Showkees W.Otter

Gestart door W.Otter, september 1, 2012, 16:25:56

« vorige - volgende »

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

W.Otter

ja 6tb! als dat te weinig wordt is het tijd om eens wat te verwijderen  :tounge2:
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

Raymond187

Ik heb de NAS ook RAID5 ingesteld. Kost je 1 HDD en wat snelheid, maar dit merk je niet bij downloaden en streamen tegelijk. Dat is alleen merkbaar als je grote bestanden gaat kopieren.

Dus 4 HDDs van 8TB p/st hou je 6TB over. Uiteraard minder, want je HDD is geen 2TB...of te wel je kan geen 2TB gebruiken als opslag per HDD.

Goeie keus om een 4 disk NAS te kopen. Opslag wil je toch niet in je kast hebben. Al die warmte en geluid  :nopompom:

W.Otter

3 x 1,79tb houd je over maar dat is prima. het toevoegen van de schijven duurt wel erg lang.
ik heb een schijf gehad met een abnormale smartstatus. deze crashte regelmatig, toen heb ik met windows een schijfcontrole gedaan en deze heeft alle foute sectoren gerepareerd. zou de NAS dit nu weer opnieuw moeten doen? of kopieert deze de bestaande bestanden op de nas over op de nieuwe schijf?

de HTPC is wel erg stil nu  :D soms moet ik even spieken of deze wel aanstaat. Ik heb mijn chassisventilatoren op silent mode staan. nu kan ik niets vinden over wat het nou inhoudt? het is een ASrock mobo maar er staat niets bij of deze dan aanspringt bij een bepaalde temperatuur
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

Raymond187

Had je niet de green HDDs? Ik heb een QNAP en weet dat die groene HDDs en niet fijn vinden om in RAID te draaien. Gingen ook stoek  :nopompom:  Ff op de Synology site kijken voor HDD compatibiliteit. <--- goeie voor wordfeud  8)

Nee de NAS zou dit in principe niet opnieuw moeten doen, tenzij er weer issues met de HDD zijn. Dan is het ene kwestie van trashcan en nieuwe kopen.

Draaien de FANs helemaal niet in je HTPC? Als ze 500rpm draaien hoor je ze ook niet.

W.Otter

ja allemaal WD green. niet de beste schijven maar wel energiezuinig. dat is de enige schijf die een paar foute clusters had, die heb ik destijds gerepareerd en sindsdien is het goed. Toch geeft deze in de synology weer een abnormale status aan (kan dit zijn omdat deze nu wordt uitgebreid?). het zou toch geen probleem moeten zijn wat voor soort schijf het is?!
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

W.Otter

12 sectoren zijn beschadigd (eveneens het rapport dat windows leverde)
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

Raymond187

Heel diep gaande kennis over dergelijke issues met HDDs heb ik niet. Bij bad clusters en je doet een repair dan zijn die bad clusters niet weg, maar zijn ze achteraan gezet.  Bij de 2e keer smijt ik ze weg. Te onbetrouwbaar. En als je alles gaat instellen als JBOD dan is de kans groot dat deze HDD weer struikelt en als hij ermee stopt dan kan je je data niet meer benaderen.

De oudere groene zijn niet al te best voor in RAID 5. Ik had er ook 4x2TB WD green in me NAS in het begin en binnen 1 maand 2 HDDs over hun zeik. Gelukkig niet tegelijk. Als stand alone prima schijf.

WD reds voor in de NAS zijn  :headbanging: en prijs is lekker gedaald  :thumbs-up:

Energiezuinig....uhhh waar praten we over? duppie per maand meerverbruik dan een 7200 rpm HDD?

Raymond187

Wat je ook zou kunnen doen is om de FW van de HDD up te graden (als die er is) en dan een low level format doen. Ik deed toen level 4. Duurt wel een nacht. Daarna testen gedaan en waren ze weer goed bruikbaar (als stand alone) en die heb ik toen verkocht. Ik heb toen aangegeven waarom ik ze verkocht en wat ik gedaan had om ze weer ok te krijgen. Ik ahd afgesproken me tde koper als hij binnen 6 maanden dezelfde issues zou krijgen hij me maar moest contacteren. Dan krijgt hij de helft van de centen terug. 2 jaar geleden en niks meer gehoord.

W.Otter

ik draai inmiddels al zo'n twee jaar in SHR met twee schijven (WDgreen)
maar misschien maar eens op zoek naar wat andere schijven  :D

met SHR is het dan mogelijk om 1 schijf er uit te halen, dan 1 WDred er in, herstellen en zo voorts tot dat alle schijven WDred zijn?
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

W.Otter

volgens mij is er geen firmware beschikbaar voor de schijven
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

Raymond187

Ik ken SHR niet, is dat niet zoiets als JBOD?

Wat gebeurd er nu als je 1 van de 4 schijven verwijderd?  Blijft het dan draaien? Dan die je eruit hebt gehaald een quick format doen via je PC. Dan die schijf er weer is. Als deze wordt meegenomen in SHR dan kan je deze ook vervangen door een RED.

Moet zover ik weet ook werken als de RED 3TB is ipv 2TB.

Citaat van: W.Otter op september 25, 2015, 10:16:15
volgens mij is er geen firmware beschikbaar voor de schijven
Dat is geen zekerheid dus ff de website checken  8)

W.Otter

al gedaan kon niets vinden  :hehe: (niet echt doorgezet overigens)

SHR is raid 5 (zo ongeveer)


er uithalen? quickformat?
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

W.Otter

ik ga eerst eens mijn huidige schijven installeren, dan ga ik wel eens rustig denken over het vervangen van de schijven. dat is best een dure grap namelijk
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

Kanariepiet

Ja dat is mogelijk dit heb ik ook zo gedaan om schijven te vervangen, is hetzelfde als een schijf de soep in zou draaien en je die moet vervangen, maar heb je nu maar 2 schijven erin, want weet niet of dat met 2 schijven ook werkt?

Ik draai btw ook gewoon met WD greens en geen problemen mee, sommige zijn al jaar of 5 oud :headbanging:
Zodra er 1 mee stopt, ga ik 1 voor 1 alles vervangen door RED's.

Citaat van: W.Otter op september 25, 2015, 10:13:20
met SHR is het dan mogelijk om 1 schijf er uit te halen, dan 1 WDred er in, herstellen en zo voorts tot dat alle schijven WDred zijn?

W.Otter

ik heb nu drie schijven er in waarvan 1 aan het uitbreiden is. maar SHR met twee schijven is ook gewoon 1 schijf in gebruik en de andere als fouttolerantie.
dus als de derde schijf er bij zit heb ik 2 bruikbare schijven en 1 als gegevensbescherming. daarna komt er een vierde bij. Ik heb ook 2 jaar zonder enige problemen gedraaid en denk ook niet dat het problemen op gaat leveren. Die ene schijf met een paar foute clusters is nu aan het controleren, dat moet overigens geen problemen opleveren daar ik deze in windows heb gechecked.

als dat op een gegeven moment wel zo is dan zal ik langzamerhand ook schijven gaan vervangen voor red. die tijd is nog niet aangebroken hoop ik
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

Raymond187

Citaat van: W.Otter op september 25, 2015, 10:22:20
al gedaan kon niets vinden  :hehe: (niet echt doorgezet overigens)

SHR is raid 5 (zo ongeveer)


er uithalen? quickformat?
Ik dacht dat je ze al in je NAS had zitten alle 4 :)

W.Otter

Nog niet schijven staan nog vol. Een voor een uitbreiden en gegevens kopieren
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

W.Otter

ik heb een probleem met mijn synology DS415play.
deze is gewoon toegankelijk via netwerk maar heeft geen verbinding met internet. Dus kan mij niet aanmelden met mijn synology account, geen pakketten installeren en niet downloaden. De EZ-internet wizard levert niets op en verder kan ik ook niet echt iets vinden in zowel de NAS als de Router.

de Router vind de NAS iig niet, terwijl ik er wel bij kan. Misschien maar eens resetten...

iemand anders nog ideeen?
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

Raymond187

Neem aan dat je NAS een static IP heeft? Reserveer het IP in je router. Just in case. Klinkt als een DNS dingetje.


W.Otter

het is volgens mij ook een DNS ding.. ik heb het ipadres inderdaad statisch gemakt en deze ook aangegeven in de dhcp lijst
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

Raymond187

Als je op je NAS het IP adres van je router als DNS instelt. Wat doet hij dan?

Kan je vanaf je PC naar je NAS pingen op de naam van je NAS?

W.Otter

ik kan gewoon in m'n NAS en als ik de EZ internet wizard start wordt alles ook groen aangevinkt, DNS, internet etc.

handmatig configureren van de dns server hielp ook niet.
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

W.Otter

het is een DS415play dus misschien heeft het iets met DLNA te maken? moet ik iets uitzetten op mijn router..
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

Raymond187

Citaat van: W.Otter op september 28, 2015, 11:12:06
ik kan gewoon in m'n NAS en als ik de EZ internet wizard start wordt alles ook groen aangevinkt, DNS, internet etc.

handmatig configureren van de dns server hielp ook niet.
Waarop gecontroleerd hij dan. Als er een IP adres in het veld staat dan kan hij al een groene markering geven. Geen IP of hij kijkt of IP omgezet kan worden naar naam.

Of in CMD

Ping -a IP adres NAS

Als hij de naam van je NAS laat zien is DNS in orde.

W.Otter

Ik heb toen mijn schijven uit de 212 in de 415 gegooid met hetzelfde stuurprogramma. Ik denk dat ik dsm maar eens opnieuw installeer. Zijn mijn bestanden dan nog veilig?
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF