Dual opposed 2x 2x JL 10w3v3, fotos p.10!

Started by knubbe, October 18, 2012, 21:01:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Timvg

de XXX hebben een enorme kist nodig, zijn geen gewone woofers.. op Data Bass staan voorbeelden van de 18"..

Maar heb net de prijslijsten terug gekregen

XXX 12''    Dual 2 / 4 Ohm € 1.050,00
XXX 15''    Dual 2 / 4 Ohm € 1.150,00
XXX 18''    Dual 2 / 4 Ohm € 1.420,00


zal dus njet worden.. Toch weeral een keertje tegenslag voor ons europeanen

Sundown drivers vanuit de Zv3 serie zijn er aan iets schappelijkere prijzen te vinden in italië..

knubbe

Ah kijk, daar was ik al bang voor. Gaat hem dus niet worden :D

Toch maar op zoek naar iets 'bravers'. Een beetje tussen de JL 13w3 en 13w7 in ofzo.
Die sundowns zijn ook weer van die beesten zo te zien?
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Timvg

Jup, maar volledig andere drivers.. spelen heel goed in kleinere kisten. Wel wat meer EQ nodig, maar de output is erg goed.

Voor de rest is er in Europa totaal geen alternatief voor de beestige units die in de USA vlot verkrijgbaar zijn, heel erg jammer vind ik..

knubbe

Quote from: Timvg on October 22, 2012, 15:47:08
Jup, maar volledig andere drivers.. spelen heel goed in kleinere kisten. Wel wat meer EQ nodig, maar de output is erg goed.

Voor de rest is er in Europa totaal geen alternatief voor de beestige units die in de USA vlot verkrijgbaar zijn, heel erg jammer vind ik..

Heb je misschien een link van die schappelijke prijzen in italie? Kom daar regelmatig.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Timvg

http://www.sundownaudio.it/

Mailtje sturen wel voor de prijzen, heb enkel die van de 18" Zv3 en was iets van een 560 euro inclusief verzending, valt dus best mee.

http://www.data-bass.com/data?page=system&id=85

Dat is de 15" maar de SA serie (goedkoper).. Als je die output cijfers bekijkt in zo'n klein kistje (te klein zelfs).. toch wel mooi

knubbe

Quote from: Timvg on October 22, 2012, 16:29:37
http://www.sundownaudio.it/

Mailtje sturen wel voor de prijzen, heb enkel die van de 18" Zv3 en was iets van een 560 euro inclusief verzending, valt dus best mee.

http://www.data-bass.com/data?page=system&id=85

Dat is de 15" maar de SA serie (goedkoper).. Als je die output cijfers bekijkt in zo'n klein kistje (te klein zelfs).. toch wel mooi

Prijs valt idd mee, 480USD dan is 560euro incl verzending niet heel slecht. Denk dat de 12" dan ongeveer op 500euro uitkomt.
Hoeveel liter zou de 12" variant gesloten nodig hebben om een beetje leuke output te krijgen?

Ondanks dat ik graag een stap verder ga vraag ik me af of dit niet te SPL is, wil nog wel een goed klinkende sub :D
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Timvg

Ik zou de prijzen eerst vergelijken, indien het niet veel scheelt tussen de modellen kan je evengoed de 18" nemen. Kistjes voor deze subs hoeven niet erg groot te zijn, een kubus waar de driver in kwestie netjes in past is voldoende volume. Een krachtige amp is wel aangeraden  O0

knubbe

Quote from: Timvg on October 22, 2012, 17:11:55
Ik zou de prijzen eerst vergelijken, indien het niet veel scheelt tussen de modellen kan je evengoed de 18" nemen. Kistjes voor deze subs hoeven niet erg groot te zijn, een kubus waar de driver in kwestie netjes in past is voldoende volume. Een krachtige amp is wel aangeraden  O0

Z-12 v.3 441€
Z-15 v.3 460€
+ shipping

Kosten schelen dus nauwelijks. Hoewel 18" natuurlijk wel leuk is is het kistje in mijn ogen niet meer echt klein te noemen :D
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Timvg

De 15" zou ik dan nemen, meer bass voor je geld  8) Welke versterker heb in gedachten? Deze houden van veel watts.

knubbe

#59
Quote from: Timvg on October 22, 2012, 18:04:28
De 15" zou ik dan nemen, meer bass voor je geld  8) Welke versterker heb in gedachten? Deze houden van veel watts.

De sub is er in 1x1 of 2x2 Ohm.
De Crown XLS kan je alleen bruggen en op 4Ohm uitkomen, bij 2 Ohm gebruik je maar 1 kanaal (bij de XLS 2500 is dat 1200W). Dat gaat dus niet helemaal werken.

De prijzen zijn trouwens excl. verzenden dus ik verwacht dat de 18" ook maar enkele tientjes meer kost.


edit; de Crown XTI 4000 (4002) levert 1600 W per kanaal op 2Ohm. Bied mogelijkheden tot uitbereiding ;)
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Timvg

dual 2 ohm voice coils geeft netjes 4 ohm, de crown geeft dan 2400 watt.. dat kan zo'n Zv3 wel hebben  :)

knubbe

Quote from: Timvg on October 22, 2012, 18:16:37
dual 2 ohm voice coils geeft netjes 4 ohm, de crown geeft dan 2400 watt.. dat kan zo'n Zv3 wel hebben  :)

Hmm idd, stom was in de veronderstelling dat ik dan op 2 ohm uit zou komen door een verkeerde link.
Onderstaande afbeelding klopt dan wel toch?


Mag ik nog vragen hoeveel liter je een 15" zou geven in een gesloten behuizing?

In ieder geval bedankt voor alle hulp !!
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Timvg

70 a 90l zou ik persoonlijk nemen, en 90 a 120 voor de 18"

Geen dank! Wat me vooral aantrok aan deze drivers was hetvolgende:

Also of note is that while the distortion does increase in the deep bass (125db sweep), the driver did not emit the obvious mechanical sounds of distress that most other drivers do at high excursion. Many times this is subjectively more detrimental to the sound than even high amounts of deep bass distortion. This does not show up in the distortion results.

Vaak zijn die mechanische bijgeluiden storender dan vervorming, alzeker in zo'n lage registers. Daar hebben deze drivers dus veel minder last van dan bepaalde tegenhangers.

knubbe

Dankje :D
Op de site van sundown geven ze zelf een gesloten behuizing van 2 2 ft^3 aan (57L), das behoorlijk krap :)
Ik ga eens even aan de reken voor een behuizing, lijkt me dat ie toch wel een stevig kistje nodig heeft :D

Shipping vanuit italie valt me mee:
For one subwoofer (12 or 15): 60€
For two subwoofer: 94€

Komt met versterking dus op een goede 1000euro (2e handse crown) wat op zich nog wel schappelijk is. Of er dan binnen afzienbare tijd nog een 2e bij komt durf ik niet te zeggen, maar met 1 moet ik ook goede vooruitgang boeken.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Timvg

In de auto nemen ze graag wat kleinere kistjes voor meer output in de midbas, voor thuis kunnen we natuurlijk iets ruimer gaan, waar de beperkende factor algouw het lage laag wordt.

Timvg

Nu wil ik er zelf ook ééntje om mee te spelen :D

knubbe

Quote from: Timvg on October 22, 2012, 19:19:12
Nu wil ik er zelf ook ééntje om mee te spelen :D

Haha kwam net via google jou plannen tegen met de 18" variant, ben je daar nog mee aan de slag gegaan?
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Timvg

Ik ben wel verder gegaan met het ontwikkelen ervan, en zou heel erg graag een testkast maken, maar ik heb besloten van nu even geen extra geld te besteden aan HT spullen.

Je mag wel altijd mijn JL sub overnemen, dan kan ik een monstersub maken van 600l  :devil:

knubbe

Quote from: Timvg on October 22, 2012, 20:27:23
Ik ben wel verder gegaan met het ontwikkelen ervan, en zou heel erg graag een testkast maken, maar ik heb besloten van nu even geen extra geld te besteden aan HT spullen.

Je mag wel altijd mijn JL sub overnemen, dan kan ik een monstersub maken van 600l  :devil:

Die is toch uit de verkoop?
Het is jammer dat ik het bouwen zo leuk vindt :D
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Timvg

Uit de verkoop gehaald, maar indien er een bod komt wil ik het wel overwegen.. Je ziet maar  ;)

knubbe

Quote from: Timvg on October 22, 2012, 20:34:08
Uit de verkoop gehaald, maar indien er een bod komt wil ik het wel overwegen.. Je ziet maar  ;)

Het leuke is dat ik jou subwoofer aan mn vriendin liet zien om te vragen wat ze er van vond.
(heb nu een subwoofer beetje verwerkt als meubel). Zegt ze; ja die is wel mooi, zie je tenminste dat het een speakers is :D

Als je iets leuks verzint wat meer in mijn straatje past (ben niet zo'n fan van de veelhoek-vorm) met 4 of 6 units wat ook qua verwachtingen goed boven mn huidige sub uitkomt neem ik ze graag van je over hoor ;)
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Timvg

Ik denk dat je dan beter af bent met de 15" van Sundown hoor, Je kan ook 3 kistjes met elk twee 10" JL's maken, of 2 kistjes met 3 drivers elk..
Maar, je wou iets minder opvallend he? De Sundown zal niet ver achterlopen in prestatie, met meerdere kistjes kan je natuurlijk wel meer spelen met plaatsing om een betere respons te krijgen over een groter gebied.

knubbe

3 kistjes is wat overdreven, 2 is nog mogelijk, werkt dat een beetje met 3 drivers?
Is 6x de JL vergelijkbaar met 1x de sundown? Ben wel gecharmeerd van de look van de JL woofers :D

Dat spelen kan inderdaad leuk zijn maar brengt volgens mij ook wel weer wat complicaties met zich mee qua instelwerk e.d.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Timvg

Dat werkt indien je ze in serie zet, de versterker ziet dan één belasting van 6 ohm voor beide subs. Nadeel is dat je niet afzonderlijk kan equalizen of afstellen. Vandaar dat ik ook denk dat de sundown een betere keuze is voor jou. 6x de JL zal wel wat meer output geven dan 1x de 15"Zv3, zal eerder op het niveau spelen van de 18"

Jammer dat de vorm jouw ding niet is  ;)

knubbe

Quote from: Timvg on October 22, 2012, 21:56:54
Dat werkt indien je ze in serie zet, de versterker ziet dan één belasting van 6 ohm voor beide subs. Nadeel is dat je niet afzonderlijk kan equalizen of afstellen. Vandaar dat ik ook denk dat de sundown een betere keuze is voor jou. 6x de JL zal wel wat meer output geven dan 1x de 15"Zv3, zal eerder op het niveau spelen van de 18"

Jammer dat de vorm jouw ding niet is  ;)

Bedankt voor je eerlijkheid :)
Ik zal toch pas in december beginnen met de bouw, eerst maar eens afstuderen :P
Heb dus mooi nog genoeg tijd om info te vergaren.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase