Top 10 Albums van 2013

Gestart door WickedGame, november 14, 2013, 09:16:14

Vorige topic - Volgende topic

Joris1971

Veel electronic, fok, indyrock muziek  :wacko:.. Waar zijn de good old days gebleven met bands als Pink floyd, metallica, Iron Maiden, bruce springsteen, led zeppelin, roger waters, porcupine Tree? Kortom  :headbanging:

lynch1979

Citaat van: Joris1971 op december 31, 2013, 08:43:20
Veel electronic, fok, indyrock muziek  :wacko:.. Waar zijn de good old days gebleven met bands als Pink floyd, metallica, Iron Maiden, bruce springsteen, led zeppelin, roger waters, porcupine Tree? Kortom  :headbanging:

Die hebben volgens mij allemaal dit jaar geen nieuw album uitgebracht  ;)

)p(

Ik heb dit jaar niet zo veel aandacht als anders aan nieuwe muziek besteed. De eerste 3 van mijn top 10 zijn verreweg mijn favoriete albums van het jaar.

Deerhunter: Monomania
My Bloody Valentine: MBV
Nick Cave: Push the sky away
Eleanor Friedberger: Personal Record
Deafheaven: Sunbather
Scout Niblett: It's up to Emma
Qotsta: Like Clockwork
Laura Marling: Once I was an Eagle
CocoRosie: Tales of a Grasswidow
Savages: Savages

audiosurfer

Citaat van: lynch1979 op december 31, 2013, 08:57:28

Maar de solo plaat van Wilson is wel erg goed!
Arcam AVR850, Arcam PA720, Arcam P429, Panasonic 9004, Dune-4k, Apple-tv.
3x monitor audio cinergy 200, 2 cinergy sub 15, 2 DIY subs Dayton Ultimax 15inch. 4 cinergy 100 sides en rears, 4 Monitor audio platinum in ceili g
Beeld: Sony xw5000, 135 inch ATscherm

Joris1971

Citaat van: lynch1979 op december 31, 2013, 08:57:28

Das waar, maar valt me op dat er veel van die electronic muziek bij zit, waar ik totaal niks mee heb.

Heb het album van my bloody valentine even op gezet m b v.
Sorry maar wat een bagger plaat vind ik dit zeg.

Maro

Citaat van: Joris1971 op december 31, 2013, 12:08:32
Das waar, maar valt me op dat er veel van die electronic muziek bij zit, waar ik totaal niks mee heb.

Heb het album van my bloody valentine even op gezet m b v.
Sorry maar wat een bagger plaat vind ik dit zeg.

^^
Die muziek smaak die ik voornamelijk langs zie komen op het forum doet mij ook helemaal niks. Heb een aantal van de BB&G lijst geprobeerd maar wat een boring saaie emotieloze electronische bagger. Maar over smaak valt nu eenmaal niet te discussiëren. Wat de een niet lust vreet de ander zich ziek in.  :D

edit

Dat My Bloody Valentine is werkelijk verschrikkelijk zeg. :nopompom:..zo heb ik wel meteen het slechtste album van 2013 te pakken... :pompom:
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 818v3 * DSP 7200 -  Roon
Mancave : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Thorens TD-403 DD * Fezz Gaia * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE - JVC DLA X7500 Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Joris1971

Wat klinkt die mbv slecht zeg, rommelig, donker... pfff dat dit mensen zo geweldig vinden.

Xstream

Zeg, plaats even zelf een lijstje dan, ipv erover te komen zeiken :P

Moet m'n top 10 eerdaags toch nog drastisch veranderen. Heb zo alweer 5 betere gevonden als die ik eerder plaatste nu ik wat meer tijd heb gehad door 't gehele aanbod te gaan :D

Met name op electronica vlak (ja, echt) zijn er goede dingen uitgekomen.
Mensen die nog in de vorige eeuw leven moeten 't misschien niet in 2013 zoeken inderdaad :)

Over smaak valt inderdaad niet te twisten. Zo heb ik weer niks met metal / hard rock.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

garmtz

Ieder zijn ding... :) Grappig om zo te lezen... Ben dan benieuwd hoe JULLIE lijstje eruit ziet, Maro en Joris... Ik hou nou eenmaal van vernieuwende muziek en dat is niet ieders ding... Maar emotieloos??

Joris1971

Sorry hoor, dat er nog mensen zijn die muziek waarderen waarin echte instrumenten  :headbanging: :headbanging: bespeeld worden, ipv die elektro 'muziek' waar 500 effecten in gegooid worden.
Iedereen zit hier altijd maar ja en amen te knikken op de smaak van bepaalde leden.

Ik vind buiten The National er weinig tot geen goede muziek uit gekomen is dit jaar.

@Garmt: ik dacht dat mijn  luidsprekers overleden waren toen ik mbv aanzette...

Xstream

Van mij mag 't ook analoog zijn (zie ook m'n lijst). Maar dan moet 't wel wat anders zijn als die 101 die ik al een eeuw hoor. Want die riedels ken ik nu wel.

Doet niks af aan het feit dat er gewoon hele mooie electronische composities worden gemaakt, waar veel meer in zit dan een beetje "effecten toepassen".
Dat de elektronische sound je niet ligt, dat kan prima, maar hersenloos is 't zeker niet.

Muziek is expressie. Een computer is ook een instrument waar geluid uit komt, net als een gitaar.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

garmtz

Citaat van: Joris1971 op december 31, 2013, 13:33:58
Ik vind buiten The National er weinig tot geen goede muziek uit gekomen is dit jaar.

Die heeft ook bijna mijn top 20 gehaald. Heb ze ook live gezien...

Xstream

Vond "Boxer" een goed album van The National. High Violet ook wel. Vond 't laatste album wat minder van ze.

Nick Cave en z'n zaadjes was voor mij de held dit jaar. Ook 2x live gezien en dat was nog veel beter dan 't album. Die vent is zo in bloedvorm en goed live.

Kwabbernoot

Wel Joris en Maro, gooi jullie top tien van 2013 er dan eens in. Tot nu toe inderdaad vrij veel "alternatieve muziek" maar op de een of andere manier is dat elk jaar zo. Aan jullie en de rest om daar wat aan te doen, lijkt mij zo.

Groeten...

Edit: hhm, ik ben niet de enige die er zo over denkt blijkbaar maar ik post hem toch nog maar even.

Joris1971

Citaat van: Xstream op december 31, 2013, 13:39:06

Muziek is expressie. Een computer is ook een instrument waar geluid uit komt, net als een gitaar.

Je zegt het verkeert, idd uit een computer komt geluid, uit een gitaar komt muziek.

Computer is geen instrument, totaal emotieloze, zielloze crap.
Daarom heb ik zo weinig respect voor DJ's en andere zogenaamde muzikanten die alleen maar met een computer werken.

Neem een gitarist zoals David Gilmour, die legt met zijn gitaarspel pas emotie en ziel en zaligheid in muziek.
Een aantal jaar terug moesten bands nog ontdekt worden.. tegenwoordig is het handig zijn met een computer en hupakee de ene eendags (stront)vlieg na de andere wordt geboren.

Maro

Vernieuwing hoeft voor mij niet meer, ben ik al te oud voor.  :tounge:  Vond Ry Cooder -  Live at the Great American Music Hall wel aardig dit jaar ,Kings of Leon - Mechanical Bull ook heel lekker. Dream Theater was ook heel aardig bezig in 2013. Death Angel - The Dream Calls for Blood hakte er ook (onverwachts ) goed hard in. Audiofiel en speeltechnisch vond ik Stickmen - Deep ook heel aardig. Lijstjes doe ik niet aan, mijn voorkeur veranderd per uur.
Mancave : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Thorens TD-403 DD * Fezz Gaia * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE - JVC DLA X7500 Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Jumping Jack

Citaat van: Xstream op december 31, 2013, 13:43:32
Vond "Boxer" een goed album van The National. Vond 't laatste album wat minder van ze.

Nick Cave en z'n zaadjes was voor mij de held dit jaar. Ook 2x live gezien en dat was nog veel beter dan 't album. Die vent is zo in bloedvorm en goed live.

Akkoord met alles wat je zegt (al heb ik ze maar 1x gezien)...

Wat ik eigenlijk wel eens wil weten: hoe luisteren 'zij die de vinger aan pols van de hedendaagse muziek houden' naar al dat nieuws dat uitkomt (ik kijk naar Kwabbernoot, Garmtz, doorofnight, Clockwork,...)? Spotify, downloads... of kopen jullie effectief massa's cd's en platen? Ik vrees dat ik vooral in die laatste groep val, ik wil niet weten wat ik maandelijks uitgeef aan cd's, downloads en vinyl...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Xstream

CiteerJe zegt het verkeert, idd uit een computer komt geluid, uit een gitaar komt muziek.

Computer is geen instrument, totaal emotieloze, zielloze crap.
Daarom heb ik zo weinig respect voor DJ's en andere zogenaamde muzikanten die alleen maar met een computer werken.
Dan mag je vinden. Maar dat betekend niet dat 't zo is :) Je maakt je alleen maar steeds ongeloofwaardiger met die kreten :D

Je kunt prima je ziel en gevoel in elektonische composities gooien.
Ik was soms weken bezig met een elektronische plaat totdat die goed was.
En ik was soms in een uur klaar met de band, even jammen, klinkt lekker - prima, klaar.

Bovendien gaat elektronisch ook heel vaak samen met analoog.
En dat je dingen kunt programmeren wil niet zeggen dat 't moet. Dan heb je bijv. DJ Shadow nog nooit live aan 't werk gezien.
Een keyboard is ook elektrisch, die bespeel je ook.

En als je iets analoog opneemt dan is 't toch ook elektronisch, kun je zo afspelen, ook geprogrammeerd.
Kan mij 't nou schelen als ik heerlijk zit te relaxen met een expressie die me goed bevalt "hoe" dat tot stand is gekomen.
Elektronisch is misschien meer "composeren", waar analoge muziek meer de kunst van instrumenten bespelen benadrukt. Neemt niet weg dat beide geluid/muziek zijn.
Die Mozart snapte er ook niks van natuurlijk ... die kon ook geen gitaar spelen.

Live zie ik ook liever muzikanten die echt iets doen ipv een plaatjes draaier (wat niet elke DJ is), maar als ik thuis zit lekker boeiend, als 't maar goed klinkt.
De meeste electronika die ik luister zijn geen DJ's, maar vaak gewoon een band.

Dus echt allemaal aannames en cliche's die alleen maar jouw beperkte intellect aantonen wat mij betreft :)

En je noemt David Gilmour, maar Pink Floyd was ook niet vies van wat elektronica.
Bovendien vind ik Gilmour ook een koning, maar dat sluit al 't andere nog niet uit.

Herman brood kwakte ook letterlijk in een minuut wat verf op een doek en mensen betaalde er een vermogen voor.
Monet zat met geduld en veel tijd zo'n schilderij te schilderen.
Zo kun je alles wel ontleden. Het is zoals 't is, je waardeert wat je waardeert etc ... Over smaak kun je niet twisten. Je mening is verder duidelijk.

Xstream

Citaat van: Jumping Jack op december 31, 2013, 13:57:49
Spotify, downloads... of kopen jullie effectief massa's cd's en platen? Ik vrees dat ik vooral in die laatste groep val, ik wil niet weten wat ik maandelijks uitgeef aan cd's, downloads en vinyl...
Ik luister eerst op Spotify of download 't. Het web zit vol met muziek lijstjes en tips met wat Google searches.
Als ik 't dan echt goed vind dan koop ik 't (digitaal weliswaar, maar dat maakt verder niet uit)

disinfector

Lusine - The Waiting Room (electronic)
http://www.youtube.com/watch?v=Y7RrA5iLJ2w

V V Brown - Samson & Delilah (Electronic / Pop)
http://www.youtube.com/watch?v=ZMf6QyDKhR0

Los Campesinos! - No Blues (Rock)
http://www.youtube.com/watch?v=4-M_m1I1uKU

CHVRCHES - The Bones of What You Believe ( electronic / pop )
http://www.youtube.com/watch?v=_mTRvJ9fugM

Disclosure - Settle (Pop / electronic)
http://www.youtube.com/watch?v=93ASUImTedo

Vondelpark - Seabed (Electronic)
http://www.youtube.com/watch?v=Djwtc91vfCc

Barbarossa - Bloodlines (pop)
http://www.youtube.com/watch?v=e1XyawlbhhA

Arcade Fire - Reflektor (Rock)
http://www.youtube.com/watch?v=r75BFcH4u2k

Goldfrapp - Tales Of Us (Pop)
http://www.youtube.com/watch?v=wCzoTQqEoFg

Janelle Monae - The Electric Lady (R&B / pop)
http://www.youtube.com/watch?v=Oxls2xX0Clg

Focal Chorus 816V, Aria cc900, Dôme Flax 2x SVS SB1000, Marantz MM7055 en AV7703
Beyerdynamic T1, Shiit Lyr, Beresford TC-7510, squeezebox classic

Staaled

Tot op heden ontbreekt Melanie di Biasio's  "No deal" in dit topic.
Een fraai album. :music:

José James "No beginning No end", Eric Vloeimans "Evensong" en Molvaer/Von Oswaldt  "1/1" vermeld ik ook maar.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Maro

Black Sabbath - 2013 is ook een van de betere albums van dit jaar. Zal helaas wel hun laatste zijn. Een meer dan waardig afscheid zullen we maar zeggen.  :worship:

Kwabbernoot

Citaat van: Jumping Jack op december 31, 2013, 13:57:49
Wat ik eigenlijk wel eens wil weten: hoe luisteren 'zij die de vinger aan pols van de hedendaagse muziek houden' naar al dat nieuws dat uitkomt (ik kijk naar Kwabbernoot, Garmtz, doorofnight, Clockwork,...)? Spotify, downloads... of kopen jullie effectief massa's cd's en platen? Ik vrees dat ik vooral in die laatste groep val, ik wil niet weten wat ik maandelijks uitgeef aan cd's, downloads en vinyl...
Downloads en een ouderwets gezellige platenzaak in de stad waarvan de eigenaar mijn smaak al een jaar of dertig prima doorheeft. Wat ik van de downloads mooi vind koop ik daarna op cd bij die zaak. Kost iets meer maar ik vind dat ik er veel voor terug krijg. Ik kan zelfs wel eens een weekendje cd's lenen voordat ik ze al dan niet koop. Top zaak die PopEye in Hengelo.
Ik struin het web zo af en toe af opzoek naar "nieuwe" muziek. En dan kijk ik naar links met andere artiesten of bv platenlabel.

Groeten...

Xstream

Ergens zou ik ook nog liever de plaat kopen. De charme en romantiek mis ik wel, maar 't is gewoon niet praktisch meer. Dan zit ik met die dingen om ze vervolgens alsnog weer digitaal om te zetten. De hoesjes zijn wel leuk natuurlijk, maar ik vind 't wel lekker schoon zo :D

Idem met films. Wat ben ik blij dat ik van al die DVD's en BR's af ben. Hoopt allemaal zo op.

RobertVanWoerden

Hier enkele van mijn favoriete albums van 2013, meestal in het prog rock genre.

Nosound - Afterthoughts (mooie opvolger van A Sense of Loss, nummers zijn wat compacter dan in het verleden maar niet minder goed) de heruitgave van Lightdark is ook zeer goed. Beiden met hires stereo en 5.1 mix uitgeven

Steven Wilson - The raven that refused to sing. Heerlijke mix van 70s en moderne prog. Zeker beinvloed door SW zijn mix werk voor King Crimson en Jethro Tull.

Airbag - Greatest show on Earth. Derde album alweer, de Floyd en Porcupine Tree invloeden zijn nog steeds hoorbaar, maar langzaam komt een eigen geluid ook boven. Mooie instrumentale passages in de lange nummers.

Riverside - Shrine of new Generation Slaves. - Goed album met actuele thematiek. De 2cd versie heeft op de 2e cd ook nog 2 instrumentale stukken. Heerlijk.

Bartman - Journey into the Dark. Eenmansproject en nu ook weer een goede 5.1 mix, net als het vorige album bartman3.

Katatonia - Dethroned and Uncrowned. Een meer ambient bewerking van hun album Dead End Kings, levert een heel nieuw album op.

Wisdom of Crowds - Wisdom of Crowds. Samenwerking tussen Bruce Soord en Jonas Renske. Goede mix van hedendaagse prog en electro.

Magenta - 27 Club. Weer een echt prog album van Magenta, met veel Yes invloeded. Mooi hoor.

Henry Fool - Men Singing. Band met o.a Tim Bowness en Stephen Bennet van no man. 4 instrumentale nummers met jazz en prog invloeden.

Blackfield - Blackfield IV. Nu toch echt Aviv Geffen zijn band geworden met Steven Wilson vooral in de rol als producer en mixer, met wat gitaar en vocalen. Mooie compacte liedjes.

Freedom To Glide - Rain. Debuutalbum van deze twee mannen. Als je van Pink Floyd houdt moet je dit zeker een kans geven. Een mooi concept album met sterke nummers.