Het Linn Sondek LP12 'liefhebbers' topic

Gestart door raindog, augustus 9, 2013, 23:13:16

Vorige topic - Volgende topic

bmateijsen

Citaat van: Graphtuner op juni 11, 2024, 11:22:27hoe komt het eigenlijk dat de nieuwste LP12 zo belachelijk veel duurder is dan vroeger? Zijn die dan ook belachelijk veel beter? Vind het zo moeilijk een "zicht" te krijgen in die speler... té veel upgrades met soms hele hoge prijzen enzo. Vaak wel prachtig met de juiste plint  :wub:

De LP12 bestaat al 50 jaar.... Dus wat is vroeger?

En ja, er is heel veel veranderd, dat is het mooie van een LP12. Je kan upgraden, geen must en alle LP12's zijn te upgraden naar de huidige specificaties.

Graphtuner

toen ik 6(of iets langer al) jaar geleden in de markt was voor een platenspeler toen had je een LP12 voor 4k ofzo als ik het mij goed herinner? Maar de nieuwprijs nu ligt vele malen hoger zag ik laatst op een website... dus vroeg ik me af of het over een totaal nieuw design (intern) ging of niet...
Klipsch Heresy II / Mcintosh C2600 / Mcintosh MC275 / VPI Classic / Koetsu black / Astin Trew AT3500plus / Auralic Aries mini

bmateijsen

Citaat van: Graphtuner op juni 13, 2024, 11:14:04toen ik 6(of iets langer al) jaar geleden in de markt was voor een platenspeler toen had je een LP12 voor 4k ofzo als ik het mij goed herinner? Maar de nieuwprijs nu ligt vele malen hoger zag ik laatst op een website... dus vroeg ik me af of het over een totaal nieuw design (intern) ging of niet...

De Majik LP12 is 4485 euro op dit moment (zie ook deze prijslijst)

Er zijn wel een aantal nieuwe producten bij de LP12 (Karousel, Arko, etc).

Graphtuner

dan zal ik me ergens vergist hebben denk ik... ik zag laatste op een site de LP12 als basis configuaratie staan voor 12k... snapte er niks van, zal niet correct geweest zijn dus  ;)
Klipsch Heresy II / Mcintosh C2600 / Mcintosh MC275 / VPI Classic / Koetsu black / Astin Trew AT3500plus / Auralic Aries mini

ElpeeTwaalf

Ik zat/zit eigenlijk met dezelfde dubio, kan net zo goed mijn huidige LP12 verkopen, wat bijbetalen en krijg daar een compleet nieuwe LP12 met garantie voor terug, met nieuwe Krane arm en met een element twv. €780 (Adikt MM).

De Majik schijnt ook al met een Karousel af fabriek te komen, dus eigenlijk ben ik goedkoper uit om een Majik LP12 te kopen dan mijn eigen LP12 verder te gaan upgraden...het enige is wat ik dan downgrade is dat ik de Hercules en Trampolin kwijt ben, daar de Majik zo te zien eigenlijk met een Basik synchroon-PSU komt en met een eigen 'solid base'.

Denk dat dit ook voor de meeste oude LP12's zal gelden, het is goedkoper om een geheel nieuwe te kopen dan te upgraden...of helemaal stoppen met LINN omdat het enkel blijft kriebelen :-{

Mediator

Mijn tweede draaitafel was een Linn Basic. Gekocht niet zo lang nadat die uitkwam. Ik lees nu over de nieuwste LP12 de klimax. Deze zet direct na het element het signaal om in digitaal en past RIAA correctie toe. Tja wat moet ik daar van vinden. De prijs is zoals zoveel top apparatuur tegenwoordig hoog. Zo'n 38.000 euro. Genoeg apparatuur tegenwoordig waarmee je een huis kunt financieren.
Gruppo Richercha Audio Alta Fedeltà ❤️

addesmo

38k=garagebox ;)
Maar ben het wel met je eens, ik geef dat niet uit aan een draaitafel. En zeker niet aan eentje die het digitaal gaat maken.
Kan trouwens veel goedkoper met een digitaal element van Ds-Audio!

ruud2

Citaat van: Mediator op december 20, 2025, 10:13:20Mijn tweede draaitafel was een Linn Basic. Gekocht niet zo lang nadat die uitkwam. Ik lees nu over de nieuwste LP12 de klimax. Deze zet direct na het element het signaal om in digitaal en past RIAA correctie toe. Tja wat moet ik daar van vinden. De prijs is zoals zoveel top apparatuur tegenwoordig hoog. Zo'n 38.000 euro. Genoeg apparatuur tegenwoordig waarmee je een huis kunt financieren.

vreemd genoeg in Belgie heel veel goedkoper, maar nog geld genoeg.
verwacht voor dat geld ook wel wat meer exotische uitstraling.
Niets is moeilijk voor degene die het zelf niet hoeft te doen....

Mediator

Het valt sowieso op dat veel top apparatuur een behoorlijk vermogen kost. Los van of dat nu Linn is of wat anders. Wel in het verleden een heel gpede ervaring gehad op een hifishow met Linn en de LP12. Echt supermooi geluid en muzikaal tot in de poriën. Voor de meesten zal een set samenstellen met topapoaratuur niet tot de mogelijkheden behoren. Hoeft ook niet. Voor mij is er echt wel een grens bij de meerwaarde op een bepaalt niveau.

ruud2

nog even teruggezocht ,met Urica MC II element.

linn.jpg

Niets is moeilijk voor degene die het zelf niet hoeft te doen....

marcush

Sinds 2014 ben ik in het gelukkige bezit van een LP12. Al jaren was ik liefhebber van Nottingham Analogue, maar had altijd een sluimerende wens om ooit eens een LP12 in huis te hebben. De techniek, het no-nonsense klassieke uiterlijk en het "muzikale" karakter bleven trekken. Bij mijn zoektocht naar een eerste serieuze platenspeler - als opvolger van mijn Dual basisspeler - vele jaren ervóór, had een full blown Naim-LP12 (Aro arm en Armageddon power supply) veel indruk gemaakt. Ver buiten mijn budget viel dit af en kwam er een Nottingham Spacedeck in huis.

Zo'n 12 jaar geleden kwam het er dan toch van en liep ik tegen een fraai oudje aan uit de jaren 80 met Hercules voeding, Ittok II arm en een mooi Supex element.

Al die jaren veel plezier aan beleefd en - hoewel af en toe wel eens wat LP12 demo's en vergelijkingen bijgewoond - eigenlijk nooit enige neiging gehad tot één van de vele mogelijke upgrades.

Tot begin dit jaar ik bij een LP12 show geprikkeld werd en vond dat ik mezelf na 12 (ach, toch een bijzonder getal in deze context  ::) ) jaar wel een upgrade mocht toestaan.

Dus het inwinnen van informatie over de diverse upgrades werd geïntensiveerd. Door 'kenners' werd het Karousel lager als eerste stap en no-brainer geadviseerd. Een andere mogelijkheid zou een upgrade van de voeding naar een Lingo 4 zijn. Aangezien de Karousel niet samen gaat met een Hercules voeding (te weinig ruimte beschikbaar), zou dit sowieso gepaard moeten gaan met een andere (Lingo) voeding. Een combi Karousel / Lingo 4 leek daarmee voor de hand. En als je de speler dan toch moet demonteren en weer opbouwen, zou een Kore subchassis meteen erbij ingebouwd kunnen worden. Al met al een paar serieuze aanpassingen, ook vwb de kosten.

Dit leidde tot de gedachte dat een tweedehands LP12 met (een deel van) de gewenste upgrades al aan boord vermoedelijk een stuk goedkoper zou uitpakken. Tweedehands LP12's komen weliswaar regelmatig voorbij, eentje met de gewenste opties wat minder.

Ik had wat gevonden, met Lingo 4 en mooie plinth. Echter niet naast de deur (redelijk eindje Duitsland inrijden) en er zou nog een Karousel met Kore ingebouwd moeten worden en mijn Ittok arm overgezet. Alles had ik afgestemd met Jan Verlegh, die me terzijde stond met advies. Juist op dat moment liep ik aan tegen een exemplaar met nog uitgebreidere specs (Radikal DC voeding/motor, Keel subchassis, Ekos arm, Tiger Paw Khan topplaat, Booplinth en een deftig Shelter Accord MC element).

En voor een prijs die weliswaar hoger was dan de door mij gevonden Lingo 4 combi + aanpassingen, maar slechts gering.  En met hele historie aan facturen erbij. Het bleek dat Jan dit exemplaar goed kende, want zelf grotendeels geleverd en opgebouwd.

Hoewel het mezelf toegekende budget hiermee wel enigszins werd overschreden, vond ik het toch meer dan de moeite om het exemplaar te gaan beluisteren. En luisteren leidt dan natuurlijk tot meer.

Inmiddels ben ik met de speler én wat lokale lekkernijen naar Jan getogen voor een onderhoudsbeurt. Gezien zijn vele vrijblijvende adviezen was dat wel het minste wat ik kon doen. Hij heeft de speler weer helemaal top afgesteld.

En nu is het weer heerlijk plaatjes draaien. Daar waar ik verschillen tussen apparatuur vaak marginaal vind, zijn de verschillen tov mijn oude LP12 best groot te noemen. Het is grootser, ruimtelijker met een duidelijke verbetering in het laag. En het belangrijkste: met behoud van het 'muzikale' en innemende karakter.

SpaceJS

@marcush Mooi voor elkaar zo, ik heb er zelf ook al jaren één met iets oudere upgrades (Cirkus, trampoline, vahlhalla) en geen lingo maar draai te weinig plaatjes om zo´n upgrade te doen.
Meridian 861v4, Mark and Levinson No. 29,  2 * Linn LK85 , meridian G98,  meridian UHD722, Linn LP12, Musical Fidelity X-LPS v3, Empire vandenhul MC1000 , Marantz UD 5005, NVidia shield, Roon endpoint, Thiel CS2.4,  Thiel CS1.6 rear, Audio Physic Celcius centre, Rel Quake Sub

Mediator

Mooi verhaal van je zoektocht. Vroeger op shows frequent naar de LP12 geluisterd en het zakte nooit door een ondergrens. Één show meegemaakt waar ik enorm onder de indruk was toen men van een goede set naar een destijds nieuwe topset schakelde. Je merkte meteen dat er iets geweldig goed ging. Het zijn van die mooie ervaringen die je niet vergeet.

marcush

De 'nieuwe' LP12 staat hier inmiddels bijna vier weken en in die periode één dagje de streamer aangehad om naar de radio te luisteren. Verder alleen maar plaatjes gedraaid op de LP12. Of het nu geweldige opnames zijn of lo-fi rock 'rommel', gewoon verslavend!

Martin!!!

Ik ken de vorige eigenaaar van deze speler (helaas overleden) daar heb je een hele mooie draaitafel aan Marcush, veel plezier ervan!
mainly British stuff

marcush

Oh? Dat is dan heel recent. Een paar maanden geleden nog contact gehad met hem (indirect via dealer).