Het Michell "liefhebbers" topic ;-)

Gestart door Cyreg, augustus 11, 2013, 14:53:38

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

clockwork

Ik zal hem eens goed bekijken. De foto is wel sterk vergroot, maar deze is zeker niet origineel. Maar ach, het werkt.....

Inmiddels heb ik de verkoper gemaild en om uitleg gevraagd.
Volgens Steve van Michell zijn er nooit nieuwe DC motoren met een losse voedingskabel geleverd.

Wordt vervolgd..... :confused:
Versterking: Marantz AV8802a, Bel Canto Ref500m, Ref150s & S300
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)
Nordost/ Shunyata bekabeling

Deleted Member 2

Citaat van: clockwork op april 30, 2014, 19:30:32
Ik zal hem eens goed bekijken. De foto is wel sterk vergroot, maar deze is zeker niet origineel. Maar ach, het werkt.....

Inmiddels heb ik de verkoper gemaild en om uitleg gevraagd.
Volgens Steve van Michell zijn er nooit nieuwe DC motoren met een losse voedingskabel geleverd.

Wordt vervolgd..... :confused:

de verdenking dat het een ac motor is wordt sterker

Hoeft geen nadeel te zijn, maar je hebt dan helaas niks aan je nieuwe voeding

garmtz

Wel een kans om met een QC voeding een HEEL goed klinkende Gyro te krijgen... Overigens moet er op de huidige voeding ook te zien zijn of deze AC of DC uitgeeft, toch?

clockwork

Citaat van: Onder013 op april 30, 2014, 19:37:05
de verdenking dat het een ac motor is wordt sterker

Hoeft geen nadeel te zijn, maar je hebt dan helaas niks aan je nieuwe voeding

Helaas, bij mij ook. Dat betekent dan wel dat de speler een stuk ouder is dan voorgespiegeld.  >:(

Citaat van: garmtz op april 30, 2014, 19:41:28
Wel een kans om met een QC voeding een HEEL goed klinkende Gyro te krijgen... Overigens moet er op de huidige voeding ook te zien zijn of deze AC of DC uitgeeft, toch?

Dat is het vreemde. Er staat helemaal niets op de huidige voeding. Alleen: 'only suited for Gyrodec.'

Ik zal de voeding eens nameten of deze ac of dc is, dan weten we het zeker Maar ik ben nu even niet thuis, dus dat moet dan even wachten.
Is zo'n QC voeding overigens nog te verkrijgen?
Versterking: Marantz AV8802a, Bel Canto Ref500m, Ref150s & S300
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)
Nordost/ Shunyata bekabeling

Deleted Member 2

Citaat van: garmtz op april 30, 2014, 19:41:28
Wel een kans om met een QC voeding een HEEL goed klinkende Gyro te krijgen... Overigens moet er op de huidige voeding ook te zien zijn of deze AC of DC uitgeeft, toch?

Op de standaard voeding van mijn Gyro (het meest recente type) is het niet aangegeven.

De bevestiging van de motor aan het motorhuis is voor de ac motor anders dan voor de huidige generatie dc motoren. Rond de as van de ac-motor is een grote geribbelde moer zichtbaar.

garmtz

In ieder geval had mijn standaard AC voeding een male mini-XLR. Hier plugde een female mini-XLR in (duh...) en die kabel zat aan de motor-kant VAST. Hij ging door een doorvoer direct naar de motor.

clockwork

Ik ben inmiddels weer thuis van een weekje Zeeland.

Ik heb de motor eens goed vergeleken met de plaatjes op Internet en heb de spanning op de voeding met mijn multimeter gemeten. Wat blijkt: ik heb hoogstwaarschijnlijk de oudere AC motor (geleverd tot 2001)

Hmm, de verkoper blijft volhouden dat hij hem in 2008 nieuw in doos heeft gekocht van ene Bob van Oostrum die hem weer bij Snijders in Rotterdam zou hebben gehaald. Iemand is hier dus voor het lapje gehouden.....

Ben ik nu ongelukkig? Nee hoor! aangezien de speler er echt als nieuw uitziet en klinkt als een klok. Ik heb alleen waarschijnlijk wel iets teveel betaald.
Nu moet ik alleen bepalen hoe ik nu verder wil. De motor 'upgraden' naar de nieuwere DC motor of de AC motor voorzien van een nieuwe voeding.
Versterking: Marantz AV8802a, Bel Canto Ref500m, Ref150s & S300
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)
Nordost/ Shunyata bekabeling

Deleted Member 2

Citaat van: clockwork op mei  3, 2014, 14:43:54
Ik ben inmiddels weer thuis van een weekje Zeeland.

Ik heb de motor eens goed vergeleken met de plaatjes op Internet en heb de spanning op de voeding met mijn multimeter gemeten. Wat blijkt: ik heb hoogstwaarschijnlijk de oudere AC motor (geleverd tot 2001)

Hmm, de verkoper blijft volhouden dat hij hem in 2008 nieuw in doos heeft gekocht van ene Bob van Oostrum die hem weer bij Snijders in Rotterdam zou hebben gehaald. Iemand is hier dus voor het lapje gehouden.....

Ben ik nu ongelukkig? Nee hoor! aangezien de speler er echt als nieuw uitziet en klinkt als een klok. Ik heb alleen waarschijnlijk wel iets teveel betaald.
Nu moet ik alleen bepalen hoe ik nu verder wil. De motor 'upgraden' naar de nieuwere DC motor of de AC motor voorzien van een nieuwe voeding.

Het blijft een vreemd verhaal. Als het inderdaad een oudere gyro is zijn de veerelementen wellicht ook de oude types. De nieuwe hebben een staaf die uit twee delen bestaat met een kogel in de verbinding. Je kan het bovenste gedeelte dan draaien en het onderste deel van die staaf blijft vast staan.

Zoals ook Garmt al aan gaf kan je met de ac-motor iets heel moois maken samen met de QC-voeding. Wel begrijp ik dat die ac - voedingen schaars zijn. Een dc motor met plaat kost circa €275,- Wellicht dat Olav je verder kan helpen.

Gr
Henk

clockwork

Ik blijf het zelf ook een vreemd verhaal vinden. De verkoper lijkt me eerlijk en ter goeder trouw. Ik zal voor de zekerheid Steve bij Michell nog wat foto's sturen. Die kan wellicht uitsluitsel geven.

Ik heb deze veerelementen. Zijn dat de oude of de nieuwe?


Versterking: Marantz AV8802a, Bel Canto Ref500m, Ref150s & S300
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)
Nordost/ Shunyata bekabeling

Deleted Member 2

Citaat van: clockwork op mei  3, 2014, 16:06:24
Ik blijf het zelf ook een vreemd verhaal vinden. De verkoper lijkt me eerlijk en ter goeder trouw. Ik zal voor de zekerheid Steve bij Michell nog wat foto's sturen. Die kan wellicht uitsluitsel geven.

Ik heb deze veerelementen. Zijn dat de oude of de nieuwe?

Oude

Alles bij elkaar is het beeld wel duidelijk: je hebt een oud type gyro. Je geeft aan er heel blij mee te zijn en dat is het belangrijkste.

Tip: de afstandbussen tussen subchassis en montageplaat voor de arm zijn naar ik aanneem ook van het oude type. Als je tussen de afstandbussen en subchassis en montageplaat een dun wormpje Blu-tack doet ontkoppel je het geheel. Het komt de rust en detailweergave ten goede. Uiteraard de schroeven niet loei vastzetten, maar net aan vast zodat de blu-tack niet helemaal platgedrukt wordt. Wel er voor zorgen dat de montageplaat waterpas staat, net als het plateau.

Gr
Henk

clockwork

Inderdaad duidelijk. En een van ons is om de tuin geleid.  >:(

Dank je voor de tip. Ik zal er eens mee gaan experimenteren.

Versterking: Marantz AV8802a, Bel Canto Ref500m, Ref150s & S300
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)
Nordost/ Shunyata bekabeling

Nahpets

Citaat van: clockwork op mei  3, 2014, 14:43:54
Bob van Oostrum

Rings a bell. Volgens mij een bekende naam in de audio business.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

clockwork

Citaat van: Nahpets op mei  3, 2014, 20:26:58
Rings a bell. Volgens mij een bekende naam in de audio business.

Een goede bekende mag ik hopen? Volgens mij was hij actief in jouw omgeving. Alphen of zo.
Versterking: Marantz AV8802a, Bel Canto Ref500m, Ref150s & S300
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)
Nordost/ Shunyata bekabeling

Nahpets

Wat ik al zei, rings a bell, maar kan hem niet echt plaatsen. Ik kan me niet herinneren dat ik hem ooit ontmoet heb.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

clockwork

Als je hem googled kom je op Xperienced Audio in Alphen. De tent bestaat niet meer.

Versterking: Marantz AV8802a, Bel Canto Ref500m, Ref150s & S300
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)
Nordost/ Shunyata bekabeling

Nahpets

I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

clockwork

Ik ben dus weer terug bij af. :colgate:
De verkoper van de PSU was zo vriendelijk om deze terug te nemen. Echt geweldig! :worship:

Ik heb Steve van Michell gevraagd waar ik zou moeten beginnen met upgraden. Hij adviseert om in elk geval de springs te vervangen voor het nieuwe type. De kosten daarvoor zijn overzichtelijk. Is dat moeilijk om zelf te doen of moet ik daarvoor naar een dealer?

Verder zou ik baat hebben bij een GyroPower Qc power supply maar die zijn niet heel gemakkelijk te vinden.  Ik heb op MP een advertentie geplaatst maar dat geef ik weinig kans. Dus als iemand er een voor me weet, houd ik me aanbevolen. Verder zal ik Ebay etc in de gaten houden. Je weet maar nooit.

Verder blijf ik dagelijks genieten van deze prachtige speler.  :inlove:
Versterking: Marantz AV8802a, Bel Canto Ref500m, Ref150s & S300
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)
Nordost/ Shunyata bekabeling

Deleted Member 2

Citaat van: clockwork op mei 14, 2014, 17:25:00
Ik ben dus weer terug bij af. :colgate:
De verkoper van de PSU was zo vriendelijk om deze terug te nemen. Echt geweldig! :worship:

Ik heb Steve van Michell gevraagd waar ik zou moeten beginnen met upgraden. Hij adviseert om in elk geval de springs te vervangen voor het nieuwe type. De kosten daarvoor zijn overzichtelijk. Is dat moeilijk om zelf te doen of moet ik daarvoor naar een dealer?

Verder zou ik baat hebben bij een GyroPower Qc power supply maar die zijn niet heel gemakkelijk te vinden.  Ik heb op MP een advertentie geplaatst maar dat geef ik weinig kans. Dus als iemand er een voor me weet, houd ik me aanbevolen. Verder zal ik Ebay etc in de gaten houden. Je weet maar nooit.

Verder blijf ik dagelijks genieten van deze prachtige speler.  :inlove:

Helaas is het dus gelopen zoals het zich al aftekende.

De veer met bijbehorende constructie is redelijk simpel te vervangen. Daarna komt het afregelen van de veren. Dat vergt geduld en oefening. Het belangrijkste is dat je de veren allemaal naar de spindel laat neigen. je zal zien dat als je ze monteert, ze niet niet kaars zijn.
Als je de hoogte aftelt moet je circa 2 a 3mm ruimte hebben tussen de vilten ring die op de perspex ster ligt en het sub-chassis. Ik gebruik daar een voelermaatje voor (autogereedschaphandel, ed.). Afstellen doe je met een LP (van het gewicht dat je het meest frequent speelt) en klem op het plateau.
Vervolgens stellen tot je een nagenoeg uitsluitend vertikale "bounce" hebt.

Geef maar een seintje als het nodig is ;)

Voor de voeding kan je ook op het vinylengine forum een advertentie zetten + een vraag in het michell topic.

Succes en groet,

Henk

clockwork

Ach, 'helaas' valt ook wel weer mee. Valt onder het risico van tweedehands kopen zullen we maar zeggen.  :confused:

Dank je voor de uitleg en het aanbod. Ik zal dat zeker onthouden. Als ik het wat minder druk heb zal ik een bestelling voor een setje nieuwe vering plaatsen en een advertentie plaatsen op vinylengine.

Versterking: Marantz AV8802a, Bel Canto Ref500m, Ref150s & S300
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)
Nordost/ Shunyata bekabeling

Deleted Member 2

Citaat van: clockwork op mei 14, 2014, 20:37:03
Ach, 'helaas' valt ook wel weer mee. Valt onder het risico van tweedehands kopen zullen we maar zeggen.  :confused:

Dank je voor de uitleg en het aanbod. Ik zal dat zeker onthouden. Als ik het wat minder druk heb zal ik een bestelling voor een setje nieuwe vering plaatsen en een advertentie plaatsen op vinylengine.

Of besluiten dat goed, goed genoeg is....... ;)

clockwork

Citaat van: Onder013 op mei 14, 2014, 20:40:33
Of besluiten dat goed, goed genoeg is....... ;)

:colgate:
Tsja, dat is het nadeel van een platenspeler. Je blijft dat stemmetje horen dat zegt: 'het kan beterrrrrrr.'  Ik blijf die opmerking van Garmt over een 'echt goed klinkende Gyro' voor me zien....

Een streamer zet je neer en dat is het dan. Ten minste, zo werkt het bij mij.

Ik slaap er nog wel een paar nachtjes over. :closedeyes:
Versterking: Marantz AV8802a, Bel Canto Ref500m, Ref150s & S300
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)
Nordost/ Shunyata bekabeling

clockwork

Heeft iemand een idee wat een Gyropower QC redelijkerwijs zou moeten kosten?
De kriebel blijft namelijk opspelen.....  :eh:
Versterking: Marantz AV8802a, Bel Canto Ref500m, Ref150s & S300
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)
Nordost/ Shunyata bekabeling

Deleted Member 2

Citaat van: clockwork op mei 23, 2014, 10:14:43
Heeft iemand een idee wat een Gyropower QC redelijkerwijs zou moeten kosten?
De kriebel blijft namelijk opspelen.....  :eh:

Heb je al eens contact gehad met Olaf van number4audio Telefoon 010-2810405?

clockwork

Citaat van: Onder013 op mei 23, 2014, 10:36:34
Heb je al eens contact gehad met Olaf van number4audio Telefoon 010-2810405?

Nee. Heeft die er een liggen?  :)
Versterking: Marantz AV8802a, Bel Canto Ref500m, Ref150s & S300
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)
Nordost/ Shunyata bekabeling

Robiwan

#124
Citaat van: clockwork op mei 14, 2014, 21:32:13
:colgate:
Tsja, dat is het nadeel van een platenspeler. Je blijft dat stemmetje horen dat zegt: 'het kan beterrrrrrr.'  Ik blijf die opmerking van Garmt over een 'echt goed klinkende Gyro' voor me zien....

Een streamer zet je neer en dat is het dan. Ten minste, zo werkt het bij mij.

Ik slaap er nog wel een paar nachtjes over. :closedeyes:

Je kan van alles veranderen aan een draaitafel, dat maakt het aan de ene kant ook leuk maar het geeft ook onrust. Daarnaast is er ook nog sprake van slijtage en andere narigheid e.d. en het echt goed afstellen/tunen van een tafel is erg belangrijk. Kortom puur rationeel gezien is het eigenlijk behoorlijk afzien met een platendraaiert :D

Dit soort dingen spoken bij mij een paar keer per jaar door m'n hoofd of het me allemaal wel waard is. Zal ik de hele vinyl zooi verkopen (helaas altijd met verlies) en volledig overstappen op het stabiele digitaal en z'n gebruiksgemak of ga ik de draaitafel en al mijn in de loop van 25 jaar verzamelde lp's toch missen? Na het opzetten van een mooie plaat kom ik gelukkig toch telkens tot de conclusie dat het doodzonde zou zijn om dat te doen :), maar toch het blijft bij me knagen :crazy: :D.

En NEEEE het ligt niet aan de LP12 of aan Naim, dat gevoel heb ik eigenlijk met al m'n voorgaande draaitafels ondervonden, soort haat/liefde verhouding, m'n hart zegt ja m'n verstand ik weet het niet ;) Kortom ook een dure tafel neemt bij mij niet meteen die onrust weg.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | Rega P2+Carbon mm | Naim Stageline N + Flatcap 2x | Neat Motive SX2