Aankoopadviezen draaitafel, budget €3500,- | Garrard 301! Goede Vrijdag!

Gestart door Bas Akkerman, maart 31, 2013, 22:48:37

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

garmtz

Citaat van: LPlover op juli 15, 2013, 23:32:00
werkt zo'n bodemplaat niet als klankkast? Met de Audionote klonk het zonder bodemplaat (hardboard) strakker. De LP12 staat op een fraimlite.

Nee, ga niet prutsen met de LP12! Houdt de Solid base er gewoon onder! Fraimlite is denk ik een zeer goede ondergrond voor een LP12! Waar staat de Fraimlite op? Beton? Hout? Parket? Laminaat op beton? etc.

Deleted Member 2

De solid base biedt als ik even uit ga van mijn ervaringen met de Thorens TD160 en TD125 veel te weinig mogelijkheid om de lucht uit de sokkel te laten vloeien. Er zouden wat flinke gaten in moeten zitten.
Ongetwijfeld hebben ze bij Linn over het probleem van compressie en het functioneren als klankkast wel nagedacht. Of ze ook adequate maatregelen hebben genomen en of dat vereist was bij de LP12 is een tweede.


Martin!!!

Citaat van: garmtz op juli 15, 2013, 23:23:23
Bas, ik ben een aantal opties aan het overwegen om mijn LP12 precies naar mijn smaak te krijgen. Je zult denk ik wel verbaasd zijn over wat stappen de komende tijd... Stay tuned... ;)

Ik denk dat ik 1 van de stappen inmiddels wel weet, maar ik zeg niets  :D poor man  8)
mainly British stuff

Robiwan

Citaat van: Onder013 op juli 16, 2013, 00:04:58
De solid base biedt als ik even uit ga van mijn ervaringen met de Thorens TD160 en TD125 veel te weinig mogelijkheid om de lucht uit de sokkel te laten vloeien. Er zouden wat flinke gaten in moeten zitten.
Ongetwijfeld hebben ze bij Linn over het probleem van compressie en het functioneren als klankkast wel nagedacht. Of ze ook adequate maatregelen hebben genomen en of dat vereist was bij de LP12 is een tweede.

er zit wel een flink gat onder de toonarm!
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Naim CD5si | Naim Stageline N + Flatcap 2x | Rega P2+Carbon mm | Neat Motive SX2

Robiwan

Citaat van: garmtz op juli 15, 2013, 23:38:34
Nee, ga niet prutsen met de LP12! Houdt de Solid base er gewoon onder! Fraimlite is denk ik een zeer goede ondergrond voor een LP12! Waar staat de Fraimlite op? Beton? Hout? Parket? Laminaat op beton? etc.

De spikes prikken door het tapijt heen en staan op beton.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Naim CD5si | Naim Stageline N + Flatcap 2x | Rega P2+Carbon mm | Neat Motive SX2

Bas Akkerman

Citaat van: garmtz op juli 15, 2013, 23:29:33
Verrader! :D
Eh, Garmt? Je vertelde me in de auto al dat je daar aan zat te denken. :bigsmile: En een Kheel zie ik bij jou verder als eerste komen. ;) In ieder geval zal de Linn LP12 dan geen model zijn dat in mijn budget past. Maar lekker luisteren is natuurlijk nooit verkeerd!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

garmtz

Citaat van: LPlover op juli 16, 2013, 08:22:09
De spikes prikken door het tapijt heen en staan op beton.

Op zo'n constructie is een solid base prima.

Bas Akkerman

Garmt had het er nog over dat de draaitafel prima op het kastje kan staan. Ik kan de Opus S80-versterker prima op de Opus cd-speler zetten. Dan kan de draaitafel daarnaast en hoef ik niet te klooien met een langer interlink. Ik zal weust eens vragen wanneer hij eventueel langs zou kunnen komen.

Eh, weust leest mee, zie ik. :laugh:

Edit:  'Swing's The Thing' van Illinois Jacquet en ZZ Top met 'Tres Hombres' gaan vandaag in de bestelling! :thumbs-up:
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

garmtz

Let er wel op dat je nog steeds een phonotrap nodig hebt... Wellicht toch een RA XS? Mag je desnoods ook wel lenen van ons. Heeft MM en MC en ik heb het altijd een zeer geslaagde phono stage gevonden.

Bas Akkerman

Citaat van: garmtz op juli 16, 2013, 09:17:28
Let er wel op dat je nog steeds een phonotrap nodig hebt... Wellicht toch een RA XS? Mag je desnoods ook wel lenen van ons. Heeft MM en MC en ik heb het altijd een zeer geslaagde phono stage gevonden.
Ah ja, dat was ik even vergeten. ::) Een Resolution Audio XS is wel even flink om te lenen vind ik. Ik PM je er wel even over.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Deleted Member 2

Citaat van: LPlover op juli 16, 2013, 08:21:26
er zit wel een flink gat onder de toonarm!
Ik gaf slechts mijn ervaring met een TD125 en TD160 en daar is één gat onvoldoende.
Van een LP12 weet ik niks. 8)

weust

Aangezien ik toch geen versterker meer heb, kan ik mijn phono-voorversterker wel even achterlaten bij Bas.
Heeft ie iig iets om mee te spelen.

Bas: bel anders vanavond even. Spreekt wat makkelijker.
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

Bas Akkerman

Citaat van: weust op juli 16, 2013, 09:39:21
Aangezien ik toch geen versterker meer heb, kan ik mijn phono-voorversterker wel even achterlaten bij Bas.
Heeft ie iig iets om mee te spelen.

Bas: bel anders vanavond even. Spreekt wat makkelijker.
Ja, is goed! Garmt, ik PM je wel even, tenzij je telefoon ook handiger vindt. De interesse in de XS blijft er namelijk zeer zeker wel. Niet alleen vanwege de phonotrap, maar zeker ook vanwege de hoofdtelefoon- en kabelaansluiting.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

garmtz

Citaat van: Bas Akkerman op juli 16, 2013, 09:56:19
Ja, is goed! Garmt, ik PM je wel even, tenzij je telefoon ook handiger vind. De interesse in de XS blijft er namelijk zeer zeker wel. Niet alleen vanwege de phonotrap, maar zeker ook vanwege de hoofdtelefoon- en kabelaansluiting.

Bellen is ook prima, PM ook... Zie maar...

Bas Akkerman

Citaat van: garmtz op juli 16, 2013, 10:01:24
Bellen is ook prima, PM ook... Zie maar...
Haha, ok. Had je al een PM gestuurd. Ik bel je straks nog wel even anders.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Arden

Citaat van: Bas Akkerman op juli 16, 2013, 09:56:19
Ja, is goed! Garmt, ik PM je wel even, tenzij je telefoon ook handiger vindt. De interesse in de XS blijft er namelijk zeer zeker wel. Niet alleen vanwege de phonotrap, maar zeker ook vanwege de hoofdtelefoon- en kabelaansluiting.

Kan ik me gezien de rest van je set goed voorstellen! Hou er wel rekening mee dat je iets beperkter ben met elementen gezien de specs:

Moving Coil phono via RCA or DIN, 1 kOhm / 6800 pF impedance, 65 dB gain
Moving Magnet phono via RCA or DIN, 47 kOhm / 330 pF impedance, 40 dB gain


Als je het element van je gading hebt gevonden kun je waarschijnlijk wel de ideale waardes laten inbrengen?
Heb er wel nog 1 bedenking bij, een phonotrap welke is ingebouwd met DAC's en tuner in 1 apparaat is gezien de gestelde eisen misschien niet helemaal de bedoeling?
Als het uiteindelijk gaat om een bron erbij, dan is het een elegante oplossing. Al die extra's gaan dan natuurlijk wel van het budget af...

Misschien is een Lehman in dit stadium een betere oplossing? Die hebben ze ook bij BB&G. Zeker als het besproken Dynavector element nog zal gaan passeren gezien de specs van dat element!

garmtz

Ik denk dat je doelt op de lage inwendige weerstand van de Dynavectors?

Bas Akkerman

Citaat van: Arden op juli 16, 2013, 10:35:41
Kan ik me gezien de rest van je set goed voorstellen! Hou er wel rekening mee dat je iets beperkter ben met elementen gezien de specs:

Moving Coil phono via RCA or DIN, 1 kOhm / 6800 pF impedance, 65 dB gain
Moving Magnet phono via RCA or DIN, 47 kOhm / 330 pF impedance, 40 dB gain


Als je het element van je gading hebt gevonden kun je waarschijnlijk wel de ideale waardes laten inbrengen?
Heb er wel nog 1 bedenking bij, een phonotrap welke is ingebouwd met DAC's en tuner in 1 apparaat is gezien de gestelde eisen misschien niet helemaal de bedoeling?
Als het uiteindelijk gaat om een bron erbij, dan is het een elegante oplossing. Al die extra's gaan dan natuurlijk wel van het budget af...

Misschien is een Lehman in dit stadium een betere oplossing? Die hebben ze ook bij BB&G. Zeker als het besproken Dynavector element nog zal gaan passeren gezien de specs van dat element!
De eventuele aankoop wordt vooral ook ingegeven door de hoofdtelefoon-, de kabel-, de USB-aansluiting en de digitale inputs en om de (niet meer gemaakte) set compleet te hebben. De phonotrap vind ik dus minder belangrijk en zie ik als extra. Uiteindelijk denk ik dat ik de draaitafel nog steeds met aparte phonotrap zal kopen, mits dit dan meerwaarde heeft ten opzichte van die in de Resolution Audio XS. Ik blijf namelijk graag flexibel in de keuze van element.

Overigens gaat dit alles pas spelen als ik een baan heb. Ik heb (helaas?) nog steeds geen geldboom op het balkon. ;D
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Arden

Citaat van: garmtz op juli 16, 2013, 10:43:03
Ik denk dat je doelt op de lage inwendige weerstand van de Dynavectors?

Dat valt nog wel mee, het element wat gisteren hier ergens voorbijkwam, de DV 10X5, heeft een output van 2,5 mV. Die sluit je dus niet aan op een MC trap met een gain van 65 dB. Ergens rond de 50dB zou beter zijn, met 65 dB overstuur je de boel zeer waarschijnlijk.
Dan de afsluitweerstand, gezien de inwendige weerstand zou 1.500 Ohm een mooie waarde zijn (geven ze zelf ook op met >1000 Ohm).
Wederom gezien de output zal je eerder voor MM versterking kiezen, maar dan is 47KOhm weer teveel van het mooie!
Met de Lehman kun je kiezen voor een gain van 51 dB en een afsluitweerstand van 1.000 Ohm. Lijkt me in dat geval de betere partner.

Onlangs moest ik een dealer helpen met een Karat 17D3 (MC 0,3 mV output), deze speelde bijzonder fraai met een gain van 64 dB en een afsluitweerstand van 300 Ohm, dat zou ik wel een aanrader vinden voor jullie pakket (en jouw LP 12 met Akito laatste versie arm). Heeft drive, ballen en is muzikaal!

garmtz

Citaat van: Arden op juli 16, 2013, 11:18:47
Dat valt nog wel mee, het element wat gisteren hier ergens voorbijkwam, de DV 10X5, heeft een output van 2,5 mV. Die sluit je dus niet aan op een MC trap met een gain van 65 dB. Ergens rond de 50dB zou beter zijn, met 65 dB overstuur je de boel zeer waarschijnlijk.
Dan de afsluitweerstand, gezien de inwendige weerstand zou 1.500 Ohm een mooie waarde zijn (geven ze zelf ook op met >1000 Ohm).
Wederom gezien de output zal je eerder voor MM versterking kiezen, maar dan is 47KOhm weer teveel van het mooie!
Met de Lehman kun je kiezen voor een gain van 51 dB en een afsluitweerstand van 1.000 Ohm. Lijkt me in dat geval de betere partner.

Uiteraard doelde ik niet op de DV10X5, maar op de low output elementen. Een DV10X5 sluit je gewoon aan op de MM ingang.

CitaatOnlangs moest ik een dealer helpen met een Karat 17D3 (MC 0,3 mV output), deze speelde bijzonder fraai met een gain van 64 dB en een afsluitweerstand van 300 Ohm, dat zou ik wel een aanrader vinden voor jullie pakket (en jouw LP 12 met Akito laatste versie arm). Heeft drive, ballen en is muzikaal!

Wij zijn absoluut van plan Dynavector in ons pakket op te nemen en gaan daar na de vakantie mee aan de slag! Karat gooit echter wel veel energie terug de arm in door zijn ultrakorte cantilever. De DV20X2 is dan iets vriendelijker voor de meeste armen. Maar wellicht probeer ik ze allebei in de Linn armen.

Robiwan

#720
Citaat van: Arden op juli 16, 2013, 11:18:47
Dat valt nog wel mee, het element wat gisteren hier ergens voorbijkwam, de DV 10X5, heeft een output van 2,5 mV. Die sluit je dus niet aan op een MC trap met een gain van 65 dB. Ergens rond de 50dB zou beter zijn, met 65 dB overstuur je de boel zeer waarschijnlijk.
Dan de afsluitweerstand, gezien de inwendige weerstand zou 1.500 Ohm een mooie waarde zijn (geven ze zelf ook op met >1000 Ohm).
Wederom gezien de output zal je eerder voor MM versterking kiezen, maar dan is 47KOhm weer teveel van het mooie!
Met de Lehman kun je kiezen voor een gain van 51 dB en een afsluitweerstand van 1.000 Ohm. Lijkt me in dat geval de betere partner.

Onlangs moest ik een dealer helpen met een Karat 17D3 (MC 0,3 mV output), deze speelde bijzonder fraai met een gain van 64 dB en een afsluitweerstand van 300 Ohm, dat zou ik wel een aanrader vinden voor jullie pakket (en jouw LP 12 met Akito laatste versie arm). Heeft drive, ballen en is muzikaal!

niet mee eens m.b.t de 10x5. 47000 ohm is de mooiste waarde (tis een HOMC dus gewoon aansluiten op MM versterker) en 35-40 db versterking is genoeg. Met 1000 ohm-1500 ohm is het tophoog net aanwezig dus op het randje.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Naim CD5si | Naim Stageline N + Flatcap 2x | Rega P2+Carbon mm | Neat Motive SX2

Robiwan

Citaat van: garmtz op juli 16, 2013, 11:28:30
Uiteraard doelde ik niet op de DV10X5, maar op de low output elementen. Een DV10X5 sluit je gewoon aan op de MM ingang.

Wij zijn absoluut van plan Dynavector in ons pakket op te nemen en gaan daar na de vakantie mee aan de slag! Karat gooit echter wel veel energie terug de arm in door zijn ultrakorte cantilever. De DV20X2 is dan iets vriendelijker voor de meeste armen. Maar wellicht probeer ik ze allebei in de Linn armen.

De Goldring 2300 is helaas een mismatch met de Jelco 250 arm, daar zijn ik en Arden wel zo zeker van.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Naim CD5si | Naim Stageline N + Flatcap 2x | Rega P2+Carbon mm | Neat Motive SX2

garmtz

Citaat van: LPlover op juli 16, 2013, 11:37:23
De Goldring 2300 is helaas een mismatch met de Jelco 250 arm, daar zijn ik en Arden wel zo zeker van.

Is heel goed mogelijk...

Robiwan

Citaat van: garmtz op juli 16, 2013, 11:45:45
Is heel goed mogelijk...

ik kan niks vinden over de effectieve massa van de Jelco SA250ST arm, jij wellicht?

gr,

robin
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Naim CD5si | Naim Stageline N + Flatcap 2x | Rega P2+Carbon mm | Neat Motive SX2

garmtz

Citaat van: LPlover op juli 16, 2013, 11:51:11
ik kan niks vinden over de effectieve massa van de Jelco SA250ST arm, jij wellicht?

gr,

robin

Nee, niet even zo snel... Wel dat er een aanbevolen gewicht van 4-10 gram voor het element wordt gegeven.