KEF LS50 - Ervaringen, tips, ideeën, et cetera...

Gestart door Bas Akkerman, januari 3, 2013, 16:49:03

Vorige topic - Volgende topic

M:iNdO

Citaat van: Trabuca op augustus 12, 2014, 15:05:43
Heb je geen dealer in de buurt?

Niet dat ik weet. HiFi Klubben in Utrecht heeft ze wel gehad. Ik denk overigens niet dat ze speakers op proef mee willen geven?
Samsung Neo QLED QE65QN95A | Jamo S808 subwoofer | Dali Ikon 1 mk1 fronts | Bluesound Powernode N330 | Xbox Series S | Nvidia Shield | Intel NUC D34010WYK | Amino Aria 610

Ejorne

Citaat van: Thanatos op augustus 12, 2014, 15:37:12
Bij twijfel zou ik een 2e hands paartje overnemen. Bevallen ze niet kun je ze zo weer kwijt met niet al te veel of met geluk geen verlies..

Tweedehands , ik ben al een tijdje aan het zoeken, ben ik ze nog niet tegen gekomen. Of het is voor een prijs die te dicht op de nieuwprijs ligt... (ik zou ze denk ik ook niet zo snel meer in de verkoop doen wanneer ik over een paartje zou beschikken)

Misschien dat jullie in ieder alvast antwoord kunnen geven of mijn receiver krachtig genoeg is om de KEF LS50 aan te sturen?
Samsung Neo QLED QE65QN95A | Jamo S808 subwoofer | Dali Ikon 1 mk1 fronts | Bluesound Powernode N330 | Xbox Series S | Nvidia Shield | Intel NUC D34010WYK | Amino Aria 610

Ruud-

Citaat van: M:iNdO op augustus 12, 2014, 13:56:19
Kan ik jou misschien overhalen om (tegen een vergoeding in de vorm van een krat bier of iets dergelijks) met de KEF speakers naar mij toe te komen zodat ik kan vergelijken? :)
Buiten dat ik geen alcohol meer drink zou ik niet gaan slepen met de speakers.
Hopelijk vind je een dealer  die wil uitlenen.
Wie met andermans oren luistert...bedriegt zichzelf. C.D.speler:NorthStarDesign, v.v.: Counterpoint 1000, EV: Aragon 8008ST, speakers: KEF LS50,: Interlinks Sonore Reference Gold, speakerkabel: Vicol..

Citaat van: Ruud- op augustus 12, 2014, 16:55:09
Buiten dat ik geen alcohol meer drink zou ik niet gaan slepen met de speakers.
Hopelijk vind je een dealer  die wil uitlenen.

Ik begrijp je standpunt.

Thanatos

Citaat van: Ejorne op augustus 12, 2014, 16:29:05
Tweedehands , ik ben al een tijdje aan het zoeken, ben ik ze nog niet tegen gekomen. Of het is voor een prijs die te dicht op de nieuwprijs ligt... (ik zou ze denk ik ook niet zo snel meer in de verkoop doen wanneer ik over een paartje zou beschikken)

http://link.marktplaats.nl/m835163988

Goede stands zijn ook wat waard.. http://link.marktplaats.nl/m836398487

Vraag en aanbod kwestie. Ik geloof dat ze nieuw ook al dun gezaaid zijn. Mits netjes en compleet met doos e.d. lijkt mij €750,- wel ok. Misschien valt er €50 af te praten nog..

Ruud-

Citaat van: M:iNdO op augustus 12, 2014, 16:34:22
Misschien dat jullie in ieder alvast antwoord kunnen geven of mijn receiver krachtig genoeg is om de KEF LS50 aan te sturen?
Een goede vriend stuurt ze aan met een Cyrus+PSX en dat gaat prima. Overigens in een niet zo heel grote ruimte, ik schat zo'n 3x4,5m. Een andere vriend stuurt ze aan met, hoe kan het ook anders ;), Sonore versterkers in een ruimte van ongeveer 3,5x9m. Dat is wel klasses beter. Zelf speel ik met een oude Dynaco ST410 in een ruimte van 7,30x5m, ben ook niet ontevreden ;D
Wie met andermans oren luistert...bedriegt zichzelf. C.D.speler:NorthStarDesign, v.v.: Counterpoint 1000, EV: Aragon 8008ST, speakers: KEF LS50,: Interlinks Sonore Reference Gold, speakerkabel: Vicol..

Paul1967

Citaat van: M:iNdO op augustus 12, 2014, 16:34:22

De Kef LS50 keft aardig in het (midden-)hoog gebied cq vrij heldere weergave.
Aangesloten op een analytisch klinkende versterker gaat het geheid mis, bv koperen blazers klinken dan al snel scherp.
Makkelijk aan te sturen zijn ze niet echt en wil je ze echt laten zingen heb je gewoonweg een zware versterker nodig.
Plaatsing is ook belangrijk bij de LS50. Ze verdienen een goede zware stand en ruimte rondom....zeker uit een hoek vd muur plaatsen, dit komt de ruimtelijke weergave ten goede. Dichter bij achtermuur is mogelijk, je kan dan altijd de bijgeleverde foamplugs gebruiken.

De LS50 is dus zeker geen makkelijke speaker mbt plaatsing en daarbij de vraag om een stevige amp.
Maar als je je hier aan houdt, haal je echt een mooie monitor in huis met een bijzonder ruimtelijke weergave.

treky22

Een Marantz SR7008 zwaar genoeg voor deze speakers ??
Sony KD-65XE9305 | JVC DLA-RS20 | Kingpin CES210 16:9
Marantz SR-7008 | Klipsch RP-280F
Mede8er MED800X3D + Logitech Harmony 1100
Xbox One X + externe drive 3 TB

Ik heb deze speakers beluisterd en ik wil mijn ervaring delen.

Ten eerste had ik verwacht dat ze in het echt wat groter zouden zijn. De speakers waren aangesloten op een Rega versterker (100 watt) in een vrij grote ruimte (misschien wel 50 m2). Om maar gelijk met de deur in huis te vallen...ik vond het geheel een beetje "iel" klinken. Begrijp me niet verkeerd want het klonk wel zuiver maar ik miste "oomph". Waarschijnlijk zal het ook te maken hebben met de ruimte maar ik vind mijn huidige Dali speakers i.c.m. mijn Arcam receiver toch minstens net zo mooi klinken en ook krachtiger (mijn huiskamer is wel wat kleiner met +/- 25 m2).

Hoewel ik soms toch iets mis in mijn huidige set up als ik puur stereo muziek ga luisteren ben ik tot de conclusie gekomen dat het niet de speakers zijn maar ik vermoed de versterking.

Omdat ik 5.1 surround speel en mijn receiver 7.1 is kreeg ik als tip om de ongebruikte kanalen (versterking) te gebruiken om de fronts te bi ampen. Dit zou wellicht een krachtiger/beter geluid kunnen opleveren. Ik ben echt een leek maar dat bi ampen klinkt wel interessant en dat wil ik wel gaan uitproberen. Eerst maar eens uitzoeken hoe ik dit precies moet aanpakken.

OMD

Sinds gister ook de LS50 in huis gehaald.

Totaal niet op de planning maar ik kwam ze tegen voor een mooie prijs dat ik ze gelijk heb meegenomen. Belachelijk laag haha.

Ik heb dus Canton's 790. Die matchen niet helemaal lekker met mijn akoestiek en versterking vermoed ik. Het kan uiteindelijk ook mijn sound niet helemaal zijn. De kefs spelen heerlijk.

Beetje vreemde gewaarwording, van enorme zuilen naar 2 monitoren  :crazy:

Tot nog toe erg tevreden.

Als iemand nog 1 ls50 over heeft voor mn center  ;D

Hans47

Je kunt de LS50 per stuk kopen om als center te gebruiken, stuur mij een pm ik weet bij wie dat kan

Ik heb ze overigens nu ook, met als Receiver een Pioneer SC-2023 en dat combineert in mijn ruimte onverwacht goed, erg blij mee
overigens is de Kef M500 Koptelefoon ook erg mooi, gebruik ik met een Denon DA 300USB

yorkie13

Hans47

Tot nu toe 2.0, maar ik ga weer naar 5.0 en misschien 5.1

ik weet nog niet of ik ze als achterspeakers ga gebruiken omdat ik de voorkeur heb aan speakers die op de muur gemonteerd kunnen worden, zelf zit ik aan de Kef T301 voor achter te denken en nog een LS50 als center.
Subwoofer moet ik nog even over nadenken, dat zal eerder een compacte worden (ik denk aan een Rel T5).

Het grappige is dat ze het op mijn vorige Receiver de Marantz SR6008 niet zo mooi deden en ik daardoor de R500s aangesloten had,  maar op de Pioneer doen ze het echt heel mooi en ben ik om voor wat betreft de Kef LS50s wat een geweldige speakers.
In mijn ruimte doen ze het mooier en beter dan de R500s, ik vind zelfs het laag (niet diep) echt goed.

Alleen nog aan het kijken voor stands, deze werden mij als tip gegeven: http://www.dynaudio.com/int/home_loudspeaker_systems/accessories/stand_3x.php

Ik heb ze nu even op stands die ik nog had, de VM Acoustics Stand 45 (de kleur is grijs en het uiterlijk past niet helemaal bij de LS50s).

AirTimeDMC12

Citaat van: Hans47 op oktober  9, 2014, 21:17:13
[...]
Ik heb ze overigens nu ook, met als Receiver een Pioneer SC-2023 en dat combineert in mijn ruimte onverwacht goed, erg blij mee
overigens is de Kef M500 Koptelefoon ook erg mooi, gebruik ik met een Denon DA 300USB

Heb ze nu ook hangen aan mn Pioneer receiver. De combi met Arcam irDAC BOTWS (en flinke upgrade van de kabels) bevalt me heel erg goed. Ondanks dat het heel aangenaam klinkt kan ik wel zeggen dat een krachtige stereoversterker nog veel meer gaat brengen! Bij mij staat daarom een PM15S2 LE al een lange tijd op de verlanglijst. Laatste tijd heeft een Hegel H200 ook mijn interesse.

Citaat van: Hans47 op oktober 10, 2014, 06:46:50
Tot nu toe 2.0, maar ik ga weer naar 5.0 en misschien 5.1

ik weet nog niet of ik ze als achterspeakers ga gebruiken omdat ik de voorkeur heb aan speakers die op de muur gemonteerd kunnen worden, zelf zit ik aan de Kef T301 voor achter te denken en nog een LS50 als center.
Subwoofer moet ik nog even over nadenken, dat zal eerder een compacte worden (ik denk aan een Rel T5).
[...]

Ik heb ze nu even op stands die ik nog had, de VM Acoustics Stand 45 (de kleur is grijs en het uiterlijk past niet helemaal bij de LS50s).

Heb een tijd wat gespeeld met de T101 als rears en de T101c en T301 als center. Er komt voor HT-gebruik verbazingwekkend goed geluid uit. Beste is ook om ze op de wand de monteren, geluid werd daardoor veel diffuser en intenser. Maar ben er wel achtergekomen dat een match met andere fronts toch wat minder uitpakt. Je zit ten eerste met de verschillende crossovers voor de sub. Je kan dit in de Pioneer niet per kanaal instellen. En ten tweede komen de platte kefjes toch wel wat zwakjes uit de hoek vergeleken met de LS50, zeker de center. Het kan wel, maar dan alleen in een kleine ruimte of gewoon de hele surround set van de T-series. Ik heb nu een combi met de KEF R-serie. Dat bevalt erg goed. De match met de LS50 duidelijk beter en stapper hoger dan met de T-serie. De hele set is nu van hetzelfde level en gelijkwaardig qua sound.

Ik heb een set Partington Heavi stands onder de LS50 staan. Bevalt ook erg goed en lekker stevig met zn ca 23kg pst. Zware stands zijn zeer echt aan te bevelen voor de LS50.
• ST: A: KEF R900 /B: KEF LS50AE • 2x Rythmik F15HP DIY • Arcam A38 • Logitech SBT Sbooster ECO • Arcam AirDAC SBooster ECO
• HT:
KEF R900/R600c/R300/R100 • 2x Rythmik F15HP DIY • Pioneer SC2022 • Samsung UE55D6530 ISF • Panasonic DMP-BDT500 • Mede8er MED1000X3D BOTWS
Apple • Audio Connexion • AudioQuest • DSPeaker • Logitech • Partington • Soundcare • Rythmik • Synology
UPGRADES: -

Hans47

Dank voor de tip, ik wil voor center in ieder geval een LS50 doen.

Voor achter weet ik nog niet, ik geef denk ik de voorkeur aan uiterlijk in dit geval, ik wil voor achter zeker geen speakers meer op stands.
Dat heb ik gehad en vond het niet mooi staan (jup een man die dat zegt :-).

Ik ga er eens over nadenken (LS50 met muurbevestiging is ook mogelijk :-))

Losse stereo versterkers wil ik niet meer ivm zelfde, ik wil geen rack vol met apparaten meer, de kwaliteit die wat minder zou zijn neem ik voor lief, ben het met je eens dat zeker hoe goed de speakers zijn er nog meer uit valt te halen (kan altijd wisselen met mijn R500s :-))

yorkie13

Kijk eens naar de SVS sb12nsd voor bij de LS50

prima match met de 12 inch woofer, en voor €500 een koopje.

Duck Twacy

En dan nu de LS50 killerrs  ;)

http://www.pioneer.eu/eur/products/42/99/161/S-71B/page.html

Grapje, maar ze komen zeker ind e buurt (met een mede door TAD ontworpen coax). Worden ook erg goed getest. Ook een zware amp nodig en voor 535 pp te koop bij Bol.

Deze hebben wel een frontje

chansig

Hoezo een zware amp nodig ?

Woofer 13cm concentric Aramid Cone .
Tweeter 2.5cm concentric Titanium dome .
Enclosure Rear vented bass-reflex bookshelf type .
Impedance 6 Ohm .
Frequency Range 43 - 50,000 Hz .
Sensitivity (2.83V/1m) 83 dB .
Maximum Power 130 W .
Dimensions (W x H x D) 181 x 300 x 276 mm .
Weight 6,1 kg

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

Paul1967

Citaat van: Duck Twacy op oktober 14, 2014, 09:38:55
En dan nu de LS50 killerrs  ;)

http://www.pioneer.eu/eur/products/42/99/161/S-71B/page.html

Grapje, maar ze komen zeker ind e buurt (met een mede door TAD ontworpen coax). Worden ook erg goed getest. Ook een zware amp nodig en voor 535 pp te koop bij Bol.

Deze hebben wel een frontje

Heb ze eens gehoord bij die grote in R'dam (waren ze zelfs onder de 400 euro de paar), klinken toch wel wat anders dan de LS50's.
Deze Pioneers hebben een warmere karakter dan de LS50's en dieper laag. Het ruimtelijke stereobeeld wordt sterk benaderd.
Voor wie de Keffies te duur vindt, zijn deze Pio's zeker aan aanrader om eens te beluisteren.
Prijs/kwaliteit is uitmuntend ook.

Paul1967

Citaat van: chansig op oktober 14, 2014, 13:32:10

Impedance 6 Ohm .
Maximum Power 130 W .
Weight 6,1 kg

Gr Hans

Volgens mij ook niet. Ik hoorde ze toen op een Pio A30 amp (kostte 250 euro, 2x70 watt max geloof ik).

chansig

Het is volgens mij een piek (130 watt) welke ze kunnen verdragen voor een korte tijd. Dus voor langere tijd 150 watt erop gooien lijkt me niet handig.

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

Duck Twacy

Citaat van: chansig op oktober 14, 2014, 13:32:10

Impedance 6 Ohm .
Maximum Power 130 W .
Weight 6,1 kg

Gr Hans
Ow,mn duits is niet zo goed, meende dat te lezen in

http://www.audio.de/testbericht/pioneer-s-71b-im-test-1483983.html

400 pp was een weggever natuurlijk (zie dat ze daar in Rtd nier meer hebben)

Edit, kennelijk was het een multi test.
http://www.audio.de/vergleichstest/vier-kompaktboxen-mit-koax-treibern-im-test-1484015.html

Voor wat het waard is, de Pioneer scoorde de minste puntjes (80, de andere allen 81), maar voor de prijs bij Bol kan je het toch een aardig alternatief noemen (voor een wat kleinere ruimte gezien het lage rendement)

Henrie

Citaat van: chansig op oktober 14, 2014, 13:59:05
Het is volgens mij een piek (130 watt) welke ze kunnen verdragen voor een korte tijd. Dus voor langere tijd 150 watt erop gooien lijkt me niet handig.

Gr Hans
Hoeveel Watt ze voor de kiezen krijgen, ligt vooral aan de speakers zelf (en aan de stand van de volumeknop natuurlijk). De versterker levert (als het een goede versterker is) immers gewoon wat de speakers vragen. En bij een rendement van 83dB kun je volgens mij best wat vermogen gebruiken...
Musical Fidelity M6500i - Musical Fidelity M6CD - Pioneer SC-2023 - Pioneer BDP-LX58 - JBL Studio 590 / 530 / 520C - Pioneer KRL-37V - Humax IRHD5000C

chansig

Dan heb je ook geen volume knop meer nodig...zou mooi zijn. :D

Gr Hans
Coax AQ Carbon