CEC TL51x LAMPIZATOR modificatie

Gestart door Mordante, juni 22, 2013, 18:04:03

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mordante

Al surfend over het net kwam ik voor mij loopwerk een modificatie tegen.

http://lampizator.eu/LAMPIZATOR/REFERENCES/cec51/cectl51x.html

Is er iemand die kan zeggen of dit een zinnige modificatie is? Wat ik mij ook afvroeg is of deze mod alleen werkt als je de spdif uitgang gebruikt.  Als ik het artikel goed lees is de SPdif uitgang ook voor de mod beter dan de AES/ebu. Het is mij alleen niet duidelijk of de geld voor de optische of coax.

Kan iemand hier wat zinnigs over zeggen? Is er iemand die deze mod zou kunnen uitvoeren en wat zou dat kosten?

Audiofiel

Deze mod zal een verbetering geven op alle uitgangen.

Ik denk dat het grootste probleem met deze mod uitvoeren is dat er een risico aan als zit. Je zult niet gauw iemand vinden die het voor een leuke prijs wil doen en ook garantie geeft (dat de speler op termijn goed blijft werken)...

Dat gezegd zou ik het aan mijn eigen speler zo durven doen. Maar liever niet aan die van een ander. :-\
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Midcall

Hou er ook rekening mee dat mods bijna altijd een waardevermindering zijn, ongeacht de hoogte van investering voor de betreffende modificatie. In verreweg de meeste gevallen brengt een ongemodificeerd apparaat meer op dan een gemodificeerde, dus je moet er wel zeker van zijn dat de modificatie je brengt wat je zoekt.
GoldenEar Triton Reference - Audio Research Reference 5SE - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 75 - Denafrips Terminator - Mano Ultra MkIII Farad - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Black Label XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Callas Audio Clamprack - Sony VPL-VW590ES - Yamaha CX-A5000 - 4x Infinity Renaissance 90 (surround and rears) - XTZ A2-400 - NBS Statement XLR - Korsun D9

Mordante

Citaat van: Audiofiel op juni 22, 2013, 23:02:12
Deze mod zal een verbetering geven op alle uitgangen.

Ik denk dat het grootste probleem met deze mod uitvoeren is dat er een risico aan als zit. Je zult niet gauw iemand vinden die het voor een leuke prijs wil doen en ook garantie geeft (dat de speler op termijn goed blijft werken)...

Dat gezegd zou ik het aan mijn eigen speler zo durven doen. Maar liever niet aan die van een ander. :-\

Ik begrijp dat je liever niet aan de speler van een ander aanpast, want wat als het mis gaat.

Citaat van: Midcall op juni 22, 2013, 23:48:15
Hou er ook rekening mee dat mods bijna altijd een waardevermindering zijn, ongeacht de hoogte van investering voor de betreffende modificatie. In verreweg de meeste gevallen brengt een ongemodificeerd apparaat meer op dan een gemodificeerde, dus je moet er wel zeker van zijn dat de modificatie je brengt wat je zoekt.

De waarde vermindering kan ik niet mee zitten. Een tweedehands loopwerk levert in de het streaming tijdperk niks meer op. Ik zat eventueel te denk om Triple M Audio om een offerte te vragen. De materiaal kosten materiaal zal meevallen niet meer dan €50 als ik moet schatten. Het is denk ik geen uur werk voor iemand met veel ervaring. Maar dat is moeilijk in te schatten.

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Audiofiel

Citaat van: Mordante op juni 23, 2013, 00:10:10
Ik begrijp dat je liever niet aan de speler van een ander aanpast, want wat als het mis gaat.

Voor veel andere modificaties zie ik geen probleem, maar op de foto's zie je dat er soms nauwelijks plek is voor de extra Oscons. Eén druppeltje soldeer teveel en je PCB is misschien naar de kl*te. Vandaar dat ik zei dat ik niet verwacht dat iemand het wil doen zonder het risico van problemen bij de eigenaar te leggen.

Citaat van: Mordante op juni 23, 2013, 00:10:10
De materiaal kosten materiaal zal meevallen niet meer dan €50 als ik moet schatten. Het is denk ik geen uur werk voor iemand met veel ervaring. Maar dat is moeilijk in te schatten.

Als je het zelf niet kunt doen, kun je ook niet inschatten of het minder dan een uur werk is. ;)


Ik schat dat je eerder op het dubbele moet rekenen.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

S@m

Citaat van: Audiofiel op juni 22, 2013, 23:02:12
Deze mod zal een verbetering geven op alle uitgangen.


Welke verbetering zal deze mod geven op enkel een loopwerk denk je..?

Audiofiel

Citaat van: S@m op juni 23, 2013, 12:09:25
Welke verbetering zal deze mod geven op enkel een loopwerk denk je..?

Een schoner signaal aan je digitale uitgang. Kun je ook goed zien op de scoop-beelden.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

S@m

Citaat van: Audiofiel op juni 23, 2013, 12:15:53
Een schoner signaal aan je digitale uitgang. Kun je ook goed zien op de scoop-beelden.

Wat brengt dit uiteindelijk op muzikaal vlak?

dre73

beter laag,schonere weergave,betere dynamiek en meer detail.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

S@m

Citaat van: dre73 op juni 23, 2013, 12:25:42
beter laag,schonere weergave,betere dynamiek en meer detail.

Door een mod aan al een goed loopwerk ???

Ik kan niet schijven dat het niet kan want nog nooit 1 op 1 vergeleken, maar ik geloof er geen snars van.

AbZ


Audiofiel

Heeft ook niets met geloof te maken. Dat kun je horen. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

AbZ

Overigens kunnen CEC loopwerken actief jitter toevoegen.
Dat wordt wel als "muzikaal" ervaren maar je kunt er idd ook iets tegen doen.

S@m

Citaat van: AbZ op juni 23, 2013, 12:37:34
Overigens kunnen CEC loopwerken actief jitter toevoegen.
Dat wordt wel als "muzikaal" ervaren maar je kunt er idd ook iets tegen doen.

Aha, geen verbetering maar een verandering...


AbZ

Citaat van: S@m op juni 23, 2013, 12:42:18
Aha, geen verbetering maar een verandering...
Het is immers een mod.

S@m


AbZ

Tja de perceptie van veranderingen kan varieren...

Isflicka

Citaat van: AbZ op juni 23, 2013, 12:37:34
Overigens kunnen CEC loopwerken actief jitter toevoegen.
Dit is toch juist een eigenschap van CEC loopwerken?
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

AbZ

Citaat van: Isflicka op juni 24, 2013, 10:05:09
Dit is toch juist een eigenschap van CEC loopwerken?
Zeg ik dat dan niet? 
maar jij wist er meer van.  Leuk als jij eea kunt aanvullen hier.

Kjelt

Moet wel even lachen als ik die foto's zie, die modder kan niet eens zijn oscilloscope fatsoenlijk triggeren.
En zijn soldeerwerk vind ik ook niet echt lekker, in ieder geval wil je de pootjes van extra componenten zoveel mogelijk van krimpkous voorzien als ze zo hoog op hun poten staan. Als je dit toch gaat doen en bezig bent, vervang dan ook alle SMD elco's door Rubycon's of Nichicon's.

Isflicka

Citaat van: AbZ op juni 25, 2013, 11:49:41
Zeg ik dat dan niet? 
maar jij wist er meer van.  Leuk als jij eea kunt aanvullen hier.
Volgens mij ben ik in een ver verleden al eens helemaal los gegaan over een CEC TL-2X  loopwerk en de jittergenerator.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

Mordante

Citaat van: Isflicka op juni 25, 2013, 14:12:23
Volgens mij ben ik in een ver verleden al eens helemaal los gegaan over een CEC TL-2X  loopwerk en de jittergenerator.

Maar klinkt een TL-2x goed? Toen ik mijn CEC TL51x + Wadia 12 DAC ging kopen klonk deze beter dan de Naim/Arcam/Creek etc. Misschien klinkt jitter wel fijn, net als harmonische vervorming van buizen versterkers.

Maar terug naar de jitter, hoe genereert een CD loopwerk bewust jitter?

Isflicka

Citaat van: Mordante op juni 25, 2013, 21:58:31
Maar klinkt een TL-2x goed? Toen ik mijn CEC TL51x + Wadia 12 DAC ging kopen klonk deze beter dan de Naim/Arcam/Creek etc. Misschien klinkt jitter wel fijn, net als harmonische vervorming van buizen versterkers.

Maar terug naar de jitter, hoe genereert een CD loopwerk bewust jitter?
Een zekere hoeveelheid jitter kan inderdaad prettig/boeiend klinken.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

Audiofiel

Beetje vreemd om zomaar te stellen dat een bepaalde hoeveelheid jitter prettig klinkt of dat de CEC een bron van jitter is... Jitter is een verzamelnaam van tijdsstoringen in het signaal. Er bestaande verschillende soorten jitter en een breedbandige jitter heeft een heel andere invloed op het geluid dan bijvoorbeeld een piekvormige jitter. In het algemeen wil je juist zo weinig mogelijk jitter, van welke soort dan ook.

Ik spreek uit eigen ervaring (onder meer een TL-5100 en een CBD-2000) als ik zeg dat deze snaar-aangedreven loopwerken van CEC en Parasound gewoon goed klinken. Met een betere clock er in vind ik ze nog een stuk beter. Uiteraard bestaan er nog betere loopwerken, maar voor het geld zijn ze erg goed. Of de andere posters ook met deze spelers jarenlang thuis hebben gedraaid weet ik niet, maar gezien de opmerkingen vermoed ik van niet. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.