KEF LS50 - Ervaringen, tips, ideeën, et cetera...

Gestart door Bas Akkerman, januari 3, 2013, 16:49:03

« vorige - volgende »

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

audio_stabilo

De opstelling voor nu met de Rel T7i

JGvH

Citaat van: audiogek op december 19, 2020, 13:54:59
Ja inderdaad. Dan gaat die terug naar die meneer.
Dan ga ik voor de Rel T7i



De defecte sub teruggebracht? En hoe ben je zo snel aan de rel gekomen? Is deze wel ok? Veel luister plezier!

audio_stabilo

Citaat van: JGvH op december 20, 2020, 10:23:14


De defecte sub teruggebracht? En hoe ben je zo snel aan de rel gekomen? Is deze wel ok? Veel luister plezier!

Ja deze is helemaal nieuw uit de doos. Van een goede bekende.
Even rommelen nog met de instellingen.

Wat is die app van de kef ls50w 1 toch brak!
Aankomend jaar misschien eens naar de wireless 2 kijken. Die heeft weer een betere vernieuwde app en schijnen ook weer beter te klinken

audio_stabilo

Wie van jullie gebruikt allemaal het high pass filter die op de kefjes zitten?

audio_stabilo

Citaat van: Cantodea op december 17, 2020, 23:22:44
Kef LS50 Wireless en 2 XTZ 8.17 subwoofers, een heerlijke set..

Welke instellingen gebruik jij ?

Ejorne

#905
Citaat van: audiogek op december 20, 2020, 10:16:44
De opstelling voor nu met de Rel T7i

Ziet er strak uit.  8)

Ik ben benieuwd wat je van het geluid vindt wanneer je de ls50 nog een kleine meter verder van de wand zet.
Zonder sub het verschil testen.
Ik kan me voorstellen dat het niet wenselijk is voor de kamerindeling. Maar ik verwacht dat de ls50 een heel ander laag laat horen.

/edit:
of een cetimeter of 50?
Ik kan de afstand tot de achterwand niet goed inschatten op de foto.

audio_stabilo

#906
Citaat van: Ejorne op december 20, 2020, 20:37:49
Ziet er strak uit.  8)

Ik ben benieuwd wat je van het geluid vindt wanneer je de ls50 nog een kleine meter verder van de wand zet.
Zonder sub het verschil testen.
Ik kan me voorstellen dat het niet wenselijk is voor de kamerindeling. Maar ik verwacht dat de ls50 een heel ander laag laat horen.

/edit:
of een cetimeter of 50?
Ik kan de afstand tot de achterwand niet goed inschatten op de foto.

Als het moet kunnen ze inderdaad nog wel een stukje naar voren. Ben eigenlijk wel benieuwd!

Ook ga ik nog even een mini dsp bestellen. Volgens mij kan je daarin ook de slope instellen. Even kijken wat passend is

Cantodea

Citaat van: audiogek op december 20, 2020, 18:13:12
Welke instellingen gebruik jij ?

High-pass mode op 50 Hz
Sub out low-pass op 65 Hz
Bass extension staat op standard.

Tussen de twee XTZ subwoofers en de Kefs zit een minidsp om teveel aan bass af te vlakken.
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

audio_stabilo

Citaat van: Cantodea op december 21, 2020, 22:33:00
High-pass mode op 50 Hz
Sub out low-pass op 65 Hz
Bass extension staat op standard.

Tussen de twee XTZ subwoofers en de Kefs zit een minidsp om teveel aan bass af te vlakken.

Ik gebruik de zelfde instellingen. Morgen krijg ik mijn mini dsp. Welk filter gebruik je daar en welke slope?

Cantodea

#909
Citaat van: audiogek op december 21, 2020, 22:48:17
Ik gebruik de zelfde instellingen. Morgen krijg ik mijn mini dsp. Welk filter gebruik je daar en welke slope?

Ik ga morgen ook nog eens hermeten.. ik heb dit filter ongeveer 2 weken in gebruik, maar ik vermoed dat ik een iets te hoge housecurve heb gebruik, want ik moet de sub ongeveer 6dB dempen op de Kef app, terwijl de subs tijdens het meten op 0 dB stonden in de Kef app. Het volume op de subwoofers zelf stond op Reference (12 uur) zoals aanbevolen.

Zorg er ieder geval voor dat fase goed staat op de Kef app.
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

audio_stabilo

Citaat van: Cantodea op december 21, 2020, 22:57:10
Ik ga morgen ook nog eens hermeten.. ik heb dit filter ongeveer 2 weken in gebruik, maar ik vermoed dat ik een iets te hoge housecurve heb gebruik, want ik moet de sub ongeveer 6dB dempen op de Kef app, terwijl de subs tijdens het meten op 0 dB stonden in de Kef app. Het volume op de subwoofers zelf stond op Reference (12 uur) zoals aanbevolen.

Zorg er ieder geval voor dat fase goed staat op de Kef app.

Heb je slope 24 of 36 ?
Volgens mij geeft dat heerlijk strak laag

Cantodea

Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

audio_stabilo


Cantodea

Citaat van: audiogek op december 21, 2020, 23:10:51
Oke thanks. En waarom de  keuze voor 36 als ik vragen mag

Metingen van de Kefs alleen hebben uitgewezen dat deze maar heel traag afvallen.. dus om zoveel mogelijk te vermijden dat de Kefs en de XTZ's de zelfde frequenties weergeven.
Wat ook een interessante optie is, is de High Pass op 50Hz zetten en de Sub Out Low Pas op 40Hz, hier gebruik je een minder steile sloop. Dit klinkt verassend goed hier, zelfs zonder correctie.. moet je eens proberen.
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

Cantodea

#914
En aub, meet niet alleen op je luisterplaats, maar meet op verschillende plaatsen. Ik neem meestal op zo'n 9 punten een meting en maak dan in REW een gemiddelde. Dit zal je een veel beter resultaat geven.
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

audio_stabilo

Citaat van: Cantodea op december 21, 2020, 23:16:34
Metingen van de Kefs alleen hebben uitgewezen dat deze maar heel traag afvallen.. dus om zoveel mogelijk te vermijden dat de Kefs en de XTZ's de zelfde frequenties weergeven.
Wat ook een interessante optie is, is de High Pass op 50Hz zetten en de Sub Out Low Pas op 40Hz, hier gebruik je een minder steile sloop. Dit klinkt verassend goed hier, zelfs zonder correctie.. moet je eens proberen.

Oke cool. Dan krijg je geen gat tussen 40 en 50 omdat hij minder steil afvalt dan bedoel je ?

Begin toch ook wel te twijfelen over xtz. Best mooie subs. Vooral de 10 en 12 inch

Cantodea

Citaat van: audiogek op december 21, 2020, 23:21:06
Oke cool. Dan krijg je geen gat tussen 40 en 50 omdat hij minder steil afvalt dan bedoel je ?

Begin toch ook wel te twijfelen over xtz. Best mooie subs. Vooral de 10 en 12 inch

Klopt! Je hebt inderdaad geen gat.
De mijne zijn de 8" versie. Gaat echt behoorlijk diep voor zo'n kleine sub. Voorheen had ik een Arendal Sub, dat was een monster sub, maar was te groot om goed te kunnen plaatsen.
Ik kan je XTZ echt wel aanraden, top speakers. Heb vroeger nog de XTZ 99.25 MKII speakers gehad en ik beschouw deze nog altijd als één van de beste speakers die ik heb gehad en er is hier toch al wat gepasseerd hoor.
Als je voor de 10 of 12 gaat van XTZ, neem dan zeker die met EDGE versterking.
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

Cantodea

Citaat van: audiogek op december 20, 2020, 10:35:54
Ja deze is helemaal nieuw uit de doos. Van een goede bekende.
Even rommelen nog met de instellingen.

Wat is die app van de kef ls50w 1 toch brak!
Aankomend jaar misschien eens naar de wireless 2 kijken. Die heeft weer een betere vernieuwde app en schijnen ook weer beter te klinken

Hier staat voor volgend jaar eveneens de Wireless 2 op het lijstje.. ook de Buchardt A500.. maar eerst verhuizen naar onze nieuwbouw in april en dan zien of er nog budget over is..  :P
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

audio_stabilo

#918
Citaat van: Cantodea op december 21, 2020, 23:26:14
Klopt! Je hebt inderdaad geen gat.
De mijne zijn de 8" versie. Gaat echt behoorlijk diep voor zo'n kleine sub. Voorheen had ik een Arendal Sub, dat was een monster sub, maar was te groot om goed te kunnen plaatsen.
Ik kan je XTZ echt wel aanraden, top speakers. Heb vroeger nog de XTZ 99.25 MKII speakers gehad en ik beschouw deze nog altijd als één van de beste speakers die ik heb gehad en er is hier toch al wat gepasseerd hoor.
Als je voor de 10 of 12 gaat van XTZ, neem dan zeker die met EDGE versterking.

Klopt daar zit al correctie mogelijkheden op. Maar denk dat ik met de rel t7 ook goede resultaten kan behalen.

Ik neem aan dat je de sub out low freq in de kef app gewoon op 250 hebt staan ? Omdat je het regelt in de minidsp

Je oude  instelling met 50 hz high pass en 65 low pass had je wel ergens dubbel bass neem ik aan. Vooral met de slope 36. Toch?


Cantodea

Citaat van: audiogek op december 21, 2020, 23:29:10
Klopt daar zit al correctie mogelijkheden op. Maar denk dat ik met de rel t7 ook goede resultaten kan behalen.

Ik neem aan dat je de sub out low freq in de kef app gewoon op 250 hebt staan ? Omdat je het regelt in de minidsp

Op de subwoofers staat het crossover helemaal open en ik regel via de Kef app. Enkel housecurve stel ik in op de minidsp. De sloop wordt door REW verzorgd.
Volgens mij kan je ook niet via de minidsp het crossover instellen. Je moet de sub uitgang op de Kef verbinden met de minidsp en vanuit de minidsp naar je sub gaan. Als vanuit de minidsp je crossover instelt moet je ook terug naar de Kefs gaan en dit kan dus niet.
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

audio_stabilo

Citaat van: Cantodea op december 21, 2020, 23:36:41
Op de subwoofers staat het crossover helemaal open en ik regel via de Kef app. Enkel housecurve stel ik in op de minidsp. De sloop wordt door REW verzorgd.
Volgens mij kan je ook niet via de minidsp het crossover instellen. Je moet de sub uitgang op de Kef verbinden met de minidsp en vanuit de minidsp naar je sub gaan. Als vanuit de minidsp je crossover instelt moet je ook terug naar de Kefs gaan en dit kan dus niet.

Wel de crossover kan je gewoon instellen op de mini dsp. Dus zet denk ik gewoon in de kef app het high pass filter aan op 50. Low pass op 250 en op de sub ook helemaal open. En dan alles de mini dsp laten doen. De crossover en correcties

Cantodea

Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

audio_stabilo

Citaat van: Cantodea op december 21, 2020, 23:48:25
Zo kan je het inderdaad ook.

Ik ga er morgen mee rommelen. Sowieso even een 31 hz piek weg werken. Umik microfoon moet ik nog even kopen. Wel handig haha.
Zou ik met xtz mooiere resultaten behalen dan de rel ?

Cantodea

Citaat van: audiogek op december 22, 2020, 00:01:11
Ik ga er morgen mee rommelen. Sowieso even een 31 hz piek weg werken. Umik microfoon moet ik nog even kopen. Wel handig haha.
Zou ik met xtz mooiere resultaten behalen dan de rel ?

Dat is moeilijk te voorspellen. Rel is toch een gewaardeerde subwoofer bouwer, dus ik denk dat de geluidskwaliteit wel evengoed zal zijn. Veel hangt af van het juist inregelen en het afstellen met de minidsp. Als je nare pieken kunt wegwerken ben je al een heel eind op de goede weg, ongeach welk merk.
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

Cantodea

Citaat van: Ejorne op december 20, 2020, 20:37:49
Ziet er strak uit.  8)

Ik ben benieuwd wat je van het geluid vindt wanneer je de ls50 nog een kleine meter verder van de wand zet.
Zonder sub het verschil testen.
Ik kan me voorstellen dat het niet wenselijk is voor de kamerindeling. Maar ik verwacht dat de ls50 een heel ander laag laat horen.

/edit:
of een cetimeter of 50?
Ik kan de afstand tot de achterwand niet goed inschatten op de foto.

Wat veel gebruikers van de LS50 niet weten, is dat deze bijzonder goed kan klinken als hij met de achterzijde van de speaker op pakweg 15 cm van de muur staat.. ze moeten dan anderzijds wel voldoende afstand hebben van de zijwanden en een heel weinig ingedraaid worden.
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon