Aankoopadviezen draaitafel, budget €3500,- | Garrard 301! Goede Vrijdag!

Gestart door Bas Akkerman, maart 31, 2013, 22:48:37

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

AbZ

Laat me raden, het gaat niet om de perfectie en zo...

chansig

Prefectie van je eigen perceptie kan heel leuk zijn en compleet anders dan de realiteit....of zoiets.

Gr Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

AbZ

Voorts de synergie, muzikaliteit, en gevoelens van live betrokkenheid
welke ons reeds door de phonokabel tegemoetstromen.

Robiwan

Citaat van: Bas Akkerman op april  2, 2013, 20:49:46
Ik zal morgen uitgebreid antwoorden op jullie berichten.

Voor nu is het denk ik goed om als voorlopige conclusie te trekken dat ik eerst wat platen koop van albums die ik goed ken. Die ga ik dan her en der gebruiken om te luisteren naar kenmerken van verschillende draaitafels. En tevens om de meerwaarde (in weergave) te bepalen van een draaitafel ten opzichte van streaming. Misschien overschat ik dat wel en blijft het plezier van het draaien van platen over.

Bedankt allemaal tot dusver!

kom een keer luisteren met de lp's onder je arm :D
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Naim CD5si | Naim Stageline N + Flatcap 2x | Rega P2+Carbon mm | Neat Motive SX2

Nosferatu

Citaat van: Bas Akkerman op april  2, 2013, 20:49:46
Ik zal morgen uitgebreid antwoorden op jullie berichten.

Voor nu is het denk ik goed om als voorlopige conclusie te trekken dat ik eerst wat platen koop van albums die ik goed ken. Die ga ik dan her en der gebruiken om te luisteren naar kenmerken van verschillende draaitafels. En tevens om de meerwaarde (in weergave) te bepalen van een draaitafel ten opzichte van streaming. Misschien overschat ik dat wel en blijft het plezier van het draaien van platen over.

Bedankt allemaal tot dusver!
Yep, doe ik ook. Heb een vintage spelertje staan met een simpel elementje maar dat geeft al zoveel lol dat ik door blijf gaan met ploaties kopen. Ben bezig de top100 van m'n favoriete albums te analogiseren.  :angel:
Video corner: Denon X-4000 AVR + DBT-3313UD + DNP-2000NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Yamaha A-S3200 versterker + Denon DCD-2020AE SACD speler + Denon DCD-1520 CD speler + Denon DNP-2000NE streamer, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R DAP, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000 hoofdtelefoons.

Rob_Dingen

Citaat van: garmtz op april  2, 2013, 17:46:17
Toch wel met Abz eens... Ik koop sommige recent uitgekomen releases voornamelijk op vinyl om de betere mastering. Verder vind ik volledig analoge transfers (re-issues of originele oudere LP's) de moeite waard om te kopen op vinyl. Verder heb ik liever een goed gemasterde CD of High-res transfer. Minder ruis, minder vervorming, geen plaat om hoeven draaien etc.

Maar het is vaker gezegd: LP's draaien is gewoon ook erg leuk... :)
In theorie klopt dat wel maar er word nauwelijks gebruikt gemaakt van de ruimte voor dynamiek op cd.
Ook is het zo dat LP geen 0dB heeft maar daar nog overheen kan waardoor transienten verder uit kunnen schieten.
Qua resolutie vind ik LP beter als CD ik heb geen ervaring met hoge resolutie opnames.
Op zich is het ook makkelijk verklaarbaar bij CD heb je 44.1 Khz dus maximaal 22Khz wat je weer kunt geven en die sinus bestaat dan uit 2 punten waar hij een nette sinus uit moet maken dat geld natuurlijk ook voor 10Khz waarbij er 4 punten zijn dus in mijn ogen is er weinig ruimte in verschil van sinus op die frequenties die klinken bijna allemaal hetzelfde.
Bij LP is dat geen issue die loopt makkelijk door tot 50Khz met een goed element en kan dus ook mooie sinussen reproduceren bij hogere frequenties waardoor je mijn inziens toch meer resolutie hebt.
Dat van die mastering begrijp ik niet neem aan dat ze dezelfde master opnames gebruiken voor CD en LP.

Rob

Rob_Dingen


Tube-freak

Ik heb zelf wel goede ervaringen met Rega.  Ik had een Rega P3-24 maar met jou budget kan je ook voor een hoger model gaan.
Naalden heb ik weinig verstand van, ik had een Benz Ace MC-low element die klonk wel mooi maar de Benz Wood is nog mooier maar nog duurder, andere merken weet ik niet.

Ik zou gewoon vooral gaan luisteren hoe het op je set klinkt want dat kan ook nog veschillen.
Phono versterker moet gewoon passen bij je naald (letten op de gain en voltages enzo).  Een dure naald heeeft denk ik ook een dure versterker nodig anders heb je een ferrari die op 4 reserve banden rijd.

Rega platenspelers vind ik zelf heel mooi en je kan er weinig aan afstellen dus ook geen gepruts achteraf, gewoon neerzetten en muziek luisteren.


16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

AbZ

Citaat van: Rob_Dingen op april  3, 2013, 00:22:50
Neem aan dat jullie deze link al kennen.
Ja, moest ff zoeken maar hier doet Arno er nog een toegift bij:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=110862.msg1917984#msg1917984

Hier nog wat meer discussie:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=121519.0

garmtz

Citaat van: Rob_Dingen op april  3, 2013, 00:22:50
Neem aan dat jullie deze link al kennen.



Rob

Heel eerlijk gezegd, denk ik dat datgene wat je ziet, gewoon vervorming is... De hogere frequenties zijn behoorlijk symmetrisch met de frequenties < 20 kHz. Aangezien het gebruikte element bepaald niet 'state of the art' is, verbaast mij dat ook niet...

Eigenlijk is het niet eerlijk om CD met LP te vergelijken. Het is eerlijker om DSD of 24bit/96kHz (of 192kHz) met LP te vergelijken. En dan wint het digitale medium zonder enige twijfel. Dat zullen ook ALLE mastering engineers je vertellen. Probleem dat we op dit moment hebben, is dat er gewoon voor CD een kapot-gecomprimeerde master wordt gebruikt en voor LP een master met veel meer dynamisch bereik. Er worden ook vaker voor LP 'audiofiele' edities van iets uitgebracht. En dan zijn er dus nog de volledig analoog gemasterde LP's, die helemaal magistraal kunnen zijn.

Rob_Dingen

Garmtz

Hoe je het ook wilt noemen er is gewoon output boven de 20Khz wat bij CD niet is waardoor harmonische verder door kunnen lopen en bepaalde tonen een andere klank hebben.
Ik ben het met je eens dat 192Khz beter is die heeft ook veel meer resolutie als cd waardoor dus de originele sinus beter gereproduceerd kan worden wat in mijn ogen de plaat al heeft.
Hier nog een simpele uitleg over resolutie.

Rob

garmtz

Citaat van: Rob_Dingen op april  3, 2013, 09:18:48
Hoe je het ook wilt noemen er is gewoon output boven de 20Khz wat bij CD niet is waardoor harmonische verder door kunnen lopen en bepaalde tonen een andere klank hebben.

Vervorming zal zeker de klank 'anders' maken, maar dat is wel een ongewenste klank... Begrijp me goed, ik zie zeker de voordelen van LP, ik zet alleen vraagtekens bij de uitkomsten van het youtube filmpje.

CitaatIk ben het met je eens dat 192Khz beter is die heeft ook veel meer resolutie als cd waardoor dus de originele sinus beter gereproduceerd kan worden wat in mijn ogen de plaat al heeft.
Hier nog een simpele uitleg over resolutie.

Rob

Hmmm... Beetje een theoretisch verhaal, ben niet zeker dat het altijd zo gebeurt...

Robiwan

wat wel mooi is met digitaal is dat je met name alle soorten laag, hoe hard gemodelleerd dan ook, onvervormd en onverzwakt kunt vastleggen en met een full range systeem ook kunt weergeven. Dat gaat niet lukken met vinyl.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Naim CD5si | Naim Stageline N + Flatcap 2x | Rega P2+Carbon mm | Neat Motive SX2

garmtz

Citaat van: LPlover op april  3, 2013, 09:43:17
wat wel mooi is met digitaal is dat je met name alle soorten laag, hoe hard gemodelleerd dan ook, onvervormd en onverzwakt kunt vastleggen en met een full range systeem ook kunt weergeven. Dat gaat niet lukken met vinyl.

Laag wordt afgekapt en mono gemaakt voor de persing op vinyl.

AbZ

Dat Duitse verhaal is nogal misleidend,
alsof je met digitaal alleen een soort blokgolven zou maken.

garmtz

Citaat van: AbZ op april  3, 2013, 11:15:01
Dat Duitse verhaal is nogal misleidend,
alsof je met digitaal alleen een soort blokgolven zou maken.

Inderdaad... Het idee is juist dat het laagdoorlaatfilter er weer gewoon een mooie sinus van maakt (wat ook echt zo is).

Cyreg

Ik voel in ieder geval wel met R_D's promotie voor LP's mee.

Hoe dan ook, bij digitaal ga je eerst alles in mootjes hakken en dan weer proberen het origineel te recoveren > met meer of minder resultaat  ;)

> bij echte analoge AAA? LP's is dat niet zo.  :clapping:
Die heb ook nog veel hoor uit m'n Jazzrock tijd(Corea, Hancock, Clark, WeatherReport enz)
(tja die LP's van tegenwoordig met snijden vanaf de al dan niet aangepaste digitale master?) 

En vergeet niet dat we vroeger ook CD-4, ofzoiets > quadrofonische LP's, hadden.
Die konden ook makkelijk 50 Khz aan en dat moest ook om de de quad kanalen al boven de 15 Khz begonnen  :D

setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE;  >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > BlackCable Ruhr47  > Furutech e-TP60E > BlackCable Ruhr18 (3510), AH! KB10 (PSU1), BlackCable Ruhr18 (8SE)

AbZ

Citaat van: Cyreg op april  3, 2013, 12:06:51En vergeet niet dat we vroeger ook CD-4, ofzoiets > quadrofonische LP's, hadden.
Die konden ook makkelijk 50 Khz aan en dat moest ook om de de quad kanalen al boven de 15 Khz begonnen  :D
Dat was alleen mogelijk omdat je die freqs best kon missen voor normaal stereogebruik.

Rob_Dingen

Citaat van: garmtz op april  3, 2013, 09:27:53
Vervorming zal zeker de klank 'anders' maken, maar dat is wel een ongewenste klank... Begrijp me goed, ik zie zeker de voordelen van LP, ik zet alleen vraagtekens bij de uitkomsten van het youtube filmpje.

Hmmm... Beetje een theoretisch verhaal, ben niet zeker dat het altijd zo gebeurt...
Hoi Garmtz

Jij noemt het vervorming en dat is het niet de grafiek geeft gewoon de energie weer op bepaalde freq en die lijn zie je langzaam weg lopen en ik kan nergens uit opmaken dat dat dan vervorming is.
Uit het 2e filmpje is mijn punt niet hoe er gemasterd word maar de opbouw van digitaal naar analoog dus samples die uiteindelijk gefilterd moeten worden om weer op een sinus te lijken.
En dan is het zo hoe hoger de frequentie hoe slechter het word.
Dus voor de duidelijkheid mijn stelling is dat een platen speler met juiste element een grotere bandbreedte heeft ook is voor hogere frequenties de resolutie beter van een LP t.o.z van een CD en reproduceert hij het signaal met hogere frequenties van de master beter als CD.
Het enige wat volgens mij beter op cd is zijn lage frequentie want daar heb je ook genoeg samples voor om dat te reproduceren en de signaal ruis afstand dus in theorie dynamiek maar helaas word hier zeer zeldzaam gebruik van gemaakt.

Rob

AbZ

Vraag is of er op die hoge freqs nog iets te horen valt.
Staat het op de plaat en komt dat ook bij jou door?

Deleted Member 2

#95
Onder report_tonearm vind je hier http://www.vandenhul.com/knowledgebase/knowledgebase/phono-technical-papers een uiteenzetting over de instellingsmogelijkheden / vereisten van de arm + element.
Het is het "meesterstuk" van de afstudeeropdracht van de lerarenopleiding werktuigbouwkunde aan
de Pedagogisch Technische Hogeschool Windesheim.

Het geeft inzicht in de variabelen / instellingen. Kan je je alvast een beetje inlezen  :google:

AbZ

Citaat van: Rob_Dingen op april  3, 2013, 00:22:50
Neem aan dat jullie deze link al kennen.
Er is nog iets eigenaardigs met de 'still' van de scope die hij in het filmpje geeft (na +/-5 minuten).  Deze toont een veel ruimer verschil tussen de kanalen dan bij het spelen doorgaans het geval is.  Het is niet erg representatief.

Bij de 'klassieke' medley lopen de kanalen eigenlijk niet significant uiteen boven de 22kHz.  Het big band stuk heeft wat meer (met name afhankelijk vd blazers maar het beeld lijkt me sowieso een tikkie scheef). 

Je zou in die hoge freqs juist meer stereobeeld verwachten, als het geen vervorming of ruis was.

Robiwan

Citaat van: Rob_Dingen op april  3, 2013, 14:55:49
Hoi Garmtz

Jij noemt het vervorming en dat is het niet de grafiek geeft gewoon de energie weer op bepaalde freq en die lijn zie je langzaam weg lopen en ik kan nergens uit opmaken dat dat dan vervorming is.
Uit het 2e filmpje is mijn punt niet hoe er gemasterd word maar de opbouw van digitaal naar analoog dus samples die uiteindelijk gefilterd moeten worden om weer op een sinus te lijken.
En dan is het zo hoe hoger de frequentie hoe slechter het word.
Dus voor de duidelijkheid mijn stelling is dat een platen speler met juiste element een grotere bandbreedte heeft ook is voor hogere frequenties de resolutie beter van een LP t.o.z van een CD en reproduceert hij het signaal met hogere frequenties van de master beter als CD.
Het enige wat volgens mij beter op cd is zijn lage frequentie want daar heb je ook genoeg samples voor om dat te reproduceren en de signaal ruis afstand dus in theorie dynamiek maar helaas word hier zeer zeldzaam gebruik van gemaakt.

Rob

toch gek dat s-klanken niet altijd mooi natuurlijk worden weergegeven en neigen naar sissen of slissen, dit heeft mijns inziens toch te maken met een beperkt oplossend vermogen in het hoog en/of resonantie/vervorming.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Naim CD5si | Naim Stageline N + Flatcap 2x | Rega P2+Carbon mm | Neat Motive SX2

chansig

Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Robiwan

Citaat van: chansig op april  3, 2013, 15:59:38
Of onjuiste afstelling...

Gr Hans

recht is recht! met een goede protractor, goede ogen en goede naaldweger kan iedereen een element monteren, het is geen hogere wiskunde. Oh ja, je hebt ook een potloodvulling nodig. Ook met een goede afstelling is sissen en slissen soms nog steeds een issue.

Ik ging vroeger altijd naar audio selectief in sneek voor het inbouwen en afstellen. Toegeven, werd altijd perfect uitgevoerd. Maar ik en vele anderen met mij, kunnen het net zo goed. Oke geen scoop maar is dat zo erg?
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Naim CD5si | Naim Stageline N + Flatcap 2x | Rega P2+Carbon mm | Neat Motive SX2