we15 horns hullup gevraagd

Started by astrobart, November 4, 2013, 20:19:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

astrobart

Wie van de forummembers kan mij verder helpen?
Ik ben op betrokken geraakt bij het ontwerpen van een klein theater voor 150 a 200 personen.
Het is een combinatie van circus en theater en restaurant en moet vooral veel sfeer gaan uitademen.
De inspiratie ligt bij art deco en art nuveau.
Het podium zal 9 bij 4 meter gaan worden met een hoogte van 0.85 meter.
Nu zijn wij een beetje gek en hebben bedacht dat we voor het geluid een hoorn systeem willen bouwen. Gewoon omdat we de ruimte hebben. Op internet zijn natuurlijk prachtige western electric systemen te vinden en het zou prachtig zijn om in die stijl verder te gaan.
Wij hebben werkplaats en materialen maar geen tekeningen of kennis van de hoorns.
Wie weet waar ik redelijke tekeningen kan vinden van een dergelijk systeem, of hoe ik dat kan berekenen.
Even ter info. De gehele ruimte onder het podium mag hoorn worden, en twee ruimtes links en rechts op het podium van 180 breed en 2 meter diep ook.
Dat het gekkenwerk is weet ik ook wel, maar daarom zijn wij zo gedreven om het te realiseren. Ook vraag ik mij af of er wellicht mensen op dit forum zitten die serieus willen meedenken over dit project en ons kunnen bijstaan met ontwerpen van dit monstersysteem. Het moet er sexy uitzien en sexy klinken.
Het liefst willen we gaan tot 20hrz gaan.  ja daar heb je een flinke hoorn voor nodig.
Als sub hebben we een hoorn onder het podium nodig ivm de afmetingen.
Voor mid en hoog kunnen we aan weerskanten op het podium 2 gepaste hoorns plaatsen.

Als ik op internet zoek kom ik steeds uit bij de WE15a hoorn uit als pronkstuk. Punt is dat we hem wel willen bouwen, maar geen goede tekening kunnen vinden van dit moois.   Kan iemand ons op weg helpen met deze plannen?
Natuurlijk zijn alleen positieve berichten toegestaan  ;D berichten waar in staat dat het onmogelijk is zal ik verwijderen. :bigsmile:

Ik ben benieuwd.

even een voorbeeldje van de we 15 a horns
http://www.audioanthology.com/


AbZ

Geweldig plan  :headbanging:  WE15a is uebercool  8)   20Hz hoorn wordt wel errug groot  :crazy:

AbZ

Quote from: astrobart on November  4, 2013, 20:19:46Het podium zal 9 bij 4 meter gaan worden met een hoogte van 0.85 meter.
Overigens is 4m best ondiep; blijft effectief weinig speelruimte over.
Voor circus acts wil je vaak wel een beetje de ruimte hebben (vaak ook hoogte - niet genoemd).

astrobart

Het podium  staat tegen een zaal van 13 bij 18 meter en is 4,5 meter hoog tot  tot 6 meter in de nok.
Het podium zal gebruikt worden voor bands en cabaret en zo, maar we willen ook lekkere deep house feestjes houden met het oude roxy bioscoop geluid. 

Arno P

Ik heb wat software om hoorns te berekenen...als je laat weten waar die aan moet voldoen dan kan ik eens een opzetje maken. Laagste F, mondopening, verloop (exponentieel/tractrix?)

astrobart

we willen de set ook inzetten als er met live instrumenten gespeeld gaat worden. Niet alleen de klassieke instrumenten zoals bass en piano, maar waarschijnlijk ook wel veel experimenteel synth en dat soort dingen. Ik ben bijvoorbeeld heel benieuwd hoe een theramin klinkt over hoorns op 24 herz.
Dat hoor je toch niet hoor ik veel mensen denken maar toch is de laagte voor ons heel belangrijk.
Uit ervaring weten wij dat je wel degelijk de 24 hrz beleeft met andere zintuigen dan alleen je oor.

als voorbeeldje een eerste artist impression in de bijlage.



http://twentytwowords.com/2011/02/22/octobass-the-lowest-musical-instrument-ever/ :bigsmile:

AbZ

D'r was ook eens een moderne Nederlandse componist die gewone contrabassen een oktaafje lager had laten stemmen; dan kom je bijna net zo laag als die octobass maar de klankkast is natuurlijk minder.  Door die sublage hoorns en octobass moest ik wel meteen weer aan de gaffophone denken  :)

  full story

astrobart


AbZ

Quote from: astrobart on November  4, 2013, 23:59:54
dat is toch een flatorfone
Ja, flaterfoon of brontosaurofoon  :)   Gaffophone is Frans.

martin778

#9
En, heb je al een idee wat voor drivers er in komen? Zo'n horn bouwen om straks een goedkope Eminence/Beyma of iets dergelijks erop monteren is natuurlijk zinloos.  :nopompom:
House feestjes op een jaren '30 hoorn, tsja....niet echt mijn ding. Ik zou daar liever Altec A7 of zelfs de A5 neerzetten.

Twee stuks JBL 4520 met 2x2225H lijken mij ook niet verkeerd daar:



Daarboven nog een 2395 Slant Plate lens monteren met een dikke 2445/2446J driver, 1-2 2405H suptertweeters en alles aktief crossen  :inlove:


AbZ

#10
Quote from: martin778 on November  5, 2013, 00:18:12House feestjes op een jaren '30 hoorn, tsja....niet echt mijn ding. Ik zou daar liever Altec A7 of zelfs de A5 neerzetten.
Ouwe Roxy had vroegah ook geen hoorns, of iig niet zulke.  Toch leuk plan.  Alleen worden hoorns voor sublaag een 'beetje' groot vanwege de golflengte.  Ook de timing wordt dan wat lastiger misschien.

astrobart

deze zijn ook leuk,   http://www.decware.com/imperial.htm   maar we willen echt een horn design hanteren.
Wellicht een open baffle voor de sub.
Het plan zit in onze kop en het gaat er niet uit ben ik bang.


martin778

De Imperial is een hoorn, Altec A5/A7 en JBL ook  ;)

astrobart


AbZ

Denk dat je ff in de gaten moet houden dat er nog een aanmerkelijk verschil kan zijn
tussen PA laagkasten met backloaded horn principe en het diepere sublaag a la HT.

AbZ

#15
Misschien leuke inspiratie voor je ambities...

<knip>

Er was trouwens ook nog iemand in Belgie dacht ik met een geweldig drieweg hoornsysteem,
net iets meer 'manageable' qua afmetingen.  (Wie weet welke site?  Zou dit graag terugzien!)

astrobart

Al de plaatjes hebben we natuurlijk al gezien op internet en dit is idd een meesterlijk groot systeem.
Weet iemand wellicht een tutorial te vinden waar uitgelegd gaat worden hoe bijvoorbeeld hornresp werkt?



AbZ

Quote from: astrobart on November  5, 2013, 17:24:36
Al de plaatjes hebben we natuurlijk al gezien op internet
Tuurlijk.  Heb je ook een linkje van die Belg voor mij?

astrobart

w8 ff jullie kennen de man van deze horns?
Die weet natuurlijk alles er van af :happy:


Achiel

Quote from: martin778 on November  5, 2013, 00:18:12
Daarboven nog een 2395 Slant Plate lens monteren met een dikke 2445/2446J driver, 1-2 2405H suptertweeters en alles aktief crossen  :inlove:



Zo vet dat spul.

Benieuwd waar het gebouwd gaat worden, zou graag eens komen kijken en luisteren als het af is.
Linn Majik DSM, Klipsch Cornwall III,  Linn Akurate 2200 dynamik, VPI Scoutmaster/Grado, JL E-112. Onderweg: HiBY R5 II + Grado GW100X

ruud2

#21
niet te vergeten die italiaan met z'n hoorns ondergronds 12 m lang ...!
ben de site even kwijt.
edit:

http://www.royaldevice.com/custom.htm
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Threshold

#22
Ik vond het geluid in de Roxy nou niet bepaald een voorbeeld van "mooi". Het klonk daar vaak voor geen meter! Maar misschien hebben sommigen hier een wat "vervormd" geheugen over de Roxy.

Ik zou gewoon een extreem grote W-bin bouwen. Hier in het plaatje de "oer"-hoorn van Richard Long. Het is een EAW W-bin (zoiets als dit http://www.dancetech.com/index.cfm?loading=pa&pa_loader=183 ) met een speciaal voor de Paradise Garage ontwikkeld mondstuk dat de hoorn langer maakte. De DJ daar wou dat de hoorn dieper ging. Men gebruikte ook wel eens de DBX boombox. Disco en funk (maar ook deep-house e.d.) gaat namelijk niet dieper dan 50 Hz, meestal niet dieper dan 60 Hz.
Ik heb dit speakersysteem eens gehoord in een studentendisco in Boston die nog de oude jaren 70 installatie had met van die vliegende tweeters. Ik moet eerlijk zeggen: nog nooit van mijn leven zo'n bas gehoord, ook daarna niet meer. Zelfs de meest irritante popliedjes klonken fantastisch (en ik had niks op! ;D). De onderste sub is de zogenaamde Bertha die tot ca. 40 Hz gaat. Je zult dus een nog veel grotere moeten bouwen voor die 24 Hz. Dat kan, want later is door Richard Long een nog groter mondstuk ontworpen van 120 inch. Het lijkt mij nogal onzinnig, maar goed...De ontwerpen van Richard Long worden weer gemaakt door Pioneer, zie http://pioneerproaudio.com/en/ourstory.html.

AbZ

Quote from: Threshold on November 24, 2013, 11:04:35Maar misschien hebben sommigen hier een wat "vervormd" geheugen over de Roxy.
Jawel  :smile:

Threshold

Quote from: AbZ on November 24, 2013, 13:35:39
Jawel  :smile:
;D Dan heb je zeker een goede tijd gehad  ;D

Ik heb nog een linkje toegevoegd in mijn post. Het is lastig om tekeningen voor zo'n 20 Hz hoorn te vinden. De EAW kan een startpunt zijn. Nu de uitbreiding van de hoorn nog. :confused: