Aankoopadviezen draaitafel, budget €3500,- | Garrard 301! Goede Vrijdag!

Gestart door Bas Akkerman, maart 31, 2013, 22:48:37

« vorige - volgende »

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Deleted Member 2

Citaat van: LPlover op juli 16, 2013, 11:51:11
ik kan niks vinden over de effectieve massa van de Jelco SA250ST arm, jij wellicht?

gr,

robin

Gaat goed samen met de Denon 103r

Arden

Citaat van: LPlover op juli 16, 2013, 11:35:12
niet mee eens m.b.t de 10x5. 47000 ohm is de mooiste waarde (tis een HOMC dus gewoon aansluiten op MM versterker) en 35-40 db versterking is genoeg. Met 1000 ohm-1500 ohm is het tophoog net aanwezig dus op het randje.

Als dat jouw ervaring is, prima, geloof ik graag. Maar dat kan ook smaak zijn. Een gain van 35-tot 40 dB is met 2,5 mV gewoon aan de lage kant. Ga wat hoger zitten met de gain, en het zou zo maar kunnen dat je een waarde van 1.000-1.500 Ohm wel mooier vindt. Als 47K de goede waarde was geweest, hadden ze dat bij DV wel aangegeven. Nu geven ze alleen aan minimaal 1.000 Ohm.

@Garmt: die kortere diamanten cantilever heeft wel weer een voordeel op de langere cantilevers, hij is lichter en daardoor weer sneller. Ook maakt dat lichtere gewicht maar veel sterker materiaal  (nogmaals, diamant) dat die terugvoer naar de arm behoorlijk kan worden genuanceerd. Uiteindelijk komt het echter toch, zoals met alles, op matchen...

@LPLover naar aanleiding van de Jelco SA250 ST: 14 gram. Voor de S variant 15 gram, de 9 inch 750 15 gram, de 10 inch 17 gram, de 12 inch 20 gram. Met een ander contragewicht en/of headshell kun je dit nog beinvloeden. Als je met die heilige graalberekening voor de RF aan de gang gaat, dat is alleen een richtlijn, niet zaligmakend!

garmtz

Citaat van: Arden op juli 16, 2013, 12:04:32
Als dat jouw ervaring is, prima, geloof ik graag. Maar dat kan ook smaak zijn. Een gain van 35-tot 40 dB is met 2,5 mV gewoon aan de lage kant. Ga wat hoger zitten met de gain, en het zou zo maar kunnen dat je een waarde van 1.000-1.500 Ohm wel mooier vindt. Als 47K de goede waarde was geweest, hadden ze dat bij DV wel aangegeven. Nu geven ze alleen aan minimaal 1.000 Ohm.

Heb zelf ook regelmatig gelezen van gebruikers dat de '10' erg happy is met 47k. Zelf geen ervaring mee...

Citaat@Garmt: die kortere diamanten cantilever heeft wel weer een voordeel op de langere cantilevers, hij is lichter en daardoor weer sneller. Ook maakt dat lichtere gewicht maar veel sterker materiaal  (nogmaals, diamant) dat die terugvoer naar de arm behoorlijk kan worden genuanceerd.

Uiteraard... Een kortere cantilever is zowiezo altijd te prefereren. Zal echter dus wel iets meer vragen van de demping van de arm.

CitaatUiteindelijk komt het echter toch, zoals met alles, op matchen...

Zekers...

Deleted Member 2

Citaat van: garmtz op juli 16, 2013, 11:57:26
Nee, niet even zo snel... Wel dat er een aanbevolen gewicht van 4-10 gram voor het element wordt gegeven.

SA-250ST effective mass is as follows:
10.44 gr without cartridge
18.67 gr with cartridge(6.5 gr)

18 gr wordt over het algemeen aangehouden voor deze arm

Robiwan

#729
Citaat van: Arden op juli 16, 2013, 12:04:32
Als dat jouw ervaring is, prima, geloof ik graag. Maar dat kan ook smaak zijn. Een gain van 35-tot 40 dB is met 2,5 mV gewoon aan de lage kant. Ga wat hoger zitten met de gain, en het zou zo maar kunnen dat je een waarde van 1.000-1.500 Ohm wel mooier vindt. Als 47K de goede waarde was geweest, hadden ze dat bij DV wel aangegeven. Nu geven ze alleen aan minimaal 1.000 Ohm.

@LPLover naar aanleiding van de Jelco SA250 ST: 14 gram. Voor de S variant 15 gram, de 9 inch 750 15 gram, de 10 inch 17 gram, de 12 inch 20 gram. Met een ander contragewicht en/of headshell kun je dit nog beinvloeden. Als je met die heilige graalberekening voor de RF aan de gang gaat, dat is alleen een richtlijn, niet zaligmakend!

qua gain mee eens. echter met een lehmann black cube se2 hoorde ik met een hogere gain eigenlijk alleen maar een luider geluid en niet meer dynamiek o.i.d.. oke 14 gram voor de SA250ST thanx. Dit zou met de 10x5 een theoretische RF geven van 10 Hz perfect dus.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Naim CD5si | Naim Stageline N + Flatcap 2x | Rega P2+Carbon mm | Neat Motive SX2

Arden

Citaat van: Onder013 op juli 16, 2013, 12:14:06
SA-250ST effective mass is as follows:
10.44 gr without cartridge
18.67 gr with cartridge(6.5 gr)

18 gr wordt over het algemeen aangehouden voor deze arm

Waar komt deze info vandaan? Die hebben zo te zien een andere manier van wegen aangehouden, daar ben ik wel benieuwd naar, ik heb mijn info via de distributeur na contact met Jelco.
Wel apart dat het verschil tussen 10.44 gram en 18.67 gram wordt bepaald met een element van 6,5 gram. Bijna 2 gram voor de schroefjes, of de fingerlift op de Audioquest variant?

Pjotr27

Ik vind het allemaal leuk om te volgen, wel vraag ik me af hoe je zo binnen het budget van 3500 euro wilt blijven. Een LP12 met nog een element, voorversterker en dubbele set interlink lijkt mij nagenoeg onmogelijk binnen dit budget. Een LP12 kost al bijna 2500 euro en dan ben je er nog lang niet..
Even een simpel staatje: 2x interlink 600 euro, phonotrap 700 euro, element 700 euro, blijft er nog 1500 euro over voor een draaitafel... En natuurlijk kan je bezuinigen maar wil je dat?

Het is wel leuk om naar allerlei "duur" spul te luisteren maar ik zou liever een aantal tafels willen horen onder de 1500 euro, net als de AS wow....
Dus Bas, op naar wat meer " betaalbaar" .... :blush:
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Deleted Member 2

Citaat van: Arden op juli 16, 2013, 12:26:11
Waar komt deze info vandaan? Die hebben zo te zien een andere manier van wegen aangehouden, daar ben ik wel benieuwd naar, ik heb mijn info via de distributeur na contact met Jelco.
Wel apart dat het verschil tussen 10.44 gram en 18.67 gram wordt bepaald met een element van 6,5 gram. Bijna 2 gram voor de schroefjes, of de fingerlift op de Audioquest variant?

Volgens hoofd verkoop japan 20 gr (heeft dit verstrekt op vraag van VinylEngine board). 

raindog

Citaat van: LPlover op juli 16, 2013, 11:37:23
De Goldring 2300 is helaas een mismatch met de Jelco 250 arm, daar zijn ik en Arden wel zo zeker van.
Dat zou me verbazen, de Jelco wordt toch ook regelmatig met een Adikt gecombineerd. Zijn de 2300 en de Adikt dan toch minder gelijk aan elkaar dan wordt verondersteld?

Citaat van: garmtz op juli 16, 2013, 11:28:30Wij zijn absoluut van plan Dynavector in ons pakket op te nemen en gaan daar na de vakantie mee aan de slag! Karat gooit echter wel veel energie terug de arm in door zijn ultrakorte cantilever. De DV20X2 is dan iets vriendelijker voor de meeste armen. Maar wellicht probeer ik ze allebei in de Linn armen.

Leuk, ben benieuwd naar je bevindingen. Ik weet dat AudioXperience standaard een DV20X2L op hun demo LP12 heeft zitten terwijl ze ook Benz, Linn en Grado in het pakket hebben. Ook daar vinden ze het dus een mooie combi.
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

Robiwan

Citaat van: raindog op juli 16, 2013, 13:51:08
Dat zou me verbazen, de Jelco wordt toch ook regelmatig met een Adikt gecombineerd. Zijn de 2300 en de Adikt dan toch minder gelijk aan elkaar dan wordt verondersteld?

Leuk, ben benieuwd naar je bevindingen. Ik weet dat AudioXperience standaard een DV20X2L op hun demo LP12 heeft zitten terwijl ze ook Benz, Linn en Grado in het pakket hebben. Ook daar vinden ze het dus een mooie combi.

de goldring 2300 klinkt echt dun in de jelco! dus dan is er "iets" niet in orde.

gr,

robin
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Naim CD5si | Naim Stageline N + Flatcap 2x | Rega P2+Carbon mm | Neat Motive SX2

Bas Akkerman

Citaat van: Pjotr27 op juli 16, 2013, 12:34:16
Ik vind het allemaal leuk om te volgen, wel vraag ik me af hoe je zo binnen het budget van 3500 euro wilt blijven. Een LP12 met nog een element, voorversterker en dubbele set interlink lijkt mij nagenoeg onmogelijk binnen dit budget. Een LP12 kost al bijna 2500 euro en dan ben je er nog lang niet..
Even een simpel staatje: 2x interlink 600 euro, phonotrap 700 euro, element 700 euro, blijft er nog 1500 euro over voor een draaitafel... En natuurlijk kan je bezuinigen maar wil je dat?

Het is wel leuk om naar allerlei "duur" spul te luisteren maar ik zou liever een aantal tafels willen horen onder de 1500 euro, net als de AS wow....
Dus Bas, op naar wat meer " betaalbaar" .... :blush:
Goed dat je een anker uitgooit. Ik realiseer me wel dat ik vaak naar duurdere draaitafels luister. Aan de andere kant is nu het moment om te horen wat ik mooi vind. Gaat het dan soms tot de €5000- dan is dat te overzien. Eerst horen wat ik mooi vind met enige marge in het budget en dan een keuze maken welke merken ik nog een keer wil beluisteren die daarbij binnen het budget vallen en "perfect" zijn samengesteld.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Deleted member

Een aantal zaken zijn ook gebruikt te kopen natuurlijk, zoals bijvoorbeeld de interlinks en phono versterker; scheelt ook weer!
Stereo-fan for life!

Bas Akkerman

Citaat van: technative op juli 16, 2013, 15:06:46
Een aantal zaken zijn ook gebruikt te kopen natuurlijk, zoals bijvoorbeeld de interlinks en phono versterker; scheelt ook weer!
Dat ook, al wil ik er voor waken om daar teveel van uit te gaan. En ook nu geldt dat ik niet bij een dealer wil luisteren en op Internet hetzelfde product goedkoper ga "scoren".
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Actionhost

Citaat van: Pjotr27 op juli 16, 2013, 12:34:16
2x interlink 600 euro

Dan kan om te beginnen toch ook wel wat goedkoper lijkt me?

Heb ook zeker interesse in de WOW (dank voor de tip nog). Net de ervaring van de TS gelezen met de WOW.
Marantz PM-15s2 Limited Edition/Marantz SA-15s2 Limited Edition/Monitor audio RX6 (wit hoogglans)/Acoustic Signature WOW met Ortofon 2M Blue/ Van den Hul 3T "The Rock"/Van den Hul CS122/ Wireworld Stratus 5

Sonos Connect met Magna Ultimo Mod/Externe DAC: Marantz SA-15s2 Limited Edition/Synology DS213

Pjotr27

Citaat van: Actionhost op juli 16, 2013, 17:03:40
Dan kan om te beginnen toch ook wel wat goedkoper lijkt me?

Heb ook zeker interesse in de WOW (dank voor de tip nog). Net de ervaring van de TS gelezen met de WOW.

Klopt er kan ook standaard dropveter aan, maar je wilt het meteen goed doen lijkt me...
Maar daar gaat het mij niet in 1e instantie om, het budget van de topicstarter is belangrijker...
En met een LP12 ga je dat niet redden zonder op andere zaken heel veel in te leveren. ( of je moet 2ehands kopen)...
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Actionhost

Citaat van: Pjotr27 op juli 16, 2013, 17:07:30
Klopt er kan ook standaard dropveter aan, maar je wilt het meteen goed doen lijkt me...


Met een onbeperkte liquiditeit wel ja. Zelf ook begonnen met een tweedehands redelijk standaard interlinkje (CD naar AMP). Later voor hetzelfde bedrag weer verkocht op MP en toen een VDH The Rock gekocht.

Zo af en toe upgraden heeft ook wel weer wat. Waardeer je het verschil toch weer wat meer. Phonotrap ga ik in eerste instantie ook via de Pm15 doen.

Maar je hebt gelijk met een LP12 ga je het niet redden als je alles in 1 keer goed wil doen.
Marantz PM-15s2 Limited Edition/Marantz SA-15s2 Limited Edition/Monitor audio RX6 (wit hoogglans)/Acoustic Signature WOW met Ortofon 2M Blue/ Van den Hul 3T "The Rock"/Van den Hul CS122/ Wireworld Stratus 5

Sonos Connect met Magna Ultimo Mod/Externe DAC: Marantz SA-15s2 Limited Edition/Synology DS213

Actionhost

Citaat van: Arden op juli 15, 2013, 20:59:16

Nog even terugkomende op die lijst van Bas, die Acoustic Signature WOW is eigenlijk de enige tafel die ruim binnen het genoemde budget valt en toch doorgroei-mogelijkheden heeft. De rest zat er ruim boven. Zet er een betere arm op, en de genoemde min-puntjes zouden wel eens als sneeuw voor de zon kunnen verdwijnen! Of je gaat naar een wat groter modelletje kijken luisteren...

Een betere arm tegen meerprijs hoort tot de mogelijkheden bij de WOW?
Marantz PM-15s2 Limited Edition/Marantz SA-15s2 Limited Edition/Monitor audio RX6 (wit hoogglans)/Acoustic Signature WOW met Ortofon 2M Blue/ Van den Hul 3T "The Rock"/Van den Hul CS122/ Wireworld Stratus 5

Sonos Connect met Magna Ultimo Mod/Externe DAC: Marantz SA-15s2 Limited Edition/Synology DS213

Arden

Citaat van: Actionhost op juli 16, 2013, 22:37:24
Een betere arm tegen meerprijs hoort tot de mogelijkheden bij de WOW?

Ehhh ja! Zolang het echter Rega of Rega afgeleiden zijn. Deze tafel is specifiek gebouwd met een Rega mount.

Deleted Member 2

Citaat van: Arden op juli 16, 2013, 23:30:06
Ehhh ja! Zolang het echter Rega of Rega afgeleiden zijn. Deze tafel is specifiek gebouwd met een Rega mount.

Audiomods arm!

Arden

Citaat van: Onder013 op juli 16, 2013, 23:43:27
Audiomods arm!

Bijvoorbeeld, zoals deze...


Acoustic Signature Final Tool met Audiomods arm

Actionhost

Citaat van: Arden op juli 16, 2013, 23:30:06
Ehhh ja! Zolang het echter Rega of Rega afgeleiden zijn. Deze tafel is specifiek gebouwd met een Rega mount.

Wat zou nou een Rega (afgeleide) arm zijn die verbetering kan geven voor een redelijke meerprijs?
Marantz PM-15s2 Limited Edition/Marantz SA-15s2 Limited Edition/Monitor audio RX6 (wit hoogglans)/Acoustic Signature WOW met Ortofon 2M Blue/ Van den Hul 3T "The Rock"/Van den Hul CS122/ Wireworld Stratus 5

Sonos Connect met Magna Ultimo Mod/Externe DAC: Marantz SA-15s2 Limited Edition/Synology DS213

garmtz

Citaat van: Actionhost op juli 17, 2013, 08:55:07
Wat zou nou een Rega (afgeleide) arm zijn die verbetering kan geven voor een redelijke meerprijs?

Michell TecnoArm...

Deleted Member 2

Citaat van: garmtz op juli 17, 2013, 09:05:26
Michell TecnoArm...

Audiomods ;D

Deze gaat nog flink wat stappen verder dan de Michell door naast het beweken van de buis het lager en de ophanging flink verbeterd is. Instelling van de VTA met behulp van een micrometer tijdens het spelen.

Cyreg

Citaat van: Actionhost op juli 17, 2013, 08:55:07
Wat zou nou een Rega (afgeleide) arm zijn die verbetering kan geven voor een redelijke meerprijs?

Kan de arm alleen met 'n 3-punts armbase zijn of ook 1 vd oudere central pillar armbase serie?
Michell TecnoArm en AudioMods zijn nog van oudere serie afgeleid?
Met 3-punts is waarschijnlijk 'n RB303 al 'n stuk beter?
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE;  >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > BlackCable Ruhr47  > Furutech e-TP60E > BlackCable Ruhr18 (3510), AH! KB10 (PSU1), BlackCable Ruhr18 (8SE)

Deleted Member 2

Citaat van: Arden op juli 17, 2013, 00:02:36
Bijvoorbeeld, zoals deze...


Acoustic Signature Final Tool met Audiomods arm

Dat is'm