bankstel

Gestart door reza, september 26, 2012, 16:29:58

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

reza

Beste ht-ers,


Ruth en ik hebben een aantal maanden geleden besloten om de woonkamer weer eens op te knappen. We hebben geschilderd, vloer gelegd en een nieuwe bank besteld. Deze bank koste in totaal 1235 euro plus 60 euro bezorg kosten. Wij hebben 260 euro aanbetaald. En zijn weer richting huis gegaan. Na een 7 tal weken hebben wij onze eigen bank weggedaan om zo plek te maken voor de nieuwe bank, want er zou 8 tot 10 weken levertijd zijn volgens de website.

Op de bon staat een datum van 22 September, er staat onderaan dat de genoemde levertijd een richtlevertijd is. Echter is het wel zo dat we de aanbetaling op 16 Juli hebben gedaan en 22 September 10 weken is.

Na week 8 ben ik naar Loods5 gegaan om te vragen wanneer mijn bankstel komt.
Er werd mij verteld dat ze dat niet wisten en dat we de datum aan moesten houden die op de bon stond vermeld ( 22 September ).
In week 9 ben ik nog een keer naar de winkel geweest om te vragen wanneer mijn bankstel geleverd zou worden, wederom konden ze mij geen antwoord geven en moesten we de datum van 22 September aan houden. Ik vond het vreemd dat ze me niets wisten te vertellen, want de bank zo immers al snel komen.

in totaal ben ik 4 keer in de winkel geweest en mijn vrouw 1 keer. Elke keer werd er gebeld naar de fabrikant maar die nam niet op?

Op 22 september kwam ik thuis van werk en keek blij door het raam naar binnen, maar helaas geen bank....
Op 24 September heb ik nog maar eens naar Loods5 gebeld om te vragen hoe en wat, maar zoals jullie al kunnen raden, ze wisten van niets. Ik heb ze toen verteld dat ik het heel raar vond dat niemand van iets wist, terwijl er al 10 weken voorbij waren, de datum was al voorbij en de fabrikant had nog steeds niets van zich laten horen. In overleg met mij hebben ze de fabrikant een urgente mail gestuurd en ik zou spoedig terug gebeld worden.

Vandaag 26 September heb ik maar weer eens gebeld met hoe en wat. Loods 5 had nog steeds niets vernomen van de fabrikant en wist dus ook niets te vertellen. We zijn naar Ikea gegaan en hebben daar een bank besteld die straks al wordt bezorgd. Ik heb dus de bank geanuleerd!

Ze hebben me net gebeld en verteld dat de bank volgende week vrijdag wordt geleverd ( zeggen ze ). Nu zegt Loods 5 dat ik mijn aanbetaling kwijt ben van 260 euro? Ik ben het daar uiteraard niet mee eens en heb gevraagd naar de fabrikant maar ze willen niet zeggen wie dat is. Wel krijg ik 15 euro terug van de bezorgkosten? die waren 60 euro maar de rest zou ik dus kwijt zijn. Ik heb heel sterk het idee dat ik in mijn recht sta om alles terug te krijgen, is dit ook zo?
Graag jullie input!

Reza.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

maxtrash

#1
http://www.consuwijzer.nl/voorbeeldbrieven/aankoop/voorbeeldbrief-overschrijding-levertijd-door-verkoper
zie deze brief. Er is sprake van een richtlevertijd dus je had eerst de leverancier de mogelijkheid moeten bieden om alsnog te leveren (optie 2). Pas daarna mag je ontbinden.

ik denk dat je vast zit aan de koop en derhalve het hele bedrag zou moeten betalen. Kennelijk neemt de winkel genoegen met de aanbetaling als hij de bank niet hoeft te leveren. Aan jou de keus.

MVG

Bij Ikea kun je overigens zo je geld terug krijgen, mocht het met de andere bank niet lukken. Bij Ikea hanteren ze een termijn van 3 maanden. Of er specifieke bepalingen zijn voor zit meubels dat weet ik niet.

Succes!

Erik

Staat me ook bij dat je niet zo maar éénzijdig kan ontbinden en dat je nog geluk hebt dat je alleen je aanbetaling kwijt ben.
Overigens lijkt me sowieso slimmer om altijd eerst de ontbinding te regelen en daarna pas aan iets nieuws te denken.

Dat is trouwens één van de redenen waarom ik nooit aan aanbetalingen doe, eens het geld binnen is doet men geen enkele moeite meer voor je om je te vriend te houden of om de levertijd aan te houden.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

alexander2

Citaat van: MVG op september 26, 2012, 16:53:32
Bij Ikea kun je overigens zo je geld terug krijgen, mocht het met de andere bank niet lukken. Bij Ikea hanteren ze een termijn van 3 maanden. Of er specifieke bepalingen zijn voor zit meubels dat weet ik niet.

Succes!

Klopt en ik vind het raar dat Loods 5 dat ook niet dat zij hebben 'standaard' modellen niets geen aparte uitvoeringen welke een langerere levertijd hebben.
Is wel een leuke winkel om is lekker rond te snuffelen. ;)

reza

Mannen,

bedankt voor de reactie. Het feit dat er op de website staat 8 tot 10 weken zegt dus helemaal niets? Tevens heb ik geen voorwaarden gezien of getekend. Ik heb alleen een bon van de aanbetaling, daar staat ook geen handtekening op.
Normaal gesproken zou ik niet zo moeilijk doen, maar de service en het contact is gewoon waardeloos geweest.

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Joppietersen

#6
Citaat van: reza op september 26, 2012, 20:31:53
Het feit dat er op de website staat 8 tot 10 weken zegt dus helemaal niets?

jawel.....

maar zoals Maxtrash zegt zal je ze eerst 'in gebreke' moeten stellen.

oftewel schriftelijk mededelen dat ze de door hunzelf aangegeven en gehanteerde levertijd van 8..10 weken hebben overschreden en dat je ze de gelegenheid geeft binnen (bijv) 2 weken na dagtekening van je brief alsnog te voldoen aan hun verplichting van levering en dat je anders de koop ontbindt.

En als ze hier óf niet op reageren óf  met een verregaande onacceptabele 2e levertijd komen kan je echt goed beginnen met het juridische getouwtrek....


Verder al/nog nieuws?

succes!

2009

#7
Dit is voor jou natuurlijk mosterd na de maaltijd, en het is dan ook alleen maar goedbedoeld advies voor de toekomst (wederom: we zitten hier in de hoek van mijn dagelijkse werk, om 't maar eens vaag uit te drukken): he-le-maal nooit een aanbetaling doen. Nooit. Never. Nada. Njente. Fogeddaboudit. We komen een beetje (veel) in de richting van mijn beroep, en het is heel simpel: de ondernemer is on-der-ne-mer. Dat betekent per definitie: ri-si-co lopen. Natuurlijk, hij vertrouwt jou niet en wil een aanbetaling. Da's mooi. Jij vertrouwt hem niet en doet dus geen aanbetaling (tegengesteld belang, een van de basisprincipes uit onze 'economische huishouding', Bouman schreef er al saaie boekjes over, lang, lang, lang geleden :-)). Contract van aankoop tekenen? Prima. Levert de winkelier de prestatie niet onder de vooropgestelde condities dan zeg je de overeenkomst op met een aangetekend briefje, en ben je klaar. (Tenzij je een gestoorde winkelier tegenkomt die bij de kantonrechter nakoming van de overeenkomst vordert die hij zelf wel verzaakt heeft. In dat geval, neem een middag vrij, chips en cola en de hele familie (vergeet oma niet!) + videocamera mee, want dat wordt lachen, bij de KR (wel op Youtube zetten daarna, wij willen ook wel eens gezellig meelachen :-) :-) :-)).

Aanbetaling? De nada. Never. Voorfinanciering door de klant? Hij bekiekt 't maar. Daar is werkkapitaal voor. Kan hij dat niet lenen bij de bank? Is meestal een reden voor, als banken werkkapitaal niet willen financieren. In 'ons jargon': rood stoplicht.

Niet aanbetalen niet goed? Dan niet, weer een tevreden klant minder. Gaat lekker zo met de omzet, vriend retailer, doei (grapje). En al zeker in deze tijden: de ene na de andere winkel(keten) valt om, de meeste retailers staan compleet onder water, wie zegt je dat tussen de aanbetaling en 't moment van levering de winkel niet failliet is? Je staat achteraan bij de curator, qua vorderingen. Trust me, de pot is leeg tegen de tijd dat jij aan de beurt bent; de belastingdienst, uiteraard de curator zelf, de sociale verzekeringen, de crediteuren; de pot is leeg tot op de laatste druppel tegen de tijd dat de retailklant zijn zuurverdiende bijelkaar gespaarde centjes terug zou willen beuren. Met Megapool en It's als recente voorbeelden, to name just a few.

Alleen maar goedbedoeld advies :-)
3x KRP-500A, 1x 5090H, 3x LX-52, 1x LX-82, Liebherr koelkast, Miele wasmachine/-droger/-vaatwasmachine (de vrouw wil ook haar hobbies :-)) Nog *steeds* geen fatsoenlijke speakers voor mijn LX-82. Een *goede* (dus geen Aldi :-)) fles wijn voor degene die me op 't goede spoor kan zetten :D

2009

#8
oeps, dubbeltje.
3x KRP-500A, 1x 5090H, 3x LX-52, 1x LX-82, Liebherr koelkast, Miele wasmachine/-droger/-vaatwasmachine (de vrouw wil ook haar hobbies :-)) Nog *steeds* geen fatsoenlijke speakers voor mijn LX-82. Een *goede* (dus geen Aldi :-)) fles wijn voor degene die me op 't goede spoor kan zetten :D

reza

Hoi allemaal,


bedankt voor de reacties! Het laatste nieuws is.....


Er is geen nieuws ;D, we hebben een bank van de Ikea en nooit meer iets gehoord van Loods 5. Zo ging het al de gehele tijd met communiceren. Leken totaal niet geintereseerd te zijn in ons als klant, dus wat ons betreft is het prima zo. Wel jammer dat we het geld kwijt zijn, maar ook wel blij dat we er van af zijn.

In ieder geval een les voor de volgende keer, niets vooraf betalen. En zeker niets meer kopen bij Loods 5 ;)
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

2009

Citaat van: reza op oktober 10, 2012, 19:00:25
Hoi allemaal,


bedankt voor de reacties! Het laatste nieuws is.....


Er is geen nieuws ;D, we hebben een bank van de Ikea en nooit meer iets gehoord van Loods 5. Zo ging het al de gehele tijd met communiceren. Leken totaal niet geintereseerd te zijn in ons als klant, dus wat ons betreft is het prima zo. Wel jammer dat we het geld kwijt zijn, maar ook wel blij dat we er van af zijn.

In ieder geval een les voor de volgende keer, niets vooraf betalen. En zeker niets meer kopen bij Loods 5 ;)

Zie mijn post net boven die van jou, neem het aan (als je wilt, je moet niet :-)) van een oude rot in dit vak: ne-ver aanbetalen. Niet voor een bankstel, een TV, een speakerset van 100.000 EUR, een auto, een huis, die zeilboot, of zelfs maar een pakje margarine: ne-ver. Retailer niet willen? Ok, doei, succes met je omzet. Aanbetalen = risico van faillissement afwentelen op klanten. Financieren doe je met werkkapitaal. Kun je dat niet? Rood stoplicht.
3x KRP-500A, 1x 5090H, 3x LX-52, 1x LX-82, Liebherr koelkast, Miele wasmachine/-droger/-vaatwasmachine (de vrouw wil ook haar hobbies :-)) Nog *steeds* geen fatsoenlijke speakers voor mijn LX-82. Een *goede* (dus geen Aldi :-)) fles wijn voor degene die me op 't goede spoor kan zetten :D

ronalddebeer

succes met dit vervelende verhaal
Pioneer SC-LX86-K - Pioneer BDP-LX55 - Pioneer S-EX 7.1 surround opstelling

Witalik

Citaat van: reza op oktober 10, 2012, 19:00:25
Hoi allemaal,


bedankt voor de reacties! Het laatste nieuws is.....


Er is geen nieuws ;D, we hebben een bank van de Ikea en nooit meer iets gehoord van Loods 5. Zo ging het al de gehele tijd met communiceren. Leken totaal niet geintereseerd te zijn in ons als klant, dus wat ons betreft is het prima zo. Wel jammer dat we het geld kwijt zijn, maar ook wel blij dat we er van af zijn.

In ieder geval een les voor de volgende keer, niets vooraf betalen. En zeker niets meer kopen bij Loods 5 ;)

Huh je laat het er gewoon bij zitten ?
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"