Audiofiele netwerkkabels vanuit de praktijk van een voormalig netwerkingenieur

Gestart door FvP, maart 23, 2012, 22:37:58

Vorige topic - Volgende topic

EJ

Citaat van: Joris1971 op april 10, 2012, 09:55:50
dan geloof je het niet, ik kan niet meer doen dan mijn bevindingen neerschrijven.
Heb geen zin in een welles-nietes verhaal.

Ga dan gewoon zelf luisteren.
Je zult best verschil hebben gehoord. Ik denk echter dat je erg goed de betreffende setup moet onderzoeken, ik verwacht namelijk niet dat dat ene kabeltje verantwoordelijk is voor het verschil, maar dat je al dan niet te goeder trouw gemanipuleerd bent...

Kjelt

Tja als ik dan naar de AQ diamond netwerkkabel kijk van slechts 500 pond *kuch* dan gebruiken ze daar de volgende extra's:

CAT7 kabel : ok fijn maar voor 100Mb/s of 1Gb/s niet echt nodig. Wel is deze volledig afgeschermd wat kan leiden tot potentiele common mode stroom problemen als dat niet goed is aangepakt bij bron en weergever.
Mocht je het perse toch willen voor <10 euro heb je een CAT7 gecertificeerde netwerkkabel.

DIELECTRIC-BIAS SYSTEM (DBS, US Pat #s 7,126,055 & 7,872,195 B1): tja net even kort de patenten zitten doorsnuffelen (moet het nog eens uitgebreid doen) maar waar dit op neer komt is dat buiten de signaaldraden om (daar komen ze niet aan en die beinvloeden ze ook niet volgens hun octrooi claim) ze een spanning zetten over de kabel zodat volgens hun het di-electricum op moleculair niveau wordt geneutraliseerd waardoor analoge signalen beter worden getransporteerd. Uh ja het di-electricum herformateren, klinkt prachtig  :D
Geweldig natuurlijk voor je audio en analoge video signalen maar voor een netwerkkabel, daar kan ik me zo helemaal niets bij bedenken :nowink: .

Dan nog de volgende opmerkingen waardoor ik van mijn stoel val van het lachen, maar enkele daarvan hadden we het al eerder over gehad in dit topic:
CiteerDIRECTIONALITY: All audio cables are directional. The correct direction is determined by listening to every batch of metal conductors used in every AudioQuest audio cable. Arrows are clearly marked on the connectors to ensure superior sound quality. For best results have the arrow pointing in the direction of the flow of music. For example, NAS to Router, Router to Network Player.
In het begin denk je dat ze dit bij de verkeerde kabel hebben geschreven maar op het einde claimen ze toch duidelijk een netwerktoepassing. Tja wellicht omdat ze er een bias-spanning op de kabel aanbrengen dat dit nu perse wel moet. Je moet er toch niet aandenken dat de "stromen" opeens de verkeerde kant op gaan :D

CiteerSOLID 100% PERFECT-SURFACE SILVER CONDUCTORS (PSS): Perfect-Surface Technology applied to extreme-purity silver provides unprecedented clarity and dynamic contrast. Solid conductors prevent strand interaction, a major source of cable distortion. Extremely high-purity Perfect-Surface Silver minimizes distortion caused by the grain boundaries which exist within any metal conductor, nearly eliminating harshness and greatly increasing clarity compared to OFHC, OCC, 8N and other coppers.
Ik vermoed dat ze hier een copy paste foutje met hun analoge audio kabels hebben gemaakt, het is een netwerkkabel dat toevallig als datapakketten audio transporteert maar dat weet niemand dus waarom zou deze data dan opeens helderder gaan klinken omdat het medium zilver is ipv koper? Dat zou er op duiden dat de data zou zijn veranderd onderweg  :blink:  :crazy:

Hoe ga je zo'n kabel testen, kennelijk niet met je oren want die zijn veels te gemakkelijk te bedriegen. Nu blijkt er toch een gestandaardiseerde test voor netwerkkabels te zijn opdat ze kunnen voldoen aan certificering, ik vermoed dat deze kabel daar wel doorheen komt maar dat geld net zo goed voor de allergoedkoopste gecertificeerde netwerk kabels. Dus hoe ga je dit dan testen?

Joris1971

Citaat van: EJ op april 10, 2012, 10:25:15
Je zult best verschil hebben gehoord. Ik denk echter dat je erg goed de betreffende setup moet onderzoeken, ik verwacht namelijk niet dat dat ene kabeltje verantwoordelijk is voor het verschil, maar dat je al dan niet te goeder trouw gemanipuleerd bent...

ook al hangt er daarvoor wel een andere kabel, wat maakt dat uit?
Punt is namelijk dat in de switch de kabels iedere keer verwisselt werden, ik heb die kabels daadwerkelijk in de Linn streamer zien gaan.

De kabels die daarvoor in het netwerk/systeem zitten blijven onveranderd.

FvP

Citaat van: Joris1971 op april 10, 2012, 11:40:06
Punt is namelijk dat in de switch de kabels iedere keer verwisselt werden, ik heb die kabels daadwerkelijk in de Linn streamer zien gaan.

en de kabels tussen switch en nas waren ?

mansm

kan je even een visio'tje maken van het netwerkje en de overige bekabeling/apparatuur?

zou maybe een boel kunnen verklaren

EJ

Omdat ik denk dat er een heel ander iets aan de hand was om jou die kabel te verkopen... Er is meer verwisseld dan alleen de kabel. Dat is de enige logische  verklaring. Ik hoop dat dat te goeder trouw was. Ik denk echter van niet.

Joris1971

Citaat van: EJ op april 10, 2012, 13:06:40
Omdat ik denk dat er een heel ander iets aan de hand was om jou die kabel te verkopen... Er is meer verwisseld dan alleen de kabel. Dat is de enige logische  verklaring. Ik hoop dat dat te goeder trouw was. Ik denk echter van niet.

jeetje man, ik was er toch zelf bij,  Kees-Jan zat op de bank naast me, gewone CAT5 kabel erin .. spelen maar.
Muziek stop gezet, Kees-Jan loopt naar de switch en haalt de CAT 5 uit de Linn streamer en plugt er vanuit de switch een AQ UTP CAT7 in.
Niks meer, niks minder.

Denk je nu echt dat een zaak als Arts Excellence, een zaak die al jaren bestaat en een naam hoog heeft te houden de boel zit te bedonderen?

EJ

Als je het mij vraagt? Ja. Dat denk ik. Het is de keuze uit 2 dingen: of jij bedondert jezelf, of die zaak bedondert jou. Geen andere keuze. Natuurkunde is in dit opzicht heel simpel.

Joris1971

Citaat van: mansm op april 10, 2012, 12:44:45
kan je even een visio'tje maken van het netwerkje en de overige bekabeling/apparatuur?

zou maybe een boel kunnen verklaren

Nee, en wat maakt dat uit, nogmaals de kabels van het netwerk en de overige apparatuur bleven tijdens de demo ONVERANDERD, enkel de utp kabel tussen de switch en de Linn streamer wreder omgewisseld!

Joris1971

Citaat van: EJ op april 10, 2012, 13:47:13
Als je het mij vraagt? Ja. Dat denk ik. Het is de keuze uit 2 dingen: of jij bedondert jezelf, of die zaak bedondert jou. Geen andere keuze.

Jonges, bekijk jij het lekker als jij me niet wil geloven, ga dan zelf luisteren maar vel geen oordeel als je het zelf niet hebt gehoord.

Er zat nog een klant bij die demo die hetzelfde ervaarde.

EJ

Citaat van: Joris1971 op april 10, 2012, 13:48:25
Jonges, bekijk jij het lekker als jij me niet wil geloven, ga dan zelf luisteren maar vel geen oordeel als je het zelf niet hebt gehoord.

Er zat nog een klant bij die demo die hetzelfde ervaarde.
Teogepaste natuurkunde gecombineerd met netwerkkennis maakt luisteren naar 2x hetzelfde (!) volstrekt overbodig. Fabeltjes... horen bij de fabeltjeskrant. Niet hier in het wetenschappelijke stuk.

Joris1971

Citaat van: EJ op april 10, 2012, 13:49:32
Teogepaste natuurkunde gecombineerd met netwerkkennis maakt luisteren naar 2x hetzelfde (!) volstrekt overbodig. Fabeltjes... horen bij de fabeltjeskrant. Niet hier in het wetenschappelijke stuk.
Dan niet man, als jij denkt dat je het zeker weet zonder het te luisteren... zit dan ook niet te zeuren en vragen om uitleg.

Kjelt

Enigste dat ik nog als verklaring zou kunnen geven is dat de AQ kabel shielded was en de gewone CAT5 waarschijnlijk niet. Daarmee leg je een harde aarde aan de weergever (Linn?) waardoor deze eventueel een potentieelverschil vereffent wat heel eventueel weer te horen zou kunnen zijn. In dit geval is de installatie ondeugdelijk aangelegd wat me niets zou verbazen met audio verkopers  :) Maar het blijft wazig waarom andere netwerkkabels anders zouden kunnen klinken.

blue-eyes

Citaat van: EJ op april 10, 2012, 13:49:32

Dit is het forum deel waar je juist dit bediscuseerd :)

En wat Joris stelt, ga eens luisteren!

p.s. Ik ga niet luisteren, ik weet niet of ik verschil hoor, geloof er wel deels in, maar maak me niet druk daarover !
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Auralic Aries G1, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Audioquest, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

Joris1971

Citaat van: Kjelt op april 10, 2012, 13:53:22
Enigste dat ik nog als verklaring zou kunnen geven is dat de AQ kabel shielded was en de gewone CAT5 waarschijnlijk niet. Daarmee leg je een harde aarde aan de weergever (Linn?) waardoor deze eventueel een potentieelverschil vereffent wat heel eventueel weer te horen zou kunnen zijn. In dit geval is de installatie ondeugdelijk aangelegd wat me niets zou verbazen met audio verkopers  :) Maar het blijft wazig waarom andere netwerkkabels anders zouden kunnen klinken.

Ik ben niet bij een zaak als de MediaMarkt geweest maar naar een goede audiozaak.

Kjelt

Citaat van: Joris1971 op april 10, 2012, 13:54:54
Ik ben niet bij een zaak als de MediaMarkt geweest maar naar een goede audiozaak.
Ga maar eens aan die verkoper vragen of hij weet wat common mode stromen zijn en of hij daar op heeft gelet bij het aanleggen. Durf te wedden dat hij gaat googlen  :google:
Je zit hier in een schemerwereld van analoge en digitale systemen gecombineerd en daar heeft lang niet iedereen kaas van gegeten.

mansm

Citaat van: Joris1971 op april 10, 2012, 13:43:53
jeetje man, ik was er toch zelf bij,  Kees-Jan zat op de bank naast me, gewone CAT5 kabel erin .. spelen maar.
Muziek stop gezet, Kees-Jan loopt naar de switch en haalt de CAT 5 uit de Linn streamer en plugt er vanuit de switch een AQ UTP CAT7 in.
Niks meer, niks minder.

Denk je nu echt dat een zaak als Arts Excellence, een zaak die al jaren bestaat en een naam hoog heeft te houden de boel zit te bedonderen?

CiteerSceptici zullen stellen dat netwerk bekabeling geen relevante invloed zal hebben op de reproductie van digitaal opgeslagen muziek. Echter, de bekabeling heeft wel degelijk invloed, en de effecten ervan lijken zeer sterk op het effect van een zeer nauwkeurige klok in een digitaal systeem. Met andere woorden, de toegepaste bekabeling heeft kennelijk invloed op de nauwkeurigheid in het tijdsdomein van het signaal, niet op de volgorde of de juistheid van de bits die worden getransporteerd: een 1 blijft een 1, en een 0 een 0. De timing van het moment wanneer je van 1 naar 0, of van 0 naar 1 gaat maakt wel degelijk een verschil. Goede netwerkbekabeling kan ervoor zorgen dat je de nauwkeurigheid in het systeem behoudt.
bron: http://www.artsexcellence.nl/website/blogs.php

er gaat geen klokinformatie over netwerk, volgens arts excellence......
wat ik mij afvraag over bovenstaande... hoe kan kabel de boel stroperiger maken zonder een buffer op te bouwen.... hoe slaat die buffer dan op....
Met alleen dit stukje text heeft arts excellence bij mij geen betrouwbare reputatie meer....

Noem trouwens een verkoper die niet graag de marketing termen van de fabrikant overneemt......

Joris1971

Kjelt

CiteerSceptici zullen stellen dat netwerk bekabeling geen relevante invloed zal hebben op de reproductie van digitaal opgeslagen muziek. Echter, de bekabeling heeft wel degelijk invloed, en de effecten ervan lijken zeer sterk op het effect van een zeer nauwkeurige klok in een digitaal systeem. Met andere woorden, de toegepaste bekabeling heeft kennelijk invloed op de nauwkeurigheid in het tijdsdomein van het signaal, niet op de volgorde of de juistheid van de bits die worden getransporteerd: een 1 blijft een 1, en een 0 een 0. De timing van het moment wanneer je van 1 naar 0, of van 0 naar 1 gaat maakt wel degelijk een verschil. Goede netwerkbekabeling kan ervoor zorgen dat je de nauwkeurigheid in het systeem behoudt.

Duidelijk gevalletje: Hij heeft de klok wel horen luiden, maar weet niet waar de klepel hangt.

en @Joris, dit is een wetenschappelijk topic, we discussieren dus gewoon over mogelijke verklaringen en met luisteren ga je dit niet verklaren, te onbetrouwbaar, dus om dat nu 3x te gaan posten  :-X

Joris1971

Citaat van: Kjelt op april 10, 2012, 14:24:12
Duidelijk gevalletje: Hij heeft de klok wel horen luiden, maar weet niet waar de klepel hangt.

en @Joris, dit is een wetenschappelijk topic, we discussieren dus gewoon over mogelijke verklaringen en met luisteren ga je dit niet verklaren, te onbetrouwbaar, dus om dat nu 3x te gaan posten  :-X

het gaat toch om HOORBAAR verschil? Anders kun je net zo goed stoppen met dit soort topics

mansm

Citaat van: Joris1971 op april 10, 2012, 14:26:14
het gaat toch om HOORBAAR verschil? Anders kun je net zo goed stoppen met dit soort topics

wetenschappelijk zou je daar met een microfoon moeten gaan staan luisteren. Want enkel op je oren vertrouwen zou ik niet doen. Want wat je ervaard word dan door veel meer dan alleen je oren bepaald.

Toen je zelf bent gaan luisteren, ook nog blind geluisterd?

Joris1971

Deze discussie heeft miz geen nut meer, veel plezier er verder mee.

mansm

Citaat van: Joris1971 op april 10, 2012, 14:33:01
Deze discussie heeft miz geen nut meer, veel plezier er verder mee.

Jammer dat je het bijltje erbij neer gooit. Dat mensen een wetenschappelijk onderbouwde reactie wensen is toch niet heel raar in een board dat notabene  "Technische en wetenschappelijke discussies over" heet.

Joris1971

Citaat van: mansm op april 10, 2012, 14:37:21
Jammer dat je het bijltje erbij neer gooit. Dat mensen een wetenschappelijk onderbouwde reactie wensen is toch niet heel raar in een board dat notabene  "Technische en wetenschappelijke discussies over" heet.

Ik kan wel blijven roepen dat je het zelf moet gaan beoordelen, ik ben er klaar mee.

Jullie met je wetenschappelijk technisch verhaal, terwijl je zelf niet eens de kabels gehoord hebben maar wel een mening klaar hebben.

mansm

Citaat van: Joris1971 op april 10, 2012, 14:38:31
Ik kan wel blijven roepen dat je het zelf moet gaan beoordelen, ik ben er klaar mee.

sorry, ik weet nu al dat ik geen verschil ga horen, alleen al om het feit dat het niet kan verschillen. Als er wel wat verschilt dan weet je dat je besodemieterd word... Wanneer iemand met een verklaring kan komen die niet onmogelijk is volgens de natuurwetten dan wil ik gaan luisteren.

waar ik nog eerder aan denk dat er gebeurd is.... we nemen 2x hetzelfde liedje... buizenamp.. de eerste keer is de buizenamp nog helemaal koud en bij de 2e is die reeds verwarmd.... is er niets aan de setup veranderd zo lijkt het.... maar de buizenamp gedraagt zich wel anders.