Achterhouden post - strafbaar of niet?

Gestart door VlisChris, februari 8, 2013, 02:39:15

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

VlisChris

Zonder verder op het hoe en wat in te gaan een kleine vraag voor de juristen onder ons (kan het ook thuis navragen, maar even geen zin om mijn vader hiermee te belasten).

Als post van me op een oud adres bezorgd wordt, en die persoon stuurt dat niet retour afzender, of naar mij door, is dat strafbaar? Ik kreeg vandaag een brief binnen die de indruk wekt dat die persoon post weggegooid moet hebben terwijl die aan mij geadresseerd was.

Via google vind ik voldoende sites waarin men "zegt" dat het strafbaar is, maar echte artikelen kan ik er nog niet over vinden. Als er iemand is die me daar een duidelijk antwoord op kan geven: thanks!
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Cyrus·

Heb je al in de Postwet gekeken? Te vinden op wetten.nl.
Groeten,
Edwin

edgnoj

Hoe wil je bewijzen of de post destijds wel is aangekomen op jouw oude adres? Kan ook kwijtgeraakt zijn toch?
Woonkamer: JVC DLA X5000; Sony KD-65XE9005; Denon AVR-4311; Dune HD Solo 4k; Ken Kreisel DXD-12012 subwoofer; Cabasse Bora luidsprekers.

Slaapkamer: Philips 55PFS8109; Dune HD-Max; Ken Kreisel DXD-808 subwoofer; Avi ADM 9.1T actieve luidsprekers.

VlisChris

Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

VlisChris

Citaat van: edgnoj op februari  8, 2013, 08:52:33
Hoe wil je bewijzen of de post destijds wel is aangekomen op jouw oude adres? Kan ook kwijtgeraakt zijn toch?

Volkomen begrijpelijke vraag maar op dit moment nog niet aan de orde :)
Eerst proberen wat feiten op een rijtje te krijgen. Of ik er wat meedoe weet ik ook nog niet zeker.
Maar zo langzamerhand wil ik wel een aantal mogelijkheden hebben.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Kjelt

Volgens mij heeft normale post geen enkele status, er is geen ontvangstbevestiging of wat dan ook. Iemand die een brief stuurt kan dan ook geen aanspraak maken dat deze ooit is aangekomen of maar aangekomen/ontvangen had moeten zijn.
Als ze dat willen zouden ze hem aangetekend moeten versturen.

Als je verhuisd, dan ben je zelf aansprakelijk om je post door de postinstantie door te laten sturen naar je nieuwe adres en alle bekende bedrijven etc. in te lichten omtrent je verhuizing.

Als je je nieuwe adres hebt doorgegeven aan de nieuwe bewoners zou het wel fijn zijn als ze het zouden doorsturen maar verplichting is er volgens mij niet. De nieuwe bewoners kunnen inmiddels ook weer verhuisd zijn moeten ze dan bij verkoop jouw adres ook weer doorgeven aan de nieuwe kopers? Het houdt een keertje op en meestal is dat de periode dat de post wordt doorgestuurd door de postinstantie.

quattronl

Voor mijn gevoel kan het niet strafbaar zijn.
Of heb je duidelijk afspraken met hen gemaakt (zwart op wit, met handtekeningen)?
Ben het wel met Kjelt eens.

En wat is een redelijke termijn?
De vorige bewoners van ons huidige huis wonen er al 2 jaar niet meer. Alleen zeer officieel uitziende post wil ik nog retour afzender sturen maar de rest gooi ik nu weg.
Het houdt inderdaad een keer op.
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

Hanky Panky

Gewoon een doorzendservice op je oude adres zetten
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Ejorne

Ik woon nu al 10 jaar op mijn huidige adres. De eerste 2 jaar heb ik alle post netjes voorzien van zijn nieuwe adres en terug op de bus gedaan. Daarna nog zeker 2 jaar retour afzender gedaan. Nu nog steeds krijg ik post wat voor de vorige bewoners is bestemd en ik ben nu heel makkelijk, hoppa zo de oud-papier bak in...

VlisChris

Citaat van: CyrusOne op februari  8, 2013, 08:33:02
Heb je al in de Postwet gekeken? Te vinden op wetten.nl.

Hm. Daar kan ik alleen de postwet 2009 vinden en die is zo te zien volledig vervallen.
Toch thuis maar eens bij mijn vader gaan navragen wat hij kan vinden.

Altijd heerlijk, als je alles en iedereen weet in te lichten over je verhuizing, maar net 1 instantie vergeet. Als die dan een rekening en herinnering sturen en die komen op een vorig adres binnen en dat wordt niet doorgestuurd. . . Daarnaast heb ik het vermoeden dat mijn post geopend is. Want de allerlaatste herinnering is waarschijnlijk retour afzender gegaan zodat die toch uiteindelijk bij mij terecht gekomen zijn. (wat ook vreemd is, want ook op dat adres woonde ik al niet meer).
Tijd om het bedrijf maar eens te bellen :) Vervelende situatie, vervelend dat het weer allemaal tijd kost om te achterhalen wat er nu precies aan de hand is . . .
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

alexander2

Citaat van: Christiaan S op februari  8, 2013, 11:47:20
Hm. Daar kan ik alleen de postwet 2009 vinden en die is zo te zien volledig vervallen.
Toch thuis maar eens bij mijn vader gaan navragen wat hij kan vinden.

Altijd heerlijk, als je alles en iedereen weet in te lichten over je verhuizing, maar net 1 instantie vergeet. Als die dan een rekening en herinnering sturen en die komen op een vorig adres binnen en dat wordt niet doorgestuurd. . . Daarnaast heb ik het vermoeden dat mijn post geopend is. Want de allerlaatste herinnering is waarschijnlijk retour afzender gegaan zodat die toch uiteindelijk bij mij terecht gekomen zijn. (wat ook vreemd is, want ook op dat adres woonde ik al niet meer).
Tijd om het bedrijf maar eens te bellen :) Vervelende situatie, vervelend dat het weer allemaal tijd kost om te achterhalen wat er nu precies aan de hand is . . .

Lees je wel wat HP schreef?
Dacht je nu echt als je dit zou kunnen bewijzen dat er een busje met de lokale bromsnorren iemand gaat arresteren?

Rielplayer

Dus jij vergeet iets door te geven en nu is de vraag of andere mensen daarvoor aansprakelijkgesteld kunnen worden. serieus :-*
Sony KD 65XH9505 - NAD M10 - Phonar Edma P3.5

Jinsu

Eigen verantwoordelijkheid, ongewenste poststukken kunnen ongevraagd de prullenbak in.
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

Wijx wondere wereld

yep, gaan hier ook allemaal ongelezen de prullenbak in.
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

VlisChris

Om het verhaal even compleet te maken, maar ik heb besloten er niets mee te gaan doen (al zou het kunnen; ben het beu en ga er geen energie meer insteken) is dat er bij mij en de verzendende partij het sterke vermoeden is dat mijn post ook opengemaakt is. En dat is wel degelijk schending van het briefgeheim.

Maar omdat ik besloten heb dat de persoon over wie ik het heb het niet waard is om verdere energie in te steken laat ik het topic hierbij verder rusten.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

apogeefreak

701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

VlisChris

#16
Het achterliggende verhaal is voor mijn vraagstelling verder niet van belang :)
Dus daar ga ik niet op if you don't mind ;) (en anders ook niet)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

apogeefreak

Ik moet me grote kop houden. Sorrie...
701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

Erik

Even er vanuit gaande dat het een vrouw is, Ik las pas iets over dat 40 of 60% van de vrouwen stiekum in de mobiel van manlief kijkt omdat ze willen weten wat hij uitvoert.
Dus als die nieuwsgierigheid in de genen zit kunnen ze er ook weinig aan doen :D
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill