Bij DofN: Bacch in tha house!

Gestart door DofN, augustus 13, 2013, 21:32:25

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DofN

#1625
De smoothing (1/12 of 1/24) maakt niet veel uit. Ga in REW naar "ALL SPL", kies dan "Limits" (rechts bovenin) en kies dan: 40 SPL bottom, 100 SPL top, en 1000 links en 25.000 rechts. Ik doe dan hetzelfde en dan krijg je een makkelijker te vergelijken SPL. Oja, en hou de schaal aan op stapjes van 5dB

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Geert (gvc)

Citaat van: DofN op oktober  5, 2021, 10:16:03Misschien zit veel van die ruimtelijkheid die ik bedoel wel net in die regio. Ik heb er ook te weinig verstand van om op basis van de feiten conclusies te trekken. .
Ruimtelijkheid zit niet in een bepaalde frequentieband. Dit is een gevalletje van "door de bomen het bos niet meer zien". Er zit een fout in de frequentiekarateristiek, maar omdat je die niet kan identificeren vertaal je je waarneming naar een ruimtelijk verschil.

Ik vind die dip rond de 1,8kHz bij de D&D's vreemd omdat hij zo breed is. Moest die het resultaat zijn van reflecties dan verwacht ik dat hij smaller zou zijn, maar dat is maar een assumptie. Een fout in DRC kan echter niet als je enkel in het laag corrigeert, tenzij er natuurlijk onbedoeld andere filters actief zijn. Bij twijfel best eens de filters dubbelchecken denk ik. Bij complete twijfel checken met een near field meting.

Als het niet in de filters zit dan wordt het toch proberen luisteren. Het is niet omdat die dip zichtbaar is in de metingen dat je hem echt hoort. Om dat frequentiegebied op het gehoor te beoordelen zou ik zelf gebruik maken van een piano opname, iets klassiek, kamermuziek bijvoorbeeld. Als die dip rond de 1,8kHz echt speelt is dan zal een piano vrij dof klinken, alsof er een deken over ligt.

Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

chansig

Ik kan me nog een moment met de M herinneren waarin of REW of Dutch&Dutch iets raars deed met de filters. Er werden gewoon filters bijverzonnen. Maar geen idee waar op de frequentieband dit gebeurde.

Is ook maar 1keer gebeurd. Daarna nooit meer last van gehad.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Tabcam

Laat je REW automatische de filters uploaden? Dan zou ik ze zeer zeker controleren. En geef je beide luidsprekers dezelfde correctie? Dat was ooit joe Martijn het mij had uitgelegd/voorgedaan (remote). Ik deed het zelf met de hand wat goed te doen was omdat het maar een paar correcties onder de 300 Hz betrof.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

DofN

#1629
Citaat van: Geert (gvc) op oktober  5, 2021, 16:31:29
Ruimtelijkheid zit niet in een bepaalde frequentieband. Dit is een gevalletje van "door de bomen het bos niet meer zien". Er zit een fout in de frequentiekarateristiek, maar omdat je die niet kan identificeren vertaal je je waarneming naar een ruimtelijk verschil.

Ik vind die dip rond de 1,8kHz bij de D&D's vreemd omdat hij zo breed is. Moest die het resultaat zijn van reflecties dan verwacht ik dat hij smaller zou zijn, maar dat is maar een assumptie. Een fout in DRC kan echter niet als je enkel in het laag corrigeert, tenzij er natuurlijk onbedoeld andere filters actief zijn. Bij twijfel best eens de filters dubbelchecken denk ik. Bij complete twijfel checken met een near field meting.

Als het niet in de filters zit dan wordt het toch proberen luisteren. Het is niet omdat die dip zichtbaar is in de metingen dat je hem echt hoort. Om dat frequentiegebied op het gehoor te beoordelen zou ik zelf gebruik maken van een piano opname, iets klassiek, kamermuziek bijvoorbeeld. Als die dip rond de 1,8kHz echt speelt is dan zal een piano vrij dof klinken, alsof er een deken over ligt.
Die check heb ik al wel gedaan. De "hoogste" correctie zit op 170Hz. Dat van die piano ga ik proberen, dank je voor het meedenken.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

DofN

Citaat van: Tabcam op oktober  5, 2021, 16:41:10
Laat je REW automatische de filters uploaden? Dan zou ik ze zeer zeker controleren. En geef je beide luidsprekers dezelfde correctie? Dat was ooit joe Martijn het mij had uitgelegd/voorgedaan (remote). Ik deed het zelf met de hand wat goed te doen was omdat het maar een paar correcties onder de 300 Hz betrof.
Ja automatisch, maar ik controleer wel of ze kloppen. Niets vreemds hier.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

jahtari

#1631
Zo goed?  Smoothing nu op 1/12. en van 50-100db zoals ook op jouw versie :pompom:
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

jahtari

Citaat van: Tabcam op oktober  5, 2021, 16:41:10
En geef je beide luidsprekers dezelfde correctie?
Uhm, ik doe dat ook zo, maar zou het niet beter zijn om elke speaker apart te meten en apart een correctie te geven? Bedenk ik me nu...
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Kwabbernoot

Citaat van: jahtari op oktober  5, 2021, 18:04:16
Uhm, ik doe dat ook zo, maar zou het niet beter zijn om elke speaker apart te meten en apart een correctie te geven? Bedenk ik me nu...
Ik weet niet hoe het bij de 8m gaat maar de 8c meet en regel je in per kanaal.

Groeten...

Geert (gvc)

Citaat van: jahtari op oktober  5, 2021, 18:04:16
Uhm, ik doe dat ook zo, maar zou het niet beter zijn om elke speaker apart te meten en apart een correctie te geven? Bedenk ik me nu...
Dat is de gebruikelijke werkwijze, tenzij je opstelling volledig symmetrisch is.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

jahtari

Citaat van: Kwabbernoot op oktober  5, 2021, 18:07:15
Ik weet niet hoe het bij de 8m gaat maar de 8c meet en regel je in per kanaal.

Groeten...
Kan ook bij de 8m, maar nog nooit zo geprobeerd. Altijd met het gemiddelde gewerkt en dat naar beide speakers gestuurd.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Tabcam

Citaat van: jahtari op oktober  5, 2021, 18:04:16
Uhm, ik doe dat ook zo, maar zou het niet beter zijn om elke speaker apart te meten en apart een correctie te geven? Bedenk ik me nu...
Ligt aan het verschil. Het is beter om veel metingen te hebben en als er niet al teveel verschil zit (vaak zo in het laag en met ruimtemodi), dan is meer metingen beter. Zit er meer dan 10 dB en een in alle metingen per kanaal significant verschil, kan je ook beide apart nemen.

Een mooie controlemeting is de MMM (Movement Microphone Measurement), die veel betere herhaalbaarheid lijkt te geven.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

DofN

Citaat van: jahtari op oktober  5, 2021, 17:54:50
Zo goed?  Smoothing nu op 1/12. en van 50-100db zoals ook op jouw versie :pompom:

Ja, en het is me een raadsel waarom jouw SPL veel smoother is. Misschien heb je een betere akoestiek. Waar heb je meting gedaan? Op je luisterplek?
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

DofN

Heb even een meting gedaan. Schiet mij maar lek. Zelfde mic, zelfde calibratie, zelfde filters, zelfde meetpositie.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

jahtari

#1639
Citaat van: DofN op oktober  5, 2021, 19:34:18
Ja, en het is me een raadsel waarom jouw SPL veel smoother is. Misschien heb je een betere akoestiek. Waar heb je meting gedaan? Op je luisterplek?
Gemeten op de luisterplek en met redelijk veel demping.  :D

Demping aan zijkant (links en rechts 2 panelen van 200x80x10), 1/4 van plafond (5cm akotherm hangend 20cm van plafond) en in de hoek voor links en rechts 5 cm akotherm schuim op hoek dus met ruimte erachter.

Met de 8m (en subwoofer) is dit voor mij redelijk endgame.  :headbanging:

Foto ruimte toegevoegd waar je de panelen kunt zien. Vertekende groothoek.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Geert (gvc)

Citaat van: DofN op oktober  5, 2021, 19:42:51
Heb even een meting gedaan. Schiet mij maar lek. Zelfde mic, zelfde calibratie, zelfde filters, zelfde meetpositie.
Wat moet je met zo'n onbetrouwbare zooi? Zal ik ze voor jou meenemen naar de milieustraat?
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

DofN

Haha ja, ik denk dat ik in het meetproces iets fout gedaan heb. Heb geen andere verklaring.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

jahtari

Je ziet de redelijke perfectie van dutch & dutch.  :worship:
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Bama

Dus nu de Dali's in de verkoop en een beetje glanzend fineer op de D&D plakken?

Geert (gvc)

#1645
Citaat van: jahtari op oktober  5, 2021, 20:02:54
Je ziet de redelijke perfectie van dutch & dutch.  :worship:
De Dali's zijn ook niet zo verkeerd. Wat echt interessant zou zijn is een full range meting van beide, zonder enige correctie. Dan zou je kunnen zien wat de D&D technologie echt betekent.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

jahtari

Citaat van: DofN op oktober  5, 2021, 19:59:39
Haha ja, ik denk dat ik in het meetproces iets fout gedaan heb. Heb geen andere verklaring.
De eerdere meting is als ik het goed zie van voordat je die kurkwand hebt. Of misschien nog andere zaken gedaan?
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

DofN

Citaat van: jahtari op oktober  5, 2021, 20:13:42
De eerdere meting is als ik het goed zie van voordat je die kurkwand hebt. Of misschien nog andere zaken gedaan?

Die kurkwand verklaart niet de verschillen. Ik denk dat ik iets fout gedaan heb in de metingen.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Tabcam

Metingen geven vaak aan wat ik hoor maar niet altijd. Wel een mooiere metinguitkomst. Zou ook het deel van 20-500 Hz interessant vinden. Bij de meeste huiskamers ziet dat er ongecorrigeerd vaak niet best uit. Wie weet gaf dat ook verkeerde EQ-waarden?

Was de eerste meting een gemiddelde van 15-30 metingen en de laatste alleen op de MLP?

Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

DofN

Nee, in mijn herinnering zijn het enkelvoudige metingen op de luisterplek. De gemiddelde metingen bewaar ik op een andere plek op en krijgen een andere naam.

Tot 120 Hz krijg ik het laag van de DD8c's en de Dali's met de subwoofers identiek dmv DSP. Dan profiteren de DD's van hun cardioide afstraalgedrag en zullen de E6's een grilliger SPL hebben, dat hoor ik ook wel. Vervolgens vanaf 1000KhZ meten ze weer ongeveer hetzelfde.

Zodra ik tijd heb zal ik de E6's met de subs nog eens keurig inmeten.

Bedankt voor het meedenken. Zo kom je nog eens ergens.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software