HTPC ter vervanging van 2 bronnen

Gestart door rho, mei 19, 2013, 23:15:06

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

RonG

Idd ergens een LCD schermpje scoren, 2de hands wel te vinden voor een kleine prijs.

rho

Ik zal er eens naar op zoek gaan.

dennism

Citaat van: rho op juli 15, 2013, 09:29:08
Als ik nog in de BIOS geraak zal ik dat zeker doen. Maar dat lukt dus niet met enkel de TV via hdmi aangesloten. Om 1 of andere reden wil ie niet in de BIOS gaan dan. En via dat 7" VGA schermpje kon ik wel even in de BIOS maar dat werkte echt niet lekker. Ik moet dus op zoek naar een betere pc monitor om eens goed in de BIOS te kunnen kijken en wat met de instellingen te spelen.

Naast de BIOS problemen zit ik met de volgende zaken:
- Ik heb MediaPortal zo ingesteld dat ie opstart als Windows start. Maar als Windows start moet ik eerst inloggen en dan opent MediaPortal automatisch. Kan ik het niet instellen zodat ie direct door boot naar MediaPortal, zonder eerst als 1 of andere user in te loggen?
- Ik heb een paar HDD's met series en films op, die ik met mijn Dune HD Max gebruik. Deze zijn in FAT32 geformateerd. Ik dacht die schijven te back-uppen, te formateren naar NTFS en dan de data (films, series, muziek, video-files, ...) er weer op te kopiƫren. Maar als ik zo'n schijf in de htpc steek ziet ie 'm niet eens. Er valt dan dus ook niks te formatteren. Hoe ga ik best te werk als ik die schijven in de htpc wil gebruiken?

Heeft je TV geen VGA of DVI aansluiting. Alle LCD's die ik gehad heb konden namelijk ook gewoon via VGA aangesloten worden, tevens weet je zeker dat ie met HDMI niet in de bios komt? Het kan zijn dat je TV niet snel genoeg reageert en hij daardoor de bios al voorbij is, dit heb ik vaker gehad met HDMI apparatuur icm met UEFI based moederborden. Gewoon direct na het aanzetten op Del (of welke knop je gebruikt om in de bios te komen) beginnen te drukken wil dan helpen om in de bios te komen, en dus niet te wachten tot je de tekst krijgt push button x to enter bios setup.

Media portal direct starten moet kunnen, hier een uitleg voor autologon in windows 8 http://www.ghacks.net/2011/09/16/windows-8-how-to-automatically-log-on/ inloggen zonder een user is in Windows niet mogelijk, maar een user automatisch inloggen dus wel.

m.b.t. tot de schijven, weet je zeker dat deze fat32 zijn? Windows zou deze namelijk zonder problemen moeten kunnen lezen, ik weet uit ervaring dat een Dune ook Linux formaten kan formatteren echter dan zou je de schijf nog steeds in de device manager moeten zien, als je de schijven helemaal niet ziet (ook niet in de device manager) staan mogelijk je USB poorten niet correct ingesteld. Zijn ze wel zichtbaar in de device manager ga dan eens in disk management kijken waarom de partities geen drive letter krijgen.

rho

Het zou kunnen dat de TV te traag is maar ik betwijfel het. Ik heb al geprobeerd om de F12 toest in te houden tijdens de boot. Maar dat helpt niet. Voor ik in windows terecht kom krijg ik een soort regenboog-ruis op de onderste lijnen van de TV. (vanaf onderaan tot 1/4 van de hoogte van het scherm, ongeveer ). Dat duurt maar 1 tot enkele seconden. Ik vermoed dat dit het boot-screen is, dat verkeerd wordt weergegeven.

Ja, het scherm heeft een PC-input. (VGA) Maar ik heb geen kabel. Misschien is dat toch wel een goed idee om die eens te gaan kopen. Kost een pak minder dan een TFT scherm. :)

Die auto-log-on: Super!!! Ga ik zeker eens proberen!!  :thumbs-up:

Volgens mij zijn ze FAT32 geformateerd. Maar ik kan het nog eens nakijken met de laptop. Met de laptop kan ik er zo op schrijven en lezen (niet via netwerk maar via een eSATA connectie).
Ik vond het ook al verdacht dat die schijven echt op geen manier te zien zijn. Ze hangen trouwens aan de SATA3 bus en niet aan de USB. De backup hangt aan de USB van de laptop.
Die schijven steken dus in d eDune. De back-up hang ik via USB aan de laptop. Via Robocopy maak ik over het netwerk een incremntele copy van de schijf in de Dune naar de USB schijf. Dat gaat traag, maar ik had geen andere keus tot nu toe.
Nu zou ik dus liefst alles op de htpc afhandelen omdat die een stuk sneller is dan de laptop. Als je zoveel data moet over zetten is dat best handig.
Anders moet ik het gewoon met de laptop doen. Dat gaat letterlijk dagen duren, maar dan heb ik wel een NTFS schijf die ik in de htpc kan steken.
Ik zal het nog eens bekijken via de device manager en het disc management in Windows8. Misschien dat ik toch iets kan ontdekken. Als Windows FAT32 moet kunnen lezen zou ik ze toch ergens moeten zien verschijnen.

rho

Gisteren dus via VGA geprobeerd. Ook zo geraak ik niet in de BIOS. Wel vreemd, want met dat kleine schermpje is het me 1 keer wel gelukt.
Ik denk dat het wireless keyboard (Logitech K400) gewoon nog niet herkend wordt tijdens het booten.
Ik krijg met die VGA kabel dus wel het boot-screen te zien. Maar hij loopt er gewoon voorbij en start Windows op.

De Auto-log-on werkt ondertussen wel. Dat is dus al in orde.

Maar voor de rest loop ik tegen meer problemen aan dan dat ik opgelost krijg.
MP 1.4.0 speelt geen BD's af en bij weergave van DVD's krijg ik geen menu's te zien.

Met de HDD's heb ik me nog niet kunnen bezighouden.

RonG

#180
Citaat van: rho op juli 16, 2013, 11:29:41
Ik denk dat het wireless keyboard (Logitech K400) gewoon nog niet herkend wordt tijdens het booten.
Ik krijg met die VGA kabel dus wel het boot-screen te zien. Maar hij loopt er gewoon voorbij en start Windows op.

Dat zou zeer goed kunnen, ik zou er een USB keyboard even aan hangen.

Citaat van: rho op juli 16, 2013, 11:29:41
Maar voor de rest loop ik tegen meer problemen aan dan dat ik opgelost krijg.
MP 1.4.0 speelt geen BD's af en bij weergave van DVD's krijg ik geen menu's te zien.

Ik gebruik powerDVD voor BR's. Ik ben trouwens benieuwd of ik ooit eens een Cinavia probleem tegenkom :-\.
Maar mijn project ligt even stil, veels te warm op zolder :D

Spollie

#181
Citaat van: RonG op juli 16, 2013, 11:46:22
Dat zou zeer goed kunnen, ik zou er een USB keyboard even aan hangen.

Ik heb ook een Logitech K400 en kan daarmee gewoon in het bios komen, de touchpad werkt ook gewoon. Het toetsenbord wordt gezien als een standaard USB toetsenbord, deze heeft geen speciale drivers nodig.

Overigens loopt bij mij alles via HDMI (via mijn receiver) en hier heb ik ook nog nooit problemen mee gehad. Het lijkt me sterk dat jouw bios alleen met VGA werkt.

Loondijke

Citaat van: Spollie op juli 16, 2013, 11:50:03
Ik heb ook een Logitech K400 en kan daarmee gewoon in het bios komen, de touchpad werkt ook gewoon. Het toetsenbord wordt gezien als een standaard USB toetsenbord, deze heeft geen speciale drivers nodig.

Dat klopt inderdaad. Dit had ik ook met mijn K400.

Zorg er wel voor dat je in een USB2 poort zit. USB3 wordt nog niet altijd herkend bij het booten.
Sony HW55  ISF | Kingpin VFS210 | Denon AVR-X4100W | Fronts; DALI Concept 8 | Center: DALI Concept | Rears: DALI Concept 1 | BK XXLS400 FF | HTPC + XBMC + Bluray Diskdrive | Panasonic BDT300 | Thecus N7510 + WD RED 28TB
Mijn topic;
Loondijke's Dedicated Attic-HT

rho

Ik moet dat eens nakijken. Misschien zit ie wel degelijk in een USB3, hoewel ik het betwijfel. Maar ik ga dat straks zeker een keertje nakijken.

Draaien jullie ook Windows8? Ik lees hier en daar een probleem met het touchpad van de K400 en Windows8.

Volgens de support van MP moeten zowel DVD's als BD's af te spelen zijn met de interne player en hun LAV codecs. Het is dus vreemd dat ie het helemaal niet doet. Enkel BD's met java menu's spelen zonder menu af (in BD-light mode dus)
Straks ga ik log-files naar hun sturen. Hopelijk helpt dat.

rho

Hij zit dus niet op een USB3. Maar hij wil dus absoluut niet in de BIOS.

Ik heb meer en meer de indruk dat de K400 voor veel van de problemen zorgt. De receiver ontvangt niet altijd de signalen die het keyboard stuurt. Het ligt er aan waar ik juist op de bank zit, of alles redelijk goed werkt of dat het gewoon niet te doen is, zo frustrerend.

Een DVD afspelen lukt dus wel. Ik kreeg zelfs het menu te zien. Dus dat zit al goed.
Voor de weergave van BD's heb ik een decrypter nodig. Ik denk er aan om Passkey for BluRay van DVDFab aan te schaffen. Er is een gratis versie van maar die blijkt zich uiterst irritant te gedragen sinds enkele maanden. Bij elke reboot moet er opnieuw geregisteerd worden. Niet echt handig.

Het probleem met de HDD's heb ik nog niet kunnen onderzoeken.

Loondijke

Citaat van: rho op juli 17, 2013, 13:18:18
Hij zit dus niet op een USB3. Maar hij wil dus absoluut niet in de BIOS.

Ik heb meer en meer de indruk dat de K400 voor veel van de problemen zorgt. De receiver ontvangt niet altijd de signalen die het keyboard stuurt. Het ligt er aan waar ik juist op de bank zit, of alles redelijk goed werkt of dat het gewoon niet te doen is, zo frustrerend.

Een DVD afspelen lukt dus wel. Ik kreeg zelfs het menu te zien. Dus dat zit al goed.
Voor de weergave van BD's heb ik een decrypter nodig. Ik denk er aan om Passkey for BluRay van DVDFab aan te schaffen. Er is een gratis versie van maar die blijkt zich uiterst irritant te gedragen sinds enkele maanden. Bij elke reboot moet er opnieuw geregisteerd worden. Niet echt handig.

Het probleem met de HDD's heb ik nog niet kunnen onderzoeken.

Zelf een enorm negatieve ervaring gehad met de K400;

- Liep de hond voorbij, dan werkte hij niet
- Als ik mijn hand rechtsbovenop het keyboard hield, dan werktt hij niet
- Als ik niet rechtstreeks richtte, werkte hij niet
- Zat mijn ontvanger achterin, dan werkte hij niet
- Zat ik op 4 meter afstand, dan werkte hij niet

Nee, voor mij geen K400 meer :(
Sony HW55  ISF | Kingpin VFS210 | Denon AVR-X4100W | Fronts; DALI Concept 8 | Center: DALI Concept | Rears: DALI Concept 1 | BK XXLS400 FF | HTPC + XBMC + Bluray Diskdrive | Panasonic BDT300 | Thecus N7510 + WD RED 28TB
Mijn topic;
Loondijke's Dedicated Attic-HT

RonG

#186
Citaat van: rho op juli 17, 2013, 13:18:18
Een DVD afspelen lukt dus wel. Ik kreeg zelfs het menu te zien. Dus dat zit al goed.
Voor de weergave van BD's heb ik een decrypter nodig. Ik denk er aan om Passkey for BluRay van DVDFab aan te schaffen. Er is een gratis versie van maar die blijkt zich uiterst irritant te gedragen sinds enkele maanden. Bij elke reboot moet er opnieuw geregisteerd worden. Niet echt handig.

Meen gelezen te hebben dat MP geen java BR menus ondersteund,

Limitations:
BD-J based menus aren't supported - all BD-J based Blu-ray disks need to be played in title based mode.


Krijg hopelijk deze week de Mele f10 geleverd, eens kijken hoe zo'n airmouse werkt.

rho

Citaat van: Loondijke op juli 17, 2013, 13:42:51
Zelf een enorm negatieve ervaring gehad met de K400;

- Liep de hond voorbij, dan werkte hij niet
- Als ik mijn hand rechtsbovenop het keyboard hield, dan werktt hij niet
- Als ik niet rechtstreeks richtte, werkte hij niet
- Zat mijn ontvanger achterin, dan werkte hij niet
- Zat ik op 4 meter afstand, dan werkte hij niet

Nee, voor mij geen K400 meer :(

Dat verklaart veel!! Heel mijn frustraties opgesomd!

rho

Citaat van: RonG op juli 17, 2013, 13:47:03
Meen gelezen te hebben dat MP geen java BR menus ondersteund,

Krijg hopelijk deze week de Mele f10 geleverd, eens kijken hoe zo'n airmouse werkt.

Dat klopt. Voorlopig nog geen BD-J menu's. Zijn dat veel schijfjes? Volgens MP komt dat niet zoveel voor.

Ik ben ook wel benieuwd naar je ervaringen met die Mele f10. Toch denk ik een gewone MCE remote aan te schaffen. Weet alleen niet waar ik die kan vinden. (Geen Ebay meer voor mij. Ook zeer slechte ervaringen mee. :( )

rho

Ondertussen is het wel duidelijk dat de K400 voor de meeste problemen zorgt. Als ik me strategisch opstel zodat ie het merendeel van de communicatie onderschept werkt alles betrekkelijk goed. En dat wat niet goed werkt blijkt dan aan een instelling te liggen die ik nog niet gedaan had of aan mijn onervarenheid met Windows8.
Dat klavier heeft hier dus al voor meer dan voldoende frustratie gezorgd. :mad:

Ondertussen is de eerste 2TB schijf geformateerd en ben ik alle films en series aan het kopiƫren. Dat zou nog zo'n 7 uurtjes gaan duren. En dan kan ik aan de 2de schijf beginnen.
Maar voor dat ik daar aan begin denk ik niet dat ik het kan laten om in MP de video-database te vullen en de data van imdb te scrapen om de videowall te vullen.  :D

rho

OK, we zijn weer een stukje verder.
Moving Pictures helemaal geconfigureerd, TV series helemaal geconfigureerd en Passkey Lite geinstalleerd.
Gisteren de bluray speler eens getest. Echt heel mooi ding. Lekker stil. Stiller dan mij stand alone player. :)

Online videos (1080p) bekijken loopt ook vlot.

Nu nog eens testen of ie ook netjes van de hdd afspeelt (enkele bestanden heb ik al geprobeerd hoor).
Ondertussen ben ik de 2de hdd van 2TB die ik met de Dune gebruikte aan het voorbereiden om in de htpc gebruikt te worden.
Dat gaat wel effe duren. Er moet 1,3TB aan data overgaald worden.

rho

#191
Hij dat het ondertussen wel allemaal netjes, de HTPC. Alleen is het wat wennen wat het weergeven van BluRays betreft. Hij doet het wel hoor, maar je hebt wat geduld nodig. Hij laat de BD zien in de Video tab maar als ik dan klick loopt het niet helemaal goed. De oplossing is: Gewoon wachten tot ie komt vragen of ie de disc mag afspelen. Dan "Menu" klicken en je komt in het hoofdmenu van de disc.  :)
Dus als ie ook laat zien dat ie de disc gevonden heeft wil dat nog niet zeggen dat de decrypter al klaar is om met de weergave te starten.

Binnenkort eens een 3D BD iso proberen.

Daarna de andere pc's zo instellen dat ik foto's en muziek kan lezen van hun hdd en de internet radio instellen.

edit: Iemand die weet waar ik zoets in een LN of B webshop kan vinden? Wat is de officiele benaming hiervoor? Dan kan ik zelf effe zoeken.

't Is dus een bracket met 2 USB2 en een eSATA poort.

rho

#192
We staan weer wat verder. Dat geduld bij het opstarten van een BD was dus niet de oplossing. Bij MediaPortal laten ze uitschijnen dat BD-J discs echt een uitzondering zijn en dat het grote merendeel van alle BD's zonder enig probleem afspelen. Dikke BS dus! Het merendeel van alle BD's wordt nauwelijks ondersteund en dan lig je dus te klooien.

Ik heb ondertussen xbmc geinstalleerd en de films en TV-series op de HDD al eens geschraapt. Dat ging verrassend vlot.
Ik denk niet dat het nog veel nodig heeft om mij naar xbmc te laten migreren. Dat steekt precies gewoon veel beter in elkaar.

Als ik in het weekend tijd heb probeer ik eens om een BD af te spelen met xbmc. Dat is iets omslachtiger in de set-up, maar het eindresultaat zou minstens zo "goed"  moeten zijn als onder MediaPortal. Als dat zo is vliegt die MediaPortal van de PC. Want dat geeft echt wel het gevoel van een allegaartje van plug-ins en add-ons te zijn die men gepoogd heeft om netjes samen te voegen. Het eindresultaat is best mooi. Maar de set-up is echt een gedoe waar je soms tegen zaken aanloopt die zich dan later zelf blijken op te lossen, maar waarvan je geen idee hebt waarom het eerst fout/goed loopt en later goed/fout.
Tot nu toe ben ik dat bij xbmc nog niet tegengekomen. ...Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het nooit zal gebeuren.
Xbmc laat toch al veel rapper een goede indruk na dan MediaPortal. 't Is waarschijnlijk ook niet toevallig dat xbmc zo'n grote aanhang heeft.

katwax

Voor xbmc zijn er mogelijk nog meer addons, maar het is aanduiden installeren en dan werkt het. Indien een addon andere addons nodig heeft dan staat dat er ook bij en moet je die eerst installeren voordat je de addon kunt toevoegen.
Natuurlijk moet je dan nog wel de addon instellen, maar dat is normaal.

Voordeel is dat je dat alles kan vanuit de interface van xbmc.

Zelf gebruik ik geen windows os, maar openelec, maar gebruik van xbmc blijft hetzelfde.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

rho

Ik heb een Os geinstalleerd omdat de pc niet enkel voor ht gebruikt wordt. Er wordt ook wat op gesurft en andere lichte apps op gedraaid. Maar zonder echt OS lukte het dus niet. Anders was Openelec natuurlijk heel leuk geweest.

Ik heb ook gemerkt dat xbmc ongeveer 100x zo snel opstart dan MediaPortal. (nee, dat cijfer is niet overdreven!) Da's toch wel een heel groot voordeel. Gewoon klikken en starten i.p.v. klikken en een halve minuut wachten om te kunnen genieten.

De add-ons bij xbmc zijn echt add-ons. Je krijgt niet het gevoel dat de add-ons het geheel uitmaken en dat er zonder al die add-ons gewoon niets meer van de media center software overblijft. Ook het gevoel dat alles door een andere source wordt aangeleverd zodat alle functies net iets anders werken heb ik bij xbmc niet. Alles is redelijk consistent qua gebruik en instellingen. Het is gewoon meer 1 pakket met add-ons i.p.v. een berg add-ons samengeknutseld tot een pakket.

katwax

Volgens mij ben je al overtuigd van xbmc :)

Wees gewaarschuwd, ik ken niemand die na het gebruiken van xbmc terug is gegaan naar mediaportal of dergelijke.


Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

rho

Het zal er aan liggen of ik een BD krijg weergegeven en hoeveel menu functionaliteit ik daarbij heb.
Als ik minstens evenveel functionaliteit heb in xbmc dan in MediaPortal is de keuze snel gemaakt.

RonG

Je krijgt in XBMC een BD-Lite menu maar heeft beperkingen. Met the hobbit bv krijg ik de vraag om het menu af te spelen en ik zie dan enkel de achtergrond animatie van het menu welke in een loop draait maar krijg geen menu items te zien. Ik kan de film dus niet opstarten, via powerDVD geen enkel probleem.

Wachten is op een XBMC versie welke dat wel goed gaat doen :-\

Spollie

Meestal pak ik gewoon de bovenste playlist en in de meeste gevallen gaat dat wel goed. Soms krijg je dan Duitse audio of iets dergelijks, dus dan moet je even een andere playlist proberen. PowerDVD doet dat inderdaad een stuk beter, maar die heeft weer andere nadelen.

rho

Een essentiele functie die ik in xbmc niet kan vinden: Hoe spreek ik mijn optisch station aan?  :-[
Ik zou wel een schijfje willen proberen maar hoe doe ik dat?

Ik zie ook net dat de Titan skin de default skin is die in MediaPortal gebruikt wordt. Da's om een vertrouwd gevoel te krijgen voor de mensen die van het ene platform naar het andere overstappen? Hij ziet er leuk uit en in MP heb ik 'm ook gebruikt, hoewel ik andere skins geinstalleerd heb. Maar ik denk dat ik in xbmc toch bij hun default skin blijf. Die bevalt me wel.
Ik ga die Titan wel installeren. Dan kan ik nog altijd omschakelen moest ik 'm missen. ;D