamma en van (alleen) de top van de tube-trap...ipv een absorberende laag een reflecterende laag gemaakt met onopvallend el cheapo wit geplastificeerd spaanderplaat.... ;D

Weer een punt op de I.... ;D

Hieronder...de before-after situatie  ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Erik van Voorst (in memoriam)

#497
Een behoorlijke verandering op komst in mijn akoestiek....
Het laatste jaar werd weer erg veel aandacht besteed aan mijn kamer akoestiek en hoe mijn xXx hierop reageert...

Een grote tubetrap moest het veld ruimen wat een iets ruimtelijker beeld opleverde en een betere rechts-links verhouding...
De andere grote tubetrap plaats ik tijdens het luisteren achter mijn stoel wat alweer meer ruimte-info oplevert.

Maarrrrr....

De akoestische links rechts symetrische verhouding blijft iets uit balans....dwz het geluid lijkt af en toe een beetje naar rechts te trekken (op de ene cd meer dan de andere)...te wijten aan een stoffen bank aan de linkerzijde en een piano aan de rechterzijde (tja het blijft een woonkamer... >:D)

Een hoeveelheid testen...leverde inzicht op. Een plank op de tubetrap achter de bank leverde meer reflectie cq. frisheid op...evenals plastic zeil op de stoffen bank....

Hoe ver wil je gaan......juist VER..... ;D

Hoewel mijn bank nog niet echt aan vervanging toe is (momenteel verkocht aan een forumvriend 8)) heb ik een lederen bank gekocht nagenoeg dezelfde maat.
Deze gaat de stoffen bank vervangen. Deze bank is tevens vrij laag en de rug is instelbaar omhoog voor de visite...

De tubetrap achter de bak gaat verdwijnen en er komt een nieuw houten frame met rvs rondom met een enkel reflecterende functie op precies dezelfde plek...wel ook een sier- en tevens praktische functie (koffie en wijn plekjes ;D) ...dus de lelijke belijning op de onderste foto valt straks weer weg.... ;)

Al deze effecten zullen leiden tot een betere akoestische symetrie (al waargenomen  ;D)....ik hou jullie op de hoogte.
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

hifiman

En ik maar denken dat ik een tolerante vrouw heb.  ;D

Erik van Voorst (in memoriam)

Citaat van: Audioloog op mei 30, 2008, 21:08:45
En ik maar denken dat ik een tolerante vrouw heb.  ;D

De laatste tweaks hebben mij credits opgeleverd... ;D

Speakers dichter bij elkaar en verder naar achteren.....dus optisch behoorlijk minder dominant.....en een grote tube size oliedrum weg........ ;)

Okay de bank gaat haar een beetje aan het hart..... :-X
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!