Combinatie voorzetwand / paneelabsorber / bass trap

Gestart door elektronicanet, juni 3, 2012, 17:25:21

Vorige topic - Volgende topic

jaco

Citaat van: elektronicanet op juni  7, 2012, 22:57:23
Heb vandaag een prijs gekregen voor de IVI regels. Minimum afname 24 meter, kosten € 12 per meter. Dat gaat 'm niet worden.
Voor mijn HT ruimte is dit ook gebruikt in de wanden.
Het functioneert wel mooi. De gipsplaten staat op het onderste vilt en de kier die overblijft afkitten met flexibel blijvende kit.
Ik heb de indruk dat bij mij de vloer en de deur de kwetsbare plekken zijn voor wat betreft geluid doorlaten. De wanden lijken goed te werken (buren horen me totaal niet) maar in de slaapkamer eronder komt nog wel wat restenergie van het laag door.

Qua isolatie zit er bij mij isover tussen de muur en de profielen (met lucht spleet) en isover in het metaal profiel.
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm, Van Damme STARQUAD Balanced Cable with Neutrik Gold XLR. Belden 19364 Power cable

elektronicanet

De voorzetwand is klaar!

Er staat eerst 2x7,5cm (dus 15cm) aan steenwol tegen de wand gestapeld. Mbv 2 latten links en rechts op de muur en krammen + ijzerdraad wordt dit op zijn plek gehouden (goedkoop, snel en werkt uitstekend). Vervolgens vlokkenschuim stroken gezaagd (dat was nog wel even werk) en hiermee rondom de metalstudd profielen met een flinke voorspanning ingeklemd (C en W profielen). Bij de waterleiding is een uitsparing gemaakt zodat de profielen deze niet raken. Vervolgens gipsplaten aangebracht, na de eerste laag even de naden afgekit, vervolgens een 2e laag gipsplaten geplaatst en opnieuw de naden afgekit met siliconenkit. De hele wand voelt stevig aan en is overal zwevend t.o.v. de bestaande wanden. Ik heb nog niet getest hoe goed de demping nu daadwerkelijk is (en hoeveel last ik nog heb van flankerend geluid) maar volgens mij heeft het aan de uitvoering niet gelegen, dat viel niet tegen :) De totale kosten voor deze wand waren nog geen € 250. De uitvoering was gedaan in 1 dag inclusief boodschappen doen, voor 2 man. Ik heb nog best wat over (gipsplaten, steenwol, vlokkenschuim) wat nog wel van pas gaat komen voor de rest van de kamer.

Het viel trouwens op dat de akoestiek in de (verder lege) ruimte opvallend verbeterd is door de wand, ook al was dat natuurlijk niet het doel. Ik zal nog eens een nagalmtijd meting doen, maar ik durf haast te wedden dat die significant lager uitpakt, je merkt het al met praten.

De foto's staan op https://www.dropbox.com/sh/qot5smc60l5fdl6/DaKkO9Huuu/VZwand

(hier nog in aanbouw om de verschillende lagen te zien)