Aankoopadviezen draaitafel, budget €3500,- | Garrard 301! Goede Vrijdag!

Gestart door Bas Akkerman, maart 31, 2013, 22:48:37

« vorige - volgende »

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Bas Akkerman

Citaat van: ajbeefde op april 15, 2015, 19:34:55
Ook nog aan het schuifelen toegekomen?  ;D
Nee, nog niet! Maar ga het binnenkort eens proberen! En nee, er komen geen foto's! :P
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

ajbeefde

Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

Cyreg

Bas, welk 103 element heb je nu echt > precieze merk/typenr?
Zag nl in die andere thread dat die van jou 'n blauwe alu body heeft?

Heeft misschien hele andere specificaties als de plastic bodied zwarte normale DL103  :unsure:
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE;  >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > BlackCable Ruhr47  > Furutech e-TP60E > BlackCable Ruhr18 (3510), AH! KB10 (PSU1), BlackCable Ruhr18 (8SE)

Bas Akkerman

Citaat van: Cyreg op april 18, 2015, 19:50:15
Bas, welk 103 element heb je nu echt > precieze merk/typenr?
Zag nl in die andere thread dat die van jou 'n blauwe alu body heeft?

Heeft misschien hele andere specificaties als de plastic bodied zwarte normale DL103  :unsure:
Daar ga ik nog even voor je achteraan. Peter, weet jij dat misschien?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Matthias

Ik denk dat dat een 103sa is. Er is ook nog een 103r die een lagere output heeft dan de standaard 103. De sa zou weer beter dan de 103r moeten klinken.

Wat zijn de denons in de afgelopen paar jaar trouwens duur geworden zeg.
Technics 1200 / Origin Live Onyx, Heed Quasar
Metrum Nos Mini DAC
Audio Research LS7, Hypex UcD400
Tannoy R3

Groovy

Citaat van: Bas Akkerman op april 18, 2015, 21:27:51
Daar ga ik nog even voor je achteraan. Peter, weet jij dat misschien?
De verkoper zei dat hij het Denon 103 element uit zijn oorspronkelijke behuizing heeft gehaald.
Dat heeft hij in de blauwe behuizing gemonteerd.
Het is een normaal Denon 103 element.
Daar is oa andere ook een houten behuizing voor te koop die zie je wel op Ebay.
Luxman l507s.  Yamaha M2. Yamaha c4. Lenco l75
Ortofon rmg 212.  Lenco l75 long base 12 inch dv zelfbouw. Denon dcd 2700. Emt 938. Elipson 1404. Custom made dt op td 160 basis.

Cyreg

Citaat van: Groovy op april 18, 2015, 22:05:31
De verkoper zei dat hij het Denon 103 element uit zijn oorspronkelijke behuizing heeft gehaald.
Dat heeft hij in de blauwe behuizing gemonteerd.
Het is een normaal Denon 103 element.
Daar is oa andere ook een houten behuizing voor te koop die zie je wel op Ebay.

Ah  OK bedankt, dat is dan duidelijk, dus elektrische/mechanische specs van gewone DL 103
Zal mechanisch (koppeling, gewicht) zeker wel verandering en kan misschien ook verbetering zijn ;)
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE;  >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > BlackCable Ruhr47  > Furutech e-TP60E > BlackCable Ruhr18 (3510), AH! KB10 (PSU1), BlackCable Ruhr18 (8SE)

Groovy

Luxman l507s.  Yamaha M2. Yamaha c4. Lenco l75
Ortofon rmg 212.  Lenco l75 long base 12 inch dv zelfbouw. Denon dcd 2700. Emt 938. Elipson 1404. Custom made dt op td 160 basis.

Robiwan

Citaat van: Cyreg op april 18, 2015, 22:16:08
Ah  OK bedankt, dat is dan duidelijk, dus elektrische/mechanische specs van gewone DL 103
Zal mechanisch (koppeling, gewicht) zeker wel verandering en kan misschien ook verbetering zijn ;)

misschien ook niet. ik zou het niet motten een element waar aan gerommeld is.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Naim CD5si | Naim Stageline N + Flatcap 2x | Rega P2+Carbon mm | Neat Motive SX2

Bas Akkerman

Citaat van: Groovy op april 18, 2015, 22:05:31
De verkoper zei dat hij het Denon 103 element uit zijn oorspronkelijke behuizing heeft gehaald.
Dat heeft hij in de blauwe behuizing gemonteerd.
Het is een normaal Denon 103 element.
Daar is oa andere ook een houten behuizing voor te koop die zie je wel op Ebay.
Inderdaad. Ik wist alleen niet of er tussen de gewone 103's nog verschillen zitten.

Citaat van: LPlover op april 19, 2015, 07:59:18
misschien ook niet. ik zou het niet motten een element waar aan gerommeld is.
Het was een package deal. In de toekomst ga ik toch nog stoeien met andere elementen, armen, bekabeling en phonotrappen.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

ajbeefde

Citaat van: Bas Akkerman op april 19, 2015, 09:39:12
Inderdaad. Ik wist alleen niet of er tussen de gewone 103's nog verschillen zitten.
Het was een package deal. In de toekomst ga ik toch nog stoeien met andere elementen, armen, bekabeling en phonotrappen.

Garmtz zou toch nog langskomen ?

Misschien kan hij je meer informatie verschaffen over het element  ;)
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

Groovy

Luxman l507s.  Yamaha M2. Yamaha c4. Lenco l75
Ortofon rmg 212.  Lenco l75 long base 12 inch dv zelfbouw. Denon dcd 2700. Emt 938. Elipson 1404. Custom made dt op td 160 basis.

Bas Akkerman

Citaat van: ajbeefde op april 19, 2015, 09:42:41
Garmtz zou toch nog langskomen ?

Misschien kan hij je meer informatie verschaffen over het element  ;)
Klopt. Hij had dinsdag echter al een volle agenda met klantafspraken. Het is en blijft vrijwillig, ik heb de tafel immers niet bij hem gekocht.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

advr

Citaat van: Groovy op april 19, 2015, 10:20:27
Denon dl103 varianten.
http://www.analogue-classics.com/html/denon_dl_103.html
Je bent me net voor.
In het blad LP heeft een paar jaar geleden ook een artikel over de verschillende versies van de 103 , bestaan en nu nog steeds komen er speciale uitvoeringen uit :-)
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Cyreg

setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE;  >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > BlackCable Ruhr47  > Furutech e-TP60E > BlackCable Ruhr18 (3510), AH! KB10 (PSU1), BlackCable Ruhr18 (8SE)

Groovy

Luxman l507s.  Yamaha M2. Yamaha c4. Lenco l75
Ortofon rmg 212.  Lenco l75 long base 12 inch dv zelfbouw. Denon dcd 2700. Emt 938. Elipson 1404. Custom made dt op td 160 basis.

Bas Akkerman

Garmt heeft nog het een en ander afgesteld, waaronder de naalddruk. Maar hij kan dat het beste zelf vertellen. Het effect is in ieder geval meer dynamiek met behoud van tonale coherentie, precies datgene dat ik wilde. Super bedankt weer! :thumbs-up:
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

garmtz

Gisteren dus inderdaad bij Bas langsgeweest. In principe gewoon omdat ik nieuwsgierig was en niet voor een complete afstelling van de draaitafel, hoewel ik wel wat spullen had meegenomen.

Bleek dat de naalddruk op ongeveer 2,2 g stond ingesteld. Eerst hebben we de naalddruk op 2,5 g gezet, waarna we zijn gaan tunen. Dit doe ik met 'Bird on a Wire' van Jennifer Warnes. Hier moet de trom die hierin wordt gebruikt genoeg 'lucht' en 'lichtheid' hebben zonder dat deze echt aan gewicht verliest. Is de naalddruk te hoog, verliest de trom zijn snelheid en verlies je subtiliteit in alle extra kleine geluidjes (o.a. triangel!).

Omdat ik niet uitputtend veel spullen bij me had en blijkbaar een specifieke grootte imbus niet bij me had, kon ik de meslagers niet balanceren en ook de armhoogte niet instellen. Beide moeten nog wel verder worden afgesteld. Misschien dat ik daar nog wel een keertje extra voor langskom, als niet iemand anders me voor is. Ook azimuth kan nog worden geperfectioneerd met scope/Adjust+. Wel heb ik ook de dwarsdrukcompensatie op het gehoor ingesteld (met het nummer 'Famous Blue Raincoat' van dezelfde plaat).

Maar hoe klonk het...?

Laat ik zeggen dat ik behoorlijk verrast en onder de indruk was van hoe het klonk. Wat mij opviel was de enorme stabiliteit in de afbeelding: alle stemmen en instrumenten staan rotsvast en wijken geen millimeter. Verder is de Garrard immuun voor de gedraaide muziek en bijbehorende dynamiek: hoe druk of hoe rustig de muziek ook is, het geluid verandert simpelweg niet. Oftewel: de muziek 'moduleert' veel minder de weergave dan met veel andere draaitafels. Ook is er een constante kwaliteit over het gehele frequentiebereik: hier zijn geen zwakke punten aan te wijzen. Een eervolle vermelding ook voor het subliem strakke en dynamische laag! Al deze aspecten maken het een zeer muzikaal geheel, die je aandacht genadeloos bij de muziek houdt.

Nog zwakke punten? Mwah... Niet voor de muziekliefhebber... Kan me wel voorstellen dat de audiofiel nog iets meer 'speelsheid'/'lichtheid' zou wensen. Het geluid is erg 'Aards' en hoewel dat niet afleidt van de muziek, hou ik zelf wel van een geluid dat iets 'losser' is, met iets meer nuances.

Het gebruikte element (Denon DL103) vond ik ook erg fijn. Tonaal zeer uitgewogen en niet te analytisch. Tracking en detaillering kunnen wellicht nog beter, maar het element heeft geen nadelen die je van de muziek afleiden.

Conclusie: prachtig, zo'n Garrard! En voor de prijs die Bas betaald heeft ongelooflijk goed!

chansig

Grappig dat onderscheid tussen muziekliefhebber en audiofiel. Ik weet niet zo goed wat ik daarvan moet denken. :D

Mooie tafel die Garrard. Bij Groovy klinkt het ook erg goed. Daar ooit eens Jon Hopkins - Vessel gehoord..whauuwwww.

Gr Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Groovy

Goed dat de vakman zijn licht laat schijnen op de afstelling dat pakt positief uit.
Ook leuk om te lezen Garmt dat je best wel positief over de Garrard 301 oordeeld.
Oud hoeft niet perse onder te doen voor nieuw en andersom ook niet :)
Luxman l507s.  Yamaha M2. Yamaha c4. Lenco l75
Ortofon rmg 212.  Lenco l75 long base 12 inch dv zelfbouw. Denon dcd 2700. Emt 938. Elipson 1404. Custom made dt op td 160 basis.

garmtz

Citaat van: chansig op april 22, 2015, 09:40:35
Grappig dat onderscheid tussen muziekliefhebber en audiofiel. Ik weet niet zo goed wat ik daarvan moet denken. :D

Is niet zo lastig hoor... Een muziekliefhebber luistert naar wat de muziek met hem/haar doet, een audiofiel luistert naar het 'geluid'.

chansig

Ik denk dat er vele het oneens zijn met je. Maar goed...maakt verder niet uit. Bas heeft een DT. Nog steeds een wonderlijk gegeven.

Gr Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

garmtz

Citaat van: chansig op april 22, 2015, 11:33:43
Ik denk dat er vele het oneens zijn met je. Maar goed...maakt verder niet uit. Bas heeft een DT. Nog steeds een wonderlijk gegeven.

Als ze het oneens zijn, zitten ze nog in de ontkenningsfase... :)   In de praktijk zijn de meesten een mix, ik stel het alleen even zwart/wit.

chansig

Citaat van: garmtz op april 22, 2015, 11:41:29
Als ze het oneens zijn, zitten ze nog in de ontkenningsfase... :)   

Ervan uitgaande dat je gelijk hebt dan kan het kloppen.

Gr Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Bas Akkerman

Citaat van: garmtz op april 22, 2015, 09:30:21
Gisteren dus inderdaad bij Bas langsgeweest. In principe gewoon omdat ik nieuwsgierig was en niet voor een complete afstelling van de draaitafel, hoewel ik wel wat spullen had meegenomen.

Bleek dat de naalddruk op ongeveer 2,2 g stond ingesteld. Eerst hebben we de naalddruk op 2,5 g gezet, waarna we zijn gaan tunen. Dit doe ik met 'Bird on a Wire' van Jennifer Warnes. Hier moet de trom die hierin wordt gebruikt genoeg 'lucht' en 'lichtheid' hebben zonder dat deze echt aan gewicht verliest. Is de naalddruk te hoog, verliest de trom zijn snelheid en verlies je subtiliteit in alle extra kleine geluidjes (o.a. triangel!).

Omdat ik niet uitputtend veel spullen bij me had en blijkbaar een specifieke grootte imbus niet bij me had, kon ik de meslagers niet balanceren en ook de armhoogte niet instellen. Beide moeten nog wel verder worden afgesteld. Misschien dat ik daar nog wel een keertje extra voor langskom, als niet iemand anders me voor is. Ook azimuth kan nog worden geperfectioneerd met scope/Adjust+. Wel heb ik ook de dwarsdrukcompensatie op het gehoor ingesteld (met het nummer 'Famous Blue Raincoat' van dezelfde plaat).
Hoewel ik lang niet alles echt kon doorgronden, vond ik het wel interessant om te zien en uiteindelijk te horen. Ik ga eens achter een lijstje aan om een en ander zelf aan te schaffen.

CitaatMaar hoe klonk het...?

Laat ik zeggen dat ik behoorlijk verrast en onder de indruk was van hoe het klonk. Wat mij opviel was de enorme stabiliteit in de afbeelding: alle stemmen en instrumenten staan rotsvast en wijken geen millimeter. Verder is de Garrard immuun voor de gedraaide muziek en bijbehorende dynamiek: hoe druk of hoe rustig de muziek ook is, het geluid verandert simpelweg niet. Oftewel: de muziek 'moduleert' veel minder de weergave dan met veel andere draaitafels. Ook is er een constante kwaliteit over het gehele frequentiebereik: hier zijn geen zwakke punten aan te wijzen. Een eervolle vermelding ook voor het subliem strakke en dynamische laag! Al deze aspecten maken het een zeer muzikaal geheel, die je aandacht genadeloos bij de muziek houdt.

Nog zwakke punten? Mwah... Niet voor de muziekliefhebber... Kan me wel voorstellen dat de audiofiel nog iets meer 'speelsheid'/'lichtheid' zou wensen. Het geluid is erg 'Aards' en hoewel dat niet afleidt van de muziek, hou ik zelf wel van een geluid dat iets 'losser' is, met iets meer nuances.

Het gebruikte element (Denon DL103) vond ik ook erg fijn. Tonaal zeer uitgewogen en niet te analytisch. Tracking en detaillering kunnen wellicht nog beter, maar het element heeft geen nadelen die je van de muziek afleiden.

Conclusie: prachtig, zo'n Garrard! En voor de prijs die Bas betaald heeft ongelooflijk goed!
Grappig, je eerste indrukken komen aardig overeen met die van mij toen ik de Garrard voor het eerst hoorde.
Tja muzikaal versus audiofiel. Ik vind de Garrard een holistisch geluidsbeeld geven waarin zaken als detail en dynamiek net als laag, midden en hoog gelijk worden "behandeld". Er wordt nergens de aandacht op gevestigd en sommigen zullen daardoor inderdaad detail missen. Wat mij betreft is dat ook vooral persing- en opnameafhankelijk, zoals ik gisteren weer hoorde bij Nicolas Jaar.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten