swordfish103 --> upgrade naar surround (incl. SVS PB12)

Gestart door swordfish103, juli 26, 2013, 18:20:16

Vorige topic - Volgende topic

swordfish103

Citaat van: Rha007 op juli 28, 2013, 16:40:16
De cm9's kan je idd een serieuze upgrade noemen  ;D
Gefeliciteerd met deze aanwinst.

Ho ho, ze zijn nog niet van mij.
Eigenlijk zou ik vanavond bij Eddye gaan luisteren, maar door mijn 'gezondheid' (groot woord in dit geval) lukt dat niet.
Hopelijk lukt het aanstaande dinsdagavond WEL  :music:
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts"

TV: LG 65G1RLA | AVR: Denon AVC-X6700H | Fronts & Rears: Tannoy DC4 signature | Center: Tannoy LCR4 signature | Sub: SVS SB-3000

Rha007

Ow, solly. Dacht dat de luistersessie al geweest was.
Marantz: pm15s2 LE - sr7005 - ud5005 Focal: 826W - 706V - CC700V Audiolab: Q-dac  Sonos: ZP90 met Ultimo mod  REL: T5 Panasonic: 55ST50[/b]

Eddye

Citaat van: swordfish103 op juli 28, 2013, 16:48:17

Ho ho, ze zijn nog niet van mij.
Eigenlijk zou ik vanavond bij Eddye gaan luisteren, maar door mijn 'gezondheid' (groot woord in dit geval) lukt dat niet.
Hopelijk lukt het aanstaande dinsdagavond WEL  :music:
No worries, ze lopen niet uit zichzelf weg. En de deur doe ik toch op slot als ik er niet ben ;D
Devialet 200
Bowers & Wilkins 805 Diamond
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005

Eddye

Nick, veel plezier met de CM9's. Volgens mij gaat het prima passen in jullie leuke appartement.  :pompom:
Devialet 200
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005

Rha007

Marantz: pm15s2 LE - sr7005 - ud5005 Focal: 826W - 706V - CC700V Audiolab: Q-dac  Sonos: ZP90 met Ultimo mod  REL: T5 Panasonic: 55ST50[/b]

swordfish103

NU zijn de CM9 wel van mij en gisteren heeft Eddye geholpen met het verhuizen van de luidsprekers.
Dankjewel Eddye. Met z'n 2en goed te doen, in m'n eentje worden die trappen dan ineens wel erg hoog! Nogmaals bedankt  :clapping:
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts"

TV: LG 65G1RLA | AVR: Denon AVC-X6700H | Fronts & Rears: Tannoy DC4 signature | Center: Tannoy LCR4 signature | Sub: SVS SB-3000

frank2

EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra / Auralic Aries S1+PSU/Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/ USB: ms audio
SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

swordfish103

*kuch* ze staan nog halverwege de woonkamer.

Vanavond zal ik ze goed opstellen. Dan komen de spikes met cupjes er ook onder.
Gisteren was het al vrij laat en zat mijn vriendin midden in een film/serie.
Ach, als ik met geven & nemen voor elkaar krijg om m'n audio te upgraden, prima!

Vanavond of morgen volgt een foto update  ;)

Markus2

Mooi, gefeliciteerd,!
Geniet van de nieuwe aanwinst(en).

Mark :)

johan d

Citaat van: swordfish103 op juli 28, 2013, 16:05:10Echter was haar opvolgende vraag: en waar gaan de boxen die je nu hebt heen? Toen ik als antwoord gaf: naar achteren, naast de bank. Kreeg ik een verontrustende blik te zien.
M.a.w. ik zal nog tot halverwege september 2.1 blijven spelen. Wij zijn dan terug van vakantie en kan ik haar weer mentaal voorbereiden.
Mocht dat niet lukken, mag je me altijd en pm sturen  ;) lichte interesse in 2de hands 685's

Raymond187

swordfish103

Dank jullie wel, ik zal er zeker van genieten. Doe inmiddels ook een jaar of 4-5 met de B&W 685. Ik heb ze gehaald in de week dat ze geïntroduceerd werden.

@ Johan D:
Dat zal ik zeker in mijn achterhoofd houden.
Op termijn zouden ze vanwege de looks sowieso vervangen worden door de CM5, maar daar heb ik nu het geld niet voor over.

W.Otter

dit topic gaat in rap tempo! met de verkoop van Eddy's CM9's gelijk een nieuw lid erbij  :D
leuk om te zien dat er iemand is met vrijwel dezelfde historie, smaak en leeftijd.
mooi appartement en mooie spullen!

ik denk dat het wel mee gaat vallen met de roomgain en de CM9's. Ik had ze hiervoor in een 4x4 kamertje en dat was inderdaad net iets teveel van het goede. Nu staan ze in een woonkamer van 10x6 en komen ze eigenlijk iets te kort om de hele kamer van druk te voorzien.

heel veel plezier met het aansluiten/beluisteren van de juweeltjes  :coffee: ik zie de fotos graag verschijnen :thumbs-up:
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

W.Otter

Citaat van: swordfish103 op juli 26, 2013, 23:04:42

Dan in eerste instantie m'n 685 als rear en een CMC2 als center.
Daarna komen de CM2 nog wel eens als rear.

Als sub wordt het een DIY of BK XXLS400 front firing.

CM5 bedoel je? helaas heb ik net de CMC2 van Eddy voor je neus weggekaapt :D wie weet komt mijn BK op korte termijn nog wel eens te koop..
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

swordfish103

Sorry, typo. De CM5 bedoelde ik voor achter inderdaad.
Helaas was je mij voor ja. Een center mis ik namelijk wel als ik met een 2.1 systeem films kijk.

Door mijn meubel staan de luidsprekers ca. 2,5 meter uit elkaar aardig ver toe-in.
Dan wordt je sweetspot kleiner, maar klinkt het met muziek toch goed. Met films mis ik dan de dialogen die vanuit het midden komen. Daardoor is het soms lastiger te verstaan.

Is je BK highgloss black, of de standaard ash black? (In beide gevallen mag je me alsnog PM'en bij verkoop hoor)

W.Otter

high gloss uiteraard :headbanging:

mijn cm9's staan ook zo'n 2,5 meter uit elkaar en met muziek is dat prima maar gister keek ik een film waar ik het toch miste, gelukkig heb ik de pre/pro en center al nu alleen nog een meubel en eindversterking om het te kunnen plaatsen en laten spelen.

eerst de eindversterking en dan moet er nog geld over zijn voor een Velodyne spl1500r dus reken maar niet dat dit snel gaat gebeuren  :D die dingen gaan sowieso as warme broodjes..

johan d

Citaat van: swordfish103 op augustus  1, 2013, 12:36:49
Een center mis ik namelijk wel als ik met een 2.1 systeem films kijk. Met films mis ik dan de dialogen die vanuit het midden komen. Daardoor is het soms lastiger te verstaan.
Ik speel gewoon stereo, maar die dialogen bij films komen bij mij toch mooi over, je moet natuurlijk niet aan een zijkant gaan film kijken, maar gewoon tussen je 2 fronts... dan nog een gemis?

swordfish103

Ja dan nog zeker een gemis.
Maar dat ligt heel soms ook aan een slechte 5.1 downmix naar 2.0
Het is gewoon merkbaar dat er luidspreker in het midden onder de tv staat.

Met muziek nergens last van hoor, het zijn puur de dialogen in films. Heb zelf ook wel een gevoelig en accuraat gehoor, en als je dan ook nog eens het verschil met/zonder kent dan merk je het zeer snel.

swordfish103

Wow, even het stof van mijn eigen topic afblazen....  :blush:
Heb vooral kunnen loeren naar andere systemen en discussies hier, maar heb dit topic niet eens geüpdate.

De B&W CM9 staan al een tijdje te spelen in de woonkamer. Na wat spelen met de opstelling: van de muur af plaatsen, juist er naar toe schuiven, meer toe-in links heb ik eindelijk een redelijk goede sweet-spot voor mijzelf gevonden.
Helaas heb ik door drukte weinig tijd om 's avonds lekker een cdtje te beluisteren. Dan wilt mijn vriendin liever een serie of film kijken....

Daarom ga ik vanavond naar Ralf (RA subs) toe om zijn Onkyo TX-NR3008 op te halen. Tegelijkertijd zal er gesproken worden over een BK XXLS400 FF in highgloss black.
De huidige subwoofer is de BK Gemini, welke erg 'muzikaal' is. Ook op de CM9 (die overigens niet erg laag gaan) is het een subtiele aanvulling bij muziek. Voor films is hij echter enkele maten te klein. Ik heb ook het oude model, de Gemini I met een 8" subwoofer.

Vervolgens houd ik mijn ogen open voor een B&W CMC-2... Tips zijn welkom  :D
Zodra de kerstboom weg is ga ik mijn B&W 685 naar achter schuiven.

Ik ben zeer, zeer benieuwd hoe de 3008 zich houd op stereo gebied. Ook het verschil met bi-amp ben ik benieuwd naar, dit heeft mij in een AVR nog nooit kunnen overtuigen dus ik ben sceptisch.

Foto's volgen dit weekend !

Eddye

Toch naar surround? Van de zomer zei je nog dat dat niet mocht ;)
Leuk hoor, ik zie de foto's wel verschijnen, ik ben benieuwd!
Devialet 200

swordfish103

Haha het "mag" nog steeds niet...
Maar de Onkyo heb ik zojuist opgehaald bij Ralf.
De Onkyo geeft tenminste de mogelijkheid tot uitbreiden. Met Ralf ook nog wat besproken over kleine (dus qua drivers niet matchende) rears en in hoeverre ADSY XT32 dit kan "compenseren".
Geeft stof tot nadenken en mogelijk wat experimenten met zelfbouw o.b.v. bijvoorbeeld een Alpair of Fountek breedbander.

Zondag kan ik de Onkyo opstellen en misschien al wat testen met de 685 als rears.

Maro

Feli met de Onkyo. Heb deze 3008 ook gehad. Gaat je vast en zeker bevallen. Is gewoon een beest van een receiver die in zowel stereo als HT een absolute topper is.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 818v3 * DSP 7200 -  Roon
Mancave : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Thorens TD-403 DD * Fezz Gaia * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE - JVC DLA X7500 Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

RobertVanWoerden

swordfish103

Zoals beloofd een aantal fotootjes.
Excuses voor de crappy telefoonkwaliteit  :-[. M'n DSLR heb ik nog op m'n werk liggen, foolish me.

Allereerst...
Foto met de TV aan de muur en met de B&W CM9:

De Onkyo TX-NR3008 zie je al op de grond staan, wachtend om de positie van de Advance Acoustic MAP305 over te nemen.

Naast de linker CM9 staat de BK Gemini MKI (dus de 8" versie) opgesteld.

Deze heb ik vandaag op de Auralex Subdude HD geplaatst. Bij mij is de verandering zeer, zeer positief.
De Gemini is downfiring en ondanks de PVC vloer merkte ik toch dat er teveel trillingen werden doorgegeven. Bijvoorbeeld in het deurkozijn was dit goed te voelen.
De sublaag weergave (lowpass staat op 45Hz) is enorm verbeterd op de zitpositie. Het laag is duidelijk strakker (en sneller) geworden en de output lijkt verbeterd. Al met al zorgt het voor een betere integratie met de 2 fronts.
Aangezien hij op de high-level input is aangesloten krijgen de CM9 dus ook nog een full range signaal. Dit is in de advance acoustic niet te regelen, zoals bij velen stereo versterkers.

Vanaf mijn zitpositie zie ik dit.. en nee de tv hangt niet scheef, dat is gezichtsbedrog:

Dit is mijn zitpositie (de bank tegen de muur aan ofcourse):

Waar nu een 'sierbloem' in een glazen vaas staat (achter de driepoot lamp) zou een rear kunnen staan en op de plek van de kerstboom.
De B&W 685 kunnen dan op hun standaard (Atacama Nexus) wel enige afstand tot de bank houden, maar ze kunnen niet verder achter de bank staan. Het is geen optie om de bank van de muur te halen!

Niet audio-gerelateerd:
Helaas is Logan (de grijze Somali kater) op 1 jarige leeftijd door onbekende oorzaak overleden  :unhappy:
Zijn jongere broertje Cooper is nog wel bij ons. Om hem niet teveel alleen te laten zijn, komt zijn moeder vanaf volgende week bij ons wonen.
Dan hebben we dus weer 2 volbloed Somali katten (1 kater, 1 poes), in de beige/creme kleur.

swordfish103

Ondanks dat er geen activiteit in mijn topic is geweest, schop ik hem toch maar omhoog met diverse updates....

Er is nogal wat gewijzigd:
Advance Acoustic MAP305DAII --> Onkyo TX-NR3008
B&W 685 als surrounds/rears geplaatst
BK Gemini --> SVS PB12-NSD

Ik merkte dat ik steeds minder naar stereo muziek luisterde en als ik dat deed was het meer op de achtergrond. Daarentegen werden er meer- en meer films en series gekeken. Het koste wat moeite, maar vriendinlief ging akkoord met de 685 naast de bank.
Om naar surround te kunnen upgraden kwam allereerst de Onkyo.

Toen wilde ik eigenlijk een CMC2 aanschaffen. Maar na diverse malen naast de post gepist te hebben, exemplaren in zogenaamde 'nieuwstaat' afgewezen te hebben en een Duitser die het pakket niet op de post kreeg..... kwam plots GPO met z'n SVS PB12-NSD te koop. Daar moest ik snel bij zijn, want wat een beest is dat  :devil:

Nogmaals bedankt voor de demo thuis GPO. Helaas heb ik niet de ruimte om het met de driver naar mij toe te plaatsen, want dan kun je er niet meer langs op lopen, bakbeest.
M'n vriendin schrok wel van het formaat, maar vooralsnog staat de subwoofer nog naast de linker front. Mocht zij het echt niet meer kunnen aanzien, ga ik proberen of ik hem goed spelend naast de bank krijg.

Overview by swordfish103, on Flickr

B&W 685 surrounds by swordfish103, on Flickr

Onkyo TX-NR3008 by swordfish103, on Flickr

B&W CM9 + SVS PB12-NSD by swordfish103, on Flickr

Qua akoestiek:
Zoals jullie kunnen zien is het vrij strak ingericht.
Helaas benut mijn vriendin haar veto om het koeienkleed te houden, daarmee is een hoogpolig tapijt out of the question.

Ook hangt er nog steeds geen fatsoenlijke lamp / plafonnière. Ik wil eigenlijk zelf een strakke vierkante hanglamp maken, mogelijk gecombineerd met wat dempingsmaterialen (om te testen).

T.z.t. komt er een grote stoffen hoekbank, maar dat is niet de hoogste prioriteit.
Wel worden de 2 tafels vervangen door een steigerhouten DIY exemplaar.
Dit steigerhout wil ik ook op de plek van het zebra canvas terug laten komen. Dan komt daar een enorm canvasdoek te hangen in een steigerhouten lijst.

Wellicht dat grotere kussens en een stoffen hocker ook nog wat helpen.
Ook het vervangen van de kaartenstandaard door een gevulde boekenkast is een optie (maar heeft niet mijn voorkeur).

Heeft iemand anders nog ideeën, zonder alles radicaal om te gooien?