platenspeler zelfbouwers in ons midden?

Gestart door alien1971, augustus 6, 2012, 21:01:14

Vorige topic - Volgende topic

alien1971

Ik ben al een tijdje niet meer zo actief maar ben de laatste tijd helemaal overgegaan op het analoge.....
ik ben benieuwd hoeveel er hier op het forum ook zelf platenspelers bouwen

Sony DVP-S7700/ Sony STR DA50ES/ Classe CA150/ Audio Pro stage33/  Chario Constelation phoenix/Sansui sr555markIV/ Rotel SA06/MA06/ music hall 1.2/ Burmester 975 LEO / Onix rocket 450

chansig

Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

pietjepc

Geen idee hoe ik er een zou moeten maken, maar errrug mooi, zeg! :worship:
Even een doekje pakken... ;D

Dirc

VlisChris

Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

m9

platenspeler zelf bouwen?

ik zie alleen een thorens op een multiplex plint met een 9 en 12 inch arm.

op diyaudio staat ergens een uitvoerig verslag van iemand die een platenspeler van 0 opbouwt (naald daargelaten).

hij zal vast fantastisch spelen maar zo`n multiplex plint vind ik niet zo mooi, kijk eens voor de grap naar de leisteen alternatieven.

koop een goedkoop biljart sloop de leisteen eruit en laat hem middels een aangeleverde tekening met water snijden waarna je hem zelf kunt polijsten.

ziet er niet alleen veel mooier uit maar heeft ook nog eens vele malen betere dempingseigenschappen dan multiplex.

Peerless Monster

Citaat van: m9 op augustus  7, 2012, 05:26:53
ziet er niet alleen veel mooier uit maar heeft ook nog eens vele malen betere dempingseigenschappen dan multiplex.

Met een fantastische eigen frequentie...
Het is geen leisteen dat het trucje doet, maar massa.
Wie weet is de speler helemaal voorzien van massa aan de binnenzijde...

Jij bent zo iemand, die gaat het cafe binnen en stapt gelijk op de vrouw af met het meest fantastische karakter en eerlijkheid?

En afgezien van alle hierboven afgekraakte delen van een zelfgebouwde plint van een platenspeler, het ziet er fantastisch uit!
Het ging in dit topic of er meer mensen een zelfgebouwde platenspeler bouwden toch? En of dit nu met karton opgebouwd is met een spijker en een roterend motortje, het zal me een biet wezen.
Je goed bedoelde adviezen slaan we even in de wind, want soms gaat het daar niet eens om.

Back on topic!
Audio Research SP-11 of Audio Research SP-10 | ARC VT130SE, Classé CA-400 of PS Audio BHK 250 of Classe CA400 | PS Audio P10  | PS Audio Directstream  DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Michell of Dual CS510

chansig

Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

m9

Citaat van: Peerless Monster op augustus  7, 2012, 08:04:57
Met een fantastische eigen frequentie...
Het is geen leisteen dat het trucje doet, maar massa.
Wie weet is de speler helemaal voorzien van massa aan de binnenzijde...

Jij bent zo iemand, die gaat het cafe binnen en stapt gelijk op de vrouw af met het meest fantastische karakter en eerlijkheid?

En afgezien van alle hierboven afgekraakte delen van een zelfgebouwde plint van een platenspeler, het ziet er fantastisch uit!
Het ging in dit topic of er meer mensen een zelfgebouwde platenspeler bouwden toch? En of dit nu met karton opgebouwd is met een spijker en een roterend motortje, het zal me een biet wezen.
Je goed bedoelde adviezen slaan we even in de wind, want soms gaat het daar niet eens om.

Back on topic!

met alle respect maar een plint op een bestaande platenspeler plaatsen is toch geen zelfbouw.

bovendien is het feit dat ik een multiplex plaat niet mooi vind persoonlijk.

leisteen heeft een 1000 keer hogere gelaagdheid dan multiplex en is daardoor het ultieme materiaal om een plint van te vervaardigen, als je me niet gelooft dan kun je natuurlijk ook alle lieden raadplegen die een leisteen hebben gebruikt op bijvoorbeeld lencoheaven.

die opmerking van het café laat ik maar voor wat het is.

ik bedoel dus zoiets,

http://www.oswaldsmillaudio.com/Products/plinths-Thorens.html

Groovy

Mooie plint,dat wel.
Maar geen zelfbouw draaitafel,hoe mooi ik het geheel ook vind.
Ik zie een Garrard 301 ;D.
Greas of oil bearing.
Luxman l507s.  Yamaha M2. Yamaha c4. Lenco l75
Ortofon rmg 212.  Lenco l75 long base 12 inch dv zelfbouw. Denon dcd 2700. Emt 938. Elipson 1404. Custom made dt op td 160 basis.

Rock Solid

Mooie plint en mooie Garrard (had ik eerst niet eens gezien ... als zelf ook een Garrard 301 oil gebruiker  ;D)!
Bij de keuze van materialen heb je altijd te maken met een resonantiefrequentie en dempende eigenschappen. De resonantiefrequentie wil je ze hoog mogelijk hebben; je ratio tussen stijfheid en gewicht moet zo gunstig mogelijk zijn. Dus hoe stijver je het materiaal kunt maken zonder te veel te verzwaren, dan ben je optimaal bezig. Daarom wordt er ook honingraat bladen voor optische tafels gebruikt. De dempende eigenschappen heb je voornamelijk bij de 'zachterende' materialen (zoals hout), maar deze hebben natuurlijk ook een eigen frequentie.
Bij een Garrard wil je de door de motor gegenereerde trillingen in het plateau/chassis absorberen door dempers te gebruiken. Loricraft heeft daarom bewust voor squash ballen gebruikt (deze zitten ook in mijn plint). Dus de kunst bij de Garrard is niet zo zeer de plint inert te maken maar ook dmv een subchassis de trillingen te dempen.