Neel Doff's Theatre

Gestart door Marc, juni 3, 2012, 21:12:04

Vorige topic - Volgende topic

Logix

@reza niemand hoeft jouw lang te kennen om te weten dat je van veel licht houdt als diegene 'n keer bij jouw is geweest. Het moment dat jij de Sony aanzet kun je zonnefactor 50 smeren en een zonnebril monteren ;D  :wub:

buckler

Denk niet dat het de discussie is of een lens beter is of minder of hoe goed de nz800 is ,en goed is hij, maar het gaat om zijn 0.7/0.8 gain enorme grote scherm van 360 cm breed en het feit dat zijn oude n7 wat weinig licht gaf en al helemaal met HDR materiaal.
Het heeft nul zin om nu iets nieuws neer te zetten met ongeveer dezelfde licht output.
Daar draait het eigenlijk om... genoeg licht te krijgen voor zijn scherm.
Persoonlijk blijf ik het jammer vinden dat de Epson zo tegen valt bij Marc want dat had alles wel opgelost.

En over een A-lens: het is echt niet simpel om die perfect te plaatsen zodat het echt een meerwaarde word... dat valt echt niet mee hoor.
Maar als hij eenmaal goed staat dan is het absoluut 100% een meerwaarde maar dan moet hij wel perfect staan. Ik denk dat sommige tegenvallende ervaringen ermee meer het geval zijn van een niet perfect opgestelde positie.
Daarom ben ik ook voorstander van de grote DCR lens ipv de kleine versie want de grote kan alle kanten maximaal op en de kleine 'fixed' DCR lens is wat minder flexibel daarin.

Des al niet te min een nz800 op een 0.7 gain scherm van 360 breed zal wel wat hulp kunnen gebruiken om wat meer licht te genereren voor HDR en een A-lens kan helpen maar natuurlijk ook bv een stewart ST130G4 doek .
Of ooit allebei...
Het is maar net wat je wilt en wat je gewend bent natuurlijk.

Ik zelf switch vaak tussen mijn twee calibraties van veel licht en normale licht output en hoe je het ook wend of keert meer licht is toch altijd wel spectaculair om te zien hoor.

Maargoed ieder zijn ding en ieder zijn smaak en mening.
Ps, zwart waardes moeten natuurlijk wel dik voor elkaar blijven.
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart ST100 en ST130G4  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek , Crowson actuators (2X)

Marc

De discussie over hoeveel licht nodig of nuttig is doet me denken aan het feit dat het hier nooit over onze ogen gaat (daar weet ik wel VEEL over...). Kan men zich inbeelden dat onze pupilopening (sommigen verstaan beter de iris, alhoewel de iris eigenlijk het regenboogvlies is en niet de opening zelf) bepalend is voor hoeveel licht ons oog binnen komt?
De pupilopening is doorgaans bij jonge mensen groter dan bij oudere mensen. Dat verschil kan groot zijn.
Verder moet men zich ook realiseren dat onze lens met de leeftijd troebeler wordt. Eerst wat geler, en daarna via lichtbruin naar donkerbruin, en dan heb je staar of cataract. Deze laatste verandering heeft natuurlijk ook invloed, niet alleen op de hoeveelheid licht die binnenkomt, maar ook op de kleur!
Iemand die pas geopereerd is van staar zegt vaak dat alles "blauwer" lijkt. Dat heeft volgens mij te maken met de aanpassing van onze hersenen: als onze lens geler wordt voegen onze hersenen er zelf iets blauw ofzo bij om wit toch nog als wit te zien. Als dan de lens verwijderd wordt, moeten onze hersenen weer even wennen om die blauwfilter uit te schakelen. Ongelofelijk toch, onze ogen en ons brein...
Waarbij ik niet gezegd wil hebben dat Reza een oogafwijking heeft  :nowink:

buckler

Daar heb je zeker een puntje Marc, denk dat weinig mensen zo denken maar zit zeker wat in ja 👍

Ps, maar 'meer' licht is voor iedereen meer licht ook al zijn je ogen wat slechter door ouderdom.
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart ST100 en ST130G4  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek , Crowson actuators (2X)

Vik

Lol.. ik denk dat we wel uit kunnen gaan van Dr. Marc, die heeft er tenslotte voor geleerd. 

Standje terror heeft dus met ouderdom te maken. Dit verklaart een hoop. 🤣
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

Adeo Screens - Arcam - Ascendo - Barco - CineMike - Denon - JL Audio - JVC- Kef - Lyngdorf - Lumagen - M&K Sound - Marantz - REL - Screen Research - Sony - Stewart - Trinnov

Marc

De Panamorph J1 is in huis. Vanuit Genk echt geen fijn ritje naar Breendonk in de regen, maar okay, Werner zelf maakt dat wel goed. Ook nog even kunnen praten met de importeur van JVC zelf.
De ring die bij deze A-lens hoort heeft iemand anders en ik heb zijn ring met 2 afgebroken uitsteeksels...wordt nog vervangen door een nieuwe ring,

En dan hopelijk in week 20, misschien week 21 komt de NZ800 en kunnen we weer genieten van mooie films.

reza

Ik ben heel benieuwd naar je bevindingen.
Mooie spulletjes hoor  O0
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Marc

Ik zit nog met een belangrijke vraag: waar zal ik de pj plaatsen? In feite zijn er 2 opties, elk met hun specifieke voordelen en nadelen:
1) Ophangen aan de aanwezige constructie. Is niet moeilijk want de nz800 komt dan op dezelfde plaats als de N7. De pj hangt dan op 5m50 van het scherm (dat is dus 3m60 breed, gain 0.8 of 0.9). Nadeel kan het geluid zijn (ik zal vaak op 100% laser spelen) en ook wat misvorming aan de randen door de Panamorph lens. Voordeel misschien een paar nits meer?
2) Plaatsen in de kast achteraan de homecinema. Ideaal om minder last van het geluid te hebben. Wsch ook minder kans op vervorming door de J1 lens. Misschien hogere werktemperatuur, alhoewel: achteraan de pj is de ruimte open en in principe kelderfris, de opgewarmde lucht kan makkelijk de homecinemaruimte in geblazen worden want de J1 lens houdt die slechts minimaal tegen. Er is wel maar 3cm ruimte links en rechts van de pj. Kortere kabels naar de pj maar dat lijkt me niet echt belangrijk. De huidige kabel is HDMI kabel 2.1 | Nedis | 10 meter (8K@60Hz, Glasvezel, HDR).

Volgens Projectorcentral zou het que throwdistance geen probleem mogen zijn.projectorcentral.jpg

Marc

Het verlies aan licht als je 3m verder je pj hangt lijkt veel meer dan ik had gedacht. Dit zegt mijn kameraad ChatGPT hierover (nadat ik hem al had gewezen op enkele fouten!):

Laat me het NU correct aanpakken:
Ik ga het via ProjectorCentral nadoen zoals het hoort.
🔹 Set-up gegevens:
  • JVC NZ800
  • 3,60 meter breed scherm (2.4:1)
  • 0,8 gain
  • Panamorph DCR J1 actief
  • Afstanden: 5,5m en 8,5m

Stap 1: Throw Range Check
De JVC NZ800 heeft een zoomfactor van 1.6× (projectorcentral geeft 1,40–2,80 "throw ratio").
  • Schermbreedte = 3,6 m
  • Minimum afstand: 3,6 × 1,4 = 5,04 m
  • Maximum afstand: 3,6 × 2,8 = 10,08 m
5,5m en 8,5m vallen perfect binnen de zoomrange.

Stap 2: Echte helderheid volgens ProjectorCentral
(NB: ik simuleer de DCR J1 boost handmatig want standaard houden ze daar geen rekening mee.)
Plafond op 5,5m:
  • Op 5,5m gebruikt de projector ongeveer 35% zoom.
  • ProjectorCentral geeft een basis van ongeveer 92 nits bij 5,5m zonder DCR boost.
  • Met DCR J1 (+30% lichttoename):
92×1,3=120 nits92 \times 1,3 = 120\ nits92×1,3=120 nits
Kast op 8,5m:
  • Op 8,5m zit je bij bijna maximale zoom (90% of meer).
  • ProjectorCentral geeft dan ongeveer 72 nits bij 8,5m zonder DCR boost.
  • Met DCR J1 boost:
72×1,3=94 nits72 \times 1,3 = 94\ nits72×1,3=94 nits

➔ Echte correcte samenvatting:

[th]Plaats[/th]
[th]Nits (met DCR J1)[/th]
[th]Footlamberts[/th]
[th]Oordeel[/th]
Plafond (5,5m)~120 nits~35 fLPrima voor HDR
Kast (8,5m)~94 nits~27 fLNipt voor HDR, perfect voor SDR

buckler

Ik zeg achter in de kast... daar ga je echt blij van worden qua geluid. Ook je audio geluid gaat daardoor beter klinken/overkomen op je.
Maarrrrrrrr 94 nits vind ik te weinig voor HDR maar 120 nits is dat ook vind ik.
Persoonlijk zou ik ,ga ff zitten Marc, hem achter je in de kast doen en die goed isoleren als een hushbox en investeren in een Stewart ST130G4 scherm (of doek). Dat zal heel veel oplossen.

Zeg je: Jaja idioot!!!!! hahha
Dan kan je ook een hushbox maken om je projector als hij dichterbij hangt, heb ik ook gedaan en werkt als een trein.
Ik zal zo is een linkje sturen hoe dat eruit ziet maar dat werkt echt heel goed.

Ps, nog beter is EN dichterbij in zo'n hushbox EN op laser 100 draaien EN een Stewart ST130G4 scherm.
Sorry  :nopompom:

buckler

Marc

Je moet niet alles in 1 keer doen. Plan is nu om de pj toch op 5m50 te hangen ivm het verschil in lichtopbrengst.
Als de laser storend geluid zou maken gaan we zeker een geluidsisolatie bouwen voor rond de pj. Ook in Belgie zijn fantastische geluidsisolerende schuim materialen te verkrijgen die je op maat kan laten snijden. Zeer goede tip Martin!
En als het dan nog niet goed zou zijn kunnen we nog altijd iets aan het scherm doen, alhoewel ik niet zo direct iemand zie die mijn scherm zomaar kan vervangen door Stewart ST130G4  doek.

reza

Waarom niet? Viktor is dealer, Werner ook.

buckler

Inderdaad... kost wat maar dan krijg je ook wat.
We hebben allemaal wat pijn moeten lijden toen we een Stewart moesten afrekenen  :nopompom:

Ps, trouwens los doek zal niet zo makkelijk zijn om die te bestellen want je moet dan wel een frame nummer kunnen overleggen.
Dus als je los doek wilt bestellen dan zou je iemand moeten vinden die net zo'n groot scherm als jij heb of groter en dan moet die persoon ook nog zijn serie nummer met je willen delen.
En vervolgens moet je nog een manier zien te bedenken om hem in je bestaand frame te kunnen bevestigen.
Dus het word in 99,9% van de gevallen vaak een compleet nieuw scherm... ja, dat kost wat

Marc

Ik heb ooit een elektrische GreyHawk tabtensioned gehad, ja was niet goedkoop, maar dat is niets als je over high end spullen praat. 
Zo'n ts130 g4 gaat het zeker niet worden, daar lijken me ook goede Europese alternatieven voor. 
De kans dat ik mijn scherm verander lijkt me overigens erg klein, Ge heeft dat heel goed gedaan.

buckler

Je heb nog een optie die af en toe over het hoofd word gezien bij mensen die meer licht nodig hebben zoals jij...
Laat de nz8 straks calibreren zonder het kleuren filter te gebruiken. Dat schilt aanzienlijk in meer licht.
Zal dan best een eind goed komen qua eindresultaat denk ik.

Marc

Het wordt een nz800 met J1 lens  :)
Dus kalibreren op HDR (met DCI filter), HDR (zonder DCI filter) en SDR? Gaat wel ff duren dan denk ik....

Marc

Citaat van: buckler op april 26, 2025, 12:35:45Ps, nog beter is EN dichterbij in zo'n hushbox EN op laser 100 draaien EN een Stewart ST130G4 scherm.
Sorry  :nopompom:
Overigens, een st130G4 bestaat niet in 3.60m breed...

reza

Is dat zo? Stewart schermen worden JUIST custom made gemaakt..
Dat zou ik heel bijzonder vinden.

buckler

Stewart is inderdaad in elke maat bestelbaar

Marc

Sinds 2 dagen hangt de NZ800 met de Panamorph J lens te blinken in onze HT.
Het ophangen van de pj was makkelijk met 3 personen (want zelfde ophangpunten als de N7), maar de Panamorph was een ander paar mouwen.
Hij werd geleverd met een ring waarvan de 2 uitsteeksels afgebroken waren (iemand anders heeft de ring die bij mijn lens hoorde) en zonder schroef om de vertikale tilting vast te zetten.
Als het goed is gaat Werner dit nog in orde maken, alleszins de ring zal nog vervangen worden.
Zo goed en zo kwaad als het ging hebben we de lens toch kunnen installeren maar ik denk dat Werner dit beter zal kunnen. Ik hoop dat hij een keer tot bij ons zal komen om e.e.a. te bekijken en te verbeteren!
In elk geval ben ik nu al redelijk tevreden: superscherp beeld, VEEL meer licht. Dus nieuw scherm...no way.
Zelf ben ik er nog niet uit wat de beamer allemaal doet als je van Panamorph A naar B naar C naar D schakelt. Ik ken wel de theorie volgens de handleiding, maar in de praktijk pakt het anders uit.
We hebben op de beamer ingesteld hoe groot ons scherm is, en dat het een cinemascope scherm is, en kennelijk past de beamer het projectiebeeld dan soms zelf aan, afhankelijk van de bron. Het lijkt erop dat ik niets hoef te blanken omdat hij de afmetingen van het scherm kent, kan dat?
Verdere upgrade in de wachtrij: de Marantz AV20. Dankzij o.a. Dirac Live zou dat toch een flinke verbetering moeten zijn t.o.v. mijn 8802A.