CD Tweaks...

Gestart door SiR-ROUND, november 30, 2003, 20:57:30

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Erik van Voorst (in memoriam)

Citaat van: Dinobe op december  9, 2010, 17:39:18
Dat is dus onzin hé


Zo dan..... :o

Jouw luister-ervaring is dus eveneens heel beperkt gezien het feit dat je hier nooit bent achtergekomen.... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

EJ

Wel hetzelfde, toch verschillende informatie? Hmmm, halfbit encryptie toegepast? Magische bitjes er bij? Wiskunde die niet klopt? Ik weet niet wat voor magische theorien je hierbij zou willen halen maar dit is redelijk onzinnig.

Mensen die claimen dat verschil te kunnen horen moeten mijns insziens dat of aantonen (met een dubbelblind test) of hun mond houden. Een theorie is geldig totdat het tegendeel wordt bewezen, dus bewijs het tegendeel maar. Maar dan wel op een wetenschappelijk verantwoorde manier, hier wordt immers getwijfeld aan pure wetenschap!

Je kunt niet aantonen dat iets niet bestaat, je kunt hooguit aantonen dat iets wel bestaat. Zie de celestial teapot. Of geloof je daar ook in? ;) http://en.wikipedia.org/wiki/Russell%27s_teapot

Als (f-1)-1=f dan is iets identiek. Knappe jongen als jij dan iets anders weet te bedenken.

Erik van Voorst (in memoriam)

Citaat van: erik s. op december  9, 2010, 18:28:45
omdat je dan iets zou creeren dat er niet is.

...klein denkfoutje met grote gevolgen..... ;)

Denk eens wat dieper na over deze materie.....

Neem een standaard muziekcd....sommige muziek staat op beroerde dragers met "inclusions" welke maar met de hakken over de sloot voldoen aan de redbook norm, deze DRAGER zorgt voor foutcorrectie op stress level. Door deze muziekDRAGER via een mooi EAC programma op een veel betere DRAGER te deponeren (met een middels EAC perfecte controle) krijg je uiteindelijk een cd welke door een cd speler met minder foutcorrectie afleesbaar is...ergo een mooier resultaat.....

Talloze muziekvrienden heb ik op deze manier argwanend naar hun origineel doen kijken... :devil:
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Erik van Voorst (in memoriam)

Citaat van: EJ op december  9, 2010, 20:25:33
Mensen die claimen dat verschil te kunnen horen moeten mijns insziens dat of aantonen (met een dubbelblind test) of hun mond houden.



Hahahhahaha are you for real...en dat in zo een mooie kerstmaand...foei  :police:
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

EJ

Citaat van: Erik van Voorst op december  9, 2010, 20:30:10
Hahahhahaha are you for real...en dat in zo een mooie kerstmaand...foei  :police:

Wat is er mis met het mooie beginsel: "wie eist bewijst". Je hebt absoluut, maar dan ook absoluut geen onderbouwing van de beweringen. Wiskundig gezien is het verhaal zo plat als een dubbeltje. Laat het nu maar eens zien.

Waar zitten de audiofiele magie bitjes verstopt in de 16 bitjes per woord?

AbZ

Citaat van: EJ op december  9, 2010, 20:33:32
Wat is er mis met het mooie beginsel: "wie eist bewijst". Je hebt absoluut, maar dan ook absoluut geen onderbouwing van de beweringen. Wiskundig gezien is het verhaal zo plat als een dubbeltje. Laat het nu maar eens zien.

Waar zitten de audiofiele magie bitjes verstopt in de 16 bitjes per woord?
EJ, kan het zijn dat je hiermee op een andere visie reageert dan die van Erik van V?

Ejorne


AbZ

#82
Citaat van: Ejorne op december  9, 2010, 20:51:19
ja
Merci, maar 11 pagina's...  Zal er 'ns naar kijken.  Nu eerst maar ff een cd'tje  :music:

(Update:  toch 3 pagina's gedaan... :dozingoff:  Sassen heeft een punt maar dramt wel erg.)

erik s.

Citaat van: Erik van Voorst op december  9, 2010, 20:28:23
...klein denkfoutje met grote gevolgen..... ;)

Denk eens wat dieper na over deze materie.....

Neem een standaard muziekcd....sommige muziek staat op beroerde dragers met "inclusions" welke maar met de hakken over de sloot voldoen aan de redbook norm, deze DRAGER zorgt voor foutcorrectie op stress level. Door deze muziekDRAGER via een mooi EAC programma op een veel betere DRAGER te deponeren (met een middels EAC perfecte controle) krijg je uiteindelijk een cd welke door een cd speler met minder foutcorrectie afleesbaar is...ergo een mooier resultaat.....

Talloze muziekvrienden heb ik op deze manier argwanend naar hun origineel doen kijken... :devil:
die cd is natuurlijk niet het origineel, maar een slechte kopie.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

AbZ

Citaat van: erik s. op december  9, 2010, 21:27:50
die cd is natuurlijk niet het origineel, maar een slechte kopie.

Dit kan nog heel filosofisch worden  :coffee:

erik s.

Citaat van: AbZ op december  9, 2010, 21:35:46
Dit kan nog heel filosofisch worden  :coffee:
shit, ik heb mijn koffie net op... :P
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

AbZ

#86
Citaat van: erik s. op december  9, 2010, 21:37:11
shit, ik heb mijn koffie net op... :P
Try beer  :D

Heb ook even een redelijk oorspronkelijke master copy voor je opgezocht:  volledig digitaal en jittervrij   :headbanging:

EJ

't Was eventjes lezen (toch wel 1 pagina) voordat je weet wie del member is. :D Verder zijn de verhalen van Sander en Jacco wel erg consistent (in ieder geval met mijn mening). ;D

:popcorn:

AbZ

Ik denk dat de meeste mensen tegenwoordig rap neigen naar de conclusie dat cd's een geslaagde uitvinding zijn maar inmiddels achterhaald door goed rippen & streamen...

EJ

#89
Citaat van: AbZ op december  9, 2010, 22:11:23
Ik denk dat de meeste mensen tegenwoordig rap neigen naar de conclusie dat cd's een geslaagde uitvinding zijn maar inmiddels achterhaald door goed rippen & streamen...
Denk het ook, ik wel in ieder geval. En grappig genoeg hoor ik geen verschil. ;)  Maar dat had je vast al verwacht. Overigens zijn de rips nog lossless gecomprimeerd ook. Ook daar geldt (f-1)-1=f . qed.

AbZ

Citaat van: EJ op december  9, 2010, 22:19:24
Maar dat had je vast al verwacht.

Sceps zijn ook geneigd om hun verwachtingen bevestigd te zien  :D  of is dat omdat ze gelijk hebben?

EJ

#91
Citaat van: AbZ op december  9, 2010, 22:37:40
Sceps zijn ook geneigd om hun verwachtingen bevestigd te zien  :D  of is dat omdat ze gelijk hebben?
Tssss. Zou je denken? Self-fulfilling prophecy of ... :P

Snowmaster

#92
Citaat van: erik s. op december  9, 2010, 21:27:50
die cd is natuurlijk niet het origineel, maar een slechte kopie.

Toch zou andere Erik wel eens gelijk kunnen hebben. Het klinkt wel logisch.
Zelf heb ik dat kunstje nog nooit geprobeerd.
Heb wel de zwartstift, demagnetiseren, schaven, balanceren en wrijfdoekjes geprobeerd. Het werkt allemaal hoorbaar en zichtbaar in meer of mindere mate(CD/DVD). Van lichtimpulsen weet ik (betrouwbare bron) dat ze ook werken.
Schaven heb ik alleen mogen doen als proef en is mij domweg te duur. Balanceren kost bijna niets, werkt, maar ik vind die plakkertjes maar niks, je zult er maar eentje verliezen  :crazy:. Klankdoekje laten vezels achter, dus niet lekker voor je laser en doen bijna niets. Zwarte randen is ook zo'n gedoe, kost bijna niets (heb er een apparaatje voor), maar te veel gepruts.
Blijft over : demagnetiseren en lichtimpulsen. Demagnetiseren is makkelijk, snel en beter merkbaar bij gebrande schijven en blijft nog betaalbaar.  Dit is het enige dat ik nog dagelijks gebruik van al dat soort tweaks.
Als ik ooit tegen een goedkope Nespa voor de lichtimpulsen aanloop, is dat misschien nog een overweging, maar die prijs ligt mij eigenlijk al te hoog.
Dus.....geen onzin, maar gewoon behandelingen die het uitlezen van de data verbeteren. Dit resulteert in een betere klank of beeld.

Forumleden die er (nog) niet in geloven kunnen natuurlijk heel eenvoudig twee CD/DVD's branden en er eentje op meerdere manieren laten behandelen.  Ongetwijfeld zullen zij dan ook het verschil zien of horen.  Dat is beter dan discussieren over de theoretisch (on)mogelijkheden, want al vaak heeft dit in topics tot niets geleid.
Dit topic dateert van ruim 7jaar gelden. Technieken zijn verbetert, dus moet het ondertussen voor iedereen waarneembaar zijn  ;)
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

EJ

Voor mij is het niet waarneembaar. Gelukkig maar denk ik dan, dan blijft de natuurkunde tenminste in stand... Ik heb een rotsvast vertrouwen in de fysica, en ook in de manipuleerbaarheid van de menselijke geest...

Snowmaster

Citaat van: EJ op december  9, 2010, 23:28:45
Voor mij is het niet waarneembaar. Gelukkig maar denk ik dan, dan blijft de natuurkunde tenminste in stand... Ik heb een rotsvast vertrouwen in de fysica, en ook in de manipuleerbaarheid van de menselijke geest...

Zeer zeker is de menselijke geest manipuleerbaar, ik doe dat bewust wel eens bij mensen. Alleen dan kan ik hun oren/ogen en eerlijkheid testen. Ik help anderen bv. alleen maar als ik merk dat zij dit werkelijk waarnemen en waarderen.

Als je 4 tweaks op 1 schijfje loslaat is dat erg veel gedoe en onwerkbaar i.m.o, maar het werkt wel. Zelfs jij zou wel eens kunnen gaan twijfelen  ;)
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

mr TC

#95
Citaat van: EJ op december  9, 2010, 23:28:45
Voor mij is het niet waarneembaar. Gelukkig maar denk ik dan, dan blijft de natuurkunde tenminste in stand... Ik heb een rotsvast vertrouwen in de fysica, en ook in de manipuleerbaarheid van de menselijke geest...

Maw, je wil helemaal geen verschil horen want anders gaat dat ten kosten van je vertrouwen in de fysica, zo ben je idd je eigen geest aan het manipuleren.

Als je de lijn doorstrekt, van info is info, er kan niets bijkomen.
Ben je dan ook van mening wanneer je een gewone cd omzet naar een hogere resolutie bv 24/96, met bv Discwelder Chrome of Steinberg WaveLab dat dit ook niets uitmaakt?

En nog een stap verder, een upscaler voor beeld, maakt ook niets uit?

Kom een keer langs en ik kan je het verschil laten horen en laten zien.

En ook na je eventuele bezoek zal de fysica nog steeds kloppen, er kunnen echter wel vraagtekens naar voren komen over de kennis van, en welke natuurkunde in welke maten van toepassing is.
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

AbZ

#96
Gevalletje zwart-wit denken, mr T?  Probeer het ook eens in kleur...  (goeie upgrade)

erik s.

Citaat van: mr TC op december 10, 2010, 00:44:00


Ben je dan ook van mening wanneer je een gewone cd omzet naar een hogere resolutie bv 24/96, met bv Discwelder Chrome of Steinberg WaveLab dat dit ook niets uitmaakt?



upsamplen gebeurt vooral omdat het digitale filter dan eenvoudiger kan zijn.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Dinobe

#98
CitaatNeem een standaard muziekcd....sommige muziek staat op beroerde dragers met "inclusions" welke maar met de hakken over de sloot voldoen aan de redbook norm, deze DRAGER zorgt voor foutcorrectie op stress level. Door deze muziekDRAGER via een mooi EAC programma op een veel betere DRAGER te deponeren (met een middels EAC perfecte controle) krijg je uiteindelijk een cd welke door een cd speler met minder foutcorrectie afleesbaar is...ergo een mooier resultaat.....

Als een CD voldoet aan de redbook standaard dan zal deze in een cd speler spelen. Of daar bij de foutcorrectie op stresslevel loopt of niet, dat maakt werkelijk niets uit. Zolang er voldoende informatie overblijft kan en zal de CIRC de muziekbits perfect reconstrueren. Deze 0 of 1 zal exact hetzelfde zijn als de 0 of 1 die op de CD dient te staan. Sommigen hebben hier precies het idee dat een CD een soort van LP is waar je beter/slechter kan lezen en daardoor betere muziek krijgt. Dit gaat perfect op voor een LP, maar niet voor een CD.

Je hebt natuurlijk van die halfbakken copy controlled CD's en dan kan je idd een CIRC in de war sturen. Net zoals deze cd ook EAC een zware klus zal bezorgen.
Deze copy controlled CD's voldoen trouwens niet eens aan de Redbook standaard.

Het 2de is perfect wat ik zeg, met een goed programma kan je betere resultaten krijgen dan het resultaat. EAC zal hier een beter resultaat neerzetten dan wat er op de CD staat en beter resultaat geven dan wat een CD speler er kan van maken omdat EAC tot 80 keer een bepaalde sector kan uitlezen om zich te vergewissen van de juiste informatie.

De titel van dit topic was "CD tweaks". Ik blijf erbij dat al dit soort tweaks (groene randen, frezen, matten, demagnetiseren) NIETS doen voor een betere muziek weergave puur omdat het medium zo opgebouwd is dat het zich niet kan laten beinvloeden daardoor. Een beetje commerciele praat en een beetje semi-wetenschappelijke termen er tegenaan gooien en Jan met de Pet laat zich overtuigen...



BernHardN

Citaat van: Dinobe op december 10, 2010, 09:36:12
Als een CD voldoet aan de redbook standaa...............................
...............ewissen van de juiste informatie.

De titel van dit topic was "CD tweaks". Ik blijf erbij dat al dit soort tweaks (groene randen, frezen, matten, demagnetiseren) NIETS doen voor een betere muziek weergave puur omdat het medium zo opgebouwd is dat het zich niet kan laten beinvloeden daardoor. Een beetje commerciele praat en een beetje semi-wetenschappelijke termen er tegenaan gooien en Jan met de Pet laat zich overtuigen...




Een laser heeft een brandpunt en waneer je cd loopt te klapperen of shaken in je speler is de kans erg groot dat er data niet gelezen zal worden, waneer je je cd zal frezen of stabiliseren heeft de laser minder moeite met data lezen en welke nabewerking dan ook zal verder hetzelfde zijn!
dus het is geen onzin! om te tweaken.

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100