annuleren receiver

Gestart door Henk Risch, mei 24, 2013, 10:18:26

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Henk Risch

Beste HTforummers,

Ik heb gisteren 23-05-2013 telefonisch een receiver besteld,gisteren avond heb ik mij
bedacht en heb ik vanochtend de betreffende zaak gebeld en hier ook mededeling van gedaan.
Het is dus een koop op afstand geweest,mijn vraag nu,hoe lang mag het duren voor ik
mijn aankoop bedrag terug krijg?.Even voor alle duidelijkheid,de receiver krijg ik vandaag nog
binnen en weiger ik aannamen.

Bvd,

Gr,

Richard

Raymond187


Henk Risch

Citaat van: Raymond187 op mei 24, 2013, 10:24:43
http://www.consuwijzer.nl/thema/kopen-op-afstand?cookie=ja.1369391017872542962937

30 dagen na aantekening zal je geld terug op je rek# moeten staan.

Hey Raymond,bedankt voor je snelle reactie,wat bedoel je met aantekening?

Gr,Richard.

Henk Risch

Citaat van: richard51 op mei 24, 2013, 10:30:57
Hey Raymond,bedankt voor je snelle reactie,wat bedoel je met aantekening?

Gr,Richard.

Nog 1 vraag,Ben ik verplicht te zorgen voor de verzend kosten?

Gr,

Richard

Raymond187

Als je vandaag aangeeft dat je de koop wilt annuleren dan gaan de 30 dgn de volgende werkdag lopen.

Verzendkosten zelf betalen lijkt me wel, maar weet niet hoe dat wettelijk geregeld is. JIj kiest ervoor deze niet te willen.

Henk Risch

Citaat van: Raymond187 op mei 24, 2013, 10:37:30
Als je vandaag aangeeft dat je de koop wilt annuleren dan gaan de 30 dgn de volgende werkdag lopen.

Verzendkosten zelf betalen lijkt me wel, maar weet niet hoe dat wettelijk geregeld is. JIj kiest ervoor deze niet te willen.

Ok,ontzettend bedankt voor je antwoord,ga er meteen mee aan de gang.

Gr,

Richard

brtram

Wettelijk is geregeld, dat bij koop op afstand, de verkoper de koopprijs + de betaalde verzendkosten voor het traject verkoper > koper moet terugbetalen.
De verzendkosten voor het retourzenden zijn wel voor rekening van de koper.

quattronl

En als je de zending nou gewoon al bij de voordeur weigert?
Verrekend de verkopende partij die kosten dan met het te retourneren bedrag?
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

Audiofiel

Nee, dan zijn de verzendkosten voor rekening van de verkoper. Er zijn voor retourzending dan immers geen nieuwe kosten gemaakt.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

erik s.

Citaat van: Audiofiel op mei 24, 2013, 13:07:41
Nee, dan zijn de verzendkosten voor rekening van de verkoper. Er zijn voor retourzending dan immers geen nieuwe kosten gemaakt.
dat is niet helemaal correct, ik betaal wel degelijk als een pakket wordt geweigerd voor het retourneren.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Henk Risch

Citaat van: quattronl op mei 24, 2013, 12:54:08
En als je de zending nou gewoon al bij de voordeur weigert?
Verrekend de verkopende partij die kosten dan met het te retourneren bedrag?

Ik weiger het pakket ook.

Audiofiel

Citaat van: erik s. op mei 24, 2013, 13:27:48
dat is niet helemaal correct, ik betaal wel degelijk als een pakket wordt geweigerd voor het retourneren.

Okee, dat hangt dan af van de verzender. Bij postnl betaal je niets voor het terugsturen van een geweigerde verzending.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

John Wx

Citaat van: richard51 op mei 24, 2013, 13:35:02
Ik weiger het pakket ook.

ik zou als verkoper dan heel lang wachten met het geld retour storten 
Versterking: Kenwood /  Bron: Pro-Ject - PC - Nokia 8000 - Kenwood CD
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster / StraightWire
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Raymond187

Waarom?

Een koper kan zich toch bedenken.

Persoonlijk zou ik de verzendkosten op me nemen zowel verzending als retour.

Nahpets

Citaat van: John Wx op mei 24, 2013, 14:32:13
ik zou als verkoper dan heel lang wachten met het geld retour storten

Of zelfs helemaal niet. Er is immers niet voldaan aan de Wet koop op afstand.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Audiofiel

Citaat van: Nahpets op mei 24, 2013, 14:53:52
Of zelfs helemaal niet. Er is immers niet voldaan aan de Wet koop op afstand.

Maar er is dan ook niet voldaan aan de koopovereenkomst. Als er wel betaald is, maar geen artikelen zijn overhandigd aan de koper, dan is sprake van een 'onverschuldigde betaling' en dient het geld dus ook terug te worden gestort.

Persoonlijk snap ik niet dat verkopers moeite hebben met mensen die een pakket weigeren om de verkoop terug te draaien. Willen zij dan liever dat de klant de doos opent en het apparaat een week gebruikt en daarna terug stuurt? Dan heb je pas een onverkoopbaar product teruggekregen in plaats van een ongeopende doos die je weer makkelijk kunt doorverkopen... ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Erik

Webwinkels he, die (kleintjes) kopen het artikel pas bij de groothandel als de klant besteld, wil die hem niet dan zit die met een versterker in zijn maag. Risico van het vak natuurlijk.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

erik s.

Citaat van: Audiofiel op mei 24, 2013, 16:28:11
Maar er is dan ook niet voldaan aan de koopovereenkomst. Als er wel betaald is, maar geen artikelen zijn overhandigd aan de koper, dan is sprake van een 'onverschuldigde betaling' en dient het geld dus ook terug te worden gestort.

Persoonlijk snap ik niet dat verkopers moeite hebben met mensen die een pakket weigeren om de verkoop terug te draaien. Willen zij dan liever dat de klant de doos opent en het apparaat een week gebruikt en daarna terug stuurt? Dan heb je pas een onverkoopbaar product teruggekregen in plaats van een ongeopende doos die je weer makkelijk kunt doorverkopen... ::)
na een week gebruiken kun je het niet zomaar terug sturen.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

alexander2

#18
Ik zou eerst maar is contact opnemen met de webwinkel wat de procedure is.
Volgens mij heeft elke webwinkel zijn algemene voorwaarden op de site staan dus eigenlijk kan je daar al zien wat je rechten zijn.

Of heb je dit artikel bij een winkel besteld die geen webwinkel heeft?
Dan weet ik niet zeker of je zomaar mag retourneren?

Regels koop op afstand:



Van 'koop op afstand' is sprake als je een product koopt via internet, via een catalogus, via televisie, via de telefoon, een bestelbon of fax. Het gaat dus om situaties waarbij je geen persoonlijk contact hebt met de verkoper, zoals je dat wel hebt bij aankoop van een product in de winkel of aan de deur.

Bij koop op afstand heb je daarom een aantal extra rechten, zoals het recht van retour. Je hebt het product immers niet voor de aankoop kunnen zien. De regels voor koop op afstand gelden zowel voor producten als diensten, zoals bijvoorbeeld een online-taalcursus.

Daarnaast gelden de normale wettelijke regels van consumentenkoop. De verkoper hoort je een goed (deugdelijk) product te leveren.

Wat zijn mijn rechten?

Bij een aankoop op afstand heb je - op de hieronder genoemde uitzonderingen na - altijd een wettelijke bedenktijd van 7 dagen. Binnen deze periode mag je het product zonder opgave van reden terugsturen.
De bedenktijd gaat in op de dag nadat het product bij je is afgeleverd. Bij dienstverlening gaat de termijn in op de dag van het sluiten van de overeenkomst.
Als de verkoper niet voldoet aan zijn informatieplicht - zoals het geven van informatie over de wettelijke bedenktijd - is de bedenktijd 3 maanden. Deze informatie moet de verkoper bij het afgeleverde product geven, het is dus niet voldoende als hij dit op zijn website vermeldt.
Je kunt alleen aanspraak maken op de bedenktijd als je het product ongebruikt, onbeschadigd en in de oorspronkelijke verpakking kunt teruggeven of -sturen. Je mag het product wel uit de verpakking halen om het te bekijken. Bij cd's, dvd's en video's mag je echter niet de verzegeling verbreken. Kleding mag je passen, maar je moet er wel netjes mee omgaan.
Als je gebruik maakt van je recht op retour, heb je recht op teruggave van het totaal betaalde bedrag, inclusief de verzendkosten. De verzendkosten voor het terugsturen en het risico voor het terugsturen -  bijvoorbeeld voor eventueel zoekraken -  liggen bij jou.
De verkoper mag geen (administratie)kosten in rekening brengen voor het beëindigen van de overeenkomst of andere eisen stellen. Hij mag bijvoorbeeld niet eisen dat je een goede reden moet noemen voor het terugsturen.
De verkoper moet uiterlijk 30 dagen na beëindiging (ontbinding) van de overeenkomst het al  (aan)betaalde bedrag terugstorten.
De maximale wettelijke levertermijn bij een koop op afstand is 30 dagen. Deze termijn gaat in op de dag nadat je de overeenkomst hebt gesloten.
Als beide partijen akkoord gaan, kan een afwijkende levertermijn worden vastgesteld.
Op het moment dat de wettelijke levertermijn van 30 dagen wordt overschreden heb je het recht om de overeenkomst direct te beëindigen (ontbinden). Je hoeft de verkoper dan geen extra termijn te geven om alsnog te leveren.
Als het product (tijdelijk) niet leverbaar is, moet de verkoper je hiervan op de hoogte stellen.
Als de verkoper iets anders stuurt dan wat je besteld hebt - bijvoorbeeld een ander type of een soortgelijk product van een ander merk - en je wilt dat niet hebben, kun je dit binnen de retourtermijn terugsturen. In dat geval zijn de verzendkosten voor het terugsturen zijn voor rekening van de verkoper.
Volgens de 'Wet koop op afstand' is het niet toegestaan dat je meer dan 50% van het aankoopbedrag moet aanbetalen. Helaas trekken veel webwinkels zich daar niets van aan. In principe hoeft dat niet tot problemen te leiden, maar het risico bestaat dat je na betaling niets geleverd krijgt. En zie dan maar weer je geld terug te krijgen. Calculeer dit risico dus in als je iets aanbetaalt bij een (voor jou niet bekende) webwinkel.
Wie in een Europese webwinkel iets koopt, heeft met vrijwel dezelfde regels te maken als die in Nederland gelden voor koop op afstand. Dat komt omdat de 'Wet koop op afstand' een uitvloeisel is van een Europese richtlijn, die in de hele Europese Unie geldt. Wel kunnen de verzendkosten hoger zijn dan in Nederland.
Klachten over een koop op afstand binnen de EU kun je melden aan het Europees Consumenten Centrum.

Henk Risch

De koop is telefonisch gedaan,ik heb nooit zelf de winkel bezocht,het was de eerste keer
dat ik met dit bedrijf in zee ging,het bedrijf is een gewone winkel (keten) die ook web winkelen
doet.Gisteren besteld,vandaag geannuleerd,naar aanleiding daarvan kreeg ik een zeer agressieve
eigenaar aan de telefoon ivm annulering,stelde dat hij niet zou meewerken en dat hij in de eerste
aanleg het apparaat niet zou terug nemen,Vervolgens draaide hij bij en eindigde het gesprek
met een voor mij open einde,inmiddels heb ik een mail verzonden met de volgende boodschap,

Quote
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Geachte lezer,

Zoals u weet heb ik 23-05-2013 telefonisch een bestelling gedaan voor
de nad t-757v1.Ik zal bij aankomst van dit apparaat deze niet aannemen en terug laten
sturen.Verder zou ik u willen vragen,wanneer de nad t-757 v1 weer bij u is aangekomen
mijn per direct het aankoop bedrag van XXXXX op mijn  rekening XXXXXXXXXXX
terug te storten.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vandaag om +/_ 15.00 is de receiver gebracht en heb ik geweigerd,vervolgens is de receiver
weert meegenomen door de pakket dienst,en als het goed is dan is de receiver weer terug
bij het bedrijf waar hij vandaan kwam.

Ik houd jullie op de hoogte en to zo ver,vast bedankt voor de hulp.

Gr,

Richard



edgnoj

#20
Ik vind het überhaupt al raar dat je wettelijk gezien de kosten van jouw stommiteiten mag afwentelen op de verkoper. In dit geval zou ik zelf met mijn billen op de blaren gaan zitten en zelf de verzendkosten dragen. Maar ja, wie ben ik ;)
Woonkamer: JVC DLA X5000; Sony KD-65XE9005; Denon AVR-4311; Dune HD Solo 4k; Ken Kreisel DXD-12012 subwoofer; Cabasse Bora luidsprekers.

Slaapkamer: Philips 55PFS8109; Dune HD-Max; Ken Kreisel DXD-808 subwoofer; Avi ADM 9.1T actieve luidsprekers.

Henk Risch

Citaat van: edgnoj op mei 24, 2013, 18:20:08
Ik vind het überhaupt al raar dat je wettelijk gezien de kosten van jouw stommiteiten mag afwentelen op de verkoper. In dit geval zou ik zelf met mijn billen op de blaren gaan zitten en zelf de verzendkosten dragen. Maar ja, wie ben ik ;)

Ik heb het hier toch niet over,als ik achteraf eenmalig de verzendkosten zou moeten
betalen vind ik dat prima,het gaat mij er om dat ik a,behoorlijk onbeschoft ben
behandeld,b, dat ik daardoor behoorlijk argwanend voor de afloop ben geworden lijkt
mij dan ook niet zo raar.Vandaar dat ik hierover een topic ben gestart.

Gr,

Richard

Erik

Klopt je ondertekening eigenlijk (nog) wel? Je hebt toch geen NAD T-757 v1 :D  die had je net teruggestuurd 
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

edgnoj

Citaat van: richard51 op mei 24, 2013, 18:32:53
Ik heb het hier toch niet over,als ik achteraf eenmalig de verzendkosten zou moeten
betalen vind ik dat prima,het gaat mij er om dat ik a,behoorlijk onbeschoft ben
behandeld,b, dat ik daardoor behoorlijk argwanend voor de afloop ben geworden lijkt
mij dan ook niet zo raar.Vandaar dat ik hierover een topic ben gestart.

Gr,

Richard


Persoonlijk zou ik alle verzendkosten willen betalen (dus heen en weer), zodat de winkelier niet op hoeft op te draaien voor mijn stommiteiten. Maar nogmaals, wie ben ik ;)
Woonkamer: JVC DLA X5000; Sony KD-65XE9005; Denon AVR-4311; Dune HD Solo 4k; Ken Kreisel DXD-12012 subwoofer; Cabasse Bora luidsprekers.

Slaapkamer: Philips 55PFS8109; Dune HD-Max; Ken Kreisel DXD-808 subwoofer; Avi ADM 9.1T actieve luidsprekers.

John Wx

Citaat van: erik s. op mei 24, 2013, 16:39:05
na een week gebruiken kun je het niet zomaar terug sturen.

zou ook niet weten welke smoes ik zou moeten bedenken zo even snel
Versterking: Kenwood /  Bron: Pro-Ject - PC - Nokia 8000 - Kenwood CD
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster / StraightWire
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.