TP Link 1043 router defect? Hoe te testen?

Gestart door Stefan S., augustus 16, 2012, 22:30:45

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Stefan S.

Wie o wie kan mij even een duw in de goede richting geven? Wij zijn twee weken geleden verhuist naar een ander huis en onze wifi functioneerde zeer goed in de eerste week. In de tweede week viel het nog steeds een zeer goed signaal, echter een download snelheid van 0,5mb tot 1,5mb. Voorheen was dit zeker richting de 40mb (met de kabel haal ik 50mb). Ik heb de TP Link router al een paar keer gereset, naar fabrieksinstelling gezet en firmware updates uitgevoerd, echter alle zonder het gewenste resultaat.

Hoe kan ik testen of de router is overleden of moet ik er gewoon er vanuit gaan dat de router de beste tijd heeft gehad?


Stefan S.


dennism

Je kan als je een smartphone hebt even "wifi analyzer" installeren. Daarmee kun je checken of er bijv. meedere netwerken in je omgeving gebruik maken van hetzelfde kanaal. Mocht dit het geval zijn dan het wifi kanaal in de router aanpassen naar een niet of minder gebruikt kanaal.

Stefan S.

Geweldige reactie / tip! Ik heb jou advies uitgevoerd en mijn kanaal verwisselt, want dat was het slechtste kanaal hier. Nu gaat mijn snelheid van 1,5mb naar 49,5mb  :headbanging:

johan d

Ga ik thuis ook effe checken...
Hoe noemt dat kanaal in router-terminologie?

en gewoon op de app naar view-channel rating kijken... de hoogste instellen op de router?

dennism

Citaat van: johan d op augustus 17, 2012, 10:24:48
Ga ik thuis ook effe checken...
Hoe noemt dat kanaal in router-terminologie?

en gewoon op de app naar view-channel rating kijken... de hoogste instellen op de router?

Normaliter heet het gewoon kanaal of channel, mogelijk met iets van Wifi oid ervoor. Afhankelijk van of je router zich aan de wet houdt of niet heb je voor de 2.4ghz band dan de opties tussen kanaal 1 tot 11, 1 tot 13 of 1 tot 14.
Ik heb zelf hier geen 5ghz apparatuur bij de hand, dus die kanalen heb ik zo even niet paraat.

Wat ik doe is inderdaad eerst in het "begin scherm" kijken of meerdere netwerken elkaar overlappen, zal veelal in het centrum zijn, daar dit vaak de standaard instelling is bij routers. De buitenste kanalen zijn meestal de minst gebruikte. dus 1 en in mijn geval 11. Kanaal rating kan daarna de doorslag geven wanneer 1 kanaal een paar meer sterren heeft dat de ander. Is dit niet het geval test dan even de verschillende kanalen uit met de meeste sterren om te kijken welke in jouw situatie het best presteerd.

Volgens mij heeft echter niet iedere router deze optie helaas, vooral budget modellen willen dit helaas nog wel eens missen.

dennism

Citaat van: Stefan S. op augustus 17, 2012, 08:42:08
Geweldige reactie / tip! Ik heb jou advies uitgevoerd en mijn kanaal verwisselt, want dat was het slechtste kanaal hier. Nu gaat mijn snelheid van 1,5mb naar 49,5mb  :headbanging:

Top! zo zie je maar weer dat kleine dingetjes een grote impact kunnen hebben!