Aankoopadviezen draaitafel, budget €3500,- | Garrard 301! Goede Vrijdag!

Gestart door Bas Akkerman, maart 31, 2013, 22:48:37

« vorige - volgende »

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

Bas Akkerman

Mmm, stof tot nadenken... Het loopwerk is het belangrijkste, dat had ik inderdaad begrepen.

Ik vind het echter heel lastig om verschillende draaitafels te vinden met dezelfde arm en hetzelfde element. Het scheelt wel dat ik er (in deze prijsklasse) pas één echt heb gehoord. Daarom zou ik ook nog aan Sense moeten vragen of het mogelijk is de verschillende draaitafels met dezelfde arm en hetzelfde element uit te voeren? Nou speelt wel in mijn achterhoofd dat het een samenspel is tussen loopwerk, arm en element. Dus misschien werkt de ene combinatie wel, de andere niet. Dan zou ik  dus op dat moment eerder een "toevallig" geslaagde combinatie van loopwerk, arm en element kunnen horen dan de daadwerkelijke invloed van het loopwerk op zich. Vandaar ook mijn idee om aan de dealers de meest geslaagde combinatie per draaitafel klaar te zetten.

Dan het doorgroeien. Is het verstandig om nu "het beste" loopwerk te vinden en van daaruit verder te bouwen? Of de meest geslaagde combinatie voor deze prijs en op een later tijdstip "opnieuw" te beginnen?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Bas Akkerman

Citaat van: raindog op april 20, 2014, 13:16:46
Dit is best een interessante discussie. Ook voor mij zit service vooral in het meedenken, meehelpen en meezoeken naar een goede keuze of oplossing. Voor mij hangt het  verkrijgen van een thuisdemo overigens niet af van een bepaald budget. Het is meer een service die voortvloeit uit een vertrouwen dat is opgebouwd tussen klant en hifi winkel. Ik kan me voorstellen dat een winkel veel terughoudender is in het uitlenen van apparatuur aan onbekenden dan aan vertrouwde klanten. Daarnaast voel ik mij zelf veel minder bezwaard om na een demo van een week een apparaat terug te brengen, zonder het daarna aan te schaffen, wanneer ik een langdurige relatie heb met de betreffende winkel.

Het liefst zou ik al mijn spulletjes bij één winkel aanschaffen, waar ze mij kennen, mij voorkeuren kennen en waar ik me prettig geholpen voel. Helaas is dit door het erg beperkte assortiment van de betere hifi winkels niet mogelijk. Je wordt hierdoor toch enigzins gedwongen om rond te gaan shoppen en dat vind ik erg jammer.
Eens! Ook ik vind het jammer dat je niet één winkel hebt met alle merken, maar dat is nu eenmaal niet anders. Bij BB&G zijn de hoofdmerken Linn en Naim, de Resolution Audio-set was en is voor mij een mooie combinatie (melodie en drive) van die twee merken. Het was een demo-model, dus eigenlijk toevallig.

CitaatOverigens ben ik het eens met Arden aangaande het nut van een thuisdemo voor draaitafels, of bronnen überhaupt. Het is een hoop gedoe en ik zie de meerwaarde er niet zo van in. Met een draaitafel loop je niet snel het risico dat het thuis niet klinkt vanwege een andere akoestiek dan in de winkel. Tenminste niet zoals dat bij luidsprekers, of de combinatie versterker/luidspreker, wel het geval is. Mijn advies is om een draaitafel vooral ook te vergelijken met je cd-speler, neem die dus mee naar de hifi winkel. Het is namelijk zaak om de tonale verschillen niet te ver uiteen te laten lopen. Van je CD-speler weet je dat deze perfect harmonieert met je versterker en speakers, dat is dus het beste ijkpunt dat je hebben kan.
Ik kom er zo met mijn verslag nog op terug, waarom ik een voorkeur heb voor thuis luisteren. Je luistert in een winkel niet alleen naar de draaitafel of zelf meegebrachte bron, maar ook naar de rest van de set en de akoestiek. Dat lukt best, heb ik ook ervaren tijdens de vorige zoektocht, maar de laatste klap geef ik het liefst nadat ik het thuis heb geprobeerd.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Actionhost

Citaat van: Bas Akkerman op april 20, 2014, 13:22:51

Dan het doorgroeien. Is het verstandig om nu "het beste" loopwerk te vinden en van daaruit verder te bouwen? Of de meest geslaagde combinatie voor deze prijs en op een later tijdstip "opnieuw" te beginnen?

Zo heb ik het wel gedaan. Ik heb het meeste geld uitgegeven aan de draaitafel/loopwerk en relatief weinig aan het element. Leek me gewoon de meest logische volgorde om door te groeien. Volgend jaar (of zo) wil ik wel eens rondneuzen naar een beter element en heel misschien nog eens een andere arm, maar dat is weer een ander verhaal.
Marantz PM-15s2 Limited Edition/Marantz SA-15s2 Limited Edition/Monitor audio RX6 (wit hoogglans)/Acoustic Signature WOW met Ortofon 2M Blue/ Van den Hul 3T "The Rock"/Van den Hul CS122/ Wireworld Stratus 5

Sonos Connect met Magna Ultimo Mod/Externe DAC: Marantz SA-15s2 Limited Edition/Synology DS213

Arden

Citaat van: Bas Akkerman op april 20, 2014, 13:22:51


Dan het doorgroeien. Is het verstandig om nu "het beste" loopwerk te vinden en van daaruit verder te bouwen?

Ja!

Ik zag op het ''vergruisde'' Marktplaats weer een Garrard 401 staan voor 595 euries (met plinth btw), koop dat ding! Laat er een fantastisch mooie plinth voor maken, zet er een 12 inch Jelco van 800  op met een mooi element, en je lacht iedereen uit. Kost niet de hoofdprijs, je hebt een gaaf en uniek project en uiteindelijk speel je nog met het bijna ultieme ook. Zo moeilijk is het niet...

Joris1971

Nu gaat ie weer twijfelen.... En het duurt al zo lang  :o

Bas Akkerman

Citaat van: Actionhost op april 20, 2014, 14:05:32
Zo heb ik het wel gedaan. Ik heb het meeste geld uitgegeven aan de draaitafel/loopwerk en relatief weinig aan het element. Leek me gewoon de meest logische volgorde om door te groeien. Volgend jaar (of zo) wil ik wel eens rondneuzen naar een beter element en heel misschien nog eens een andere arm, maar dat is weer een ander verhaal.
Mmmm, ok.

Citaat van: Arden op april 20, 2014, 14:16:48
Ja!

Ik zag op het ''vergruisde'' Marktplaats weer een Garrard 401 staan voor 595 euries (met plinth btw), koop dat ding! Laat er een fantastisch mooie plinth voor maken, zet er een 12 inch Jelco van 800  op met een mooi element, en je lacht iedereen uit. Kost niet de hoofdprijs, je hebt een gaaf en uniek project en uiteindelijk speel je nog met het bijna ultieme ook. Zo moeilijk is het niet...
Eerlijk is eerlijk, ik ben wel heel erg benieuwd naar zo'n Garrard 401. Boven budget alleen. :unsure: Maar penny wise, dollar spent om even met mijn avater te spreken?

Citaat van: Joris1971 op april 20, 2014, 14:46:39
Nu gaat ie weer twijfelen.... En het duurt al zo lang  :o
Haha, ja. ;D
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Actionhost

En doorgroeien is natuurlijk omdat we altijd maar beter willen. Maar echt 'nodig' is dat natuurlijk niet.

Zo ben ik op dit moment aan het luisteren naar de fantastische LP Nightclub van Patricia Barber (Premonition). Klinkt gewoon belachelijk goed, zelfs met een simpele Rega arm en Blue element. Dus genieten lukt sowieso wel!
Marantz PM-15s2 Limited Edition/Marantz SA-15s2 Limited Edition/Monitor audio RX6 (wit hoogglans)/Acoustic Signature WOW met Ortofon 2M Blue/ Van den Hul 3T "The Rock"/Van den Hul CS122/ Wireworld Stratus 5

Sonos Connect met Magna Ultimo Mod/Externe DAC: Marantz SA-15s2 Limited Edition/Synology DS213

Bas Akkerman

Citaat van: Actionhost op april 20, 2014, 15:04:29
En doorgroeien is natuurlijk omdat we altijd maar beter willen. Maar echt 'nodig' is dat natuurlijk niet.

Zo ben ik op dit moment aan het luisteren naar de fantastische LP Nightclub van Patricia Barber (Premonition). Klinkt gewoon belachelijk goed, zelfs met een simpele Rega arm en Blue element. Dus genieten lukt sowieso wel!
Oh, zeker hoor! Nu op Spotify naar Best Of van Texas aan het luisteren. Matig opgenomen, gesloten, dynamiekloze weergave door Spotify, maar toch bler ik mee. :music:

Linda net aan de ontbijttafel: 'wil wel wat bijdragen aan de draaitafel'. Aaarghhh, nog meer keuzes! :crazy: :nervous:
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Arden

Nou, op die Garrard is men gelijk gaan bieden na de melding hier... Hij stond op vaste prijs!
Het lijken wel handelaars...

Bas Akkerman

Citaat van: Arden op april 20, 2014, 15:11:46
Nou, op die Garrard is men gelijk gaan bieden na de melding hier... Hij stond op vaste prijs!
Het lijken wel handelaars...
Haha, ik zag het. Gebeurt me wel vaker na meldingen in topics van de grootste twijfelkont van HTForum. ;D
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

evilniek

Citaat van: Bas Akkerman op april 20, 2014, 15:15:58
Haha, ik zag het. Gebeurt me wel vaker na meldingen in topics van de grootste twijfelkont van HTForum. ;D

En toch heb ik veel respect voor de manier waarop jij bezig bent met de hobby, daar kan menigeen wat van opsteken.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

Bas Akkerman

Citaat van: evilniek op april 20, 2014, 15:33:54
En toch heb ik veel respect voor de manier waarop jij bezig bent met de hobby, daar kan menigeen wat van opsteken.
Dank je. Wie weet al heeft iedereen zijn eigen manier.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Bas Akkerman

Luistersessie Rik Stoet 17 april 2014

Eindelijk, dan eindelijk toch weer eens met een stapel platen op schoot een winkel bezoeken en daar gaan luisteren. Het luisteren naar een langspeelplaat beviel destijds met de draaitafel van Tom zo goed dat de kriebel steeds heftiger en heftiger werd. Tijd om te krabben dus!

Rik en Frits van Rik Stoet hebben op de eerste etage, volgepakt met luidsprekers en buizenversterkers op de grond, een set samengesteld van een Takumi draaitafel met Ortofon 2MBronze, aangesloten op een versterker van Rega en deLS3/6A van luidsprekermaker Stirling. Phonoversterker is naar zeggen van Rik er een in aanbouw, maar lijkt wat uiterlijk betreft op een Project. Eenzelfde soort luidsprekers als in huize Akkerman, maar de rest van de keten en de akoestiek is dus echt anders. Goed om in het achterhoofd te houden.

Mij als een aapje tussen de versterkers naar de draaitafel slingeren en daar met moeite net tot de draaitafel reiken, dat is met twee linkerhanden niet zo handig. Dus is Frits zo vriendelijk 'Kind Of Blue' op de Takumi te leggen. En ook nog de arm te verplaatsen, anders is er zo weinig muziek.
Muziek is er dan zeker en, ook op dit niveau, met meer detail dan ik hoor bij digitaal of cd. Bijvoorbeeld de microfoons die open en dicht worden gezet als Coltrane inzet of het strijken van de kwastjes. Wat me opvalt is dat de muzikanten wat dichter bij me spelen dan ik thuis gewend ben. Dan staan ze iets voor de luidsprekers, maar vooral in een halve boog erachter. Hier dus meer voor de Stirlings en wat compacter en vooral minder gestaffeld in de diepte. Ook weinig tot geen hoogte. Opstelling zal het zijn, wat duidelijker wordt als ik mijn hoofd naar links en rechts beweeg. Naar links ontstaat er echt een gat rechts van het geluidsbeeld. Het heeft op zich niets met de kwaliteiten van de draaitafel te maken, maar heeft natuurlijk wel zijn effect op wat ik hoor. Rik komt er bij zitten en ziet dat de bijbehorende puck niet is gebruikt. Eenmaal erop wordt het beeld wat strakker en worden instrumenten wat scherper afgebeeld waar ze eerst nog wat zwabberden. Timing is ok, al heb ik soms het idee dat deze opstelling zich wat verslikt bij tempowisselingen bij de halve jamsessie die Miles Davis en consorten ten gehore brengen.

Bonnie 'Prince' Billy's lp 'I See A Darkness' gaat daarna op zijn rug liggen (of is het buik?), om zich eens lekker te laten betasten door de naald van de Ortofon. Te obscure en banale woorden voor dit album eigenlijk, dat bij het eerste beluisteren bij Henk veel indruk op mij maakte, maar hopelijk vergeven jullie het me. Het door mij tijdens de show in Veldhoven aangeschafte exemplaar zit echter vol tikken en gruis. Voorheen maakte ik me er niet zo druk om, maar de nu beluisterde draaitafel kan er ook niet omheen werken. Jammer, toch maar eens een ander exemplaar op de kop tikken. Wat ik wel hoor bevalt me wel goed, weer veel detail met de tweede stem nu duidelijker dan ik thuis hoorde. De stem van Oldham klinkt lekker breekbaar, mag van mij nog net wat meer bas hebben zodat hij wat minder iel klinkt. De instrumenten worden schoon weergegeven, zonder toeters of bellen. Maar de drums bijvoorbeeld klinken ook minder diep en vol.

Ik heb nog wat tweedehands platen meegenomen die ik wil horen en Rik wil ze gerust eerst even wassen. In de tussentijd moet ik mij helaas ontfermen over het afschuwelijke album 'Violator' van Depeche Mode, afschuwelijk goed welteverstaan. "Of ik het erg vind als Rik even weg gaat om te eten?" Met dit album is wachten zeker geen straf. Weer draait de Takumi rustig zijn rondjes, weer doet hij dat prima, nergens heel spectaculair. Na de eerste twee albums is dit een wat drukker album waar wat meer tegelijkertijd gebeurt. Overigens de remaster en dat wordt goed getoond. Bij het eerste nummer loopt het al wat dicht. Het daaropvolgende 'Sweetest Perfection' speelt naar mate het nummer verder vordert steeds chaotischer en meer vervreemdend. Voor mij als een shot heroïne dat langzaam begint te werken al heb ik een dergelijke ervaring zelf nooit gehad. Een torturetrack als het gaat om scheiding en daar loopt het nu ook helemaal mis. Bij 'Waiting For The Night' komt Rik binnen en vraagt wat dit is. Altijd leuk als mensen nieuwsgierig raken naar wat je draait. Ook een compliment aan de draaitafel waar ik nu al behoorlijk wat nummers mee heb gespeeld, al knaagt het "vollopen" wel een beetje. Zeer positief vind ik dan weer het totaal ontbreken van nare slisklanken en de verfijning ten opzichte van de Ortofon 2MRed. In zoverre ik dat echt kan beoordelen in verschillende situaties en verschillende draaitafels.

Een fris gewassen 'Talk Talk' schuift aan, of moet ik zeggen onder? Gewoon beginnen met het eerste nummer van de eerste kant van 'It's My Life'. Hoewel wat "hot" opgenomen, dat is wel duidelijk, ook toch wel erg goed en met zorg en aandacht. Voor het eerst hoor ik wat flow, zoals ik dat wel een beetje miste. Is het up-tempo genre een lekkere match met de Takumi? Het tweede nummer heeft een mooie intro waarbij me opvalt dat de dynamiek eigenlijk ook wel aardig is. Totdat het weer wat drukker wordt. Tegenstrijdig, ik weet het. Een goede flow met up-tempo muziek en toch loopt het dicht. Akoestiek? Wellicht, vandaar mijn behoefte om hem thuis te horen. Want dat zou ik wel graag willen, ook al speelt hij soms wat te netjes naar mijn idee, boeien doet hij genoeg. Zoals het derde nummer 'René' van deze plaat dat ik nog niet kende, maar ik verrassend mooi vind.

Toch weer even terugkomend op de dynamiek. Speciaal daarvoor laat ik 'The Nits' met 'Two Skaters' draaien. Dynamiek is best goed, maar kan nog net wat beter. Bij sommige uithalen van de gitaren bijvoorbeeld, waar ik thuis echt van op kan schrikken, is het nu wat te stil. Realiserende dat ik nu misschien wat teveel vraag van een draaitafel in deze prijsklasse. En realiserende dat ik al haast weer een hele kant luister van de Nederlandse Bergen, zo slecht is het dus ook niet.

Tom is vanuit zijn werk even aan komen waaien. We luisteren onder andere naar een stukje 'Brel' en daarna naar de originele versie van 'Dark Side Of The Moon'. De laatste klinkt wat bedompt, al weet ik dat het beter kan zoals ik al eerder bij Frank hoorde die de 40th Anniversary-Edition heeft. Tom die mij daarop fijntjes influistert dat die versie ook beneden in de winkel te koop is. Waarop ik mijn koopwoede als het gaat om muziek niet kan bedwingen. Want al ben ik nog zo geduldig en gereserveerd als het op apparatuur aankomt, muziek aankopen is almaar verslavender aan het worden.
Voordat de remaster wordt gedraaid, ben ik nog even nieuwsgierig naar de schwung van 'Radar Love'. Heerlijk, wederom iets te netjes, maar op zulke momenten ben ik met recht trots dat deze heren hun roots in Den Haag hebben.

Als toetje de net aangekochte 'Dark Side' dus. Echt wel een verbetering ten opzichte van de eerdere versie. Waarbij ik wel wil aantekenen dat ik deze avond met zeer wisselend succes naar tweedehands exemplaren heb geluisterd. Ik weet in ieder geval dat ik wat voorzichtiger zal zijn met gebruikte lp's. Oh ja, we waren aan het luisteren. De gekheid van deze plaat blijft aanstekelijk, de opnamekwaliteit heeft ook zeker zijn rol in het al dan niet dichtlopen. Hoewel nog steeds geen heel sterk punt vind ik het nu bij drukke passages minder rommelig dan eerst. Vooral de spreiding bij de klokken is wat mij betreft prima, maar kan net even wat beter. En toch weer een stuk of vijf nummers beluisterd...

Misschien gewenning, misschien verwacht ik teveel of is het gewoon smaak, maar het vanzelfsprekende, vloeiende en dynamische vind ik bij deze draaitafel niet de echte kracht. Dat is meer het weergeven wat er op de plaat staat en vooral ook hoe het op de plaat is gezet, wat meer beschouwend. Met daarbij een lichte neiging naar benadrukking van de bovenkant van het middengebied. Op deze set en met deze akoestiek wel te verstaan. Waar het dichtlopen ook mee te maken kan hebben.

Ik vind het lastig om in te schatten hoe goed deze draaitafel is, ik ben toch een stapje terug gegaan in het budget en wat mag ik verwachten? Zoals ik al zei, in ieder geval is de Takumi goed genoeg om hier thuis te gaan testen. Ik ben erg benieuwd naar de andere kandidaten aankomende tijd!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Actionhost

Een mooi verslag wat prettig wegleest. Het komt niet over als heel erg positief, iets wat je in je conclusie ook min of meer onderschrijft. Maar wat je terecht al zegt is deze tafel een stapje terug tov wat je eerder beluisterd hebt. Ben benieuwd wat je er thuis van gaat vinden.

Wel grappig: Of ik het erg vind als Rik even weg gaat om te eten?";D
Marantz PM-15s2 Limited Edition/Marantz SA-15s2 Limited Edition/Monitor audio RX6 (wit hoogglans)/Acoustic Signature WOW met Ortofon 2M Blue/ Van den Hul 3T "The Rock"/Van den Hul CS122/ Wireworld Stratus 5

Sonos Connect met Magna Ultimo Mod/Externe DAC: Marantz SA-15s2 Limited Edition/Synology DS213

Bas Akkerman

Citaat van: Actionhost op april 20, 2014, 20:03:45
Een mooi verslag wat prettig wegleest. Het komt niet over als heel erg positief, iets wat je in je conclusie ook min of meer onderschrijft. Maar wat je terecht al zegt is deze tafel een stapje terug tov wat je eerder beluisterd hebt. Ben benieuwd wat je er thuis van gaat vinden.

Wel grappig: Of ik het erg vind als Rik even weg gaat om te eten?";D
Precies! Ik ben ook benieuwd.

Haha, dat laatste gebeurde letterlijk en was inderdaad een grappige situatie.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

clockwork

 Inderdaad een mooi verslag. Ik denk (net zoals Actionhost) dat je wellicht de verkeerde volgorde hebt gehanteerd en 'te verwend' bent geraakt. Voor een tussenstapje zul je wellicht je eisen een beetje moeten aanpassen (of toch op de tweedehands markt moeten kijken).

Ik ben het met je eens dat tweedehands platen een sterk wisselend succes kunnen geven (kwamen deze lp's uit de batch die je had opgehaald voor de M&G bij Jan?). Daar had ik ook wisselende ervaringen mee.  ;)
Versterking: Marantz AV8802a, Bel Canto Ref500m, Ref150s & S300
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)
Nordost/ Shunyata bekabeling

Bas Akkerman

Citaat van: clockwork op april 20, 2014, 20:11:52
Inderdaad een mooi verslag. Ik denk (net zoals Actionhost) dat je wellicht de verkeerde volgorde hebt gehanteerd en 'te verwend' bent geraakt. Voor een tussenstapje zul je wellicht je eisen een beetje moeten aanpassen (of toch op de tweedehands markt moeten kijken).

Ik ben het met je eens dat tweedehands platen een sterk wisselend succes kunnen geven (kwamen deze lp's uit de batch die je had opgehaald voor de M&G bij Jan?). Daar had ik ook wisselende ervaringen mee.  ;)
Achteraf gezien had ik beter andersom kunnen luisteren inderdaad. Maar toen wist ik nog niet dat ik plaatjes draaien dusdanig leuk zou vinden dat mijn geduld zou verliezen. ;D Het is zoals het is.

Er kwamen een paar uit die betreffende lichting, maar ook uit een andere. Wel jammer, zo wordt het een steeds duurdere hobby. Maar positief punt is dat ik, zoals ik eigenlijk al in eerste instantie van plan was, uit moet kijken naar de langespeelplaatvarianten van de pareltjes in mijn collectie.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Bas Akkerman

Volgende week dinsdagochtend komt Garmt met de Linn. Die week mag ik de Takumi ook een avondje lenen van Rik Stoet. Nu nog donderdag of vrijdag langs bij Sense.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Bensz

Zelf ben ik ook in de markt voor een dt. Eventueel ook in het eerst genoemde budget. Maar nergens lees ik iets over de keuze van het element.
Bijna leerzaam hier, alleen neem ik ook in mijn overweging een SL1200MKxx/SL1210MKxx mee.
In mijn beleving super stabiele en constante aandrijving voor weinig, en je houdt centen over voor een super cartridge en een knappe vv.

Bas Akkerman

Citaat van: Bensz op april 22, 2014, 22:26:19
Zelf ben ik ook in de markt voor een dt. Eventueel ook in het eerst genoemde budget. Maar nergens lees ik iets over de keuze van het element.
Bijna leerzaam hier, alleen neem ik ook in mijn overweging een SL1200MKxx/SL1210MKxx mee.
In mijn beleving super stabiele en constante aandrijving voor weinig, en je houdt centen over voor een super cartridge en een knappe vv.
Het kan wel kloppen dat je nog wat minder leest van elementen. Nu richt ik me vooral op het loopwerk na het advies van meerdere mensen.

Stiekem kijk ik wel naar elementen, zoals de Music Maker III. Maar die komt pas tot zijn recht in een Nottingham Spacedeck bijvoorbeeld. Een draaitafel waar ik wel naar wil gaan luisteren bij de volgende zoektocht.

De Technics heb ik destijds van Tom geleend en dat was zeker geen slecht ding, in tegendeel.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

garmtz

Ik zou hier eigenlijk liever niet meer reageren, maar er moeten mij 'openbaar' een aantal dingen van het hart...

1) Het element is een belangrijk onderdeel van de totale klank. Het is dus essentieel om een element te kiezen dat naar je smaak is, want hier zitten de grootste klankverschillen. Echter...
2) Een element gaat een interactie aan met de toonarm, dus die moeten voor een goed resultaat op elkaar zijn afgestemd. Een deel van deze match is te berekenen (mbv. gewicht element, effectief gewicht toonarm, compliantie element), maar een deel is ook 'synergie'.
3) Hoe beter de toonarm, hoe beter deze in staat is het 'sporen' van het element te ondersteunen. Vaak zijn betere toonarmen beter in staat zeer verfijnde (en vaak dure) elementen te ondersteunen. Soms is het beter in een eenvoudigere arm ook niet al te veeleisende elementen te gebruiken. Een mooie MM of HOMC kan dan vaak beter matchen voor een MUZIKALER (niet persé 'technisch' beter) resultaat. Of een element 'tot zijn recht' komt, is dus vooral een functie van zijn werking in een toonarm. Echter... :)
4) Het loopwerk zorgt voor de timing, energie, rust, ruimtelijkheid, tunefulness etc. etc. De meeste aspecten die betrekking hebben tot het kunnen volgen van de muziek en het betrokken worden daarbij, komen voort uit het loopwerk. De arm en element zijn 'slaaf', hoewel ze in zekere mate de intrinsieke kwaliteiten van het loopwerk kunnen ondersteunen of dwarsbomen. Ook hier is een goede match erg belangrijk!
5) ...

Het is dus erg moeilijk uit te leggen hoe het samenspel echt is tussen de diverse elementen... Wees er wel van doordrongen dat het element extreem bepalend is voor het klankkarakter van de gehele tafel. Dat een eenvoudig element in een toptafel heel muzikaal kan zijn en daarmee zijn zwakke punten op de achtergrond kan laten vallen, wil niet zeggen dat een beter element in die situatie niet beter zou zijn. Maar dan moet de rest van de keten dat wel goed kunnen ondersteunen!

Als je dus individuele draaitafels beluistert, is het bijna ondoenlijk om bepaalde aspecten van de weergave te relateren aan element, arm of loopwerk. Je hoort echt een samenspel. De enige manier om te 'leren', is door bijv. het loopwerk constant te houden en OF element OF toonarm te wisselen. In ieder geval door slechts 1 variabele te veranderen.

Hoop hier iets meer te hebben kunnen duiden van wat ik een bijna ondoenlijke taak vindt bij deze luistertesten. Aan de andere kant kun je het jezelf ook heel simpel maken: de best klinkende combinatie gewoon kopen en niet er over inzitten welke van de elementen verantwoordelijk zijn voor dat resultaat... :)

Arden

Citaat van: Bas Akkerman op april 22, 2014, 22:01:31
[...]

Nu nog donderdag of vrijdag langs bij Sense.

[...]

Wat wel eens kan bewijzen dat geduld niet altijd een schone taak bleek: Gisteren was ik daar op de koffie en kwam dit hoofdstuk even aan de orde, zowel de VPI als de Nottingham zijn al weer verkocht! Dat heb je met spectaculaire aanbiedingen, die lopen nooit zo lang.

Ik zag ook dat de Garrard 401 is blijven steken op 660 euro, bied nog een klein beetje meer en hij is waarschijnlijk van jou. Het is dat ik er al 2 heb, anders had ik deze er zelf nog wel bijgekocht.
Nogmaals, koop dat loopwerk als basis en maak daar een mooi project van. Dat gaat echt niet zo veel kosten als je denkt (met een 12 inch Jelco, een top plint en uiteindelijk een Denon DL103 R of Benz Ace L zit je nog steeds ruim onder je uiteindelijke budget) en je hebt een top-loopwerk voor de rest van je leven...

weust

Citaat van: garmtz op april 23, 2014, 10:45:39
Hoop hier iets meer te hebben kunnen duiden van wat ik een bijna ondoenlijke taak vindt bij deze luistertesten. Aan de andere kant kun je het jezelf ook heel simpel maken: de best klinkende combinatie gewoon kopen en niet er over inzitten welke van de elementen verantwoordelijk zijn voor dat resultaat... :)

Vooral dit laatste gedeelte spreekt mij persoonlijk aan.
Al het vorige wil ik helemaal met je eens zijn, maar is (lijkt mij iig) voor iemand die nieuw instapt een ondoenlijke taak om op die manier een passende platenspeler te vinden. De totale combinatie dus.

Wat Bas nu doet met een aantal combinaties zou ik zelf ook liever doen. Wel in overleg met de verkoper om bijvoorbeeld niet een model hoger te gaan voor een arm of element.
En dan luisteren of het het geld waar is.

(De reden van mijn platenspeler is heel anders geweest destijds, en heeft helemaal niets te maken met de combinatie van componenten zelf bij elkaar gezocht of combinatie van componenten samen gesteld door een verkoper. Voor het geval mensen dit gaan denken)


Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

roeleken

Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

Deleted Member 2

Citaat van: garmtz op april 23, 2014, 10:45:39
Ik zou hier eigenlijk liever niet meer reageren, maar er moeten mij 'openbaar' een aantal dingen van het hart...

1) Het element is een belangrijk onderdeel van de totale klank. Het is dus essentieel om een element te kiezen dat naar je smaak is, want hier zitten de grootste klankverschillen. Echter...
2) Een element gaat een interactie aan met de toonarm, dus die moeten voor een goed resultaat op elkaar zijn afgestemd. Een deel van deze match is te berekenen (mbv. gewicht element, effectief gewicht toonarm, compliantie element), maar een deel is ook 'synergie'.
3) Hoe beter de toonarm, hoe beter deze in staat is het 'sporen' van het element te ondersteunen. Vaak zijn betere toonarmen beter in staat zeer verfijnde (en vaak dure) elementen te ondersteunen. Soms is het beter in een eenvoudigere arm ook niet al te veeleisende elementen te gebruiken. Een mooie MM of HOMC kan dan vaak beter matchen voor een MUZIKALER (niet persé 'technisch' beter) resultaat. Of een element 'tot zijn recht' komt, is dus vooral een functie van zijn werking in een toonarm. Echter... :)
4) Het loopwerk zorgt voor de timing, energie, rust, ruimtelijkheid, tunefulness etc. etc. De meeste aspecten die betrekking hebben tot het kunnen volgen van de muziek en het betrokken worden daarbij, komen voort uit het loopwerk. De arm en element zijn 'slaaf', hoewel ze in zekere mate de intrinsieke kwaliteiten van het loopwerk kunnen ondersteunen of dwarsbomen. Ook hier is een goede match erg belangrijk!
5) ...

Het is dus erg moeilijk uit te leggen hoe het samenspel echt is tussen de diverse elementen... Wees er wel van doordrongen dat het element extreem bepalend is voor het klankkarakter van de gehele tafel. Dat een eenvoudig element in een toptafel heel muzikaal kan zijn en daarmee zijn zwakke punten op de achtergrond kan laten vallen, wil niet zeggen dat een beter element in die situatie niet beter zou zijn. Maar dan moet de rest van de keten dat wel goed kunnen ondersteunen!

Als je dus individuele draaitafels beluistert, is het bijna ondoenlijk om bepaalde aspecten van de weergave te relateren aan element, arm of loopwerk. Je hoort echt een samenspel. De enige manier om te 'leren', is door bijv. het loopwerk constant te houden en OF element OF toonarm te wisselen. In ieder geval door slechts 1 variabele te veranderen.

Hoop hier iets meer te hebben kunnen duiden van wat ik een bijna ondoenlijke taak vindt bij deze luistertesten. Aan de andere kant kun je het jezelf ook heel simpel maken: de best klinkende combinatie gewoon kopen en niet er over inzitten welke van de elementen verantwoordelijk zijn voor dat resultaat... :)

Prima overzicht. De ondergrond waar je die zorgvuldig samengestelde draaitafel op zet kan het geheel echter weer maken of breken. Wat genuanceerder: nog beter maken of echt heel veel slechter.

Een recent voorbeeld is het plaatsen van een rega op een dikke bamboe plank in plaats van op het glas van de muurbeugel. Alle levendigheid was weg.

Nog een voorbeeld met een Michell Gyro. Op een ikea vederlicht tafelblad klinkt deze draaitafel dun, het laag is weg en zo nog wat. Op een zware ondergrond van graniet (geen leisteen) klinkt het super.

Gr
Henk