het (geavanceerde) HTPC topic (alles over madVR, ReClock, SVP, LAV, XBMC, Jriver

Gestart door THX-UltraII, september 17, 2012, 11:42:55

« vorige - volgende »

SpeedyAndré

Weer een stapje verder, blijkbaar heb ik een 'Fastsync'  firmware voor mijn Vertex 2 nodig als ik hem als hdcp stripper wil gebruiken ::)
Heeft iemand die paraat?
Er zit nu een 0.62 in en hopelijk is die Fastsync verder gelijkwaardig.
Nog een splitter oid er tussen heb ik liever niet, de keten is al lang genoeg zo  ;)
[edit]Firmware 0.62 is al gelukt na een berichtje op Discord ;)
Nu nog uitvinden wat je instelt zodat de Vertex 2 iets zonder hdcp uitstuurt (niets dus, het werkt gewoon).

André 8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-XW5500,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3

nielvm

Gebruikt iemand zijn HTPC ook voor het verbeteren van de motion?

Ik zie persoonlijk het voordeel van de motion enhancer op mijn XW5000, maar de artefacts die het met zich meebrengt, vind ik erg storend. Als je deze berekeningen laat doen door een sterke pc, zou het resultaat toch stukken beter moeten zijn? Net zoals bij de tone-mapping?

Ik lees bijvoorbeeld veel goede dingen over de RIFE-engine, maar met mijn AMD grafische kaart werkt dit blijkbaar (slecht).
Sony xw5000
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

SpeedyAndré

Ik dacht dat Sony standaard al prima was wat motion betreft...
Mijn MadVR setup draait nu best goed ondanks de oudere hardware met een Asus Z97 deluxe mobo, i5 4690K en een Asus RX580 8GB Strix kaart (opgevoerde RX480).
De pc kwam met W10 pro en standaard drivers waar de Decklink quad hdmi recorder kaart moeizaam mee werkte.
Daarom bij Asus hun mobo- en video drivers gehaald met tweak opties, nu kan ik zelfs 4K60p van m'n Shield redelijk vloeiend weergeven met weinig frame drops (toegestaan dat hij niet elke frame behandelt).

Met MadVR 113 kreeg ik een foutmelding van de smooth motion die standaard aan staat maar niet wordt ondersteund, nu een vrij recente versie genomen om te zien wat er nog meer mee kan om later weer naar 113 te gaan met smooth motion uit.
Smooth motion zou je alleen nodig hebben als de bron en weergever sterk verschillen in fps.

Een nadeel van mijn VW550ES is dat het paneel 4096 pixels telt, dat wordt gedetecteerd en de pc probeert dat met 12bits te doen.
Dat lukt niet echt dus maak ik er 3960x2160 van maar dat geeft zwarte zijbalkjes.
Mogelijk kan Madvr dat uitstrekken, nog niet geprobeerd maar de videokaart kan dat wel.

Een ander dingetje is het verschil in helderheid vanuit W10 met en zonder HDR, standaard te weinig licht zonder HDR en te veel met HDR.
Het is met MadVR logisch om geen HDR van W10 te gebruiken omdat ie dat zelf regelt, nu nog zien waar ik dat het beste (eenmalig) kan instellen zodat het met andere bronnen ook goed gaat.
Een beetje vervelend van het oefenen is dat ik diverse display profielen in Mpc krijg, dat komt mede omdat ik de Vertex 2 als hdcp stripper gebruik waardoor ik een uitgang moet splitsen om 2 weergevers erop te kunnen gebruiken (4K tv en de Sony) wat eerder met de 2 uitgangen kon.
Echter is nu 1 uitgang nodig voor de Decklink en ik wil de pc zelf kunnen zien terwijl de Decklink een andere bron binnen krijgt.

Heel positief met deze kaart is de zeer geringe vertraging  :worship:

2024-08-16.png

De pc verbruikt 170W als hij 4K60p verwerkt en dat valt erg mee als je weet dat de Decklink tot 27W vraagt.
Misschien toch handig dat de videokaart niet top is en een betere blijkbaar niet veel zwaarder hoeft te zijn.
Ik koos toch maar deze 'luxe' kaart omdat ik anders best vaak zwart beeld zou krijgen, al is het maar omdat een menu in 4K60p wordt getoond.
Dan zou ik steeds naar de bron moeten schakelen om te zien wat ik aan het doen ben en mis ik materiaal van o.a. streaming diensten...

André 8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-XW5500,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3

reza

Je zit er nu wel als een Koning bij toch?
HDR kijken op jouw projector zag er echt niet uit ( sorry ).
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

williams

Citaat.    Gebruikt iemand zijn HTPC ook voor het verbeteren van de motion?

Ik zie persoonlijk het voordeel van de motion enhancer op mijn XW5000, maar de artefacts die het met zich meebrengt, vind ik erg storend. Als je deze berekeningen laat doen door een sterke pc, zou het resultaat toch stukken beter moeten zijn? Net zoals bij de tone-mapping?

Ik lees bijvoorbeeld veel goede dingen over de RIFE-engine, maar met mijn AMD grafische kaart werkt dit blijkbaar (slecht).

Ronald ( hifiman ) en ik hebben met het programma SVP smooth video project getest en gespeeld maar dit kost mega veel rekenkracht van de processor op je pc .
De resultaten vonden we nou ook niet echt beter t.o.v. de  JVC dus dit hebben we toen weer losgelaten .
Mocht je ermee gaan spelen dan heb je denk ik minimaal een I7 of zelfs een I9 Intel nodig om het smooth te laten lopen en ik dacht dat er ook aardig wat werkgeheugen voor nodig was.
Alle info hierover kun je vinden op de homepage van smooth video project .

Wat misschien ook wel interessant is voor je zijn de films die nu gepost worden in de nieuwsgroepen de geconverteerd zijn naar 60 frames .
Deze zien er verbluffend scherp uit met dus ook een geweldige motionflow daar ze nu dus 60 frames zijn .
Het is helaas niet alles goud wat hier blinkt en er zitten zeker ook haken en ogen aan daar ook hier artifacts in het beeld zitten .
Je ziet soms de scènes een soort glitch en nog wat andere problemen maar dit is ook wisselend tussen verschillende films .
Als je bv. 1917 ziet die is zo vreselijk mooi in 60 frames met zoveel diepte in het beeld dat je de acteurs bijna kunt aanraken .Het is wel een kwestie van smaak daar een hoop mensen niet van dit soap-opera effect houden .

Naar aanleiding van de films waar dus de glitchen inzitten ben ik er zelf is ingaan verdiepen en kwam toen het programma Topaz Video AI tegen .
Dit software programma heeft dus de mogelijkheid om films die op 24 frames zijn geschoten om te zetten naar 60 frames maar ook hiervoor heb je een dikke pc nodig .

Ik heb met een trail versie wat testen gedaan en dit leverde erg goede resultaten op alleen het proces duurt erg lang .Voor een stukje film van 2 minuten duurde het ongeveer 3 kwartier wat dus niet erg praktisch is .
Het programma kost ook ergens rond de 300 dollar wat nog te overzien is maar de tijd die je kwijt bent om een film te converteren duurt dus eigenlijk te lang .
Zelf gebruik ik een I5 Intel processor dus dat kan zeker sneller met een I9 maar of ik dit gaat doen weet ik nog niet .

JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

nielvm

Hetgeen ik niet goed begrijp tussen de verschillende motion enhancers, is hoe ze precies werken.

De PC-oplossingen zoals SVP vragen enorm veel rekenkracht. De opties in projectoren hebben blijkbaar minder rekenkracht nodig, werken aardig, maar er zijn voor mij gewoon te veel artefacts aan verbonden.

Op het WWW circuleren wel eens "AI enhanced" versies van films. Moet je eens proberen, ziet er heel erg bizar uit, maar zit wel potentieel in. Beetje zoals de 60fps versie van gemini man. Als deze verbetering goed gedoseerd zou gebeuren, kan dit echt heel erg mooi worden.
Sony xw5000
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

nielvm

@williams

Net te laat met mijn post  :P . Die AI enhancements hebben inderdaad veel potentieel, maar ze zijn er nog niet helemaal.
Zou natuurlijk ook leuk zijn als je HTPC dit "on the fly" kan verwerken, ipv steeds iedere film te moeten gaan renderen.
Sony xw5000
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

williams

Op dit moment is eigenlijk de madVR Envy de enige oplossing die dit goed on the fly kunt maar ja de prijs 😊
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

nielvm

Als je ziet wat ie allemaal kan, vind ik de prijs zeer correct.
Of ik het kan betalen, is een andere zaak  :dry:
Sony xw5000
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

williams

Citaat.  Hetgeen ik niet goed begrijp tussen de verschillende motion enhancers, is hoe ze precies werken

SVP werkt met frame blending wat dus betekent dat ze exact dezelfde frames ertussen gaan zetten . Ik neem even aan dat Sony en de JVC dit hetzelfde doen met bijna dezelfde artefacten.
Ik zou het wel is willen zien als zowel de Sony en de JVC 48 frames zouden ondersteunen daar dit dan een veelvoud van 24 is en hoe dan de uitkomst zou zijn .

madVR en in dit geval Topaz AI genereren nieuwe frames die er tussen worden geplakt met dus beter resultaat maar wel ten koste van A je knip of B je tijd 😊

SpeedyAndré

Citaat van: reza op augustus 16, 2024, 11:35:03Je zit er nu wel als een Koning bij toch?
HDR kijken op jouw projector zag er echt niet uit ( sorry ).
Je hebt het nog nooit bij mij gezien dus waar gaat dit over... :D
Ik hoef tenminste niet aan allerlei schuifjes te zitten om de black crush te vermijden :devil:
Eerst maar eens ontdekken wat ik met MadVR kan doen zonder de pc alsnog over te belasten.
Ik kan de 2e hdmi uitgang van de videokaart gebruiken om de menu's heen te slepen.
Een eventuele betere kaart moet dat ook hebben wat hem weer wat duurder maakt.

André 8)

Sjaak_Banaan

Iemand al het upscalen en hogere fps geprobeerd met DLSS3 uit de laatste generatie van Nvidia kaarten?
Begreep dat er in de Envy ook 'slechts' een GTX4060 zit.
Die generatie kaarten ondersteunt dus DLSS 3 AI:
https://www.nvidia.com/en-us/geforce/news/dlss3-ai-powered-neural-graphics-innovations

Klinkt interessant, maar ik zelf heb te weinig kaas van gegeten van al dat video processen.
Zoals ik dat begrijp wordt je cpu dan enorm gespaard.

@SpeedyAndré Begrijp ik het trouwens goed dat jij de pc tussen de receiver en projector hebt geschakeld en zo meerdere bronnen kan verwerken in jouw pc en doorsturen naar jouw projector?
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch KS-525-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound •  dual XTZ Cinema 3x12 • dual XTZ Cinema 1x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

nielvm

Sony xw5000
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Sjaak_Banaan

Dat is inderdaad wat ik ook gezien heb op YouTube, genoeg video's met in en uitschakelen daarvan met best verbluffende resultaten.
Maar vroeg mij dus af of en waarom het niet voor video zou kunnen werken?
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch KS-525-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound •  dual XTZ Cinema 3x12 • dual XTZ Cinema 1x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

reza

Ik ken de Sony 550 "goed" vandaar dat ik weet dat het er niet uit ziet/zag. Dat zal ik jouw situatie niet anders zijn  :D

SpeedyAndré

Citaat van: Sjaak_Banaan op augustus 16, 2024, 12:51:46@SpeedyAndré Begrijp ik het trouwens goed dat jij de pc tussen de receiver en projector hebt geschakeld en zo meerdere bronnen kan verwerken in jouw pc en doorsturen naar jouw projector?
Zo zit het idd, bronnen op de Onkyo die audio desnoods 500ms kan vertragen en dan via de Vertex 2 naar de capture kaart waarna de pc terug naar de Vertex 2 gaat waar de pj en tv op zit.
Voordeel van de Vertex 2 is dat ie met een speciale fw hdcp kan strippen en met de 4 ingangen kan ik nog bronnen kwijt buiten de Onkyo om (omdat ie vol zit).
Eventueel kan het geluid van die laatste bronnen via arc naar de Onkyo.

Citaat van: reza op augustus 16, 2024, 13:07:48Ik ken de Sony 550 "goed" vandaar dat ik weet dat het er niet uit ziet/zag. Dat zal ik jouw situatie niet anders zijn  :D
Dat neem ik met een container vol zout, lang geleden denk ik en er zal wellicht eens een minder mooi exemplaar zijn geweest net als bij de koop ik een auto of Jvc laser gebeurt :D

André 8)

reza

HDR ziet er nu toch wel beter uit dan ooit te voren?
Dat zijn we dan toch wel eens  ;)

SpeedyAndré

Citaat van: reza op augustus 16, 2024, 14:05:56HDR ziet er nu toch wel beter uit dan ooit te voren?
Dat zijn we dan toch wel eens  ;)
Gaat dit topic daar dan over?
Het mooie van MadVR is dat je daar HDR mee kan tunen maar de Sony is natuurlijk wel beperkt.
Ik heb destijds bij williams gezien wat zijn pc met MadVR kan doen toen ik z'n Carada scherm overnam.
Geen vergelijk natuurlijk met een 'nieuwe' projector maar het was in m'n achterhoofd wel de trigger om met MadVR te gaan spelen.
Ik zit nu eenmaal met een klein budget en ik ben al blij dat ik een native 4K opstelling heb.

André 8)

reza

Dat is indd het mooie van een htpc met madVR, met een klein budget kan je hele mooie resultaten behalen.
Beter nog dan nieuwe projectoren zonder externe tonemapping.

riwi

Citaat van: SpeedyAndré op augustus 16, 2024, 13:36:02bronnen op de Onkyo die audio desnoods 500ms kan vertragen
Hoeveel delay heb je nu nodig dan? Het zou best kunnen dat de quadkaart minder delay geeft dan de goedkopere capture kaart.
Klinkt goed verder allemaal  8)

SpeedyAndré

Citaat van: riwi op augustus 16, 2024, 16:12:54Hoeveel delay heb je nu nodig dan? Het zou best kunnen dat de quadkaart minder delay geeft dan de goedkopere capture kaart.
Klinkt goed verder allemaal  8)
Ik stelde dacht ik 40ms in met 60fps materiaal, het pcie slot waar hij in zit heeft 8 lanes.
Stop ik hem in het laatste lange slot (pcie 2.0) dan is dat maar 2 lanes.
Een aantal van zulke slots hebben mede mijn keus voor het mobo bepaald en gelukkig werkt dat idd goed :)
Volgens mij schakelt hij dan wel andere dingen uit zoals extra usb3 poorten maar dat hindert niet.

André 8)

m9

Citaat van: maximus79 op augustus  2, 2024, 21:13:45Dat kan zeker, alleen wel de ondersteunende capture card halen.
Citaat van: SpeedyAndré op augustus  2, 2024, 21:11:21Stel dat ik een oude game pc ergens regel, een Asus mobo met een i7-4790K cpu en een MSI Rtx2070.
Is die dan geschikt voor een 4k60 capture kaart als de Elgato of Avermedia)?
Er zit 3x PCI-e 2.0 x1, PCI-e 2.0 x16, 2x PCI-e 3.0 x16 op wat er denk ik goed uit ziet.
Die pc heeft W11 pro erop dus drivers zou goed moeten gaan.

Ik denk nog over het geluid dat ie maakt, dat zou in een afgesloten hok kunnen waar dan hdmi in/uit heen gaat.
Misschien zijn er mini pc's waar het mee kan, zeg maar de opgevoerde modellen ::)
Het gaat om MadVR om eens uit te proberen hoe dat werkt, de pc hoeft zelf geen media op te slaan of af te spelen dus er komt weinig ander spul in.

André 8)

w11 met een i7-4790, ik dacht dat deze cpu niet officieel ondersteund werd in w11.

SpeedyAndré

Citaat van: m9 op augustus 17, 2024, 02:01:51w11 met een i7-4790, ik dacht dat deze cpu niet officieel ondersteund werd in w11.
Dat stond in een advertentie, die pc is het niet geworden en het kan een genepte W11 geweest zijn.
Een beetje jammer omdat ik de Rtx2070 graag had gehad maar ik heb nu wel €250 minder betaald.
Gister trouwens 90ms en 190W verbruik afgelezen maar het was niet nodig om een audio delay in te stellen.
Hij redde het prima zonder dat ik use each frame had uitgezet.
Klooien met 2 keer hdmi op de pc wordt hem niet, dan wordt het lastig zodra ik de 2e monitor uit zet.

André 8)

nielvm

Vraagje voor de videoprocessor gebruikers:

Is dit een programma dat op de achtergrond kan draaien van een (krachtige) pc, of moet er hiervoor iets in fullscreen open staan?
Sony xw5000
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

nielvm

Hmmm heb het antwoord al gevonden denk ik.
Aangezien de decklink enkel input heeft, zal de output weer via de grafische kaart moeten gebeuren.
Sony xw5000
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X