Versterker vraagstuk

Started by Arcenon, October 25, 2013, 10:42:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

John Wx

Quote from: Arcenon on November  1, 2013, 16:00:10
Allen bedankt voor de reacties, alweer het en een ander van opgestoken. :clapping:
Echter wil ik nog een verklaring vinden voor het volgende feit:

-Men neemt een fictieve subwoofer, 15'', 300w RMS en 600w peak, men zet hier een versterker op van 200w rms, degelijke voeding. Geen voodoo componenten, gewoon even basaal de eindtrap en de voeding.
-Men neemt een fictieve subwoofer, 15'', 300w RMS en 600w peak, men zet hier een versterker op van 400w rms, degelijke voeding. Geen voodoo componenten, gewoon even basaal de eindtrap en de voeding.

Hoe kan het dan dat de tweede optie voor beter geluid zal zorgen?Naar mijn kennis is het hebben van meer vermorgen de factor voor betere controle over de woofer.



wie zegt dat het beter klinkt ?
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

tajo

Quote from: Arcenon on October 25, 2013, 10:42:45
Ik zie vaak ''high end/geen algemene'' merken met hele lage vermogens, denk bijvoorbeeld aan Duson of Audio Analyse, daar staat bijvoorbeeld een vermogen van 75w op 8ohm bij aangegeven.

Je definieert hier zomaar 75 W als een heel laag vermogen. 
Dat is onzin.

Een versterker van zeg 25 á 80 W is een normale huis-, tuin- en keukenversterker.
Sommige buizenversterkers hebben een relatief laag vermogen van bijv 5 W.
Heel laag vermogen vind je bij hoofdtelefoonversterkers.




Arcenon

#52
Quote from: HcHifi.nl on November  1, 2013, 17:03:43
je komt zeker uit de carhifi wereld  ;)
Je vergeet iets als dempingsfactor en slewrate etc. dat zegt meer over de controle dan het vermogen van de verterker.

ook ga je dan uit van maximale belasting van de sub/speakers, wanneer je een versterker gebruikt met identieke spec's behalve het vermogen wat dus verdubbeld
zul je bij maximale belasting idd iets meer output hebben dit omdat de andere versterker eerder zal gaan clippen.

Nou niet perse in de carhifi wereld, maar gewoon geluid in het algemeen, qua thuisinstallatie ben ik gericht op home cinema. Ik ben bekend met termen als dempingsfactor en slewrate, echter staan deze bij zeer weinig merken gespecificeerd. Maar daar zit het verschil dus in ''wat je kunt horen''?


Quote from: John Wx on November  1, 2013, 17:04:22
wie zegt dat het beter klinkt ?

Iedereen die er naar luistert so far, wel car hifi dus.

Quote from: tajo on November  1, 2013, 17:19:26
Je definieert hier zomaar 75 W als een heel laag vermogen. 
Dat is onzin.

Een versterker van zeg 25 á 80 W is een normale huis-, tuin- en keukenversterker.
Sommige buizenversterkers hebben een relatief laag vermogen van bijv 5 W.
Heel laag vermogen vind je bij hoofdtelefoonversterkers.

Ja in mijn ogen is dat een zeer laag vermogen, zeker aangezien er genoeg eindversterkers zijn in de range van 150w tm 400 bij wijze van spreken. Ik wil eigenlijk wel een keer een stap maken naar bijv een duson of audioanalyse of dergelijke variant, maar dan moet ik wel in de gelegenheid zijn om te kunnen luisteren.
Bluesound Powernode 2I N330 + Dali Rubicon 6

John Wx

Quote from: Arcenon on November  2, 2013, 14:49:27

Iedereen die er naar luistert so far, wel car hifi dus.


Heb je daar een link van of een geschreven document
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Arcenon

Quote from: John Wx on November  2, 2013, 16:05:36
Heb je daar een link van of een geschreven document

Sworn testimonies, nee helaas. Mijn eigen oren, andere car hifi liefhebbers en medewerkers van car hifi zaken. Anyhow, niet echt het punt hier.
Bluesound Powernode 2I N330 + Dali Rubicon 6

AbZ

Subwoofers zijn andere koek maar bij normaal gebruik van moderne speakers (niet moeilijk
qua rendement en impedantieverloop) komt een versterker niet zo snel vermogen tekort.

Kingpin

Een versterker van 100W wil niet zeggen dat deze 2x zo luid speelt dan een versterker van 50W, sterker nog, in de praktijk is dit nauwelijks waarneembaar en zit er maar 3dB verschil in op 1 meter afstand.
Hogere vermogens heb je alleen nodig om weergave van pieken en transienten goed weer te kunnen geven.
Gemiddeld luisteren we maar naar 1W om gem. 90dBspl te halen !
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

H&C Hifi

#57
Quote from: Arcenon on November  2, 2013, 16:13:06
Sworn testimonies, nee helaas. Mijn eigen oren, andere car hifi liefhebbers en medewerkers van car hifi zaken. Anyhow, niet echt het punt hier.


Ik wist wel dat je uit de carhifi kwam  ;D
Probleem met de carhifi van tegenwoordig is dat je wel vermogen nodig hebt om het enig sinds te laten spelen.. speakers en vooral de subwoofers hebben vaak een ontzettend laag rendement.. (vroeger was dat in de carhifi wel anders..)
Mensen uit de carhifi kicken vaak gewoon op getallen en stellen zich in een kleine ruimte bloot aan meer dan 130db geluidsdruk.... leuk.. maar gezond is iets anders.
voor fatsoenlijke weergave in huis zonder dagelijkse burenruzie heb je echt niet veel vermogen nodig. en vermogen is absoluut niet evenredig aan kwaliteit.

De klasse D versterkers uit de carhifi leveren vaak vermogen op 1ohm maar stabiliteit van die dingen is dan echt niet super (vervorming van 10% etc.), vaak klinkt het hifi technisch beter wanneer je de versterker op 4ohm laat draaien (meer controle/detail) maar gaat het gewoon (echt maar iets) minder luid omdat er nog maar 1/4e van het vermogen op de woofer staat ..en dat willen de jongens niet  ;D hardheid gaat boven kwaliteit.

Arcenon

#58
Quote from: HcHifi.nl on November  2, 2013, 17:09:18

Ik wist wel dat je uit de carhifi kwam  ;D
Probleem met de carhifi van tegenwoordig is dat je wel vermogen nodig hebt om het enig sinds te laten spelen.. speakers en vooral de subwoofers hebben vaak een ontzettend laag rendement.. (vroeger was dat in de carhifi wel anders..)
Mensen uit de carhifi kicken vaak gewoon op getallen en stellen zich in een kleine ruimte bloot aan meer dan 130db geluidsdruk.... leuk.. maar gezond is iets anders.
voor fatsoenlijke weergave in huis zonder dagelijkse burenruzie heb je echt niet veel vermogen nodig. en vermogen is absoluut niet evenredig aan kwaliteit.

De klasse D versterkers uit de carhifi leveren vaak vermogen op 1ohm maar stabiliteit van die dingen is dan echt niet super (vervorming van 10% etc.), vaak klinkt het hifi technisch beter wanneer je de versterker op 4ohm laat draaien (meer controle/detail) maar gaat het gewoon (echt maar iets) minder luid omdat er nog maar 1/4e van het vermogen op de woofer staat ..en dat willen de jongens niet  ;D hardheid gaat boven kwaliteit.

Ik ben zowel actief thuis als in de auto, altijd wel geluid bezig en met tweaken haha.

Nou je hebt drie verschillende takken van sport haha, sound quality, SQL, SPL. Ik ben zelf van de SQL, vandaar ook mijn keuze voor wat zwaarder geweld qua speakers en versterking. Sound quality is dat tepelstrelende geluidsbeeld waar veel hi-fi liefhebbers hier op het forum naar streven maar wat ook voor duizenden euro's aan materiaal kost. SQL is de leuke middenweg, het moet goed klinken in het gehele hele spectrum maar als het moet kan het ook lekker bumpen zoals dat heet. Overigens ben ik geen hakke takke sjonnie met nike petje en airmax die alleen maar boemboem wilt horen met een el crappo merk als Climax e.d. speakers. Ik ben bekend met de hoge (nep) vermogens van C t/m Z merken etc. Eigenlijk is deze deelvraag in de openingspost gebaseerd op de hoofdvraag van mij zelf hoe ik het maximale uit mijn (huidige) thuis installatie in een home cinema setting kan halen en daarbij dus een versterking kan aanschaffen die later ook een zwaardere set perfect zullen kunnen aansturen.

Aangezien ik dus van de SQL ben, zal ik vast wel wat harder spelen als de gemiddelde mensen hier, de speakers waar ik naar in de toekomst naar zal kijken moeten dan ook over voldoende punch (i love punch) beschikken. Voor alsnog wil ik het maximale dus uit mijn huidige set halen en tevens voorbereid zijn op een toekomstige zwaardere set.


Quote from: AbZ on November  2, 2013, 16:17:02
Subwoofers zijn andere koek maar bij normaal gebruik van moderne speakers (niet moeilijk
qua rendement en impedantieverloop) komt een versterker niet zo snel vermogen tekort.

Duidelijk verhaal.

Quote from: Kingpin on November  2, 2013, 16:37:50
Een versterker van 100W wil niet zeggen dat deze 2x zo luid speelt dan een versterker van 50W, sterker nog, in de praktijk is dit nauwelijks waarneembaar en zit er maar 3dB verschil in op 1 meter afstand.
Hogere vermogens heb je alleen nodig om weergave van pieken en transienten goed weer te kunnen geven.
Gemiddeld luisteren we maar naar 1W om gem. 90dBspl te halen !

Een verdubbeling van wattage zorgt inderdaad van een increase in volume van 3dB, het gaat er mij ook niet perse om hoe hard het kan spelen, de set die ik nu heb staan kan mij ook al doof spelen als het ware. Ik heb het idee dat wanneer bijvoorbeeld in een film er zaken gebeuren, schietpartijen e.d. dat voelbaar moet zijn als punch, dan zou je zeggen dat is bass, klopt voor de helft, de punch komt door zowel de bass als de midbass. Naar mijn ervaring in de car hifi, blijkt dat wanneer je er meer vermogen op zet, de speakers in staat zijn om dus een wat hogere punch te verzorgen.

Bluesound Powernode 2I N330 + Dali Rubicon 6

Erik

Quote from: Kingpin on November  2, 2013, 16:37:50
Een versterker van 100W wil niet zeggen dat deze 2x zo luid speelt dan een versterker van 50W, sterker nog, in de praktijk is dit nauwelijks waarneembaar en zit er maar 3dB verschil in op 1 meter afstand.
Euh elke 3db extra is voor zover ik weet een verdubbeling van het geluid cq 2 x zo luid  :D
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Kingpin

Quote from: Erik on November  2, 2013, 19:12:39
Euh elke 3db extra is voor zover ik weet een verdubbeling van het geluid cq 2 x zo luid  :D
Het oor werkt logaritmisch, hierdoor ervaren we een toename van het geluidsniveau van 3 dB niet als twee keer zo hard. Bij benadering is dat bij 10 dB.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack