Is HDTV wel ECHT 1920 beeldlijnen ?

Gestart door J.A.F._Doorhof, november 30, 2003, 00:25:46

Vorige topic - Volgende topic

jaco

Ik neem aan dat met de sets in het monster verhaal de backpro TV's worden bedoeld. Die kosten 3000 tot 5000 Dollar, en niet 30000 - 50000 zoals een Qualia of een Cine9...
Daar zitten soms wel 9: crt's in, maar blijkbaar wordt er toch behoorlijk bezuinigd op bepaalde onderdelen om hem betaalbaar te maken.

Ik wilde met die shortcut meer aangeven dat er vele sets zijn die niet de 1920 lijnen halen.
Maar zoals Rob al aangaf, dat is ook niet echt het issue. HD zal er beter uitzien dan SD, dus of je set nu 1000, 1500 of 1920 lijnen weergeeft is minder belangrijk, het zal er beter uit blijven zien dan SD met maximaal 500 lijen met DVD.

Jaco

J.A.F._Doorhof

zal dat morgen hier eens proberen voor de gein.
mijn projector hangt redelijk dicht bij en het scherm is redelijk breed dus wie weet :D.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

Del member

Citaat van: jaco op november 30, 2003, 21:00:36
Ik neem aan dat met de sets in het monster verhaal de backpro TV's worden bedoeld. Die kosten 3000 tot 5000 Dollar, en niet 30000 - 50000 zoals een Qualia of een Cine9...
Daar zitten soms wel 9: crt's in, maar blijkbaar wordt er toch behoorlijk bezuinigd op bepaalde onderdelen om hem betaalbaar te maken.

Denk het ook ... heb wel gezien dat bepaalde Pioneer elite's gewoon die 1400 lijnen horizontale resolutie claimen (dus 1400 pixels of misschien beter genoemd transities in een horizontale lijn) ipv te stoefen met 1920 pixels en het toch niet waar te kunnen maken.

Hertog_Martin

1280x720 was erg mooi geweest voor de 1280x720 lcd beamers:

-Geen scaling
-1:1 pixelmapping
-progressive

Nu met 1080i:

-scalingartifacts
-geen 1:1 pixelmapping
-interlaced
Pioneer DV-565A - Marantz sr4300 - 4x B&W DM601 s3 - Van den Hul Optocoupler MKII - Cable Talk Talk 3.1

J.A.F._Doorhof

1280x720 was perfect geweest, nog mooier natuurlijk 1920x1080.
Vergeet echter niet dat 1920x1080i op zich qua bandbreedte op bijna elke projector en TV weer te geven is, en 1280x720 niet.

MvrGr.
Frank
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Eddy

Citeerhet wordt natuurlijk wel gedigitaliseerd dat lijkt me logisch om er RGBHV te maken in dit geval, maar gedeïnterlaced volgens mij niet, dat gebeurt volgens mij pas in de laatste stap bij het selecteren van de resolutie.
Om van component naar rgb te gaan gebeurt normaal analoog. Immers component <-> rgb kan gemaakt worden met som en verschil circuits met enkele opamps. Het zou best kunnen dat de hd-aux een hw-transcoder heeft in zijn ASIC. Als die KD niet goed werkt kan het zijn dat zijn bandbreedte niet hoog genoeg is, of dat hij slecht transcode voor HDTV. Immers voor HDTV is de translatie formule iets anders. Toch voor NTSC, voor PAL weet ik het niet.

Eddy

Eddy

Misschien zit het zo in mekaar??
component interlaced -> asic maakt component prog -> fli2300 -> rgb out

Eddy

J.A.F._Doorhof

Eddy, Hij kan ook zonder problemen 1080i uitsturen.
Ik heb al naar Immersive gemailed over antwoorden maar ze zijn wat traag op dit moment.
Het blijkt trouwens achteraf wel dat er meer dan genoeg bandbreedte is voor HDTV, dus geen beperking die eerst gemeld werdt (wacht ook daar nog op 100% bevestiging).

MvrGr.
Frank
Custom installer

Eddy

Twijfel ik niet aan, maar ik vroeg me alleen af Hoe de signaal weg is.
ad-da of a-a

Eddy

J.A.F._Doorhof

Ik DENK A-D-D-A
Maar dan in de vorm.

Interlaced binnen, digital voor filtering en dan analoog er weer uit.
Ik denk niet dat er gedeïnterlaced wordt, er is altijd sprake van geweest dat de HD-Aux voornamelijk als switch gebruikt zou gaan worden voor een schoonmogelijke doorgave van HD-TV, pas later is hier de mogelijkheid van uitsturen op 1080P bij gekomen.

MvrGr.
Frank
Custom installer

jaco

J.A.F._Doorhof

Custom installer

Del member

Citaat van: J.A.F._Doorhof op december  3, 2003, 18:03:17
Wow

Wow wat een lang artikel ! Zijn er passages die deze thread verder helpen ?

Zit een beetje in tijdsnood nu, als ik hem bookmark vergeet ik het dat ik het nog moet lezen ;D

jaco

Het is opgedeeld in stukken.
Een stuk gaat over de mogelijkheid het echte detail van 1080P weer te geven, en dat dat alleen maar lukt met enkele 9"CRT's. (artikel is al een paar jaar oud, dus van Qualia's had Greg toen nog niet gehoord.)
Citeer
A 1080I line doubler would create a horizontal retrace problem that very few projectors could handle. The 1.89 uS retrace time is shorter than the time specified for all but a handful of products such as the Barco 1208s/1209s, the Runco DTV1000 (based on the Barco 1209s), the Electrohome Marquee projectors and the Vidikron Vision One /Two (based on the Electrohome Marquee).

Het andere stuk komt neer op wat er daadwerkelijk in het signaal zit.

Zijn betoog komt neer op dat het qua specs haast onmogelijk is alle theoretische detail in een 1080 signaal te stopppen. Dat zou dan liggen aan bandbreedte en filtering wat de horizontale resolutie zou limiteren tot 1707 TVlines ofwel 1280 TVlines per picture height voor 4:3 beeld.

Dit staat uitgelegd in de sectie: HDTV Resolution Requirements

Zijn conclusie is simpel en doeltreffend, althans voor mij:
Citeer
The 1280 TVL is beyond any current direct view CRT monitor, including Sony's professional BVM HDTV monitors. This is also beyond most CRT projectors. But CRT projectors with a true 1000 TV lines or more of horizontal resolution are still going to look just wonderful with an HDTV signal.

Jaco