Neel Doff's Theatre

Gestart door Marc, juni 3, 2012, 21:12:04

Vorige topic - Volgende topic

Marc

Pech...de driver van een JL Audio Fathom f113 is gesneuveld.
Als alleen maar de rubber ring kapot is zou hij nog hersteld kunnen worden. Nieuwe drivers zouden niet meer gemaakt worden voor deze sub.JL Audio.jpg

Ik zou dan ineens beide ringen laten vervangen door deze: https://www.simplyspeakers.com/jl-audio-speaker-foam-edge-repair-kit-13w7-fsk-13jl-w7-1.html
Wie zou dat kunnen doen voor mij, evt met controle van de versterker?
Deze sub is >10 jaar oud (het is dus de v1) en heb ik bij Alex van Passion4sound gekocht. Ik heb hem ook gecontacteerd natuurlijk maar hij lijkt niet meer zo actief op het forum.

buckler

Damn dat is lullig... top subs en extreem duur in aanschaf ook.

Ps, ik weet er waarschijnlijk nog 1 (of 2?) f113 subs die in zeer goede staat zijn en als ik het goed heb begrepen weg mogen
JVC NZ9 met Hushbox, MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart ST100 en ST130G4  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Zappiti CineMike , Kaleidescape , Keces CineMike , CineMike Optical fiber hdmi , CineMike switch (glasvezel) , CineMike UTP en Powercables , Crowson actuators (2X) , Smyth Research Realiser A16/Sennheiser HD800s

Richard70…

Citaat van: Marc op mei 31, 2025, 11:32:07Pech...de driver van een JL Audio Fathom f113 is gesneuveld.
Als alleen maar de rubber ring kapot is zou hij nog hersteld kunnen worden. Nieuwe drivers zouden niet meer gemaakt worden voor deze sub.JL Audio.jpg

Ik zou dan ineens beide ringen laten vervangen door deze: https://www.simplyspeakers.com/jl-audio-speaker-foam-edge-repair-kit-13w7-fsk-13jl-w7-1.html
Wie zou dat kunnen doen voor mij, evt met controle van de versterker?
Deze sub is >10 jaar oud (het is dus de v1) en heb ik bij Alex van Passion4sound gekocht. Ik heb hem ook gecontacteerd natuurlijk maar hij lijkt niet meer zo actief op het forum.
Jossie ?
Beeld; Sony Bravia 7 II 85 inch
Processor: Lyngdorf MP40
Versterking : Arcam PA 240 , Arcam PA 720
Speakers .Front M&K IW500 , center M&K IW500, Surround M&K S150. Subwoofer .M&K X15+
Bron: Apple tv 4K.

Vik

Ik ga even voor je navragen bij de importeur wat de mogelijkheden zijn. Voor zover ik weet zijn de onderdelen nog gewoon leverbaar, maar dat weet ik niet 100% zeker.

Voor refoaming heb ik wel een adres gevonden, maar dat zit in Friesland:

https://www.audiolab.nl/reparaties/

Persoonlijk zou ik ook even contact opnemen met Jossie. Dan sla je twee vliegen in één klap: refoamen en meteen een check-up van de plate amp. En als je toch bezig bent, laat dan gelijk beide subs nakijken. Ze zijn het echt waard om netjes te laten herstellen.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

Adeo Screens - Arcam - Ascendo - Barco - CineMike - Denon - JL Audio - JVC- Kef - Lyngdorf - Lumagen - M&K Sound - Marantz - REL - Screen Research - Sony - Stewart - Trinnov

Marc

Ik ken Jossie niet, maar als iemand mij zijn gegevens bezorgd gaat daar wsch verandering in komen. 
De andere Fathom speelt gelukkig nog prima zodat ik er eigenlijk niet veel van merk.
Anderzijds ben ik er redelijk zeker van dat die Fathoms niet optimaal aangestuurd werden, daar gaat met de AV20 en Dirac Live (ook voor de subs) wel een flinke verandering in komen.

PascalP

Citaat van: Marc op juni  1, 2025, 09:53:10Ik ken Jossie niet, maar als iemand mij zijn gegevens bezorgd gaat daar wsch verandering in komen.
De andere Fathom speelt gelukkig nog prima zodat ik er eigenlijk niet veel van merk.
Anderzijds ben ik er redelijk zeker van dat die Fathoms niet optimaal aangestuurd werden, daar gaat met de AV20 en Dirac Live (ook voor de subs) wel een flinke verandering in komen.

@jossie hier van het forum
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - Adeo Reference White 2 - 21:9 314cm breed
Audio: StormAudio ISP Elite MK1 processor + Classé CA-5300 (LCR/Side Surrounds) - Parasound A21 (Rear Surrounds) - Parasound A51 (Atmos)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Kaleidescape Strato E - Keces P8 Cinemike Stufe 1.5 - LevelOne GEL-1051 Cinemike Stufe 1

blue-eyes

Citaat van: Marc op juni  1, 2025, 09:53:10Ik ken Jossie niet, maar als iemand mij zijn gegevens bezorgd gaat daar wsch verandering in komen.

Jossie is onze subwoofer dokter van dit forum (en ver daarbuiten ook ;) )
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Hifi Rose RS130, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Isotek Elektra V5, Isotek Initium, Audioquest NRG Y3, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

Marc

Ondertussen wikken we en wegen we de opties.
JL Audio USA raadt in elk geval geen refoaming aan maar wel het vervangen van de hele driver.
Wat met de elektronica?
Wat met de andere f113?
Gaat goed komen!

jantje112

Ik zou toch eerst even Jossie berichten. De sub moet toch weer klaar om verkoopbaar te zijn.

Marc

Citaat van: jantje112 op juni  6, 2025, 10:13:19Ik zou toch eerst even Jossie berichten. De sub moet toch weer klaar om verkoopbaar te zijn.
Natuurlijk heb ik met Jossie al een goed gesprek gehad. 
Ik ben niet direct van plan om ze te verkopen want ik was er heel tevreden over.
Weer in orde maken gaat geld kosten, maar uiteraard veel minder dan nieuwe jongens aanschaffen.

Christof_G

Ik zou hem refoamen of laten refoamen, wat heb je te verliezen. Als het niet lukt, wat me straf lijkt, kan je nog altijd een andere driver kopen.
HT speakers (7.4.4): 3 x M&K S150 | 2 x M&K S150T | 2 x M&K MP150 | 4 x B&W CCM663RD | 2 x A*BNB 10PP sub | 2 x JL Audio E112
HT elektronica: Acurus Muse + Arcam PA720 + PA410 | miniDSP 2x4 HD | Bluesound Node 2i
HT video: XGIMI Titan Noir Max | Vero V | Panasonic UB424
Woonkamer (4.1): 2 x Focal 300 IWLCR6 + 2 x Focal Dome | SVS 3000 Micro | Arcam AVR550 | Vero 4K+ | Bluesound Node nano

Vik

De drivers zijn gewoon nog leverbaar, dus dat is in ieder geval prettig om te weten.
Vanuit JL Audio in Amerika adviseren ze om de complete driver te vervangen, mede vanwege de slijtage na meer dan 10 jaar intensief gebruik.

Marc is inmiddels op de hoogte.

Adeo Screens - Arcam - Ascendo - Barco - CineMike - Denon - JL Audio - JVC- Kef - Lyngdorf - Lumagen - M&K Sound - Marantz - REL - Screen Research - Sony - Stewart - Trinnov

Marc

"Intensief gebruik" lijkt me overdreven. Meest wsch gaan we refoamen en tegelijk de elektronica laten nakijken (indien nodig elco's vervangen etc.) en dan zien we wel hoelang dat goed gaat.
Het is logisch dat JL Audio aanraadt om de driver te vervangen, maar dat kan altijd nog, indien nodig.

Marc

Ik heb de toegang tot het "Neel Doff's Theatre" beetje verfraaid dankzij de 3D printkunsten van Maximus79.
Op Dirac Live is het nog even wachten want de AV20 moet nog komen (was voorzien 15/6) en de subs moeten nog hersteld worden door Jossie. Hiervoor ga ik morgen een ritje van 5u doen naar de Jossie.

maximus79

Citaat van: Marc op juni 18, 2025, 12:19:06Ik heb de toegang tot het "Neel Doff's Theatre" beetje verfraaid dankzij de 3D printkunsten van Maximus79.
Op Dirac Live is het nog even wachten want de AV20 moet nog komen (was voorzien 15/6) en de subs moeten nog hersteld worden door Jossie. Hiervoor ga ik morgen een ritje van 5u doen naar de Jossie.

Netjes hoor!
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC NZ500 | Adeo 120" | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: LG 77" | Bluesound Node 2 | TACTILE en BEQ topic

pameijer

Leuke deurmat ook! Waar heb je die vandaan?
Marantz Cinema 40 | Sony UBP-X800M2 CM| Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V en Ugoos AM6B+| Vu+ Duo2 | LG OLED65C4 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP en F15-SE subs en héél veel muziek!

Marc

Deurmat heb ik eens cadeau gekregen, zal wel ergens online gekocht zijn.
Gisteren subs naar Jossie gebracht en op de terugweg de AV20 opgehaald.
's Avonds even tijd gehad om de AV20 te installeren en uiteraard al eens wat gezien en geluisterd (zonder subs).
Enkele eerste indrukken:
1) installatie verliep erg makkelijk
2) AB lijkt beter dan wat ik ooit gezien heb
3) geluid lijkt nu al beter en dan moet ik nog een Dirac kalibratie doen (als ik de subs terug heb).
Dus alleen maar goeds over deze AV20 die nu al een hoorbare (daar gaat het toch om) verbetering betekent voor deze HT ruimte.

jossie

Met twee man de subs uit de auto van Marc moeten sjorren... wat een gewicht...

Meteen de stethoscoop erop.

Ik had online al wat video's bekeken, maar je bent toch niet helemaal voorbereid op de degelijkheid en afwerkkwaliteit van JL.

Niettemin is onderhoud nodig, surround twee was ook eenvoudig te veranderen in een afgronddiepe akoestische kortsluiting, sorry Marc  :angel:

Modules hebben vooralsnog een paar matige onderdelen, moeten daarvoor wel helemaal uit elkaar   :nopompom:

Refoamen is een uitdaging maar... laten we zeggen dat ik niet onervaren ben  :hehe: 
Omni !

Marc

Goh, net op tijd bij de "subdoctor" voor reparatie en onderhoud, zo lijkt het.
Dus 14 jaar is echt wel de max voor deze subs. Eigenlijk zou er bij deze subs een advies moeten komen ivm onderhoudswerkzaamheden na x tijd want niet iedereen beseft dat.
Maar ik onthoud van jou: het zou zomaar kunnen dat ze na jouw tussenkomst weer 10 jaar er tegen kunnen. :worship:
En dan was het zeker de moeite om 6u te rijden om ze te brengen en 6u te rijden om ze te halen! :headbanging:

Vik

Let er wel op dat als je bij de Marantz AV20 een speakerconfiguratie zonder subwoofer instelt, de speakers waarschijnlijk automatisch op "Large" worden gezet. Dus check dit goed, voordat je straks per ongeluk je speakers kapot draait.

Citaat van: Marc op juni 20, 2025, 10:25:13Deurmat heb ik eens cadeau gekregen, zal wel ergens online gekocht zijn.
Gisteren subs naar Jossie gebracht en op de terugweg de AV20 opgehaald.
's Avonds even tijd gehad om de AV20 te installeren en uiteraard al eens wat gezien en geluisterd (zonder subs).
Enkele eerste indrukken:
1) installatie verliep erg makkelijk
2) AB lijkt beter dan wat ik ooit gezien heb
3) geluid lijkt nu al beter en dan moet ik nog een Dirac kalibratie doen (als ik de subs terug heb).
Dus alleen maar goeds over deze AV20 die nu al een hoorbare (daar gaat het toch om) verbetering betekent voor deze HT ruimte.

Richi

@Marc is er al een update mbt de subs? En hoe bevalt de AV20 nu je er wat langer mee speelt?
Zolder Classé CP-800 mkII • Classé CA-2300 • Matrix Audio MS-1c • Marantz SA-11s2 • Dynaudio Confidence C2 II • A*BNB 2x12" push-pull subwoofer • Audioquest Niagara 1200 • Audioquest bekabeling • Cisco Meraki ms220-8P • Mac Mini i7 GentooPlayer Roon Server Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear

Marc

Over de AV20 kan ik niets extra vermelden want ik moet hem nog kalibreren en dat doe ik als de subs weer hier zijn.
Die subs kunnen niet hersteld worden omdat de foams al 1 week bij de douane liggen :-(

Marc

De foams moesten uit de VS komen en tot aan de NL douane ging alles vlot. Daar hebben ze zeker 2w gelegen, nu schriftelijk verzoek om invoertaks te betalen, en dan gaat het lukken. Omdat Trump ons taks oplegt moet onze douane kennelijk ook moeilijk doen tegen iemand die iets uit de VS nodig heeft :-(
Ondertussen kijken/luisteren we dan maar zonder de subs. Ik moet wel zeggen dat het laag van de McIntosh LS360 fronts toch wel dik in orde is, wat gaat dat geven als we de subs terug hebben en als het boeltje met Dirac Live gekalibreerd is!?

jossie

De eerste horde is genomen! Helaas voor Marc moet ik daar nu wel eerst ff goed van gaan uitrusten.

Maar daarna gehts losss!

IMG_1044.jpeg

Omni !

DustinV

Citaat van: jossie op augustus  1, 2025, 19:26:16De eerste horde is genomen! Helaas voor Marc moet ik daar nu wel eerst ff goed van gaan uitrusten.

Maar daarna gehts losss!

IMG_1044.jpeg

Jossie to the rescue 😊