Subwoofer voor Kleine ruimte

Started by Steven Se, December 18, 2003, 11:05:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Steven Se

Ik ben een beetje alle topics aan het doorlezen maar de meeste subs zijn volgens mij toch voor grotere ruimtes bedoeld. Ik heb zelf een kamer van 4x3.8 en heb een eigen HT zonder subwoofer. Wat is nou de ideale subwoofer voor zo'n kleine kamer, budget rond de 350 euro. Of is er in deze prijsklasse niets noemenswaardig?

Hij moet aangesloten worden aan een marantz sr4300

steven
Reciever: Marantz sr7002,
Speakers: Monitor Audio RX1,
TV: Sony KDL-32W5500,
Blu-ray: PS3 40GB,
NMT: Popcorn Hour,
Remote: Harmony 895

DrBoom

Subs zijn niet noodzakelijk enkel voor grotere kamers, ik draai zelf met een ASW-650 op een kamer van 4x3m, dus nog iets kleiner als bij jou zelfs.
In jouw prijsklasse kan je misschien best in de richting van Magnat, of Yamaha gaan kijken.
Die merken maken verschillende subwoofers in de lagere prijsklasse.
Een Magnat Motion 130A  of een Yamaha SW315 (of een ander merk) geeft vrij veel waar voor z'n geld.
Of een sub veel verschil maakt hangt ook af van de hoofdluidsprekers, als je nu al vrij grote speakers hebt gaat een kleine sub niet echt veel verschil geven.
Enige voordeel is dat je hoofdspeakers geen bas meer moeten weergeven en je versterker ook minder zwaar wordt belast op die manier.
Persoonlijk zou ik nog even doorsparen tot je ongeveer €600 bij elkaar hebt, dan heb je al heel wat meer keuze en ik denk dat je daar op lange termijn ook meer plezier gaat aan hebben.
Tenzij je echt heel dringend een sub nodig hebt, en je met kleine speakers zit die weinig bas geven, dan kan je al een grote verbetering krijgen met goedkopere subs.

Steven Se

ok dat is een zeer duidelijk antwoord. Ik heb 2 missions M73i. Voor dat kleine kamertje klinkt het zeer goed met een vrij mooie bas.
Heb vanmiddag net toevallig even geluisterd naar een Yamaha YST-SW320, klonk echt heel mooi, die stond daar voor 380 euro, volgens mij een scherpe prijs als je de prijzen bij bv kieskeurig ziet.
Met een vermogen van 250 watt moet hij toch tot zijn recht komen lijkt me. Maar misschien is het toch beter om even te wachten zoals jij al zei.
:)
Reciever: Marantz sr7002,
Speakers: Monitor Audio RX1,
TV: Sony KDL-32W5500,
Blu-ray: PS3 40GB,
NMT: Popcorn Hour,
Remote: Harmony 895

VlisChris

Quote from: DrBoom on December 18, 2003, 19:10:01
Subs zijn niet noodzakelijk enkel voor grotere kamers,

Ik neem aan dat je hier wilt schrijven:
"Subs zijn niet enkel noodzakelijk voor grotere kamers"? Ipv de volgorde die je nu aanhoudt? Het kwam eigenlijk op mij over alsof je schrijft dat een sub alleen maar nodig is voor een grotere kamer ;).
Het is een beetje mierenneuken wellicht, maar tis maar even om misverstanden te voorkomen :)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Steven Se

Dan zou er staan.

Subs zijn niet noodzakelijk, alleen voor grote kamers (met nadruk op de komma ;)) maar ok  ;D
Reciever: Marantz sr7002,
Speakers: Monitor Audio RX1,
TV: Sony KDL-32W5500,
Blu-ray: PS3 40GB,
NMT: Popcorn Hour,
Remote: Harmony 895

DrBoom

Vervang "noodzakelijk" door "per definitie" of "per sé" dan zal je't misschien beter verstaan ;D
In die zin was het dus bedoeld.
Dus dat subs niet enkel gemaakt zijn voor grotere kamers, maar dat ze in een kleinere kamer ook best kunnen, zelfs zwaardere modellen dan je zou denken.
Veel hangt af van de plaatsing en afregeling, en uiteraard van de kamer zelf.

Paulie

Ik heb lang zonder subwoofer gedraaid in HT en nu ik met subwoofer draai zou ik niet meer anders willen. Kamer is maar 6 bij 4 meter in een flat met onder, boven en links en rechts buren.

Kijk ook eens op de 2e hands markt vaak kun je dan voor hetzelfde bedrag een beter subwoofer krijgen. Dit is zeker belangrijk als je de subwoofer ook in stereo geluid gaat gebruiken.

Groet Paul
Vincent SV 232, Onkyo TX-SR876 HT receiver, Squeezebox Touch Modified. Audio GD DAC, HDI Dune Prime 3. Front Genesis IM 8300 en Servo 12, Rear Infinity Renaissance 90. Intel SS4200 WHS server.

Steven Se

Ja toen ik die sub hoorde ik de winkel was ik ook behoorlijk verkocht. Het voegt echt behoorlijk wat toe. Ik zal eens op internet rond gaan kijken naar gebruikt spul
En die Yamaha YST-SW320,  hebben mensen daar ervaringen mee? :)
Reciever: Marantz sr7002,
Speakers: Monitor Audio RX1,
TV: Sony KDL-32W5500,
Blu-ray: PS3 40GB,
NMT: Popcorn Hour,
Remote: Harmony 895

Point7

Quote from: Steven Se on December 18, 2003, 23:00:18
Ja toen ik die sub hoorde ik de winkel was ik ook behoorlijk verkocht. Het voegt echt behoorlijk wat toe. Ik zal eens op internet rond gaan kijken naar gebruikt spul
En die Yamaha YST-SW320,  hebben mensen daar ervaringen mee? :)

Ik heb die ooit beluistert toen ik een nieuwe subwoofer zocht ter vervanging van een Infinity Alpha Junior sub. Ik heb die toen vergeleken met een Yamaha YST-SW800, B&W ASW-500, B&W ASW-1000, Rel Q200 en een B&W ASW650 en die laatste is het dus geworden. Die stal er met kop en schouders bovenuit. Heb geen moment getwijfelt toen ik die hoorde.

Mijn rangschikking van deze subs was:
1. ASW650
2. ASW1000
3. REL Q200
4. ASW500
5. YST-SW800
6. YST-SW320

Nu wat de SW320 betreft. Die was echt zeer zwak vond ik, maar het was wel in een zeer grote demo ruimte. Toch de "oude" B&W ASW-500 klonk veel dieper in dezelfde ruimte. Misschien dat in een kleinere ruimte die SW320 nog wel meevalt.
Zelfs de SW800 vond ik dik tegenvallen in die ruimte. Die werd daar zonder moeite weggeblazen door de ASW1000 van B&W.
Het voordeel van de Yamaha is wel de uitstekende prijs/prestatie verhouding.

Helemaal eerlijk is deze vergelijking niet, want de subs zitten niet allemaal in dezelfde prijsklasse.
Ik was gewoon verschoten dat de zeer dure (zeker in België) REL Q200 mij totaal niet aanstond. Ik had er echter wel mijn zinnen op gezet na het lezen van vele reviews op het net. Gelukkig had mijn dealer toen een van de eerste ASW650 staan zodat ik direkt kon vergelijken en die mocht em direkt terug inpakken in de doos na het beluisteren want ik MOEST die hebben zonder twijfel.
CU
Jurgen

Music Server --> Uptone Regen --> Benchmark DAC 3B -> Rudistor RPX-35 amp --> V-Moda LP2

TomSwinnen

De Magnat Motion 130 A doet hier in een kamer even groot als de jouwe ongeveer subliem zijn werk.Een echt beest , en voor die prijs  ! Het is dan misschien niet de subtielste of de snelste sub , maar krachtig issie wel , ohja ! Soms zelfs een beetje té voor op mijn kamertje , maar dan draai ik de volumeknop wat naar beneden gewoon :)
Ik ga later zeker eens voor de Omega zien als ik wat meer geld te spenderen heb in de subregio ;)

patrick_vdb

Hi Steven,

Het probleem bij luister-ervaringen in winkels is dat de vergeleken subs zelden goed staan opgesteld, laat staan afgesteld. Vandaar dat je ook vaak verschillende ervaringen zult horen over dezelfde sub.

Wat betreft de Yamaha subs, sterke punt is altijd de goede prijs/prestatie geweest. Qua klank zijn ze meer gericht naar film-weergave dan muziek, daarvoor klinken ze toch te monotoom en langzaam. In een ruimte zoals die van jouw zal de 320 best goed in staat moeten zijn om een behoorlijke impact toe te voegen tijdens films. Mits goed opgesteld en afgesteld (maar dat geld voor elke sub ;) ).

mvrgr

Patrick

mradem

Ik hoor en lees veel goede meningen over die Yamaha subs hoor. Zelf nooit gehoord.

Steven Se

tja mocht ik ooit nog een keer weggaan (en dat zal zeker nog wel gebeuren) dan heb ik kans dat ie helemaal niet meer tot zijn recht komt...en ik wilde em eigenlijk het meest gaan gebruiken voor muziek ::)
in ieder geval bedankt voor de reactie's, ik ben weer heel wat wijzer geworden. toch maar even wachten....
Reciever: Marantz sr7002,
Speakers: Monitor Audio RX1,
TV: Sony KDL-32W5500,
Blu-ray: PS3 40GB,
NMT: Popcorn Hour,
Remote: Harmony 895

Point7

Quote from: Steven Se on December 20, 2003, 12:00:40
tja mocht ik ooit nog een keer weggaan (en dat zal zeker nog wel gebeuren) dan heb ik kans dat ie helemaal niet meer tot zijn recht komt...en ik wilde em eigenlijk het meest gaan gebruiken voor muziek ::)
in ieder geval bedankt voor de reactie's, ik ben weer heel wat wijzer geworden. toch maar even wachten....

Voor muziek is de Yamaha SW320 minder geschikt. Hij is daarvoor te traag en klinkt ongecontrolleerd vind ik. De SW800 was daar wel duidelijk beter in.

PS: Ik zie de Yamaha SW800 voor 405 € en de SW320 voor 300 € staan in Duitsland (guenstiger.de) wat die SW800 wel heel interessant maakt vind ik. Voor die prijs krijg je heel veel sub.
CU
Jurgen

Music Server --> Uptone Regen --> Benchmark DAC 3B -> Rudistor RPX-35 amp --> V-Moda LP2

Johan Van Gompel

Quote from: Steven Se on December 18, 2003, 11:05:23
Ik ben een beetje alle topics aan het doorlezen maar de meeste subs zijn volgens mij toch voor grotere ruimtes bedoeld. Ik heb zelf een kamer van 4x3.8 en heb een eigen HT zonder subwoofer. Wat is nou de ideale subwoofer voor zo'n kleine kamer, budget rond de 350 euro. Of is er in deze prijsklasse niets noemenswaardig?

Hi,

Mijn kamer is 3,14 x 4 m en ik ga er binnenkort twee zelfbouw 15" subwoofers in plaatsen. Een subwoofer biedt voor films een enorme toegevoegde waarde - ongeacht de grootte van je kamer. Als je zo weinig mogelijk wil uitgeven en niet twee linkerhanden hebt dan zou ik voor zelfbouw gaan. Voor minder dan 500 EUR kan je de subwoofer beschreven in de DIY subwoofer Peerless XLS10 stap-voor-stap thread bouwen. Het eindprodukt ziet er zo uit:

Johan Van Gompel
Video: HTPC | Barco Graphics 1200 | Draper M1300 16:9 scherm
Audio: Jungson AV-1000C | Canton LE109 fronts | Canton LE102 rears | 2 x Focal 15K8711 subwoofer

hifiman

Hoi,

Ik heb de YST-SW320 nu een half jaar en hij bevalt me uitstekend! Ik heb een gemiddelde huiskamer en daar is het volume wat de sub produceert ruim voldoende voor.

Met film kijken doet tie ut uitstekend, de subwoofer gaat laag genoeg door om um ook goed te voelen (bijv bij het begin van Star Wars (attack of the clones) als die ruimteschepen overvliegen.

Ik het eens met de uitspraak dat tie met muziek wat minder is, alhoewel ik hem in de "music stand" ook daar zeker niet slecht in vind.

Al met al kan ik deze subwoofer zeker aanraden in zijn prijsklasse. Mocht je meer te besteden hebben dan is een duurdere wellicht net effe beter ivm inderdaad de presaties met muziek.

Dan nog even het volgende, de plaatsing van de sub is uitermate belangrijk (dat geldt niet alleen voor deze maar voor elke subwoofer). Ga 2 meter verder staan (vanaf het ideale punt) en je hoort het laag ineens bijna niet meer. Houdt er dus rekening mee dat een juiste plaatsing zeer kritisch is!

Ik zou deze sub zeker opnieuw kopen tenzij ik het dubbele te besteden zou hebben (maar dat heb ik effe niet)!

Groetjes,

Ronald

Walter_PPK

Een sub is onmisbaar voor een goed HT gevoel. Doorsnee speakers zijn misschien wel in staat om lage tonen weer te geven maar niet in grote maten die nodig zijn voor een moderne film. Ik heb zelf een Adire shiva PR sub icm een stel Elipson 1303FT's (kamer: 4x3,5m) en die gaan bijna even laag als de Shiva alleen loopt het voor het gehoor niet recht genoeg onder de 100Hz. De Shiva corrigeerd dit en plakt er nog een actaaf aan vast. Een subwoofer zorgt ook voor een stukje ontlading van de drivers van je fronts/center, daardoor heb je winst in SPL en in geluidskwaliteit. Ik zou altijd de receiver op Both zetten als de drivers van je fronts/center het aankunnen en anders gewoon op mix. Ik ben ervan overtuigd dat een goed systeem met moderne media bijna niet zonder kan.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer