Aankoopadviezen draaitafel, budget €3500,- | Garrard 301! Goede Vrijdag!

Gestart door Bas Akkerman, maart 31, 2013, 22:48:37

« vorige - volgende »

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

chansig

Citaat van: Onder013 op oktober  2, 2014, 21:50:22
Achteraf bezien kan dat inderdaad en had de vraag kunnen zijn of ze daadwerkelijk een op dit punt zo verschillende mening hebben.

Het kan ook een verkeerde interpretatie van de berichten van beiden zijn?

Gr
Henk

Interpretatie is leuk maar ik zou dat niet geheel naar eigen inzicht gaan doen.

Ze zeggen beiden hetzelfde arm en element zijn minder van invloed op de klank dan een loopwerk.

Gr Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.


Robiwan

Citaat van: chansig op oktober  3, 2014, 08:11:49
Interpretatie is leuk maar ik zou dat niet geheel naar eigen inzicht gaan doen.

Ze zeggen beiden hetzelfde arm en element zijn minder van invloed op de klank dan een loopwerk.

Gr Hans

Zo lees ik het ook. Ach Henk is natuurlijk extra kritisch op de uitspraken van de mannen van BBEG ;)
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Naim CD5si | Naim Stageline N + Flatcap 2x | Rega P2+Carbon mm | Neat Motive SX2

garmtz

Citaat van: chansig op oktober  3, 2014, 08:11:49
Interpretatie is leuk maar ik zou dat niet geheel naar eigen inzicht gaan doen.

Ze zeggen beiden hetzelfde arm en element zijn minder van invloed op de klank dan een loopwerk.

Gr Hans

Inderdaad Hans, we beweren exact hetzelfde... Zal nog wel even een toelichting geven en die is vrij simpel....

Alles wat het loopwerk verkeerd doet (en dat zijn juist de muzikaal relevante zaken, zoals timing, dynamiek, definitie, scheiding etc.) kan daarna niet meer worden 'gerepareerd'. De arm en element bepalen daarna nog zeker vooral in tonaal opzicht het eea, maar zijn slaaf van wat ervoor gebeurt. Ook de tracking kwaliteit van arm en element zijn belangrijk, maar mits 'goed genoeg' valt er muzikaal veel te genieten.

Niet dat ik dit niet al had gemeld, maar voor de volledigheid....

garmtz

.

scrutinizer

#1780
In mijn beleving is het element zowel letterlijk dan figuurlijk leidend ....en de rest in dienst van. ;)

Maar je hoeft idd niet het zelfde te denken.....
........een ieder zo zijn ervaring en beleving van dit alles.   

Happy trails .. ;D
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Deleted Member 2

Citaat van: garmtz op oktober  3, 2014, 08:44:48
Inderdaad Hans, we beweren exact hetzelfde... Zal nog wel even een toelichting geven en die is vrij simpel....

Alles wat het loopwerk verkeerd doet (en dat zijn juist de muzikaal relevante zaken, zoals timing, dynamiek, definitie, scheiding etc.) kan daarna niet meer worden 'gerepareerd'. De arm en element bepalen daarna nog zeker vooral in tonaal opzicht het eea, maar zijn slaaf van wat ervoor gebeurt. Ook de tracking kwaliteit van arm en element zijn belangrijk, maar mits 'goed genoeg' valt er muzikaal veel te genieten.

Niet dat ik dit niet al had gemeld, maar voor de volledigheid....

Ik las het stukje van bmateijsen werkelijk als tegengesteld aan de mening van garmtz en was benieuwd naar de argumenten.

Overigens ben ik van mening dat arm-element-afstelling meer invloed heeft dan een (massa) loopwerk. Bij een sub-chassis loopwerk komt m.i. het effect dichter bij dat van arm-element-afstelling.

marcush

Citaat van: garmtz op oktober  3, 2014, 08:44:48
juist de muzikaal relevante zaken, zoals timing, dynamiek, definitie, scheiding etc.) kan daarna niet meer worden 'gerepareerd'. De arm en element bepalen daarna nog zeker vooral in tonaal opzicht het eea

ik vind "e.e.a. in tonaal opzicht"  relevanter dan geconditioneerde Hifi-termen zoals "timing, definitie, scheiding"...


garmtz


Citaat van: marcush op oktober  3, 2014, 12:16:39
ik vind "e.e.a. in tonaal opzicht"  relevanter dan geconditioneerde Hifi-termen zoals "timing, definitie, scheiding"...

Ik niet...

Bas Akkerman

Smaken verschillen. Ik kan me goed voorstellen dat mensen soms gek worden van de hifi-termen. Zoals ik soms het "zoetje", "zuurtje" en "mondgevoel" in kooktermen niet kan velen. Toch is het verdomd lastig andere goede beschrijvingen te vinden die net zo kernachtig zijn. Het is wel een leuke uitdaging in de verslagen die ik schrijf!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

garmtz

Muziekbeleving is heel subjectief... De reden dat ik zoveel waarde hecht aan het loopwerkgedeelte, is dat is gewoon gemerkt heb dat daar wat betreft beleving veel fout kan gaan. Ik heb waanzinnig dure draaitafels gehoord met relatief goedkope tot zeer goedkope elementen, die werkelijk subliem klonken. Heb ook sublieme elementen gehoord in een mindere tafel en dat kon me dan totaal niet boeien. Het is belangrijk een element te vinden dat je 'ligt' en ervoor zorg te dragen dat dit element zich goed thuisvoelt in de gekozen arm (zowel puur technisch wat betreft gewicht en compliantie als qua 'match') en dat het loopwerk de basis legt voor een muzikaal pakkende weergave.

Maar dat is MIJN aanpak...

Mordante


VlisChris

Namen noemen mag gerust. Plaats alleen geen links naar de betreffende websites :)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Mordante

A10 Audio.

Het grote voordeel vind ik geen beeld, alleen stereo. Apparatuur vanaf 300 tot 300.000

Bas Akkerman

Daar ben ik al eens geweest, kijk maar in de startpost voor een link naar het verslag. Ook de audiozaak met de beste akoestiek vind ik.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Joris1971

Bas leg eens svp uit.

Hoe kun jij nu een bewuste keuze maken als je iedere keer naar een andere platenspeler luistert met een andere phono pre, met een ander element, andere arm,op andere luidsprekers, een ander versterker en iedere keer een andere akoestiek.

Dat is toch eigenlijk zinloos (respectvol bedoeld).. er zijn toch teveel variabelen.

Groet Joris

newday

Citaat van: Joris1971 op oktober 13, 2014, 19:00:56
Bas leg eens svp uit.

Hoe kun jij nu een bewuste keuze maken als je iedere keer naar een andere platenspeler luistert met een andere phono pre, met een ander element, op andere luidsprekers, een ander versterker en iedere keer een andere akoestiek.

Dat is toch eigenlijk zinloos (respectvol bedoeld).. er zijn toch teveel variabelen.

Groet Joris

Volgens mij heeft Bas dat hier al een paar keer uitgelegd, maar ja, het topic is intussen zo groot geworden, is misschien lastig terug te vinden  ;D

Joris1971

Citaat van: newday op oktober 13, 2014, 19:21:16
Volgens mij heeft Bas dat hier al een paar keer uitgelegd, maar ja, het topic is intussen zo groot geworden, is misschien lastig terug te vinden  ;D

Oh dan heb ik dat niet gelezen, moet ook bekennen dat ik niet heel het topic gelezen heb.

Maar het antwoord wat hij gaat geven of al gegeven heeft... is miz niet 100% sluitend. ;D

Bas Akkerman

Citaat van: Joris1971 op oktober 13, 2014, 19:22:09
Oh dan heb ik dat niet gelezen, moet ook bekennen dat ik niet heel het topic gelezen heb.

Maar het antwoord wat hij gaat geven of al gegeven heeft... is miz niet 100% sluitend. ;D
Klopt, dat is ook niet sluitend. Sterker, iedereen is het met je eens Joris. Het blijft ook lastig vergelijken, maar zo eigenwijs als ik ben, heb ik toch het idee een aantal "karaktereigenschappen" van het transport, de arm en het element er doorheen te horen. Nu richt ik me met name op het transport. Maar ik begrijp jullie kritiek volkomen dat je altijd naar een complete set luistert en dat het daardoor lastig is de rol van de draaitafel te horen. Laat staan een onderdeel van die draaitafel.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Raphie

JBL PRX Power!

Bas Akkerman

Citaat van: Raphie op oktober 13, 2014, 20:06:45


:popcorn:
Beide vind ik wel fraai, maar ik hoop toch echt dat er uit de 1 meer muziek komt dan de ander. :turn:
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Staaled

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Deleted Member 2


Robiwan

Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Naim CD5si | Naim Stageline N + Flatcap 2x | Rega P2+Carbon mm | Neat Motive SX2

Joris1971